Chat

Author Topic: larvan selkämateriaali  (Read 8021 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

• Guest
larvan selkämateriaali
« on: October 14, 2002, 17:39:18 »
Mistä arvon herrat (ja daamit) sitovat lateksilarvojen selät?
Itse olen yrittänyt värjätä kirurgin hanskasta leikattua fliisua Dylon väreillä ja tussilla (permanent) mutta väri irtoaa melkoisen helposti tai sitten lateksi ei värjäydy ollenkaan...
Olisiko joku tietty hanskamerkki hyvä lateksin lähde, entä kortsu tms? ???

Saahan sitä lateksia tietysti kaupastakin ja valmiiksi värjättynä mutta ei se ole sama asia... :-/

Anonymous

• Guest
Re: larvan selkämateriaali
« Reply #1 on: October 14, 2002, 21:08:55 »
Minä käytän yleensä larvojen selässä Scud Backiä. On tullu käytettyä myös noita mainitsesemiasi kirurgin hanskoja ja jopa puutarha hanskoja kyseisissä sidoksissa. Oudoin näkemäni materiaali mistä larvan selkiä on tehty oli eräässä erä lehden numerossa. Larvojen selät oli tehty kortsuista!!!(siis leikattu kaistale ja kiinnitetty selkään) ;D Kyseistä materiaalia kehuttiin ihan pokkana loistavaksi larvojen selkämateriaaliksi.Itse en tosin ole vielä ainakaan kortsuista larvojen selkiä sitonut, mutta täytyy myöntää, että aika ottavan näkösiä larvoja ne siellä erä lehdessä niistä oli sitonu ja kalojakin oli kuulemma ihan kiitettävästi tullu. Jos kortsuista rupeis larvoja sitomaan niin ei ainakaan toi väri homma olis ongelmana sillä tiettävästihän kortsuja löytyy melko suuri värivalikoima. Jotenkin silti meko huvittava ajatus toi... Oman kokemuksen pohajalta kuitenkin suosittelen scud backiä. Vaikka se ehkä onkin kalleinta materiaalia noista niin voin luvat, että siitä tulee todella hyvän näköisiä larvan selkiä ja värivalikoima on todella laaja.

rambe

• View Profile
« Reply #2 on: October 15, 2002, 02:43:32 »
Mä oon kyllä löytäny kortsuille parempaakin käyttöä. Perhoihin on löytyny selkämateriaali muovikasseista niitähän on jos jonkin väristä ja eikä oo kallista.Kesto tosin ei ole kumiselkäsen veronen,mut yhen kortsun hinnalla saa jo noin kymmenen kassia 8) ;D

Japi

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: October 15, 2002, 15:58:54 »
Saat loistavan näköisiä larvoja, kun teet löysän duppauksen, jonka päälle kiedot suht löysälle kaistaleen kortsusta (pitää olla pesty, ettei rasvat ja spermicidit luiskauta kierrettä pois.) .
Tähän tällää kierteen tinselistä tai kuperilangasta tai siimasta tai mistä vaan keksii ja dubbaa etutungon tummemmasta materiaalista, harjaa ja vetäsee niskan yli lopun kortsun (värjätty mustalla permanentti- tussilla), ettei päästä sojota duppingit ylös päin ja päättele perhon.
Hieno tuli, mutta ei kestä kun vuoden ja kortsu rapisee pieninä muruina alas. Ilmeisesti skordari ei kestä uv- säteilyä.  

Eci

• kikkelis kokkelis mitäs läksit
    • View Profile
    • Email
« Reply #4 on: October 22, 2002, 18:17:11 »
Muovipussin suikale venytettynä ohueksi! Ja värejä löytyy jo yhdestä K-kaupan kassista monia!
Ehkä otin, ehkä en!

Anonymous

• Guest
« Reply #5 on: December 04, 2002, 20:37:33 »
Kiitos kaikille ja erityisesti Ecille, muovipussihan on suorastaan loistava keksintö, jälleen opimme, että yksinkertaisin ratkaisu on usein paras!

flyfisher14

• Guest
Re:larvan selkämateriaali
« Reply #6 on: November 10, 2003, 10:07:13 »
ite oon tehny jätesäkistä, muovikassista, semmosen sidontapaketin mukana tulleesta lateksista(paksumpaa kuin scu back), hiirimatosta!
nykyään käytän hiirimattoa, tulee jaokkeisin runko. hiirimattoa kannattaa kokeilla. huom. siitä täytyy leikata niin ohut pala kuin vaan saa.

tarpooni

• View Profile
« Reply #7 on: November 16, 2003, 17:20:02 »
No yksinkertaisuutta arvostaville helpoin tapa on jättää koko selkäosa pois... ei tietysti ole KALASTAJAN silmään yhtä pyytävä perho.

duppelt

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: November 30, 2003, 12:36:12 »
Niitä kirurgin hanskojakin on erilaisia.Kaikki ei toimi.Käy sairaalassa vuodeosastolla kuokkimassa ja varmasti löytyy. :)

poka

• View Profile
    • Email
« Reply #9 on: December 06, 2003, 13:00:37 »
ite teen sillain että dubbaan jostain karkeasta keino kuidusta rungon (polypropyleenistä), kulta langasta kierre ja sitte sytkärillä selkä sileäksi...

Hota

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: December 06, 2003, 18:09:32 »
Ompeluvälinekaupasta saa kirkasta kuminauhan tapaista jota käytetään ilmeisesti joustoresorien tekoon.
Loistava materiaali:
Venyy tarvittaessa vaikka kuin, helppo materiaalia sidottaessa, ei katekea vaikka neulalla tekee reijän ja Dylonilla värjäämällä saa useita värejä.
Suosittelen kaikille. ( Käy myös moneen muuhun )

Toinen jota olen käyttänyt yli 20v. on luononnii ja sitä tietyä tummanoliivia väriä ei kyllä ole näkynyt enään missään muualla kuin omassa varastossa.

Luonnonniini tarvitsee lakkavahvistuksen ja siltikään ei kestä paljoa kulutusta.
No yleensä larvat on jo jäännyt pohjakiviin tuossa vaiheessa ja noitahan pitää ollakin yhtä väriä ja kokoa aina riittävästi rasioissa.

Kaikenlaisia valmiita ja älynväläys materiaaleja tullut testattua mutta tuo ompelukaupasta löyty "kuminauha" on ollut ylivoimainen kestävyydeltään ja ominaisuuksiltaan.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Anonymous

• Guest
« Reply #11 on: January 20, 2004, 23:56:48 »
Tuo ompelutarvikeliikkeen nauhan nimi on Framilon. Olen käyttänyt ja hyväksi todennut. Dylonväreillä helppo värjätä.

LaZe.W

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: January 21, 2004, 21:55:53 »
Thin Skin ja Magic Shrimp Foil aivan mainioita, jos tekee kierteen siimasta saa ihan älyttömän hienon jaokkeisuuden näillä tuotteilla,siima n. (0,12-0,20.) Itse pidän enemmän Magic Shrimp Foilista koska se on pehmeää, helppoa käsitellä, kestävää, ei menetä värejään käytössä ja on valmiiksi oikean paksuisina siivuina. Minulla maksoi 3,40 € ja siitä saa suikaleet satoihin larvoihin.
Pilkintää, vetouistelua, heittelyä,perhokalastusta, perhonsidontaa ja tietysti ongintaa

matiaz

• MSN Messenger - matiaz_69@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: January 22, 2004, 16:28:52 »
Semmosesta todella tiiviistä mustasta solumuovista. Siitä saa kaikkein aidoimmat jaokkeet larvoille. Ja ei kellu vaikka soulumuovia onki, edes ilman painotusta!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

ais

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: January 31, 2004, 20:31:21 »
Kuulosta ehkä tyhmältä, mutta olen koettanut mm. ohutta lakalla kovetettua solumuovia (ei hyvä), muovi pussia (parempi), suihkupussia (vielä parempi) ja mm. intersportin pussien kantoreikien kestävyyden lisäksi laitettu kumimainen liuska. Näistä jälkimmäinen on erittäin hyvä kannataa kokeilla! ;)

edit. oikeinkirjoitus

Perhopoika

• View Profile
    • Email
« Reply #15 on: March 25, 2004, 18:30:59 »
Body stretch on täydellinen materiaali larvojen selkiin. Se on joustavaa ja läpinäkyvää ja sitä saa kaikissa mahdollisissa väreissä. Sitä saa esim. perhokulmasta hintaan 4 €. Suosittelen :)
Hölömö.

heittäjä

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: March 25, 2004, 20:18:22 »
Yksi ehdotus olisi tiskirätti. näin yhdessä erä-lehdessä tiskirättilarvan valmistusohjeen.
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

visa

• Guest
« Reply #17 on: March 25, 2004, 20:27:23 »
Hyviä larvaselkiä saa myös kun duppaa rungon ja vetelee sormella lakkaa taaksepäin larvan selkää pitkin. Selästä tulee muuta runkoa tummempi ja se antaa hyvän kuvan elävästä ötökästä varsinkin oliivin värisenä :D Oliivin värisissä rintakehä kannatta tehdä riikinkukosta niin näyttää vielä paremmalta ;)

panumies

• View Profile
« Reply #18 on: March 25, 2004, 21:03:43 »
Itse olen käyttänyt enimmäkseen Thin Skiniä, jota sidontakaupoista saa. Värejä on useita, itsellä Olive ja Mottled Oak, jälkimmäinen varsinkin kuvioinnin ansiosta hienon näköinen. Lakkaa selän päälle sipaisemalla kestävyys paranee (?) ja selkää saa kiiltävyyttä.

center>