mistä metsälampien kalat löytyy pilkillä???

Started by wille19, January 11, 2006, 16:10:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wille19

olen käynyt koluamassa jo useita metsälampia pilkillä täysin tuloksetta :evil: . samat lammet ovat kesäisin kalaisia, mutta talvella hiljenee täysin. onko muilla vastaavia kokemuksia, ja onko löytynyt ratkaisuja? itse olen porannut lammet reikiä täyteen ja välineitten pitäisi olla kohtuu ok. mutta vaan kun ei! :shock: [/b]

Pro Pilkkijä

kaivo

Metsälammet, kuten myös matalat pienet järvet, saattavat olla keskitalvella hyvinkin kitsaita kalapaikkoja. Yleensä lampivesien parhaat saaliit saadaan ensijäiden aikaan, kun jään alla on ohuesta jää- ja lumikerroksesta johtuen runsaasti valoa, ja happitilannekin on vielä hyvä. Keskitalvella nämä asiat menevät huonompaan suuntaan, jolloin kalat pitävät suunsa kiinni joskus harvinaisen yksimielisesti. Loppukeväällä tilanne helpottuu ja syöntikin paranee, mikäli happi ei ole kulunut talven aikana liian vähiin.

Periaatteessa metsälammen ottipaikat ovat samantyyppisiä kuin isommissakin vesissä, ja pienestä vesistöstä kalat on suhteellisen helppoa löytää ennen pitkää, ahkerasti kairaamalla ja erityyppisistä paikoista kokeilemalla. Mikäli kalaa ei ole kovasta yrittämisestä huolimatta kuulunut, epäilisin syyksi juuri tuota "keskitalven mökötyskautta". Tässä vaiheessa talvea kannattaakin suunnata reissunsa isommille vesille, ja palata lammille esim. huhtikuussa uudestaan.

Anonymous

Quote from: Kuusamo ProfessorMihin aikaan olet käynyt kokeilemassa?

Normaalisti olen käynyt pilkkiä uittamassa klo08.00 eteenpäin, aivan aamu enkä ilta hämärissä ole käynyt koukkua liottamassa...

Mikko_-Procyon-

Suosittelen kairaamaan koko lammen juustoksi. Joskus joillain lammilla kalat on ihan pienessä nipussa, eikä muualta tule mitään. Ehkä siinä on jokin pohjanmuoto, lähde, pieni virtaus tai jotain.. siinä ne sitten on nipussa ja kalastajan ongittavana.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Tasuriman

Samanlaiset kokemukset, kuin Kaivolla.
Metsälammet tuntuvat olevan keskitalvella melkoisen hiljaisia.
Pitkän talvipaaston jälkeen keväällä saattaa osua sitten huippusyönnille.

Valon määrä jään alla tuntuisi olevan se tekijä, joka syönnin katkaisee ja käynnistää. Alkutalven lumettomilla jäillä lammista vielä nousee kalaa , joskus hyvinkin.

Saattaa hyvinkin olla myös niin, että kalat kertyvät yhteen parveen ja jos sellaisen sattuu löytämään ja saa syönnin alkuun, niin kalaa löytyy läpi talven.
 Omien kokemustenio mukaan, jos lammesta lähtee poispäin virtaavaa puroa, niin sen edustalla on parhaat mahdollisuudet .

Itse jätän varsinkin tummavetiset pienet lammet keskitalvella rauhaan.
Paria suurehkoa ,kirkasvetistä lampea, joita sanoisin kyllä pikemminkin latvajärviksi, tulee kyllä koluttua läpi talven, niiden hyvän haukikannan- ja niissä esiintyvien ukkoassujen vuoksi. Kiloiset körmyniskat ovat harvinaisia, mutta aina joskus niitäkin jysähtelee.