Chat

Author Topic: Kalapaikat Rovaniemen ympäristössä  (Read 76586 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Kalapaja

• View Profile
Kalapaikat Rovaniemen ympäristössä
« on: April 02, 2006, 11:59:24 »
  Eli mitä hyväksi kokemianne kalapaikkoja löytyy 50km säteeltä Rovaniemen ympäristöstä?

Kiinnostaisi hieman erikoisemmat paikat kuin perinteiset: kemijoki(olkkakoski), ounasjoki, vikaköngäs yms muut tunnetut.

Tietenkään moni tai kukaan ei kerro sitä omaa parasta "piilo" jokeansa josta tulee paljon kalaa, mutta ne jotka jotain tietävät ja haluavat kertoa niin tänne vaan niin kesällä kokeillaan pitääkö paikkansa nämä ehdotukset hyvästä paikasta.

Myös pienet hyvät tammukkapurot ja pienemmät joet kiinnostaa.

Täällä ehdotetut varteenotettavat kalapaikat tullaan kesänaikana kokeilemaan(resurssien puitteissa) ja raporttia saaliista ja paikasta tulee sitten tänne foorumille eli ei muuta kuin ehdotuksia....

« Last Edit: April 02, 2006, 12:29:53 by Kalapaja »

Kalapaja

• View Profile
Vs: Kalapaikat Rovaniemen ympäristössä
« Reply #1 on: April 02, 2006, 16:30:18 »

Niin vielä lisäisin tuohon itse aloittamaani aiheeseen, että tarkoitus tässä ei ole "urkkia" toisten kalapaikkoja vaan löytää uusia sellaisia ja jakaa niistä kokemuksia täällä foorumissa.

Eli jos mielessäsi on joku paikka missä olisit halunnut käydä tai olet käynyt mutta paikka jäi arvoitukseksi niin laita ehdotuksesi tänne. Myös jo hyviksi todetuista paikoista saa laittaa kokemuksia ja tietoja. 

Muista! tässä haetaan paikkoja Rovaniemen ympäristöstä maksimissaan n.70km säteeltä

Ehdotusten perusteella valitaan hyvältä kuulostavat paikat ja käydään kesällä kalastamassa (perholla,uistimilla, yms.. lailillisilla keinoilla). Sitten kun reissu on tehty kokemukset,saalistiedot,ottipaikat, lupa-asiat yms.. olisi tarkoitus laittaa tänne jotta muutkin voivat kalastaa kyseisillä vesillä ja löytävät sinne.

Niin unohtui mainita että pääasiassa haetaan joki ja puro kalastuspaikkoja ja kalastus tapahtuu rannalta. Ehkä jossain vaiheessa saattaa tulla kanootti myös mukaan.

niva

• View Profile
« Reply #2 on: April 03, 2006, 14:25:52 »

No ainakin metsähallituksen (villi pohjolan) kalapaikat kiinnostaisi minua

- Ropsajoki, kuohunkijoki.

Mitä kaloja niistä saa ja ovatko vielä metsähallituksen istutus jokia. tarviiko ne metsähaalituksen luvat noille joille.

saako niistä enää kaloja jos/kun istutukset lopetettu.

Jarno_K

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: April 04, 2006, 15:32:53 »
Viime kesänä piipahdin eräälle pikkujoelle, mikä oli rovaniemen pohjoispuolella, en tosin muista kuinka pitkän matkan päässä se oli rovaniemestä ja sitä että mikä joen nimi oli :wink:, mutta yhden illan yrittämisellä ylös nousi pari n.42+ cm harjusta ja useita muita havaintoja isoista harreista nähtiin.
KUHAn jottae...

Mouru

• View Profile
    • Email
« Reply #4 on: April 05, 2006, 20:43:10 »
Joo ropsajoki vois olla hyväkin paikka. se on ollu virkistyskalastus joki ja istutukset on ehkä 10 vuotta sitten lopetettu mutta suora yhteys kemijokeen ainakin on ja kun tietää mitä kalaa kemijoessa on niin samaa varmasti löytyy myös ropsajoesta...
keski kesällä saattaa vaan olla melko vähissä vesi eli varmasti jos kalassa aikoo käydä niin alkukesä on parempi.

Kalapaja

• View Profile
« Reply #5 on: April 24, 2006, 22:35:14 »

Hiljaista on tämän otsikon alla ollut eikä kalapaikkaehdotuksia ole kertynyt kovin montaa.

Kesäkin lähestyy ja kahden viikon päästä tehdään ensimmäinen reissu eräälle joelle(onkohan liian aikaista?), mutta lisää tutkimisen arvosia kalapaikkoja kaivattaisiin.

Pitäisiköhän luvata joku "pieni palkinto" sellaisille jotka ehdotttavat hyvää kalapaikkaa ja jos kalapaikka osoittautuu käymisen arvoiseksi myös testireissun jälkeen niin kyseisen kalapaikan ilmoittajalle lähtisi pieni muotoinen palkkio(esim.Itse sidottuja perhoja). Mitäs mieltä tästä?

Muistakaa, että tämän systeemin ideana on loppujen lopuksi palvella teitä kaikkia kalastajia tällä alueella tulevaisuudessa, koska niistä paikoista missä kesän aikana tullaan käymään julkaistaan täällä foorumilla(tarkoitus olisi ainakin) raportit ja kerrotaan saaliista,ottiviheistä ja paikoista, lupa-asioista yms...

Jos aikaa on niin raporteille tullaan perustamaan oma kotisivu josta myöhemmin sitten löytyy kaikki kalapaikat ja niiden raportit.

No nyt ei muuta kuin ilmoittamaan käymisen arvoisia kohteita!! 

teppo175

• View Profile
« Reply #6 on: June 08, 2006, 23:17:00 »
Mites toi norvajoki? Se on yhteydessä tohon norvajärveen missä on muuten taimenta joten kaisitä vois tuoltakin jalokalaa löytää? Itse en ole koskaan käynyt mutta aion kyllä. :-D

Ja jos joku käy siellä pistäkää tänne raporttia paikoista vieheistä.  :-)
« Last Edit: June 08, 2006, 23:37:25 by teppo175 »

Kalapaja

• View Profile
« Reply #7 on: June 11, 2006, 23:27:23 »
Mites toi norvajoki? Se on yhteydessä tohon norvajärveen missä on muuten taimenta joten kaisitä vois tuoltakin jalokalaa löytää? Itse en ole koskaan käynyt mutta aion kyllä. :-D

Ja jos joku käy siellä pistäkää tänne raporttia paikoista vieheistä.  :-)

Viime ja edellisenä kesänä tuli käytyä tuolla norvajoella. Sekä ylä että alapäässä jokea.

Eli kun norvajärven päästä patikoi 2-3km(alaspäin norvajokea) tulee sellanen joitakin satoja metrejä pitkä koskiosuus mistä saatiin muutama harri. Ei mikään huippupaikka todellakaan, mutta 1-2kpl harria voi saada jos osuu syönti kohdalleen. Kyseisen kosken jälkeen alkaa pitkä suvantoosuus josta ei tietysti arvokalaa nouse.

Kerran on sitten käyty (toissa kesänä) siellä joen alaosilla. Siis lähellä missä norvajoki laskee ounasjokeen. En oikein tarkkaa muista paikkaa missä siellä käytiin, mutta kaveri sai melkein mitallisen taimenen (jotain 35-40cm)

Tarkoitus olisi tänä kesänä ehkä käydä kerran siellä yläosan koskella ja sit ehkä tutustua joen alaosaan enemmälti.

Muilla kokemuksia????

teppo175

• View Profile
« Reply #8 on: June 11, 2006, 23:56:44 »
Minkälaista viehettä sinne koskeen suosittelisit? Ja oliko paljon puustoa siinä vai avointa rannalla? Ettei vaan jää puihin kiinni  :-D

Muuten tosta Norvajärvestä, saatin 3,1 kg taimen vetämällä, Pirtiniemen edustalta.
« Last Edit: June 12, 2006, 00:10:34 by teppo175 »

Kalapaja

• View Profile
« Reply #9 on: June 12, 2006, 11:00:06 »

No pääasiassa itse kalastan perholla eli sillä tulee yleensä paremmin harjusta ja taimenta kuin uistimilla, mutta kyllä varmasti pienet lipat ovat hyviä eri väreissä. (esim. harrille on osoittanut aika hyväksi yleislipaksi mepps:n kuparipohjalla ja punaisilla täplillä eli siis se kaikkein yleisin malli)

Tietenkin virveliinkin voi virittää heittokohon avulla perholetkan jos perhovälineitä ei omista.

Kyllä siellä on muistaakseni rannat tavallista puskaisemmat. Eli sellasta lehtipuustoa kasvaa aika paljon rannoilla. Joki ei ole kuitenkaan kovin syvä joten jo kumisaappaillakin voi päästä hieman kahlaamaan ja rannasta irti ja se helpottaa jo heittämistä jonkin verran.

(Teppo175:) Koska meinasit tehdä reissun tuonne joelle? Mihin päin meinasit mennä?

Kerroppa sitten saaliskuulumisia kun olet käynyt.

Itse olen muutaman reissun tälle kesää tehnyt ns. "pikkujoille", mutta saalista ei ole oikein vielä tullut kunnolla. VOi olla että on vielä aikaista tällä korkeudella, mutta eiköhän se tässä juhannuksena viimeistään ala syöntikin paranemaan

teppo175

• View Profile
« Reply #10 on: June 12, 2006, 12:49:18 »
En tiedä vielä koska menen ja minne ku en ole siellä koskaan käynyt. Patikoin sinne alaspäin ja kattelen niitä paikkoja. Juhannuksen jälkeen varmaankin. Juhannusviikon olen Simojärvellä mökillä.

teppo175

• View Profile
« Reply #11 on: June 12, 2006, 22:12:15 »
Eikö kukaan tiedä yhtään muita paikkoja?

Mouru

• View Profile
    • Email
« Reply #12 on: June 13, 2006, 21:00:01 »
Terve! Poikajoki voisi olla kans aika rankka paikka, kerran käytiin siellä mutta oli vesi aika vähissä, joten saaliitta jäätiin. ainakin siinä pitäisi taimenta ja harjusta olla koska norvajärvessäkin on nuita kaloja.

piittis

• View Profile
    • Email
« Reply #13 on: June 15, 2006, 11:56:53 »
Kienajajoki ja kienejaoja on aika hyviä Taimen ja Harri paikka ,voi perhostaa ainakin niissä paikoissa joissa olen käynyt
se on pohjoiseen Rovaniemeltä ja laskee Taapajokeen josta minulla ei ole kokemusta.
Taapajoki laskee marrasjärveen.
Metsätie kulkee joen vierelllä. Kannattee kokeilla itse olen käynyt aika monesti ja aina saanut jotain.
Jos ei ole käynyt koskaan paikanpäällä niin kannattee hankkia maastokartta alueelle..... siellä on paljon tammukkapuroja ympärillä. 

Kalapaja

• View Profile
« Reply #14 on: June 15, 2006, 13:30:49 »
Kienajajoki ja kienejaoja on aika hyviä Taimen ja Harri paikka ,voi perhostaa ainakin niissä paikoissa joissa olen käynyt
se on pohjoiseen Rovaniemeltä ja laskee Taapajokeen josta minulla ei ole kokemusta.
Taapajoki laskee marrasjärveen.
Metsätie kulkee joen vierelllä. Kannattee kokeilla itse olen käynyt aika monesti ja aina saanut jotain.
Jos ei ole käynyt koskaan paikanpäällä niin kannattee hankkia maastokartta alueelle..... siellä on paljon tammukkapuroja ympärillä. 

Kartasta katsottuna tuolta alueelta kyllä löytyy aika paljon hyvänäköisiä pikkujokia ja näyttää todella kiinnostavalta paikalta eikä varmasti ole ruuhkaa enää tuolla kienajajoella.

Tuonne taitaa tulla Rovaniemeltä kuitenkin matkaa aika paljon varmaan jotain 50-80km riippuu kuinka kauas ajaa.

Täytyypä katsoa jos kesällä kävisi pienen reissun kyseisellä alueella. Tosiaan se paperiversio kartasta täytynee hommata alueesta. Se on kyllä hyvin tärkeä kun kulkee sellaisissa paikoissa missä ennen ei ole käynyt.

piittis: minkä kokoista kalaa on tullut? Perhollako olet kalastanut?

EDIT: Sen verran korjaan tuohon piittiksen kirjoitukseen että tuo taapajoki laskee mukkajärveen joka on marrasjärven yläpuolella ja mukkajärvestä laskee mukkajoki sitten marrasjärveen.
« Last Edit: June 15, 2006, 13:33:29 by Kalapaja »

piittis

• View Profile
    • Email
« Reply #15 on: June 16, 2006, 11:20:49 »
Kala on aika pientä ei mitään jätti-isoja ole tullut mutta kyllä siellä niitäkin on..... olen nähnyt ..... heh.
Virvelin kanssa olen kalastellut uistimilla ,vilkuilla ja kohon kanssa perhoilla.
Ostin viime kuussa perhovavan ja aion mennä sinne koittaan juhannuksen jälkeen jossain vaiheessa.
Siellä on ainakin ylempänä aika pitkiä pätkiä niittyä ympärillä joten voi perhostaa rannalta ja joitan koskiakin löytyy joihin voi mennä kahlaamaan.
Pienille puroille ei kannata ottaa vapaa matkaan ollenkaan vaan etsii pitkähkön puun oksan joka on kuiva ja jäykkä ja laittaa siihen vaan siiman päähän ja uittaa perhoa siitä...puroilla ei ole mahdollisuutta alkaa väsyttään tammukoita koska ne on aika syviä ja onkalot menee maan alle ja purot on aika pusikoituneita kun ei kukaan käy kalassa siellä... tai joitkut voi käydä mutta ei ole polkuja ainakaan purojen ympärille tullut. 

Kalapaja

• View Profile
« Reply #16 on: June 16, 2006, 16:10:59 »

Ok piittis, Taidan itsekin tosiaan tehdä ainakin yhen reissun alueelle varmaan heinäkuun aikana. Siellä näyttäs riittävän piikujokia ja vähä isompaakin melkein joka lähtöön.

Ei varmasti paikat lopu kunhan vaan viitsii etsiä ja kävellä ja kalastaa uusia paikkoja.

Nykyään vaan jotenkin liikaa turvautuu tiedossa oleviin kalapaikkoihin joista on saanut saalista. Kun reissua miettii niin liian usein tulee valittua se tuttu ja turvallinen kalapaikka missä saalis on melko varma.

Täytyisi tänä kesänä enemmän yrittää etsiä uusia kalapaikkoja. Tosin aikaahan siihen tarvitaan enemmän ja myös kilometrejä kertyy kun ajelee metsäautoteitä kartta kourassa.

piittis

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: June 17, 2006, 01:19:24 »
Jeps.
Samat suunnitelmat minulla kun muutettiin takas pohjoiseen ja hankin noi perhonheitto välineet
Osaatko sanoa hyviä heitto- / harjoittelupaikkoja kemi,pello ja rovaniemi sektorilla.
Ei oo tullut koskaan niin tarkkaan katottua perhostamis paikkoja kun oon virvelillä kalastellut.
Perhoja oon kuitenki sitonut jo n. 20 vuotta..... heh , aika hullunkurista että perhoja oon sitonut mutta
vasta tänä kesänä heitin eka kerran perhostusvavalla...
Hyvät kala onnet tälle kesälle.....
PS kannattee ottaa kartta ja kompanssi sinne kienajalle jos menee puroille.
Ainakin siellä ylempänä, mistä tulee ruuhijärveltä tie kienajalle, purot laskee eri suuntiin vaikka väliä ei oo kuin 200 metriä
ja ovat muutenkin ihan saman näköisiä....jos siellä eksyy voi joutua kauas.
Joskus on käynyt niin..... kokemusta on... 15 km takas autolle kun löysin tutun paikan.
Enää en tarvi karttaa siellä... karhujakin oon nähnyt joten ei kannate olla liian hiljaa.... kun sinne menee niin tietää mitä on olla korvessa.  :roll:

Kalapaja

• View Profile
« Reply #18 on: June 17, 2006, 14:02:27 »
Jeps.
Samat suunnitelmat minulla kun muutettiin takas pohjoiseen ja hankin noi perhonheitto välineet
Osaatko sanoa hyviä heitto- / harjoittelupaikkoja kemi,pello ja rovaniemi sektorilla.

No onhan noita jokia paljonkin tässä Rovaniemen ympäristössä ja jos kartasta katsoo niin n.40km säteellätäkin löytyy jo jokia ja kalapaikkoja, mutta paikka mikä sopisi perhokalastukseen ja jossa olisi helppo heittää niin ainakin vikaköngäs tuossa vikajärvellä on ainakin takaheittotilaa ja helppo kahlata.

No muita jokia tässä lähistöllä on: Ropsajoki (30km kemijoen itäpuolentietä), kampsajoki ja kuohunkijoki (20-30km koskenkylän puolelta vanttaukselle päin), Tikkasenkari kemijoessa, raudanjoki tuolla pohjoisessa.

Itse olen tottunut jo heittämään perhoa joilla, jossa on paljon pusikkoa rannassa, mutta jos joki on kovin leveä ei sitä perhoa meinaa saada tarpeeksi kauas, mutta kapeilla pienillä joilla ei kyllä tuota ongelmaa vaan pikkuliikkeellä saapi jo perhon lentämään puoliväliin jokea.

Kalapaja

• View Profile
« Reply #19 on: June 25, 2006, 23:29:48 »
Joo ropsajoki vois olla hyväkin paikka. se on ollu virkistyskalastus joki ja istutukset on ehkä 10 vuotta sitten lopetettu mutta suora yhteys kemijokeen ainakin on ja kun tietää mitä kalaa kemijoessa on niin samaa varmasti löytyy myös ropsajoesta...
keski kesällä saattaa vaan olla melko vähissä vesi eli varmasti jos kalassa aikoo käydä niin alkukesä on parempi.

Tuli käytyä eilen ropsajoella pikareissu. Vesi on todella matalalla ja eikä oikein ollut montaa kunnon kalastuspaikkaa tarjolla veden vähyydestä johtuen.

Mainittavaa kalasaalista ei tullut.

Joessa on tiettävästi pientä taimenta tai tammukkaa olemassa ja suvannoissa ahvenia ja haukia.

Ehkä käyn tänä kesänä vielä kerran yrittämässä

Kalapaja

• View Profile
« Reply #20 on: June 25, 2006, 23:31:42 »
  Nyt on kesä jo niin pitkällä, että muillekkin on varmaan kertynyt jo kalareissuja tälle kesälle joten ei muuta kuin päiväkirja tyylisesti kertomusta vaikka tämän otsikon alle.

fandoce

• View Profile
« Reply #21 on: June 24, 2008, 19:41:39 »
Terve! pakko kysyä? Mikä viehe paras kampsajoella? Ja myös kemijoella?

Asutaan kampsajokisuulla ja kalaa ei tule.. rannalta heittelijä..

thuomas

• View Profile
« Reply #22 on: June 24, 2008, 20:10:31 »
Olkkajärvi ja siitä lähtevät joet ovat aivan mahtavaa kalastus aluetta! Enoni sai reilu 3kg taimenen ja ukkini reilu 11kg hauen. Joten sinne eikun vaan yrittämään  :wink:.

Kalapaja

• View Profile
« Reply #23 on: June 30, 2008, 16:17:54 »
Terve! pakko kysyä? Mikä viehe paras kampsajoella? Ja myös kemijoella?

Asutaan kampsajokisuulla ja kalaa ei tule.. rannalta heittelijä..

Kampsajoella tullut käytyä jonkun kerran niin kesällä kuin talvellakin pilkillä. N.3-4 vuotta sitten joka reissulta saaliina harjuksia, mutta nyt parina
vuotena ei ole tullut mitään. Lie sitten ollut ajankohdalla ja vedenkorkeudella osansa, mutta tuntuu että joen alaosalla kalastuspaine on kova ja joki matala joten kalamäärät vähentyneet. Kyllä siellä kannattaa perus harriperhoja uittaa sekä mepps:n vilkkuja. Viime reissu maaliskuussa jolloin käytiin siinä kemijoella kampsajoen suulla pilkillä ja saaliina 1 alamittainen harjus. Siinä on kyllä hyvänäköistä paikkaa siinä kohtaa mihin joki laskee.

miika1234

• View Profile
« Reply #24 on: July 21, 2008, 12:46:33 »
kalapaja! Minun kokemuksien mukaan meltausjoki lyö laudalta kaikki tähän mennessä ehdotetut 16-0! Mökki minulla kuoksajärvellä ja meltausjoki varressa metsästys alueet joten on tullut joella käytyä! Isoja kaloja joessa on,isoimpia mitä minä olebn saanut on 1,2kg harri ja n2kg taimen ja 7kghauki ja useita yli 35cm harreja! ja paljon! Joten oisko se mulle se palkkio :wink:

miika1234

• View Profile
« Reply #25 on: July 22, 2008, 11:39:34 »
Niin ja suositeltavia paikkoja on sonnikoski ja saitanpenger! Jos sinulla on vähänkään normaalia korkeampi maa vara autossa pääset saitanpenkereen viereen autolla n.500m kävely ja siinä rnnassa metsähallituksen laavu. Meno kyseiselle paikalle tapahtuu saittajärven kautta,hanki kartta ja katso paikka kotavaara-meltausjoki ja sieltä saitanpenger

Abborna

• Vuiijttu! et karkoo!!
    • View Profile
« Reply #26 on: May 24, 2009, 23:47:02 »
Upataan!
Hyviä paikkoja tässäkin topicissa on jo mutta lisää toki varmasti aina kaivataan.  :-)
Itsellä käyntiä rollossa nyt viikon verran ku emännällä juhlia siellä niin kalassa ajattelin luppoaikana käydä.
UL vehkeillä liikenteessä eli pienet tammukkapurot jne hakusessa!
Kiiidooos  8-)

Janxu

• View Profile
    • Email
« Reply #27 on: May 25, 2009, 09:38:50 »
juu,eli itse harrastelen noit järvien haukikantojen rokottamista,käynyt juotasjärvellä,vanttauksen padon alta koittaan kirrejä,taimenia yms (yli 100m padosta).
matkaa ketyy molempiin yli 50km.mut voisin kyllä kokeilla perhostusta uusissakin paikoissa joita esille on tullut.jos lähtijöitä olisi..

unskilo

• Puluopaatti
    • View Profile
    • Kalastusblogini
« Reply #28 on: July 26, 2009, 18:25:18 »
Rovaniemeltä jos ajelee 50-70km etelään Tervolan puolelle, niin itäpuolelta Kemijokea löytyy useitakin tammukkajokia/-puroja :) Aika pientä kalaa olen itse saanut, mutta olenpa kuullut isoistakin tammukoista ja harjuksista. Haukea tuolla ei pahemmin ole.

Rovaniemeltä kun lähtee Kemijokivartta pitkin itään, niin Pekkalassa olen käynyt paljonkin kalassa siinä pikku "joella" joka menee pienelle voimalaitokselle ja sitten sen alueen järvillä, ihan hyvin tulee sellasta muutaman kilon haukea ja Kaarnijärveltä voi saada vaikka mitä kalaa taimenesta järviloheen, myös kympin haukia. Paikkoja en tiedä sieltä kunnolla.
http://unski.pulu.org/onki/  Kalastusblogini. http://rohtologi.pulu.org/ Opiskelublogini.

pete91

• View Profile
    • Email
« Reply #29 on: July 29, 2009, 15:45:12 »
tuo kaarnijärvi on hyvä paikka ja sen vieressä oleva vanttausjärvi. sieltä on saatu isoja haukia ja kuhaa saa paljon. ite pyörin aika paljon sielä päin.

center>