Kairan terien teroittaminen

Started by someone, March 26, 2006, 22:06:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

someone

Heippa
Tietääkö kukaan, kuinka kairojen terät saadaan itse parhaiten teroitettua ja oikeaan kulmaan. löytyykö teroitukseen valmiita laitteita?

Madestaja

Kertokaa kertokaa! itse tarvisin myös vinkkejä   :cry:   :-D

Hemulisoturi

Sen vaivan kyllä näkee, että käypi teroituttamassa kairan jossain liikkeessä kuin pistäisi itse kairan terän pilalle.

lohen pyytäjä

Kannattaa teroitaa puukolla.Itse sain  niin teräväksi. :-)
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Madestaja

Quote from: lohen pyytäjä on March 28, 2006, 17:49:16
Kannattaa teroitaa puukolla.Itse sain  niin teräväksi. :-)

Kannattaa pitää pää kii.

kaivo

Kairan terää voi käsitellä puukolla. Kyseessä ei ole varsinainen teroitus, vaan tarkoituksena on oikaista terän kärkeä, jos se on taipunut esim. kiveen kairattaessa tai jos kaira on lyöty terä edellä jäähän.Tällöin terä ei ota jäähän ja kaira tuntuu tylsältä. Puukon terän hamarapuolella vedetään kairan terän leikkaavaa osaa yläpuolelta, kevyesti painaen.

kairamerkonomi

:-D

Kotikonstein ei kairanterää saa teräväksi ilman oikeita välineitä.
Pelkkä hiomakivi ei riitä.
Pitää olla myös huopalaikka + vahaa siihen.

Eli vähin mitä teroitusta voi yrittää on, että hioo ensin terän sisäpalkoa hiomakivellä. Mutta ei saa hioa ulkopintaa.
Sitten huopalaikalla kiilloittaa sisäpalkoa. Varoen ettei paina reunaa pyöreäksi..
Lopputuloksena terän reunan on oltava niin terävä että sillä voi ajaa vaikka parran..
Vähempi terävyys ei riitä.
Eli vielä: pelkkä hiomakivi ei riitä tekemään riittävän teräväksi!

Järkevin vaihtoehto on viedä terä ammattiteroittajalle tai vaihtaa vaihtoterä. Se maksaa, mutta säästää hermoja jäällä..

Madestaja

Ahaaa.. Luulin että tuo edellinen kirjoittaja pelleili  :-D
Itelle on kertyny parit moran terät jotka on kiveen\pohjaan kairattu..
javascript:void(0);

taos

Pätevän näköinen teroituslaite löytyy: Kalastus.com keskustelut: Viritykset ja rakentelu: ARKISTO 2005: Kairanteroituskoneen valmistus?