"Muddler lanka"

Started by teme, January 26, 2003, 19:23:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

teme

Kysyisin vaan että minkä paksuista lankaa muddller perhoissa kannattaa käyttää,kun menee hermot siihen kun esim goddardia sitoessa lanka napsahtaa poikki,tai jos ei niin runko pyörii.Itse käytän 8/0.Muistelisin jostain lukeneeni että on lankoja nimenomaan muddler tekniikkaa varten?Mitähän maksaa ja mitä rullassa lukee.

Mikko_-Procyon-

Langan merkkeihin Aleksit ja muut asiantuntijat voivat vastata paremmin. Itselläni on jotain paksumpaa punottua lankaa juuri muddler-päiden tekoon, mutta en muista paksuutta enkä merkkiä.

Pieni vinkki, miten pään saa ohuemmallakin langalla kohtuullisen hyvin paikoilleen:

1) sido perho normaalisti pääntekovaiheeseen asti
2) alusta koukku päälle ja sido peurankarvat (tms) kiinni
3) kuljeta sidontalanka mahdollisimman läheltä koukun vartta pään etupuolelle.
4) ota pää sormiesi väliin (käännä karvat taaksepäin) ja työnnä koko päätä vähän taaksepäin. Tarkoituksena on, että se pää liikkuu hieman siipeä kohden, jolloin se kiilautuu tiukasti paikoilleen eikä pääse pyörimään.
5) sido langasta pää eteen, ettei peurankarvat pääse liikkumaan pois kiilatusta asemastaan.
6) viimeistele
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Aleksi

Tuo käyttämäsi 8/0 on varsin sopivaa lankaa muddler tekniikkaan. Yleisin virhe tapahtuu kiristäessä; lanka EI saa olla 90asteen kulmassa spigottia kohden vaan 180asteen kulmassa, jolloin lanka ei rasitu läheskään yhtä helposti. Kiristyksen pitää olla mahdollisimman tasaista eikä nykivää.

Toinen suuri virhe sidottaessa muddler-päitä on se, että materiaalien suhteen pihistellään. Kylmä totuus on, että näyttävää (=tasaista ja tiivistä) päätä ei saa, jos ei raaski käyttää tarpeeksi materiaalia. Materiaaleja voi kuitenkin käyttää säästeliäästi, esim. hyvin näyttäviä muddler-päitä saa sitomalla muuten normaaliin tapaan, mutta lisää jokaisen nipun karvojen kärjet pään yläosaksi. Tämä on tietenkin mahdollista vain silloin, materiaalissa riittää pituus, mutta näin toimimalla pään yläosasta tulee hivenen tummempi ja tiiviimpi! Varmasti kokeilemisen arvoista!

Rungon pyörimisen voi estää helposti pitämällä karvanippua vasemman käden etusormen ja peukalon välissä tiukasti. Samalla on helppo levittää nippu tasaisesti koukun ympärille.

Kestävyyttä muddler-päihin olen itse hakenut "porrastamalla" jokaisen nipun erikseen. Eli käytännössä tarkoittaa sitä, että kun on sidottu tuuheahko nippu koukulle niin käännetään osa (riippuen nipun koosta) tyvipuolen karvoista siiven suuntaiseksi ja lukitaan se kireälle sidontalangalla. Sama toistetaan kunnes nippu on kokonaan käännetty siiven suuntaiseksi ja sitten sama homma seuraavien nippujen kanssa. Tällä tavalla saadaan samanlainen lopputulos kuin sitomalla pää erikseen pienistä nipuista, mutta huomattavasti helpommin.

Nimenomaan muddler-päihin tarkoitetulla sidontalangoilla haet varmaan kevlar-lankoja? Niissä riittää vetolujuus, mutta ongelmaksi saattaa muotoutua niiden paksuus. Isommissa muddler-päissä tuo kuitenkaan tuottaa ongelmaa ja etenkin haukiperhoissahan tuota kevlaria kannattaa käyttää maksimaalisen kestävyyden saavuttamiseksi. Kevlar-langat maksavat myös enemmän kuin normaalit langat, hinta asettunee noin viiden euron paikkeille.
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Jermoni

Langan paksuus riippuu myös merkistä esim. Benecchiltä saa lankaa jossa 12/0 sopii vielä muddleriin mutta itse käyttämäni lanka ( 8/0 ) ei sovellu siihen.
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

teme

maraboy minkä merkkistä lankaa käytät (sis se 8/0)joka ei sovellu.Itse käytän UNI-threadia.Ärsyttää ku täältä(lahdesta)ei saa kunnolla tarvikkeita(materiaaleja,koukkuja,jne) kaikki pitäis hakee hesasta.kaikkia tarvikkeit on vaa yheltä valmistajalta esim täältä ei ole saatavilla ku kamasan koukkuja.no ei pidä valittaa,ku jollain ei oo sitäkää vähää.

Anonymous

Kyllä sillä 8/0 UNI-Threadillakin saa sidottua mudlerin ku käytää vain tarpeeksi pieniä peurankarva nippuja

Anonymous

Perhopoika

Kyllä sillä 8/0 UNI-Threadillakin saa sidottua mudlerin ku käytää vain tarpeeksi pieniä peurankarva nippuja
Mä käytän just tollasta, eikä ole koskaan katkennut. Ei siinä langassa ole mitään valittamista, sillä se on parasta!
Ja teen todella isoista nipuista...
Hölömö.

arkaguru

Mielestäni parhaiten säästää "hermojaan", kun käyttää noihin peuranippuihin juuri Kevlar-lankaa. Ainakin minunlaiselleni amatöörille tuo sopii varsin paljon paremmin, koska voin nyt selkeästi rennommin pyörittää niput koukulle.

Niin ja muuten en ole tuon Kevlarin paksuuden kanssa kokenut mitään ongelmaa. Tosin en ole alle #12-koukkuun noita tehnytkään. Alkuun pyöritin noita 6/0-UNI:lla, mutta varovaisuutta tarvitsin nakkisormieni kanssa huomattavasti enemmän. :D

tarpooni

Itse olen joskus laittanut oikein isot niput vanhoilla perukesiimoilla kiinni, kestää kiristämistä hienosti. Kannattaa pikaliimalla se lanka sitten lukita.
Sanoisin että kuitenkin isompi ongelma on karvan laatu, pehmeämmästä karvasta on paljon helpompi tehdä muddlerpää kuin kovasta, kovempaa karvaa pitää kiristää reilusti, ja silloinhan se lanka sitten katkeaa. Tähän viittaisi myöskin kommentit langoista, toiset kehuu ja toiset haukkuu samaa narua...