Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Viritätkö vieheitäsi?

Started by M@ra, December 12, 2005, 09:50:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M@ra

Kertokaapa kikkojanne millä viritätte vieheitänne ottavimmiksi. Itse lisään joidenkin vaappujen peräkoukkuun värikkään silikoniputken pätkän tuomaan lisähoukutusta. Joidenkin lusikoiden koukut olen vaihtanut sellaiseen kolmihaaraan johon on sidottu esim. Punaista villalankaa tai värikkäitä höyheniä houkuttimeksi. Mutta, mitenkäs te muut? Oletteko pärjänneet hyvin ilman virittelyä vai virittämällä?
-M@ra

kaivo

Useimmiten en ole juuri viritellyt uistimia, mikäli uinti näyttäisi olevan kunnossa (esim. vaaput uivat suoraan). Tarvetta esim. uinnin muokkaamiseen ja vaappujen liian kelluvuuden poistamiseen epäilemättä joskus olisi, mutta laiskuuttani en ole sitä juuri kokeillut. Kalastan etupäässä lämpimän veden aikaan, joten vilkas uintiliike on kelvannut kohtuudella koko kauden ajan, lähinnä kikkailen uittonopeudella ja valitsemalla vieheet kalapaikan syvyyden mukaan. Yleisin "viritykseni" on koukkujen tarkistaminen ja aika usein niiden vaihtaminen parempiin, siis terävämpiin ja hauestuksessa isompiin. Saatan myös lisäillä lippojen ja lusikoiden koukunvarteen pienen pätkän räikeää muoviputkea tai villalankaa.

Uskoisin, että tulevaisuudessa alkanen virittelemään vaappujani ja miksei muitakin uistimia rankemmin, etenkin sellaisten "huonojen" yksilöiden kohdalla, joilla kalaa on tullut uittoaikaan nähden heikosti tai ei ollenkaan. Jos uistimeen ei ole luottoa eli sitä ei tule käytettyä, ei menettäne mitään jos tällaisen vieheen ottaa käsittelyyn - menköön vaikka lopullisesti pilalle.

Jos lähtötilanteena on halu tehdä huonosta uistimesta paremmin kalastava, hankalinta lienee päätellä, mitä ominaisuutta kannattaisi aluksi muuttaa. Säätääkö uintia, painottaa vai keventää, vaihtaako väritystä jne.? Värittäminen on kevyin vaihtoehto ja helpoin toteuttaa, mutta ehkäpä kala vaatiikin erilaista uintia...

Pete

Kyllä niille uistimille ja vaapuille ym. on tullut tehtyä jos junkinlaista viritystä. Onnistunutta ja epäonnistunutta.
Niinhän se sanonta menee autojenkin kanssa:" Viritys on onnistunut jos tehot eivät putoa yli 20%".

No kuitenkin. Painotusta olen muutellut lyijyä lisäämällä, keventänyt poistamalla painoa. Olen poistanut räminäkuulia sisältä ja olen joskus niitä lisännyt.
Leukalappuja olen muokkaillut, vaihtanut, viilaillut, leikellyt ja joskus jopa poistanut kokonaan.
Koukutusta muutellut isommaksi, pienemmäksi, sinkuksi tai kolmihaaraksi.
Kärkirengasta väännellyt oikealle, vasemmalle, ylös, alas ja joskus kääntänyt koko lenkin sivuttain eli poikittain.
Joskus on haettu epäsäännöllistä uintia vaapun koukkulenkkejäkin vääntelemällä eripuolille.
Väritystä muuteltu tusseilla, tarroilla, heijastinpinnoilla, maaleilla ja joskus maalattu ihan uusiksi "viritelty" uistin.

Lusikka-uistimia yhteenväliin viilailin siitä uistinrenkaan(siiman puoleisen) ympäriltä teräväksi veden leikkaavuuden takia. Joissain se toimikin hyvin ja toi lisää elävyyttä/hakevuutta tms. lisää.
Lusikka-uistimia tuli väänneltyäkin uuteen uskoon, enemmän ja vähemmän hyvin tuloksin.

Aina täytyy muistaa, että kovat "modifioinnit" uistimissa takaavat sen että takaisin alkuperäiseen ei ole paluuta, eli joskus tulee sutta ja sekundaa, toisinaan taas ehkäpä parempi uistin johonkin yksittäiseen tilanteeseen tai ajanjaksoon.
Rahaa ja aikaa siihen virittelyyn saa kyllä menemään.

Se lankojen ja karvojen sitominen koukkuihin on vielä aika halpaa viritystä, siirryn itsekin toivottavasti siihen.
Mutta kokeilla kannattaa kyllä, huomaa monenlaisia asioita uistinten uinnista ja vaappujen toiminnasta. Se antaa kuvaa vaappujen/uistinten kehittelystä ja varsinkin niiden tekijöiden asiaan paneutumisesta.

Useimmiten virityksellä haetaan vain tietylle ajanjaksolle tai paikalle sopivaa toimintaa. Kuten sopivaa uintia esim. hyvin kylmään veteen merellä tai joessa syvään suvantoon.

Esimerkiksi Nilsun kelluvat 15 ja 18 cm uistimet ovat hyvinkin eripainoisia kaupasta ostettuna. Eroja voi olla monia grammoja, ja se tarkoittaa sitä, että siitä esimerkiksi suspia tehdessä pitää jokainen tekele testata erikseen. Yleistä ohjetta ei ole, kuten ei missään virittelyssä. Se on monen "onnistuneen sattuman" summa.

Bluery

Enpä oikein virittele.. Jos ei viehe toimi niin pakko kai se silloin on vähän väännellä ja käännellä. :)

Edit by Pete: Tässä taas oikein kaikkien vastausten äiti !
"Kuivan maan kalastaja"  8)

Anonymous

olen lippoihin ja lusikoihin lisännyt rungolta lyhennettyjä jitoukan osia

Siikapossu

En yllensä viritä mutta Bilteman lippoja saa aina vääntää :x

jode

joskus lippoja joutuu vähän "virittämään" jos jää puuhun pahasti kiinni ja joutuu irroittamaan väkivalloin

jättihaukimanniskan

Joo.Koukkuja viritelen ja väritän  uistimia.
Hauki o kala,keso o raejuusto

stento-z

Olen myös käyttänyt värikoukkua uistimissani, ja hämärällä lisännyt fosforia mahan puolelle. Lippoihin olen laittanut putkiperhoja, joskus niistä on ollut apua, joskus ei, mutta yhden kokeilun varaan ei noita virityksiä kannata jättää. Esimerkiksi toi lippa viritys on antanut välillä tosi hyvin kalaa (taimenta ja ahvenia) No, hauki ei ole häirinnyt  8-)

Haspeli

En varsinaisesti viritä, vaan käytän lusikkaa vieheenä. Hyvin tulee haukea.  :-)

Trout

Onhan sitä tullu kaikkee kokeiltuu, iskupisteiden  lisäyksii... koskessa tulee aina sillon tällön uintia vaappuloissa muutettua ... kylmällä vedellä laiska uinti ja lämpimämmällä sitten terhakampi nje ... pienentämällä koukkua ja  isontamistakin on tullu tehtyy ... sytkärillä on muutaman vaapun uintilevyä tullu muutettuu. On tullut muutettua vaapun uintia kyljelleen "hauen pyynnissä "väittäisin että kalan tulokin jokin kerta on lisääntynyt.  :-)

pumpkinca

Koukut teroitan ja avaan hieman leveämmälle jotta tarttuu paremmin..

lohen pyytäjä

Viritän jos on tarvetta.

Katson viritys vinkkejä sivulta:www.rapala.com    Eiköhän pitäs löytyä!
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

rollo

joskus pitää lippoja väännellä,ja lusikoihin olen vaidellut hauen kalastuksessa kolmihaarakoukun tilalle kaksihaarasen(katkaissut yhden pois.)
ei jää niin helposti kaisloihin/kasveihin kiinni.kalat tuntuis tarttuvan silti.

lippauistimen koukun päälle pujotettu toukkajigi on ollu tehokkain viritys mitä olen kokeillut.

olettekos muuten pelanneet Rapala pro fishing peliä?

FisherManne

Uintilevyn vaihtoa,värikoukun lisäystä,jigi Minnow Spoonin koukkuun,ruohosuojakoukkuja hyviksi havaittuihin lusikoihin
ja vaappuihin,jigien korjausta,tussilla värjäystä ynnä muuta mukavaa.... :-D

lohen pyytäjä

Viritin tänään yhden lipan laitoin koukkuun värikoukun ja karvaa siihen iso kuha otti siihen! :-D :-D :-)

Trout

Quote from: lohen pyytäjä on April 28, 2006, 20:35:07
Viritin tänään yhden lipan laitoin koukkuun värikoukun ja karvaa siihen iso kuha otti siihen! :-D :-D :-)
Mikäs kuha se tähän aikaan lippaan otta  :-D  :?

lohen pyytäjä

Meiän lammesta tai no.. :|  se on järvi suli jäät siitä! :mrgreen: 8-) :-D

suiza

ei niitä tartte  :? mun mielestä ne on tarpeeks hyviä  :mrgreen:..... mut kyl joitakin kelluvia laittanu puoltaa
kalastus pidentää ikää

sale uistin

Joo just koukkuja laittelen erimoisia ja värittelen vieheitä.Leukalappuja joskus vaihdan myös
ENT.jättihaukimanniskan.piti vaihtaa nimeä

ahven_1992

LIPPOJA JOUTUU JOSKUS VÄHÄN KORJAILEMAAN...MAALAILEN VÄLILLÄ KYLLÄKIN MYÖS UISTIMIA..