Chat

Author Topic: Vapateline  (Read 32837 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Minnow_spoon

• View Profile
    • Email
Vapateline
« on: June 09, 2002, 12:59:07 »
Mistä löytyisi vapatelineen rakennusohjeet? Voisiko tänne sivuille kehittää sellaiset?
eli helppoja tai vaikeita vapatelineen rakennusohjeita otetaan vastaan!

Kiitos vastauksista.
-=Minnow=-

pt

• Guest
Re: Vapateline
« Reply #1 on: June 10, 2002, 23:23:15 »
Millaista vapatelinettä olet aikonut tehdä? Olen rakennellut itse vähän kaikenlaisia telineitä yhdestä yhdeksään vavalle. Yksinkertaisin on ollut putki kiinni soutuveneen reunaan ja ehkä vaikein 9 vavan targakaari jossa olivat vielä plaanarimastot keloineen. No ei ne mitään mestariteoksia ole olleet mutta ajoivat asiansa.

Minnow_spoon

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: June 11, 2002, 10:56:29 »
Mä  taijan muuten kokeilla putkea. Mä en kyllä aijo yli 4 vapaa käyttää kerrallaan, ainakaan vielä! Mut kiitti tuo pelkkä putki veneen reunaan sai pientä "idean kipinää" vähäisiin aivoihini!  ;) :)
-=Minnow=-

Masa

• View Profile
« Reply #3 on: June 17, 2002, 13:30:25 »
Mä ten ainaki sillee et laitoin 50mm viemäriutkee sellasilla mustilla putkikiinnikkeillä kiinni peräpeiliin.
Aattelin laittaa willevavat niihin.
Luulisin...

l0hi

• View Profile
« Reply #4 on: September 18, 2002, 15:22:17 »
No mulla yks on sellanen, että taivuttaa rauta putkee tai hitsaa yms.:
   ............................................
  .                                            .
 .                                              .
.                                                 .

sitten ton voi laittaa joko veneen perään tai keskelle taakse ku laittaa niin voi laittaa matalemman ja sit noihin kiinni esim. metalli mutkia 2 ruuvilla tai hitsaamalla. ne voi sit muotoilla miten haluaa siis kallistaa tarpeen mukaan tää oli si vähän isompaan veneeseen...

Sitten helpompi on sahata putkeen viilto vartee mihin saa kelan jalan läpi ja sit siitä reunemmas sahata lovi et ku kelaa kääntää se ei lennä siitä ja sen voi esim ruuvveilla kiinnittää veneen laitaan.

Kerran putkesta taivuttelin sellasia ympyröitä joihin meni vapa ja hitsasin moleempiin päihin varret, että sit yhelle laidalle sai 6vapaa tai vähemmän niitä voi si olla edes,takana, oikeella ja vasemmalla laidalla :D

Kala_Kalle

• Guest
« Reply #5 on: September 24, 2002, 21:31:25 »
Mä tiiän miten sellanen tehää :)hitsasin ite putkesta koulus vapaana työnä koska olen amikses metalli linjal.ja en paljo valehtele et on ku kaupast ostettu ;)

Voin kertoo jotai ohjeit ;D

kiso

• MSN Messenger - kisonen@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #6 on: October 01, 2002, 16:20:56 »
targakaaresta voisin ottaa tietoutta vastaan....(vene tuussport 475)
TEAM PUTKO FISHING

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #7 on: October 02, 2002, 00:45:53 »
Kävele rautakauppaan.
Kysy niiltä 50-70mm rööriä.
Sitä on yleensä 6 metrin kangissa.
Osta paljonko tarvitset.
Poraa reikä (n.5-8mm) kylkeen läpi koko putken.
Laita ruuvi ja prikka putken sisälle, ja ruuvaa kiinni mihin haluat putken asentaa. Jos veneen reunaan, niin laita vasta puolelle myös puutavaraa vastakappaleeksi.
Kiristä sen mukaan miten haluat sen säätää...kaltevuus/kulma.

kiso

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: October 03, 2002, 11:06:45 »
niinpä kyllä siis et ole hitsannut niitä??
TEAM PUTKO FISHING

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #9 on: October 03, 2002, 13:50:20 »
Tämä putki mitä tarkoitan on sellasta kovaa muovista putkea. Itselläni on sellasta punaista ja harmaata. Siitä samasta putkesta saa tehtyä erittäin hyviä vapaputkia myös, siihen myydään sellasia tulppia päihin, joilla saa tehtyä siitä ihan siistin näköisen.
Muistaakseni 6 metriä sitä putkea ei paljoa kustantanut ja saahan siitä tehtyä jo n.18-25 vapatelineputkea tai n. 5kpl vapasäilytys/kuljetusputkea.

kiso

• View Profile
    • Email
« Reply #10 on: October 04, 2002, 10:06:56 »
teitkö siitä targakaaren?mikä oli sinulla runkona?
TEAM PUTKO FISHING

paulinho

• MSN Messenger - paulinho@rasalvatore.com
    • View Profile
    • http://www.paulikarkkainen.com/
    • Email
« Reply #11 on: October 04, 2002, 22:42:02 »
Tee tällainen... Näyttää vähän tältä:
V------y------G

Se on helppo hitsata, ja väsään itse niitä juuri nyt koulussa...

ps. Voi pistää laitaan tai Hankaimen laita osaan kinni, riippuu ratkaisustasi

kiso

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: October 05, 2002, 09:48:55 »
en kyllä nyt kuvasta saanut selvää,mutta varmasti on hyvä ;D
TEAM PUTKO FISHING

fly_fisher

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: March 05, 2003, 18:44:49 »
Sanokaa ohje tai netti sivu miten voi tehdä hyvän ja toimivan vapatelineen 3-6 vavalle?ja miten sen voisi kiinnittää tohon veneeseen??

KalaErkki

• View Profile
    • Email
Re:Vapateline
« Reply #14 on: March 30, 2003, 12:03:16 »
Millaiseen veneeseen? Soutu-,pulpetti-,kumi-...vene :)
I´am the fishing master

wh0p

• MSN Messenger - vs_aulen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: April 25, 2003, 17:35:05 »
Mä sain just tuota putkea mistä aattelin vapatelineen väsätä. Onnistuisko jos iskisin ne putket kiinni siihen laitaan puristimilla? Vai onko ruuvit ainoo vaihtoehto? Ainii jos puristimilla niin minkälaisilla, mistä saa ja mihin hintaan? Kiitos jo etukäteen.

--wh0p
Tällasta tänään...

Mä mies

• View Profile
« Reply #16 on: May 17, 2003, 17:49:15 »
Taita metalli putkesta veneen keulan muotoinen lenkki ja hitsaa siihen lenkkiin toisia n.30 cm pitkiä putkenpätkiä. Lyhyet putket hitsataan sellaiselle kohdalle mille vavat haluat. Voin "taiteilla" kuvan jos haluat. ;) :D

KalaErkki

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: June 03, 2003, 13:49:45 »
Etsit jostain käsiisi ns "jahtilaatikon" , harmaata viemäri putkea ja pop-niittejä sitten vaan putkesta sopivia pätkiä ja niittaat ne laatikkoon kiinni sopiville kohdille ja laatikkoon painoksi hiekkaa tai tiiliskiviä!
Vo´la! Arvioitu toteutus aika kun materiaalit valmiina 10 min! :)
I´am the fishing master

panumies

• View Profile
« Reply #18 on: June 09, 2003, 19:06:18 »
Onko joku tehnyt "kannettavaa" telinettä, jonka voisi laittaa rannalle tai veneeseen tai minne vaan, kulkisi hyvin mukana, kelaongintaan olisi hyvä.

Uneton

• View Profile
« Reply #19 on: June 11, 2003, 20:45:13 »
olen tehnyt kyseisen tyyppisen "siirrettävän" laitteen juurikin alumiinistä hitsaamalla,ei ole helppoa tehdä sellanen mutta jälkeen olen kiitellyt että valitsin alumiinin materiaaliksi ( Kevyt ja helppokuljettaa) Tosin tein 4 paikkaisen kiinteillä vapakulmilla... Jokseenkin oli silloin kiire ettei tullut tehtyä esim.säädettäviä kulmia tai etäisyyksiä
Mitä me täällä tehdään,ei täältä kuitenkaan saa mitään ....

Läjä

• MSN Messenger - toni_korkiamaki@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #20 on: June 12, 2003, 12:47:33 »
Kertoakaas mulle onko 9 euroa paha hinta siitä samsfishing vapatelineestä. siitä ei ole kuvaa tai en ainakaan löytänyt.

Olisiko kellään hyvää ideaa, ei mitään "jahtilaatikoita" millä saisin laitettua tavalliseen soutuveneeseen vapa telineen tai siis miten se laitetaan ja miten valmistetaan?

Vaikka joku muovi putki häkkyrä jonka saisi kiinnitettyä ilman läpi pulttausta veneen laitaan kiinni.

Mä mies

• View Profile
« Reply #21 on: July 01, 2003, 18:28:50 »
Tein itselleni juuri uuden vapatelineen soutuveneesseen.
Laitoin H:n muotoisen lauta kyhäelmän sivubonttoonien päälle ja poikkki laudan alle toisen laudan, joka on noin 5cm irti päällimmäisestä laudasta. Sitten vaan sopivan kokoiset reiät poikki lautoihin. Reiät tietenkin sen verran vinoon kuin on tarves.

KatchU

• MSN Messenger - mika_romppanen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: July 09, 2003, 13:25:26 »
mä tein siirrettävän vapatelineen. tarvitaan vain 2*4 lankkua pätkä ja siihen hankaimet kiinni ruuvilla molempiin päihin. eli lankku tulee hankaimien väliin. siihen 2*4 lankkuun vaan ruuvaatte putket kiinni. kannattaa ruuvien kohalle veistää puusta "tapit" jotka tulevat putken sisään ruuvien kohalle jotta ruuvit ei halkaise ja litistä putkea. varma toiminen, halpa ja nopea/helppo valmistaa. mä ite oon tehny ton ja hyvin on kestäny. kätevä soutuveneeseen yksin uistelijoille ja moottoriveneeseenkin ton saa pienellä vaivalla "modattuu". moottoriveneeseen kannattaa varmaan tehä se samalla tavalla mut laittaa se lankku menee yhen laidan hankainten väliin niin ei ole tiellä. sen voi myös tehä metalli putkia hitsaamallla mutta voi tulla painavempi. ottakaa toho metalliseen kevyttä metallia.

Mika69

• "Asento"-kala
    • MSN Messenger - mika.lukkarinen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #23 on: September 05, 2003, 09:43:50 »
Tein itselleni 2 veneen  suutaista vapatelinettä hiljattain (hankain tappi kiinnitys).

Venesuuntaiset putket 50mm ja pystyputket 40mm, liitin putket toisiinsa kahdella putkiliitimellä (ei armaan virallinen nimi) joilla kiinnitetään lvi putkia seinään, liittimet liitetään toisiinsa 8mm kierretengon pätkillä.

kierretankoon voi laittaa välimutterit jolloin saadaan vapaasti joka suuntaan säädettävä teline kunhan vain veneessä on ruuvari ja jakoavain.

1 liitin maksoi 2 ? (Puijon pultti)

Ja hyvin toimii...
Kalastus on parasta, mitä mies voi kokea housut jalassa!

KalaErkki

• View Profile
    • Email
« Reply #24 on: December 30, 2003, 20:22:13 »
Oletko ajatellut käyttää sellaista ruuvipuristinta?
I´am the fishing master

Piiskaaja

• View Profile
« Reply #25 on: February 20, 2004, 09:48:20 »
Jos teet sen telineen soutuveneeseen, ni kannattaa tehä puinen alusta, johon vain ruuvaat niitä putkenpätkiä.. Mun oma teline on kokonaan puusta, se on helppoa ku vaa tietää mitä tekee..

Zalbeer

• View Profile
Vs: Vapateline
« Reply #26 on: August 05, 2011, 01:06:25 »
Meikäläinen turas viime kesänä vapatelineen 4lle vavalle. Ideana oli että telinettä pystyis käyttämään myös muissa kuin omassa soutuveneessä eli leveys olisi oltava säädettävissä.  :-)
Aineet ei kovin paljoa tullut maksamaan koska metallit sain työmaalta ilmaseks, mutta ei nuo varmaan hirveitä maksa jos joutuu itse ostamaan. Hankaimet ja siipimutterit, oisko kympin ollu. Lisävarusteena juomapulloteline mallia biltema.

Zalbeer, created by nature

kuha kalle

• View Profile
« Reply #27 on: August 06, 2011, 23:09:19 »
Hienoja viritelmiä kaikilla.

Itsellä on semmoinen ongelma, että soutuveneessä on jo 4 normarkin vapatelinettä. Uistelu sujuu hyvin, mutta kun uistelu pitää lopettaa, ja vapatelineet kääntää pystyyn. tämä on vaikeaa ja hidasta. Siksi vavoille pitäisi kehittää teline, millä ne saisi osoittamaan suoraan ylös.

Ideoita otetaan vastaan. Yksi idea ollut se että laittaa ilmastointiteipillä neljä jonkunlaista putkea sojottamaan ylöspäin, mutta en ole vielä ehtinyt kokeileen.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Zalbeer

• View Profile
« Reply #28 on: August 07, 2011, 03:58:21 »
Hienoja viritelmiä kaikilla.

Itsellä on semmoinen ongelma, että soutuveneessä on jo 4 normarkin vapatelinettä. Uistelu sujuu hyvin, mutta kun uistelu pitää lopettaa, ja vapatelineet kääntää pystyyn. tämä on vaikeaa ja hidasta. Siksi vavoille pitäisi kehittää teline, millä ne saisi osoittamaan suoraan ylös.

Ideoita otetaan vastaan. Yksi idea ollut se että laittaa ilmastointiteipillä neljä jonkunlaista putkea sojottamaan ylöspäin, mutta en ole vielä ehtinyt kokeileen.
Tee tollanen vapateline ku mulla ni voit myydä normarkit kaverille. ;) Nopee kääntää putket pystyyn vaikka on kiristetty sillai et pysyy asennossaan jopa plaanareiden kanssa.
Zalbeer, created by nature

kuha kalle

• View Profile
« Reply #29 on: August 07, 2011, 14:43:50 »
Ei sovi omaan käyttöön missä vedetään 5-10 metrin siimoilla ja 3-4 metrin leivittäjävavoilla.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

center>