Kuulapäät

Started by miksa, September 09, 2002, 08:46:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

miksa

Terve.
Kertokaas tietävät, miten saada kuulat koukulle ??
Luin jostain artikkelista, että koukun päätä vois "varovasti" suoristaa ja onnellisesti se menikin sitten poikki, kun varovasti suoristin koukkua.
Joten jos sattuu olemaan hyviä vinkkejä, niin laittakaahan vastauksia tulemaan !!
Kiitoksia jo etukäteen.

Anonymous

Itse ainakin pohjusta kuulan paikan sidontalangalla tai dubbaan todella pienen määrä jotain karvaa, kuten jänistä. Tämän jälkeen teen päätössolmun, pujotan kuulan koukusta, laitan tipan pikaliimaa pohjustukseen ja pujotan kuulan paikoilleen.

Aleksi Määttä

Selenius

Kuulan saa mainiosti koukulle seuraavasti:

1. Pujotetaan koukku kuulassa olevasta reijästä, kuulan koon pitäisi olla sellainen ettei se mene silmukasta läpi.

2. Kierretään kolme neljä kierrosta lyijylankaa koukun varrelle, katkaistaan lyijylanka ja työnnetään se kuulaan kiinni. Jos lyijy on ollut sopivan paksuista menee sitä myös tilkkeeksi kuulan sisään. (HUOM! Kuulan reikä on kartion mallinen, eli toisestä päästä pienempi kuin toisesta ja pienemmän rei´än tulisi olla silmukkaa vasten, jolloin laajemman sisään menee lyijylankaa.)

3. Halutessa voi laittaa tipan pikaliimaa lyijylangalle, ei pakollinen.

4. Ja sitten vain sidos normaaliin tapaan koukulle.

Kysäise jos jäi epäselväksi.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

miksa

Moi.
Joo olen tainnut selittää asian hieman huonosti, koska
tarkoitin siis miten kuulat saa pujotettua koukun kaarevan osan läpi ?
Vai onko tarkoitus, että koukulle laitetaan niin isoja kuulia, joiden reikien halkaisija mahtuu vaivatta läpi
koko koukun kaaren ??
Toivottavasti tämä hieman valotti, mitä yritän saada selville....   ;)

Anonymous

Juu, siis kannattaa käyttää oikean kokoisia quugeleita. Muutenkaan koukkuja ei juuri passaa oikoa tai taivutella. Häviää nimittäin aika paljon kestävyyttä koukkuloista...

Eli ei ole pakko mahtua jos reikä on liian tiukka, reikää suuremmaksi.

Aleksi

Sellainen pieni huomio, että itse kuulien ei tarvitse olla
hirvittävän suuria, kunhan se kuulan reikä on tarpeeksi suuri. Jokaisessa kuulapaketissa lukee kuinka monta milliä itse kuula on, mutta valitettavasti itse reiän koko jää kokeiltavaksi. Voisin suositella hankkimaan
jonkinlaisen kuulalajitelman, josta löytyy eri materiaaleista tehtyjä kuulia erikokoisina.
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]