Chat

Author Topic: Pilkkivapojen säilytyssysteemi reppujakkarassa?  (Read 31219 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

• Guest
Pilkkivapojen säilytyssysteemi reppujakkarassa?
« on: December 09, 2005, 15:31:22 »
Minkälaisia tapoja teillä on säilyttää pilkkivapanne repussa järjestyksessä? Tunnetustihan vavat sekoilevat toisiinsa ja saattavat jopa särkyä, mikäli heittää nipun vapoja reppuun esim. muovikassissa, etenkin kun tapana on sitoa siimoihin pilkitkin valmiiksi kotona.

Olen kuullut monien käyttävän repussa esim. ämpäriä ja/tai erilaisia muovi- tai pahviputkia antamassa repulle ryhtiä ja vavoille ojennusta. Mietin esim. seuraavaa systeemiä: muovisanko, malliltaan puolipyöreä ns. oviroskismalli jonka tasainen sivu tulee selkää vasten kannettaessa, ja ämpärin seinämiin jonkinlaisia putkia vapapidikkeiksi (miten kiinnitetään?). Ämpärin pohjatilaan "keskelle" voisi sitten laittaa kalapussin, mikäli saalis ei ole aivan mahdoton. Ämpäriin voisi jättää kantorivan paikoilleen, jolloin sitä voisi kantaa kädessä mikäli koko repputilan joutuisi säästämään pelkästään kalakassin kuljettamiseen päivän lopussa.

Kommentteja, ehdotuksia ja kuviakin kiitos!

Anonymous

• Guest
« Reply #1 on: December 09, 2005, 15:40:29 »
Mulla on toi värepilkin reppu.Siinä on sivutaskuja kuusi, joihin voi laittaa 2 yhteen taskuun. Se on hyvä kun mahtuu haarukkavavatkin ilman ongelmia. Itse repussa on sisällä sellanen irroitettava pussi johon kalat tulee. Kuljetan jäällä aina siinä yhtä vapaa, niin on nopea ottaa kun vaihtaa reikää( hyötyä esim pilkkikisoissa).

kaivo

• Guest
« Reply #2 on: December 09, 2005, 15:45:56 »
Mulla on Normarkin reppu. Siinä on kaksi pitkää sivutaskua + edessä yksi pikkutasku + sisätilassa yksi pitkähkö pussimainen tasku, mutta kaikki menevät jo muuhun käyttöön: sivutaskuissa sohjokauha, puukko ja puukalikka jäiden hakkaamiseksi kairasta, etutaskussa kalapussi eikä sinne vapoja mahtuisikaan, sisätaskussa puntari ja joskus jotain muutakin, esim. haarukkavapa. Vavoille ei jää muuta tilaa kuin repun sisätila. Siksi juuri mietinkin tuollaista ämpärisysteemiä...

Toisaalta, naapurifoorumin puolella www.kalastus.com/keskustelu/ -> Viritykset ja rakentelu -> Pilkkivapojen säilytyssysteemi reppujakkarassa? yksi henkilö meinasi jo, ettei ämpäriin kannattaisi laittaa vapaputkia: vievät tilaa, keräävät kosteutta ja eivät oikein sovellu esim. haarukkavavoille.

marabou

• Guest
« Reply #3 on: December 09, 2005, 15:55:36 »
Mulla on repussa pensakanisteri josta on leikattu ylä osa pois niin etä se on vähän kuin neliömäinen ämpäri, tosin se on mulla kaloja varten. Jos ongit perinteisellä niin voi leikata putsesta paloja ja kiinnittaa ne kanisterin kylkeen ja ongt sojottamaan sinne. Itse käytän haarukkavapoja ja on vain pitänyt raivata sivutaskuista tavaraa.

nenone

• MSN Messenger - Aleksi_26@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #4 on: December 09, 2005, 19:11:52 »
Meikäläisellä on postilaatikko laitettu repun sisään. Siinä on kansikin, niin ei pääse lumi reppuun  :D

raimo

• Guest
« Reply #5 on: December 09, 2005, 19:57:29 »
Minäkin hommasin tuon värepilkki-repun. Hyvä metällä ja pilkillä, kun on ne yht. kuusilokeroiset taskut sivuilla ja reppu on tilava. Ainoa miinus on kova hinta.

kaivo

• Guest
« Reply #6 on: December 09, 2005, 21:40:49 »
Näyttää tosiaan ihan käytännölliseltä tuo Väre-reppujakkara http://www.varepilkki.fi/reppu.jpg

marabou

• Guest
« Reply #7 on: December 09, 2005, 22:03:13 »
Joo kyllähän se näyttää ja varmasti onkin ei se muuten niin suosittu olisi. Mutta on vaan niin hel***** kallis.

suspi

• View Profile
« Reply #8 on: December 09, 2005, 22:51:39 »
Alko itseäkin mietityttämään tuo vapojen säilytys. Nurkissa näyttäs pyörivän vanha koulureppu. Ihan tilavalta näyttää ja siinä on vedenpitävä pohja. Ajattelin laittaa repun sisälle muovisen kanisterin, johon sahaan urat ja laitan poikittain muovilevyä. Siitä pitäisi syntyä lokerot 4-6 vavalle.
Sitten tosin kaloja ei saisi laitettua reppuun, mutta ainahan ne voi kuljettaa muutenkin. Tilaa jäisi vielä muillekkin pilkkikamppeille.
Pittää alkaa miettimään tuota "projektia" lähemmin kun pahin koesuma saadaan purettua.

Anonymous

• Guest
« Reply #9 on: December 10, 2005, 22:48:27 »
mullakin on  tuo väre-reppu ja hyvä on ollu... hinta voi  tuntua opiskelijan kukkarossa :)

kaivo

• Guest
« Reply #10 on: December 11, 2005, 16:33:37 »
Paljonkos tuolla Väre-repulla on hintaa? Meinaan kun ei valmistajan sivustoilta löydy tietoja...

marabou

• Guest
« Reply #11 on: December 11, 2005, 16:42:30 »
Quote from: kaivo
Paljonkos tuolla Väre-repulla on hintaa? Meinaan kun ei valmistajan sivustoilta löydy tietoja...

Jos nyt en ihan väärin muista niin taisi olla jotain 80-90e.

raimo

• Guest
« Reply #12 on: December 11, 2005, 17:01:19 »
Hintana oli 95e plus postikulut 12e. Mutta kun se mies soitti mulle ja kysyin vähän alennusta (köyhä opiskelijaparka) niin sain 7 e alennusta vielä. On kyllä hyvä reppu, kannattaa ostaa jos on rahoissa :wink:

Jarno_K

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: December 14, 2005, 23:47:42 »
Kuinkakohan monta litraa tuo väre-reppu oikein nielee? Meinaan että tossa kuvassa näyttäs vähä pieneltä.
KUHAn jottae...

Putte

• 3,21cm myötätuulessa ja alamäessä
    • View Profile
    • Email
« Reply #14 on: December 15, 2005, 00:31:43 »
Väre-pilkin kotisivulta lainattua: "Reppuun mahtuu kaloja lajista riippuen n. 15-17 kg."
Eli kyllä siihen yleensä riittävästi sopii kaloja. Itsellä käytössä Reilut pari vuotta ja ihan toimivaksi todettu. Varsinkin kun nyplään kaloja haarukkavavoilla.

Joona90

• MSN Messenger - jooqa@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #15 on: December 15, 2005, 09:02:48 »
Itelläni on joku ihan perus pilkki-reppu,jossa on vaan yksi tasku sen sisäpuolen lisäksi.Leikkasin jostain kanisterista kannen pois,ja laitoin sen repun sisään.Tulihan siitä ainakin vähän ryhdikkäämpi,ja ei koukut jää reppuun kiinni.
Tässä olen kun en muuta voi...

raimo

• Guest
« Reply #16 on: December 15, 2005, 15:59:49 »
Eräs tuttu sanoi että kyllä siihen väre-reppuun menee lähemmäs 30 kiloa ahvenia.

marabou

• Guest
« Reply #17 on: December 15, 2005, 18:26:10 »
Quote from: raimo
Eräs tuttu sanoi että kyllä siihen väre-reppuun menee lähemmäs 30 kiloa ahvenia.

No ei siihen kolmeekymmentä kiloo mene vaikka miten tunkis.

Putte

• 3,21cm myötätuulessa ja alamäessä
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: December 15, 2005, 21:38:49 »
Jep. ei väre-repun siihen kalakassiin kyllä 30kg ahvenia vaikka miten tunkisi. En sitten tiedä jos tunkisi kaikki vapataskut yms. täyteen kaloja  :lol:

Anonymous

• Guest
« Reply #19 on: December 15, 2005, 22:24:25 »
Mites te jotka käytätte normaaleja vapoja, estätte niiden sotkeentumisen toisiinsa siinä kanisterissa? Itse ajatellut tuota putkea, mutta tuntuu kovatöiseltä. Ilmeisesti pitäis jostain rakennusliikkeestä käydä hakemassa, kun ei satu lojumaan yksiöni komeroissakaan sopivia putkia.

Ainakin tasurit meinaa sotkeentua keskenään ja syö miestä....

raimo

• Guest
« Reply #20 on: December 16, 2005, 10:44:41 »
Miksei sinne sais jos pilkkii sen kassin täyteen, irrottaa sen ja onkii vapautuneen tilan täyteen. Mutta tuskinpa noin tarvii kovin monesti tehdä, taitaa tila riittä siinä kassissakin :wink:

Anonymous

• Guest
« Reply #21 on: December 24, 2005, 11:25:01 »
Itselläni on vavat maitopurkeissa ja kaikissa törpöissä. kalapönttö on mobil- oljypönttö joka on puolestavälistä laitettu poikki. siinä kahvaosassa on hyvä pitää sohjokauhaa ja muita semmoisia apuvälineitä. Reppuni on suhtkoht pieni mutta kaikki sopii hyvin.

Anonymous

• Guest
« Reply #22 on: January 02, 2006, 18:16:53 »
tavallisesta 1,5 litran kolapullosta vetää pohjan pois, tikkaa korkkiin muutaman reiän ja laittaa koko hoidon korkkipää alaspäin repun sivutaskuun, toimii mainiosti.

Hartikaine

• View Profile
« Reply #23 on: January 04, 2006, 22:59:40 »
Itsellä "mikä-lie" n. 45 litkainen jakkara, johon olen sovitellut 20 litraisen kanisterin kaloille (kansi poes jne.)

Mutta hittojakos jollain älyttömällä vapa-arsenaalilla tekee? Omat kymmenkunta vapaa pysyy ruodussa kun leikkaa litraisesta pullosta yläosan veks, sovittaa kanisterin nurkkaan surrilangalla ja pitää "tavalliset onget" siellä. Kehionget saakin pyöriä kalojen seassa...

Sivu- ja etutaskut jää pilkkikukkaroille yms. rerkvisiitalle...
This f***ing f*** doesn´t f***!!!

pjk

• Guest
Vs: Pilkkivapojen säilytyssysteemi reppujakkarassa?
« Reply #24 on: January 15, 2011, 17:01:40 »
Minkälaisia tapoja teillä on säilyttää pilkkivapanne repussa järjestyksessä? Tunnetustihan vavat sekoilevat toisiinsa ja saattavat jopa särkyä, mikäli heittää nipun vapoja reppuun esim. muovikassissa, etenkin kun tapana on sitoa siimoihin pilkitkin valmiiksi kotona.

*Vastaanpa itselleni nyt yli viisi vuotta myöhemmin... :)

Vuosien kokeilujen jälkeen löysin toimivan ratkaisun: Plano 3630 -rasia. Kyseessä on tuplakorkea ns. jerkkirasia, mutta verrattuna yleisempään 3730 -rasiaan tämä on lyhyempi ja pitkiä lokeroita on yksi vähemmän.

Ahvenpilkkivapani ovat pienintä Delfiniä, Tehoa ja saman kokoluokan morrivapoja. Olen vielä lyhentänyt vavoista kahvat muutaman sentin tapiksi, koska tykkään pitää vapaa kämmenessä puola alaspäin. Näin lyhennettynä vapojen kokonaispituus jää juuri sopivasti muutamaa senttiä alle rasian leveyden (28 cm), eli vavat eivät pääse juuri kolisemaan lokerossa. Yksi lokero vetää sopivasti kaksi vapaa.

Reppujakkarani on edelleen sama kuin silloin viisi vuotta sitten, eli keskikokoinen perusmalli. Rasia mahtuisi repun pohjalle vielä vaakatasossakin, mutta kätevintä on jättää se pystyyn mitä tahansa seinämää vasten. Näin repun sisätilasta jää vielä yli puolet vapaaksi muuhun käyttöön, ja rasian saa vedettyä repusta nopeasti. Plano-rasian lukitus on tunnetusti asiallinen, joten pystyasennossakaan ei taatusti tarvitse pelätä rasian aukeavan omia aikojaan.

Rasian rajoitteena on toki sen suurin leveys, eli isommat vavat eivät sinne välttämättä mahdu ainakaan vavankärkiä irrottamatta. Tuolloin voisi harkita sitä normaalikokoista jerkkiboksia, jonka lokeropituus on 35 cm.

--pikeye
« Last Edit: January 15, 2011, 20:46:45 by pikeye »

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #25 on: January 16, 2011, 11:03:32 »
Itselläni on repussa ämpäri, johon olen sitten aina vavat laittanut.
Yritän laittaa ne ennen jokaista reissua hyvään järjestykseen, mutta eipä tuo estä niiden sotkeutumista tai joskus jopa poikkeamista.

Eli ehkä pitäisi jotain parempaa kehitellä.
Nyt kun juuri yksi vapa poikkesi ahtauden takia.

Jotkuthan ovat tehneet sellaisia limsapulloyhdistelmiä, että ovat ottaneet pullojen kaulan pois ja teipanneet pullot yhteen.
En sitten tiedä, kuinka käytännöllinen tuo olisi... Kokeilemallahan se selviäisi.

Laittakaa ihmeessä vielä lisää hyviä ideoita tähän aiheeseen jos sellaisia on ! :-)
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

pjk

• Guest
« Reply #26 on: January 16, 2011, 11:18:15 »
^Niin, voi olla jopa hankalaa keksiä toimiva säilytysjärjestelmä, jos sen ei halua tukkivan koko reppua eikä painavan liikaa. Minulla oli jonkin aikaa käytössä repun sisätilan täyttävä muovipönttö, jonka takaseinään tein pussin vavoille, pohjalle mahtui vielä muuta tavaraa. Ihan toimiva ratkaisu, mutta nosti reppujakkaran kokonaispainoa mielestäni liikaa ja kehittely oli aloitettava alusta. Seuraavassa vaiheessa leikkasin kyseisestä pöntöstä pohjaosan, johon tein kannen ja sain näin vapalaatikon, joka mahtui repun pohjalle. Jouduin hylkäämään tämänkin jo yhden reissun jälkeen, koska vapoja oli hankalaa kaivella sielä repun pohjalta, kun päällä oli aina muuta rojua. Lopulta ajattelin ongelman helpottuvan, jos saisin vapalaatikon pystyasentoon ja lukkoon – ja sitten hoksasin tuon vieherasian... :)

Vähän tuntuu kyllä siltä, että näitä virityksiä joudumme keksimään me, jotka emme (vielä) ole hankkineet kunnon reppujakkaraa, jossa vavoille löytyy omat osastonsa tuunaamattakin. Esim. Väre-reppujakkara olisi varmasti asiallinen, mutta turhan kallis esim. minulle, joka käyn pilkillä muutaman kerran talvessa.

--pikeye
« Last Edit: January 16, 2011, 15:10:50 by pikeye »

Mr Ponu

• View Profile
« Reply #27 on: January 16, 2011, 13:24:41 »
 Itsellä käytössä tuollainen 4-5 vavan boksi , joka sopii kivasti pilkkirepun etutaskuun. Boksin taustalevy 8mm vaneria, siniset kotelot kaupan taloustavaraosastolta ,ruokailuvälinelaatikoita tms.  Sinisten koteloiden syvyys n.20 cm. Itsellä hupipilkillä riittää, kun on 4-5 vapaa valmiina reissua varten. Ennen oli aina jossain vaiheessa reissua ohjelmassa koukun irrottelua repun rakenteista, nyt on hyvin harvinaista.

http://img227.imageshack.us/img227/5725/boksi2.jpg

hässi

• Hässii pässii
    • View Profile
« Reply #28 on: January 16, 2011, 15:14:09 »
Itse olen käyttänyt Storm Magnum reppujakkarassa 10l muovikanisteria, josta olen puukolla vuollut yläosan korkin puolelta pois, säilyttäen kahvan.

Kanisterin sivuille ja etupuolelle olen sitten kiinnittänyt 3l muovikanisterin puolikkaat, jotka olen halkaissut pituussuunnassa ja lisäksi poistanut yläosan.

Tuollaista olen käyttänyt haarukkavavoille. Etuna tuossa on, että vapoja voi olla siimat kehittynä useita, mikä helpottaa eri pilkkien/morrien testaamista. Repun sivutaskut olen jättänyt sitten tapsikammalle, nostokoukulle jne.
« Last Edit: January 16, 2011, 15:25:31 by hässi »

Zalbeer

• View Profile
« Reply #29 on: January 16, 2011, 23:45:31 »
Mulla on vähän samaan suuntaan "pönttö" ku hässi.llä. Eli 5litran lasinpesuneste pöntöstä leikattu Korkin päältä tavaraa pois. Ja sivuille tyylikkäästi teipattu 3kpl halkaisijaltaan n80mm olevat pahviputket. Joka putkeen menee kaksi vapaa. Isompi vapa ja sohjokauha mahtuukin tuohon kalapöntön aukkoon. Koko komeus mahtuu järvelle siirtymisen/poistumisen ajaksi reppujakkaran sisään. Tuosta on nopea vaihdella onkea toiseen, eikä tarvii penkoa koko reppua ympäri.

Zalbeer, created by nature

center>