Chat

Author Topic: Kokemuksenne eri värisistä kärpäsentoukista?  (Read 13308 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
Kokemuksenne eri värisistä kärpäsentoukista?
« on: March 14, 2006, 15:53:04 »
Itse en oo koskaan käyttäny muita ku punaisia kärpäsen toukkia. Mutta onhan niitä esim. keltaisina ja vihreinä, taitaa olla sinisinäkin.
Kertokaapa toimiiko ne muutkin värit? Tai väriyhdistelmät. Onko erityisiä kärpäsen toukka värejä ERI kalalajeille? Voisiko olla niin että ahvenelle punainen ja särjelle keltainen?

kaivo

• Guest
Vs: Kokemuksenne eri värisistä kärpäsentoukista?
« Reply #1 on: March 14, 2006, 23:52:10 »
Käytän ahvenelle yleensä punaisia ja valkoisia toukkia. Pystypilkin ja morrinkin koukussa punainen + valkoinen toukka yhdessä toimivat joskus hyvin, mutta olen ollut huomaavinani että yhtä toukkaa kerrallaan käytettäessä punainen olisi valkoista anteliaampi. Sinistä yms. erikoisempia toukkavärejä en ole kokeillut, mutta en epäile etteivätkö nekin sopivissa olosuhteissa olisi tehokkaita. Tuleehan kalaa vaikka minkä värisillä värikoukuillakin... 

Särkiä olen pilkkinyt pari kertaa ja pelkästään valkoisilla toukilla, koska lukemani perusteella niin kannattaa tehdä  :-) Reikää mäskittämällä kalantulo oli kyllä sitä luokkaa, ettei toukan värillä olisi ollut todennäköisesti mitään väliä (isommille särjille kelpasi jopa mormuska + särjen silmä -yhdistelmä ihan hyvin). Valkoinen toukka tuntui kyllä punaista luontevammalta valinnalta, koska käyttämäni kaurahiutalemäski oli myös vaaleaa.
« Last Edit: March 15, 2006, 00:10:42 by kaivo »

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #2 on: March 15, 2006, 08:10:04 »
Jostain syystä vihreät toukat tuntuvat kelpaavan kiiskille paremmin kuin muut...
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #3 on: March 15, 2006, 15:18:27 »
Jostain syystä vihreät toukat tuntuvat kelpaavan kiiskille paremmin kuin muut...
Vihreillä mormuskoilla tulee kanssa kiiskeä, välillä vähän liikaakin..

marabou

• Guest
« Reply #4 on: March 15, 2006, 15:35:10 »
Itse käytän aika paljon punaista pientä toukaa (alle sentin pitkä) ja särkivärinä valkeaa ja vaalean oranssia sekä keltaista. Yksi toukka jonka pyytävyydestä olen ollut yllättynyt on luumun värinen ja aborrelle.

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #5 on: March 15, 2006, 16:55:30 »
Vihreillä mormuskoilla tulee kanssa kiiskeä, välillä vähän liikaakin..
tämän huomasin itsekin karvaasti Urajärvellä :x

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #6 on: March 15, 2006, 22:00:14 »
Noh, toukan väri riippuu veden väristä ja kalalajista. Jos pilkin ahventa tummassa vedessä käytän origaalia punaista, jos kaikkea mahdollista (lähinnä särki ja lahna) niin joko valkoista tai keltaista. Kirkkaassa vedessä ahvenille sinistä ja muille kaloille vihreää tai violettia. Tämän jaon avulla toukan väristä saa kaiken hyödyn irit, kun se näkyy sellaisena vedessä kuin pitääkin.
Nimimerkillä 3:n vuoden vertailulla todettu.  :wink:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Ruutti

• Neulepuikon vääntäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: March 16, 2006, 19:07:55 »
Punaisen lisäksi valkonen sekä oranssi kärpäsentoukka tuntuu toimivan sekä ahvenen että särjen onginnassa.

Jokuvaiin

• View Profile
« Reply #8 on: November 14, 2009, 20:58:44 »
Ainakin kesällä tumma vetisessä joessa on kelvannut ahvenille punainen ja särjille ja lahnoille valkoinen ja keltainen.
Tasuriakin voi maustaa muutamalla punaisella toukalla, auttaa huomattavasti.

fileeroitu kuha

• View Profile
« Reply #9 on: November 17, 2009, 03:16:52 »
Onkos noita värillisiä toukkia yleensä kuinka hyvin saatavilla? Täällä Lappeenrannassa en ole koskaan nähnytkään muita kuin punaisia ja niitäkin saa välillä hakeamalla hakea.

KALIKKA

• Foliohattu
    • View Profile
    • Email
« Reply #10 on: November 17, 2009, 09:23:45 »
joskus oli saatavilla ns. kuparin värisiä toukkia niin ne toimi todella hyvin lampi ahvenille
kevät aikaan.nykyisin en ole nähnyt missää sen väristä toukkaa enää moneen vuoteen
sääli sinänsä koska tosiaan oli ihan ykkös väri.tuo vihree toukka on myös melkonen
pasuri mangneetti,jos sattuu parvi kohallee niin kyllä maistuu ja kiiskelle tuntuu olevan
vastustamaton kiusaus.
yleensä tulee käytettyä punasta ja valkosta,kun nuo muut värit on kortilla.välillä sattuu
kohillee isompi purkki missä on seka värejä niin tartuu kyllä mukaan,tosin tasuri pilkkiminen
on meikäläisellä pää paino niin toukat on jääny vähälle käytölle viime talvina.
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa

Murmeli

• Tee se itse
    • View Profile
« Reply #11 on: November 17, 2009, 13:37:47 »
Valkosella oon pilkkinyt meilläpäin järvellä. Toimii mielestäni paremmin kuin punainen. Näyttää ehkä "luonnollisemmalta". Tuolla kun ei muutenkaan ahven tahdo ottaa jos jotain ärsykettä tarjoilee. Merellä ottaa punaiseenkin toukkaan. Yleensä multa löytyy ikkunan välistä molempia toukkia.

täkykala

• isompaa odotellessa... :-)<--<
    • View Profile
    • Email
« Reply #12 on: November 18, 2009, 15:43:43 »
olen aina käyttänyt punaisia toukkia mutta olen pilkkinytkin vasta kahtena talvena joten en osaa kommentoida että toimiiko tietty väri paremmin ahvenelle kuin joku toinen :-)
perho kamoista haaveillen ja kaloja narraillen

Koskenkylänjoki

• MSN Messenger - masalatheman@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #13 on: November 19, 2009, 20:41:53 »
olen aina käyttänyt punaisia toukkia mutta olen pilkkinytkin vasta kahtena talvena joten en osaa kommentoida että toimiiko tietty väri paremmin ahvenelle kuin joku toinen :-)

No nyt löyty maailman tärkein kommentti!

Mä oon huomannut, että useimmiten yhdistelmänä joku tumma ja joku vaalee ärsyttä kalaa. Esim kultamorriin sininen ja keltanen niin toimii.
I'm back.

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #14 on: November 19, 2009, 22:00:24 »
Vähemmän tulee kärpäsentoukkia käytettyä kun on sen verran heikompi kalastavuudeltaan kuin surviaisentoukka ja madollekkin kyllä tuossa asiassa häviää.

Nykyään on kokemusta punaisista, keltaisista, vihreistä ja sinisistä toukista. Punaista ja keltaista on tullut käytettyä väliin paljonkin ja kyllähän tuota keltaista kannattaa ainakin kirkkaammassa vedessä kokeilla.

Sinisellä sen sijaan en sillä vähällä kokeilullani ole juurikaan kalaa saanut verrattuna muihin väreihin, taitaa olla jotenkin luonnottoman värinen. Todella kirkkaassa vedessä saattaisi toimiakin. Usein tulee myös käytettyä samaan aikaan surviaista ja kärpäsentoukkaa koukussa. Joskus syönti jatkuu samanlaisena vaikka survari on koukusta syöty pois, joskus taas syönti vähenee saman tien kun surviainen koukusta katoaa. Silloin onkin järkevintä käyttää pelkkää surviaista. Surviaisentoukka ja keltainen kärpäsentoukka tuntuisi olevan väriyhdistelmä joka toimii ainakin useimmissa paikoissa täällä päin.

Tuhe

• View Profile
« Reply #15 on: November 19, 2009, 23:30:32 »
Oranssi kärpäsentoukka pelaa täällä oulunseudulla merellä. Kyseistä väriä ei saa kuin tuolla kisapaikalla, jossa eräs herrasmies niitä myy.

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: November 19, 2009, 23:44:50 »
Muistaakseni lyhytaaltoiset valonsäteet (sininen, violetti) heijastuvat herkimmin veden pinnasta. Näinollen mitä syvemmälle mennään sen huonommin kala erottaa em. värejä ja näkee paremmin pitkäaaltoisen säteilyn värejä, oranssia ja punaista. Ymmärtääkseni ahven näkee sinisen jokseenkin harmaana eikä välttämättä pidä sitä kovinkaan houkuttelevana.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Tuhe

• View Profile
« Reply #17 on: November 19, 2009, 23:52:51 »
Täällä puhuvat nuo vanhemmat tietäjät, et oulunseudun merikatkat olisivat väriltään oranssinvivahteisia. Tiedä häntä, mut pakko uskoa kumminkin täällä oranssiin, kun on itse niitä kokeillut.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #18 on: November 20, 2009, 00:09:27 »
Täällä puhuvat nuo vanhemmat tietäjät, et oulunseudun merikatkat olisivat väriltään oranssinvivahteisia. Tiedä häntä, mut pakko uskoa kumminkin täällä oranssiin, kun on itse niitä kokeillut.

En tiedä merikatkoista enkä paljon muistakaan katkoista, mutta ne katkat mitä minä olen järvi ahventen mahoista kaivanut ovat olleet oransseja tai siis sellaisia niinkun keitetty rapu on. En tiedä menevätkö ne sitten siellä mahahapoissa punaisiksi vai ovatko luonnostaan puna/oransseja. Vähän kuitenkin epäilen että olisivat punaisia. Kuvissa ainakin näyttäs olevan sellaisia vihertäviä.

Ite käytän yleensä punaisia toukkia ja niitä on morrissa useita kappaleita jopa 10kpl, kun ongintaan isoja ahvenia. Parissa paikassa käytän taas pelkästään valkoisia toukkia ja niitäkin on silloin kunnon nippu koukussa. Kilo on assulla ylittynyt kummallakin toukkavärillä eli toimii. Joskus tulee laitettua niin että punaisen toukkanipun sekaan laitan yhden valkoisen toukan ns. iskupisteeksi, mutta eipä sillä ole ollut parantavaa eikä kyllä haitta vaikutustakaan tai mistä sen tietää.

Fluorin keltainen on sellainen väri jos sitä olisi enemän tarjolla niin ostaisin. Toimii ainakin keväisin ahvenelle paikkapaikoin paremmin kun mikään muu. Sinisistä ja vihreistä ei ole kun satunnaisia kokeiluja niin empä niistä osaa sanoa. Luulis kyllä että se vihreä toimis kun laittaa vaan ison nipun niitä. Pitää talvella kokeilla.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Tuhe

• View Profile
« Reply #19 on: November 20, 2009, 00:24:59 »
Samansuuntaiset tyylit toukkamäärissä, et reilusti toukkia koukkuun. Kaupoissa toukkavärit pelkästään etupäässä punaisia ja valkoisia, joten nuo erikoivärit on kiven alla, ellei pilkkikisoissa kulje. Aihetta sivuten, niin syksyllä testailtiin jigivärejä, niin kiiminkijoella paras oli vihreä, mut siinäkin oli päiväkohtaisia vivahdeeroja. Toisena päivänä piti olla hilettä jigissä, mut valillä vaalean vihreä ilman hilettä oli paras. Kumminkin ylivoimainen väri jigipäähän oli kastematonippu. Pelas päivästä toiseen ja aina oli väri kohillaan. Tästälähin kun jigittelen, niin laitan vain matonipun jigikoukkuun, niin pääsee fileeraamaan.

täkykala

• isompaa odotellessa... :-)<--<
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: November 20, 2009, 08:17:49 »
Mistä näitä vihreitä sinisiä (ja oransseja?) kärpäsen toukkia saa?
perho kamoista haaveillen ja kaloja narraillen

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: November 20, 2009, 13:15:58 »
Mistä näitä vihreitä sinisiä (ja oransseja?) kärpäsen toukkia saa?

Eräsaimaa ainakin myy kärpäsen toukkia ympäri vuoden. Pari purkkia sieltä kävin jo viime viikolla hakemassa. Punainen ja valkoinen tais olla ainoat värit.
Värillisiä toukkia jos haluat, niin kannattaa katella pilkkikisoja, niissä on yleensä toukan myyjiä ja saa takuulla "tuoreita" toukkia huoltsikkatavaraan verrattuna.

Kannattaa lukea se sivu alusta loppuun!
« Last Edit: November 20, 2009, 13:17:40 by Kipster »

juupetti

• View Profile
    • Email
« Reply #22 on: November 26, 2009, 10:54:29 »
Punasta ja oranssia ahvenelle, valkosta ja keltasta särkikaloille.
Miksikö näin teen, en tiedä.
Ehkä se on vaa iskostunu päähä että punertavat parhaimpia ahvenelle ja muut sitte särkikaloille.  :roll:

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #23 on: November 26, 2009, 11:49:59 »
Nuorempana tuli ostettua aina purkki jokeri-toukkia, kun oli saman hintainen punaisten kanssa ja pääsi kokeilemaan eri kombinaatioita. Ahven tykkäsi eniten keltasesta/valkosesta ja sinisestä. Sininen toimi varsinkin matalikoilla ja vieläpä erittäin hyvin. Selkeä ero pelkällä punasella toukalla pilkkimiseen. Jopa yksi nieriä kelpuutti sinisen toukan. En silti mene sanomaan, että niitä aina saisi sinisellä, kun tuo on ainoa nieriä mitä siitä järvestä on meidän porukassa saatu.

Särkikaloihin en nähnyt millään värillä olevan sen suurempaa vaikutusta. Kaikki kelpas silloin kun sattui kohdalle.

Nykyään tosin uitan vain punasia toukkia jos niitäkän, kun on tuo tasapainojen uitto lähempänä sydäntä :-)
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Ruutti

• Neulepuikon vääntäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: November 26, 2009, 16:54:42 »
Ehkä se on vaa iskostunu päähä että punertavat parhaimpia ahvenelle ja muut sitte särkikaloille.  :roll:
Oiskohan kun nuo värit toimii parhaiten Kymenlaakson alueella.?. Ainakin oman kokemuksen mukaan.

juupetti

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: November 26, 2009, 20:40:13 »
Oiskohan kun nuo värit toimii parhaiten Kymenlaakson alueella.?. Ainakin oman kokemuksen mukaan.

Paljon mahollista, tolla setillä kierretty monia monia järviä Kymen alueella. Koskaan ei olla jääty kisoissa saaliitta.
Mut, jos oranssia toukkia mulle tyrkytetää ni kyl mä niitä ennemmi otan ku punasia. Liekö vaa itselle mukavempi
väri se oranssi ku punane.  :-D

Patte123™

• Kalassanet Ry jäsen
  • entinen auto..
    • View Profile
« Reply #26 on: April 05, 2011, 15:47:46 »

No nyt löyty maailman tärkein kommentti!

Mä oon huomannut, että useimmiten yhdistelmänä joku tumma ja joku vaalee ärsyttä kalaa. Esim kultamorriin sininen ja keltanen niin toimii.
Hehheh niin nää suomen ahvenet vaan tappaa noita ruotsin toukkia>:) (toivottavaasti tajusitte) Mut omasta mielestä punainen tai kelta/valkonen on paras :)
Syö särkeä se kasvattaa järkeä.
Oma blogi: http://www.kalassa.net/patte/

center>