Chat

Author Topic: Kaira ei ota jäähän  (Read 14829 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

_______

• Guest
Kaira ei ota jäähän
« on: January 29, 2006, 13:20:53 »
Ostin tossa viikko sitte tommosen Rapalan UR 6tuuman kovametalli terällä. Tänään ku sitte olin sitä menossa ekaa kertaa käyttää ni eka reikää ku kairasin ni ilmeisesti siinä oli joku pikku hiekka kerros ja sen jälkeen kaira ei enää ottanu jäähän. Kaira tuntuu ihan terävältä ja sillä saa lastuja kynsistä ku hellästi painaa eli tuntus ihan terfävältä mut sillä ei saa jäähän ku semmosen pikku kuopan ja sen jälkeen kaira ei kairaa vaan pyörii. Ja rulin pilkkirfeissulta jolla en vettä nesteenä nähny ni naapuri sattu olee pihaala ja näytin sille kairaa ja se sano et ihan terävä tää on mut tästä on menny terän yläpuolelta "kierteet" tai jostain tommosista se puhu...  Vastatkaa nopeesti!

Anonymous

• Guest
Kaira ei ota jäähän
« Reply #1 on: January 29, 2006, 13:37:21 »
No johan kumma, menikö se aluksi hyvin kunnes kairasit hiekkakerrokseen. Näitkö sen, että siinä oli hiekkaa vai kairasitko
 pohjaan??

Hemulisoturi

• View Profile
Kaira ei ota jäähän
« Reply #2 on: January 29, 2006, 14:38:21 »
Minä kun itse kairailen reikiä niin kyllä minä ainakin sitä kairaa painan siihen jäähän , jos en paina niin ei se ota mitään .. Tyhjää vaan ..

• Guest
Kaira ei ota jäähän
« Reply #3 on: January 29, 2006, 15:09:04 »
Siis kyllä se siihen hiekkakerrokseen asti meni hyvin kai... Ku ei se hiekka nyt kovin syvällä siinä jäässä ollu... Ja sitte ku aloin kokeilee uusia rfeikiä ni ei se uponnu jäähän ja kokeilin sitä jonku verran painaakki. Tosin en kovin paljoo ku kuulin et se terä saattaa siitä painamisestaki mennä pilalle... Pitää varmaan viedä kaira kauppaan ja kysyy sieltä neuvoo...

marabou

• Guest
Kaira ei ota jäähän
« Reply #4 on: January 29, 2006, 18:02:58 »
Mulla oli nelosen kaa joskus sama onkkelma. Ne terät on taipunut ylös päin hiukan, terotuksessa.

Walde

• Iankaikkinen!
    • MSN Messenger - v.ryoso@gmail.com
    • View Profile
    • Email
Kaira ei ota jäähän
« Reply #5 on: January 29, 2006, 18:07:37 »
Et kai vaan ole lyönyt kairaa kovaa jäähän, siinä nimittäin terä saattaa vääntyä, eikä enää pure jäähän.

jan2v

• View Profile
Kaira ei ota jäähän
« Reply #6 on: January 29, 2006, 18:23:33 »
Luulempa että on käynyt niin että terät on vääntynyt pois leikkaus kulmasta kun olet aloittanut reijän teo olet päässyt pienen matkaa ja terän runko on vääntynyt,epäilen että siinä on valmistus virhe ja terä runko on pehmeämpää terästä jolloin se on päässy pari milliä kääntymään jolloin sillä on turha yrittää reikää,itselläni on käynyt niin vieppä liikkeeseen takas ja katso saisitko uuden tilalle.en usko että jos jäällä on vähän hiekkaa ja terä siihen osuu että se kerrasta menee tollaseks.olen itse päräyttänyt kiveen ja silti vielä sai kairattua.
kalastus on.......

Anonymous

• Guest
Kaira ei ota jäähän
« Reply #7 on: January 29, 2006, 18:42:17 »
Joo olen samaa mieltä vie takaisin liikkeeseen ja kerro ongelma.
  Melko varmaan saat uuden terän. Tai sitten jätä tämä teroitettavaksi
  ethän sillä tällaisenaan mitään tee.
    Terän leikkaamiselle aivan terien kärki on tärkeässä asemassa jos ne
  on tylsät tai vähänkin taipuneet ylös päin pora ei vie yhtään.
    Olen katsonut, kun teroittaja sellaisen tulkin avulla tarkastaa teräkulmat tarkasti ja raudalla vääntelee ne tarvittaessa oikeaksi ja
 vielä teroituksen jälkeen tarkastaa tulkilla.

Apo31

• View Profile
6" Ur kaira
« Reply #8 on: January 29, 2006, 19:56:41 »
viikon loppuna olin taavetissa kalassa. Kun porasin reikiä niin jää oli sellaista 40-50 cm paksua. Aluksi reikää syntyi noin 20 cm sen jälkeen jaa muuttui niin kovaksi että pora vain pyöri siinä jäässä leikkaamatta sitä. Kun painoi tosissan terää jäähän niin sitten sai reijän syntymään. kairauksessa meni 80 kierrosta / reikä. Homma oli tosi tuskaa
Sitä syö mitä saa

taos

• View Profile
Re: Kaira ei ota jäähän
« Reply #9 on: January 29, 2006, 21:34:12 »
Quote from: _______
Ostin tossa viikko sitte tommosen Rapalan UR 6tuuman kovametalli terällä. Tänään ku sitte olin sitä menossa ekaa kertaa käyttää ni eka reikää ku kairasin ni ilmeisesti siinä oli joku pikku hiekka kerros ja sen jälkeen kaira ei enää ottanu jäähän. Kaira tuntuu ihan terävältä ja sillä saa lastuja kynsistä ku hellästi painaa eli tuntus ihan terfävältä mut sillä ei saa jäähän ku semmosen pikku kuopan ja sen jälkeen kaira ei kairaa vaan pyörii. Ja rulin pilkkirfeissulta jolla en vettä nesteenä nähny ni naapuri sattu olee pihaala ja näytin sille kairaa ja se sano et ihan terävä tää on mut tästä on menny terän yläpuolelta "kierteet" tai jostain tommosista se puhu...  Vastatkaa nopeesti!

Kierre tarkoittaa, että terän ohuin osa (terävin) on taipunut hieman ylös- tai alaspäin. Kierre tuntuu kyllä sormeen. Terää voisi hioa stoolalla tai muulla metallipuikolla kevyesti sekä ylä, että alapuolelta teroituskulman mukaisesti.
Joskus jopa puukon hamara tai avain on auttanut.

Anonymous

• Guest
Kaira ei ota jäähän
« Reply #10 on: January 30, 2006, 16:34:48 »
En tiedä miten on, onko ne kaupasta ostettuna terässä että sen ku kairaamaan vain, vai pitäisikö ensin käydä teroittamassa?

Mulla kaira oli vuosia käyttämättä ja se leikkauskulma oli päässy muuttumaan (terävä oli kuin piru), mutta teki  juuri kuopan vain.

Kai sitä voi kauppiaalta käydä nyhtämässä, tai sit käy terotuttamaan sen kairanterottajalla.

sääksi

• Koukkunokkainen liitelijä
    • View Profile
Kaira ei ota jäähän
« Reply #11 on: January 30, 2006, 20:04:12 »
Ostitko telineestä, missä ne on sillai asiakkaiden tarkasteltavissa.
Ettei joku ole vaa tökänny betoni- tai laattalattiaan, ilman teräsuojusta.
Valo tunnelinpäässä olikin juna.

mixu

• View Profile
    • Email
Kaira ei ota jäähän
« Reply #12 on: January 30, 2006, 20:05:37 »
olen ite tylsyttänyt monta kertaa terän koskien alalahukoissa kairatessa jää . ssä olevan hiekan ja muun epäpuhtauden takia , pahimmillaan ensimmäistä reikää kairatessa . 4 tuumasen saa vielä pelittämään jollain tavalla esim. puukon hamaralla varovasti vetäisemällä viistolta puolelta . ei liian kovaa ja ei liian jyrkästi , koittaen välillä pureeko jäähän . 6 tuumasta en ole vielä saanut tällätavalla autettua , ei vissiin taidot riitä , siispä aina on repussa varaterä ettei tartte kirveellä reikiä tehdä. tuosta 6 tuumasen ensiavusta otan kiitollisena vinkkejä vastaan
LohiPerhon värillä oi oo väliä, kuhan se on musta.Tosin se iso tuli ruskeella (15 kg)

Anonymous

• Guest
Kaira ei ota jäähän
« Reply #13 on: January 30, 2006, 20:25:20 »
Quote from: mixu
olen ite tylsyttänyt monta kertaa terän koskien alalahukoissa kairatessa jää . ssä olevan hiekan ja muun epäpuhtauden takia , pahimmillaan ensimmäistä reikää kairatessa . 4 tuumasen saa vielä pelittämään jollain tavalla esim. puukon hamaralla varovasti vetäisemällä viistolta puolelta . ei liian kovaa ja ei liian jyrkästi , koittaen välillä pureeko jäähän . 6 tuumasta en ole vielä saanut tällätavalla autettua , ei vissiin taidot riitä , siispä aina on repussa varaterä ettei tartte kirveellä reikiä tehdä. tuosta 6 tuumasen ensiavusta otan kiitollisena vinkkejä vastaan

Neuvoni taisi olla huono. Kairani olen joskus ostanut 5 tuumaisena. Ei se oikeasti ole aivan sitäkään. Ikää silläkin on jo liikaa, ei sellaista ole enää myynnissä. Jos sen saa hamaralla jotenkin ottamaan, on se pikimmiten kuitenkin vietävä teroitettavaksi.

taos

• View Profile
Kaira ei ota jäähän
« Reply #14 on: January 30, 2006, 20:27:31 »
Quote from: Anonymous
Quote from: mixu

Neuvoni taisi olla huono. Kairani olen joskus ostanut 5 tuumaisena. Ei se oikeasti ole aivan sitäkään. Ikää silläkin on jo liikaa, ei sellaista ole enää myynnissä. Jos sen saa hamaralla jotenkin ottamaan, on se pikimmiten kuitenkin vietävä teroitettavaksi.

Kirjautuminen unohtui taas yllä

mixu

• View Profile
    • Email
Kaira ei ota jäähän
« Reply #15 on: January 30, 2006, 20:32:35 »
no teroittaja on tullut aika tutuksi vuosien saatossa, ensiapuahan se hamara on , kyllä ne terät on aina pitänyt viedä teroitettavaksi
LohiPerhon värillä oi oo väliä, kuhan se on musta.Tosin se iso tuli ruskeella (15 kg)

Vihernieriä

• View Profile
Kaira ei ota jäähän
« Reply #16 on: February 02, 2006, 13:22:05 »
Mulla oli käyny niin että liikkeessä terotuksen yhteydessä kairan terä oli vähän vääntynyt ja ei sen takia ottanut jäähän. kun kerroin liikkeessäettei kaira pureniin ne väänsi huopapalalla terän vaan suoremmaks ja taas toimii.

kairamerkonomi

• View Profile
Vs: Kaira ei ota jäähän
« Reply #17 on: March 11, 2006, 20:55:41 »
Yleensä jos kaira ei mene jäähän, se on tylsä. 99% todennäköisyydellä. :-o
Vaikka olisi uusi terä, niin se on saattanut kolhiintua esim.kaupassa kun teräsuoja on ollut pois päältä.
Tai olet itse kolhinut sitä jotenkin..

Se että ekalla reiällä olisi ollut hiekkaa on aika epätodennäköistä..silloin on ollut kyllä tosi huono säkä.
Olisi pitänyt vaan marssia kauppaan heti ja vaatia takuuseen.
Mutta itse ei pidä mennä terää yrittämään "parantaa" mitenkään. muuten takuu loppuu jos itse teroittaa tms.

Itse ei kannata alkaa edes teroittamaan terää. Se menee siitä aina vaan huonompaan kuntoon ilman oikeita välineitä.
hiomakivellä pelkästään ei saa sitä yhtään paremmaksi.

Jos kairaa kiveen kesken pilkkireissun, niin ensiapua terälle voi puukonhamaralla antaa. eli nostaa kolhukohdasta terän sisäpalosta
vähän ylöspäin. se saattaa auttaa sen reissun ajaksi. Mutta sen jälkeen se on parempi viedä ammattiteroittajalle tai vaihtaa vaihtoterään.

huom! teräkulmat eivät normaalikairauksessa muutu mihinkään!!

sale90

• View Profile
« Reply #18 on: March 12, 2006, 17:40:53 »
Joo empä pitkään aikaan oo tätä foorumia selannu... Mut oon siis tän ketjun alottaja. Ja vein sen kairan kauppaan takas ja siellä ne lähetti sen terän sinne "tehtaalle" ja sieltä joku sitte soitti ja sano et sen terän toinen puoli oli toista alempana tai jotain tommosta. Nyt kaira toimii ja tänäänki autto kalojen saamisessa.   :-) 

Tomppa1990

• View Profile
    • Email
« Reply #19 on: March 17, 2006, 15:00:20 »
voi olla että kairan terän kärkiosa on aivan vähän tylsynyt tai taittunut, jos se on hiekkaan osunut... meillä kävi samalla lailla... uus kaira mutta ei ottanu otetta jäästä... kattoin mikä vois olla vikana ja se kärki oli millin verran mutkalla ja se ei vetänyt jäähän reikää...

center>