Chat

Poll

Paras lippa?

Mepps Aglia!
95 (27.5%)
Bete lotto!
121 (35.1%)
Erillaiset Masterin lipat!
4 (1.2%)
Joku muu!
125 (36.2%)

Total Members Voted: 299

Author Topic: Paras lippa?  (Read 85344 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kaivo

• Guest
Vs: Paras lippa?
« Reply #60 on: March 27, 2007, 17:55:28 »
Tää voi olla vähän tyhmä kysymys, mutta mitä tolla siiman kiertymisellä tarkoitetaan? :oops:
Kun monet sanovat, että lipat kiertyvät joskus siimaan!?
Lipat eivät kierry siimaan, mutta lippoja käytettäessä siima saattaa kiertyä. Vedossa pyörii paitsi vieheen lippa, myös koko uistin itsensä ympäri. Vieheen pyöriessä siimaan kohdistuu "vääntö", jonka takia siima pyrkii punoutumaan kierteelle.

Myös lusikat saattavat kiertää siimaa, mikäli niitä uitetaan liian nopeasti ja viehe alkaa pyöriä vain yhteen suuntaan.

Kiertynyt siima on sotkuherkkä ja ikävä käsiteltävä. Kiertymistä voi ehkäistä uittamalla lippoja ja lusikoita aina leikarin kanssa. Lipan siimalenkki kannattaa lisäksi taivuttaa kärkipihdeillä yläviistoon, jolloin kiertyminen loppuu jopa kokonaan.
« Last Edit: March 27, 2007, 17:57:11 by Kaivo »

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #61 on: March 27, 2007, 20:39:14 »
Kiitoksia taas Kaivo selkeästä vastauksesta! :-)
Nyt, jopa minä tiedän mitä se tarkoittaa.  :-)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

kaivo

• Guest
« Reply #62 on: March 27, 2007, 20:54:16 »
Kiitoksia taas Kaivo selkeästä vastauksesta! :-)
Nyt, jopa minä tiedän mitä se tarkoittaa.  :-)
Eipä kestä, hyvä että juttu selvisi!

Siiman kiertymisestä vielä: pahimpia siimankiertäjiä ovat Meppsien yms. tyyliset peruslipat. Vastaavasti on olemassa myös lippamalleja, jotka kietävät siimaa hyvin vähän tai ei ollenkaan. Näitä ovat painopäälipat, kuten Abu Mörrumspinnaren, sekä Bete Loton tyyliset lipat, joissa vieheen runko on paksuhko ja muotoiltu.

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #63 on: March 28, 2007, 08:17:30 »
Mikä noista Bete Loton väreistä on ollut hyvä hauelle ja ahvenelle?
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #64 on: March 28, 2007, 15:38:31 »
Mikä noista Bete Loton väreistä on ollut hyvä hauelle ja ahvenelle?
Minusta tähän sopiva vastaus on "yksinkertaiset värit". Kupari/ruskea oli pienenä lähes ainoa väri minkä isä minulle on koskaan antanut minulle kalareissuun, minun ollessa sen ikäinen etten itse väriä tiennyt. Tämä oli kyllä enimmäkseen silloin kun mentiin kalastamaan kirjolohta, mutta kuitenkin. Säynäviä tuolla tuli myös.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

minnow

• Guest
« Reply #65 on: March 28, 2007, 16:49:28 »
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/26_015iso.jpg Biltemasta saa tuollaisia Abu Reflexin kopioita 4kpl 7,90 eurolla. Onkohan laadussa mitään eroa verrattuna alkuperäisiin.

« Reply #66 on: March 28, 2007, 21:26:45 »
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/26_015iso.jpg Biltemasta saa tuollaisia Abu Reflexin kopioita 4kpl 7,90 eurolla. Onkohan laadussa mitään eroa verrattuna alkuperäisiin.
Bilteman lipat ei ui!!!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #67 on: March 28, 2007, 21:28:59 »
Bilteman lipat ei ui!!!
Miten sitten selität että isäni voittaa usein vinot pinot perho- yms. miehiä Bilteman pikkulipoilla kirren kalastuksessa?
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

« Reply #68 on: March 28, 2007, 21:39:09 »
Bilteman lipat ei ui!!!
Miten sitten selität että isäni voittaa usein vinot pinot perho- yms. miehiä Bilteman pikkulipoilla kirren kalastuksessa?
No ainakaan mulla ei oo ykskään bilteman lippa uinu...

Molopääklaani

Yuz

• RAGE
    • View Profile
    • Email
« Reply #69 on: March 28, 2007, 21:40:14 »
No, nuo Reflex-kopiot uivat aika huonosti. Kokeiles ostaa sellainen 5-pack Vibrax-kopioita niin et voi pettyä.

« Reply #70 on: March 28, 2007, 21:48:07 »
No, nuo Reflex-kopiot uivat aika huonosti. Kokeiles ostaa sellainen 5-pack Vibrax-kopioita niin et voi pettyä.
Vois vaikka joskus kokeillakki!

Molopääklaani

minnow

• Guest
« Reply #71 on: March 28, 2007, 21:52:53 »
Jostakin luin, että Bilteman vaapuissa on jonkin verran sellaisia yksilöllisiä eroja, että yksi vaappu ui hyvin ja ostaa toisen samanlaisen, joka ei uikaan lainkaan niin kuin pitäisi... Saattaa noissa lipoissa olla samaa vikaa.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #72 on: March 28, 2007, 21:57:00 »
.. ja jos ostaa yhden toimintavajaan lipan, on lähes varmaa ettei erehdy ostamaan samanlaista lippaa enää koskaan, vaikka todellisuudessa tämä lippa onkin niitä pyytävimpiä vieheitä, jossa oli ollut vain joku pieni valmistusvirhe.
Näin voi saada hyvästä lipasta nopeasti huonon vaikutuksen.

kaivo

• Guest
« Reply #73 on: March 28, 2007, 23:39:54 »
.. ja jos ostaa yhden toimintavajaan lipan, on lähes varmaa ettei erehdy ostamaan samanlaista lippaa enää koskaan, vaikka todellisuudessa tämä lippa onkin niitä pyytävimpiä vieheitä, jossa oli ollut vain joku pieni valmistusvirhe.
Näin voi saada hyvästä lipasta nopeasti huonon vaikutuksen.
Tuo on totta, lippojen lisäksi muissakin vieheissä. Mielikuva uudesta vieheestä muodostuu herkästi sen ensimmäisen kokeilukappaleen perusteella, ja huonolla tuurilla se voi olla juuri "maanantaikappale" joka ei jonkin valmistusvirheen takia kalasta kunnolla. Erityisesti puuvaapuissa voi olla pienempiä tai suurempia eroja vieheiden painossa, uintilistan asennossa, virityksissä jne., mistä johtuen kahdesta päällepäin samanlaisesta vieheestä toisella voi tulla kalaa huomattavasti paremmin kuin toisella. Tämä on valitettavaa, vaaput kun ovat suhteellisen kalliitakin.

Jos käytössä on vieheestä vain yksi kappale, ei ole myöskään värinvaihtomahdollisuutta, joten kalaa voi tulla senkin takia huonosti juuri niillä ensimmäisillä käyttökerroilla, jolloin uudella vieheellä pitäisi saada heti kalaa jotta luottamus syntyisi. Sama toimii oikeastaan toisinkin päin: saat heti ensireissulla uudella uistimella hyvän kalan, minkä jälkeen viehettä tulee heiteltyä varmasti jatkossakin vaikka kalaa ei hyvän alun jälkeen enää juuri tulisikaan.

Ensivaikutelma on tärkeä, vieheissäkin :wink:.
« Last Edit: March 28, 2007, 23:57:59 by Kaivo »

Fiskare

• View Profile
    • Email
« Reply #74 on: March 28, 2007, 23:47:49 »
Mulla toi oma suosikki on Meppsi, ku sillä on niin monipuolisesti kalaa tullu.
 :-D

Fiskare

• View Profile
    • Email
« Reply #75 on: March 28, 2007, 23:49:39 »
Quote from: puolisukeltaja6
Millanen se on?

Lotossa on sellainen hieman jotain lahnaa muistuttava lyijymötikkä runkona ja sitten muuten se onkin ihan normi lippa. On muuten harriuistimena aika tykki.

Onko tuollaisia sinisiä?
Minulla on tommonen sininen.
:-D
Eli tommonen:

Tossa kuvassa toi sininen näyttää vähän ruostuneelta, mutta luonnossaan oiken kaunis.
 :-)
« Last Edit: March 28, 2007, 23:52:50 by Fiskare »

fatoverboard

• MSN Messenger - fatoverboard@luukku.com
    • View Profile
« Reply #76 on: March 29, 2007, 14:10:10 »
Mulla on itse asiassa parhaiten kalaa kaikista uistimista tullut tolla mepsin black furylla 3 koolla ku en oo suurempiakaan löytäny. Ostan joka kerta ton lipan ku löydän ku ovat nii harvinainen näky kauppojen hyllyillä ja useita menettäny haukien kitaan. Tosta siiman kiertymisestä vielä sen verran että onko kukaan kokeillu niitä kuusamon etäpainoja joiden pitäs estää siiman kiertyminen ku olis kiva tietää kannattaako sellaista hankkia?

osmanhauki

• Guest
« Reply #77 on: April 06, 2007, 18:28:32 »
mun mistaakseni se oli calino kat tai joitai mut sen väri on puna/kelta perus viehe tulee haukee ja affenta :wink:

Haugi_94

• Guest
« Reply #78 on: April 06, 2007, 18:34:51 »
Bete Lotto on paras.
Tullu parhaiten kalaa!

alottelia

• minä täs
    • MSN Messenger - juippi.k_94@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #79 on: April 07, 2007, 11:01:21 »
Bete Lotto on paras.
Tullu parhaiten kalaa!

olen samaa mieltä :wink:
kiitän ja kumarran

-Jones-

• View Profile
« Reply #80 on: April 07, 2007, 16:28:39 »
Onko kellään kokemusta Laxmanin super tursaasta?
Onko tullu isoja haukia vai onko lupauksia vaan.
Ite oon saanut taimenia vibraksilla Kemijoelta.

julle95

• View Profile
« Reply #81 on: April 08, 2007, 11:16:04 »
Mä oon saanut kalaa mepsin hopeella jossa on mustia täpliä 3 kokoo
Kalastus on järkevien ihmisten harrastus

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #82 on: April 08, 2007, 13:57:33 »
Calico-cat on ylivoimaisesti paras! Sillä tulee haukee,ahventa,kirjolohta ja ainakin säynävää (muuta en ole saanut) 1,2 ja 3 koolla tulee hyvin ahventa ja säynävää ja haukea sitten tulee pieniä kakkosella, ja isompia kolmosella ja nelosella. enkka ahven noin 350g, säyne yli kilon ja hauki joku vähän yli 3kg, mutta isompia on päässyt irti.
Olen kalastelijapoika!

« Reply #83 on: April 09, 2007, 11:46:06 »
Meppsit.
Mulla on sellane 2 koon meppsi jonka toinen puoli on punane ja toinen kuparine, toiminu lampivesissä aika hyvin.

Molopääklaani

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #84 on: July 06, 2007, 11:03:37 »
Abu reflex ja Calico Cat ovat hyviä lippoja.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Bommari

• View Profile
« Reply #85 on: July 06, 2007, 16:02:14 »
niin, siitä kiertymisestä. Itse pistän lippoihin, jotka kiertävät siimaa n. metrin päähän kuusamon heittopainon, ei kierrä siimaa enää sen jälkeen. Nimim. pari kalaa menettänyt siiman kiertymisen takia (=siima mennyt solmuun kalan tärpätessä)

Kurki

• View Profile
« Reply #86 on: July 07, 2007, 13:26:43 »
Paras lippa on Mepps, kokoa 3, sillä tulee juuri sopivan kokoista ahventa, ja usein haukeakin. Calico cattikin on hyvä, mutta omasta mielestä aika raskas kelata?!

« Reply #87 on: July 07, 2007, 14:18:43 »
Paras lippa on Mepps, kokoa 3, sillä tulee juuri sopivan kokoista ahventa, ja usein haukeakin. Calico cattikin on hyvä, mutta omasta mielestä aika raskas kelata?!
Johtuu varmaan siitä, kun se pyörii niin hyvin ja herkästi. Ehkä myös sen takia, jos kalastelet UL-vehkeillä!?

Molopääklaani

Kurki

• View Profile
« Reply #88 on: July 07, 2007, 14:44:34 »
Ehkä myös sen takia, jos kalastelet UL-vehkeillä!?

UL-vehkeet?  :oops:

Joo, huomasin että se pyörii todella hyvin, mutta eipä tuo raskaus menoa haittaa  :-)

Tosimies

• Guest
« Reply #89 on: July 14, 2007, 19:43:38 »
Tiiätteks muuten, että "paras lippa?" ei ole oikein hyvä topikki laittaa äänestystä pystyyn?  Lipan valmistajia on satoja ja lippoja tuhansia..
Vastasin yllättäen "joku muu".. Mielestäni "paras" lippa on erilaiset vibraxit. Eritoten Minnow super vibrax. Tämä lippa jossa on kalanmallinen runko on hyvä koska se : Ei kierrä siimaa paljoa, pyörii herkästi ja pyörii myös upotessaan, on pitkäheittoinen, omaa syötävännäköisen värikartan ja on kalastava.

center>