Chat

Poll

Paras haukipilkkisi matalaan veteen aivan viimeisille jäille?

Mormuska
0 (0%)
Tapsi
1 (5.9%)
Pysty
6 (35.3%)
Tasapaino
7 (41.2%)
Jigi
0 (0%)
Uistin
3 (17.6%)
Muu, mikä?
0 (0%)

Total Members Voted: 15

Voting closed: April 13, 2006, 13:37:55

Author Topic: Millä pilkkisit n. kilon painoisia haukia n. 2 metrin syvästä?  (Read 9894 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
Olen pääsiäisen aikaan menossa Kiikan Kiimajärvelle Länsi-Suomeen. Sieltä saadaan usein kiloisia haukia mutta itse en oo saanu. Itse asiassa kaikki paitsi yksi hauki joita olen ylipäätänsä saanut on tullu pelkällä morrilla. Alueella jossa aion haukea koittaa on siis reilu pari metriä syvää ja siinä kasvaa ahvenruohoa ja ahveniakin siitä saa ihan hyvin mutta millä saisin ne hauet niiden ahventen keskeltä? Veden väri ei ole erityisen kirkasta tai tummaa vaan siltä väliltä.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
Vs: Millä pilkkisit n. kilon painoisia haukia n. 2 metrin syvästä?
« Reply #1 on: April 03, 2006, 15:49:58 »
Joo kyllä se pysty on hyvä hauelle ja ahvenelle,etenkin leveäpysty on hyvä! :wink:
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

kaivo

• Guest
« Reply #2 on: April 04, 2006, 12:13:58 »
Iso pystypilkki, joka leijaa vedon jälkeen voimakkaasti sivulle. Ensimmäisenä tulee mieleen 11 cm Valio, väriksi vaikkapa hopea-kupari. Ketjukoukun tilalle vaihdetaan reilun kokoinen terävä kolmihaarakoukku. Uitetaan perukkeen päässä esim. 0,40 mm siimassa reiluin nostoin ja annetaan leijata vapaasti alas. http://www.puustjarvenviehe.com/pilkit  -> Valio

« Last Edit: April 04, 2006, 12:17:54 by kaivo »

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #3 on: April 05, 2006, 12:47:40 »
Iso pystypilkki, joka leijaa vedon jälkeen voimakkaasti sivulle. Ensimmäisenä tulee mieleen 11 cm Valio, väriksi vaikkapa hopea-kupari. Ketjukoukun tilalle vaihdetaan reilun kokoinen terävä kolmihaarakoukku. Uitetaan perukkeen päässä esim. 0,40 mm siimassa reiluin nostoin ja annetaan leijata vapaasti alas. http://www.puustjarvenviehe.com/pilkit  -> Valio

niin pitääkö siihen joku syötti laittaa? Vai värikoukkuko? Itse omistan kupari-hopean värisen Hopeasiipi-pilkin, joka painaa 22 grammaa, pituutta 8 cm ja suurin leveys 1,5 cm. Ainakin mereltä sillä on tullut kuhia, joten mahtaisiko toi toimia yhtälailla ku toi Valio? Jaa, toi hopesiipikin löyty noilta sivuilta...

kaivo

• Guest
« Reply #4 on: April 05, 2006, 13:50:01 »
Syöttiä ei tarvita, mutta koukun varteen voisi halutessaan lisätä väriä esim. silikoniletkun palalla kuten kesällä lusikkauistinten ja lippojen koukuissa joskus on.

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #5 on: April 06, 2006, 12:55:17 »
Syöttiä ei tarvita, mutta koukun varteen voisi halutessaan lisätä väriä esim. silikoniletkun palalla kuten kesällä lusikkauistinten ja lippojen koukuissa joskus on.
Tuskinpa se haittaakaan että vaikka ahvenen silmiä laittaa koukkuun? Samalta alueelta mistä sieltä on haukia saatu on tullut nimittäin joka vuosi yli puolikiloisia ahveniakin. Että haluaisin että myös isot ahvenet nappaavat mutta hauen yritys on pääasia.

Tosimies

• Guest
« Reply #6 on: November 24, 2006, 21:30:13 »
Kiimajärvelle  :-D ...Noh haukipilkin on minun mielestäni liuúttava sivulle ettei sitä pilkkireiästä neä, en tiedä miksi mutta monesti hauki nappaa juuri silloin.Hauki pilkkinä käyttäisn pystypilkkiä höystettynä kalanpalalla tai mädillä tai silmällä tai..............
Hyvä tälläinen kiloiselle hauelle sopiva olisi pyry tai juurus pystypilkki. kireitä siimoja vaan  :-)

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #7 on: November 25, 2006, 15:40:34 »
Kaksi kertaa tuli siellä pienessä kisassa viime keväänä käytyä. Ekalla kerralla 4 haukea ja toisella 3. Karkuun pääsi tosin yhteensä lähes 20 haukea. Pystypilkillä kaikki haukeni sain. Jostain syystä pieni pysty kelpasi paremmin kuin iso.

tume88

• Guest
« Reply #8 on: November 25, 2006, 18:09:40 »
mitä käytät pystyn
 alla

Väenö.

• View Profile
« Reply #9 on: November 25, 2006, 20:23:37 »
    Minä olen saanut useita haukia Kuusamon varmalla,vaikka en ole haukia yrittänytkään.Ilmeisesti varman sivu-uinti miellyttää haukea.Minulla on siinä vain iso yksihaarakoukku ja syöttinä kastemato.

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #10 on: November 27, 2006, 11:48:59 »
mitä käytät pystyn
 alla
Kolmihaarakoukkua käytin. Ja koukuissa ahvenen silmiä. Sain tosin yhden hauen ihan normaali yksihaaraisellakin. Tällöin pilkkinä oli Nautilus.

Suikkis

• View Profile
« Reply #11 on: January 26, 2007, 16:58:01 »
Kun mulla nyt on tuossa 10cm hopeasiipi ja 8cm nautilus, niin laitanko nuo perukkeen päähän jossa on kolmihaara koukku ja särjen pala syöttinä?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #12 on: January 26, 2007, 21:17:46 »
Koitappa 8-10cm tasapainoa värillä ei niin väliä! Mut vaika jotain hopea/musta selkästä tasaria pohjan tuntumassa kun uitat nii varmaan jossain vaiheessa tärppää!
Toinen taas on sitten ihan perinteinen räsänen tai kuusamon lätkä! Molemmilla saa haukea, tai ainakin itse olen saanut.
 :-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #13 on: January 26, 2007, 21:21:21 »
Koitappa 8-10cm tasapainoa värillä ei niin väliä! Mut vaika jotain hopea/musta selkästä tasaria pohjan tuntumassa kun uitat nii varmaan jossain vaiheessa tärppää!
Toinen taas on sitten ihan perinteinen räsänen tai kuusamon lätkä! Molemmilla saa haukea, tai ainakin itse olen saanut.
 :-)

Noilla eväillä pitäisi onnistua. Jos jostain saat hommattua Kaimaani-nimisiä haukitasureita, niin osta ihmeessä muutama kokeeksi. Lehtosen Niko on tehnyt ne vartavasten hauen pilkintään. Vahvempaa lankaa ja vahvemmat koukut. Pyrstönä on matojigi, ei hajoavia muovi/karvapyrstöjä.
Tässä yks Kaimaanin pettämä haupitsi.
http://www.sportfishingmagazine.fi/images/diary/2004/moykyn_hauki6.3.jpg
« Last Edit: January 26, 2007, 21:25:09 by Pete »

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #14 on: February 03, 2007, 15:32:16 »
Iso pystypilkki ja mene kaislikoiden tai syvänteiden reunoille. :-)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #15 on: February 03, 2007, 17:59:32 »
Korostan vielä, että tiedän kyllä todella hyvän paikan jossa on  paljon haukea, joten ottipaikoissa ei suuremmin tarvitse neuvoa. Alue on tunnettua hauenpilkintäpaikkaa.

Kyseisellä järvellä on kaiken kalan kisa 24.2 muistaakseni, mutta tuskinpa sitä näin keskitalvella hauilla voitetaan. Viime vuonna se voitettiin lahnoilla.

Jani-vaan

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: February 13, 2007, 18:38:36 »
JUU.Kiimajärvi on "kotijärveni" joten tiedän suunnilleen pilkit ja paikat. Selvennätkö vielä mihin päin oot menossa niin voin kertoa yksityiskohtaisempia tietoja hyvistä pilkeistä ja pyyntitavoista.  :wink: .Btw sain rukosaaren edustalta viime viikolla 7,8 kg hauen :-D
Ei ase miestä tee, vaan mies aseen !

« Reply #17 on: February 13, 2007, 21:51:29 »
Isohkoa tasaria vaan veteen, sillä ne hauet nousevat. Esim Rapalan tai Nilsun n. 10cm tasarit ovat varmasti hyviä ja toimivia.
Melkein sanoisin, että ovat tuossa puuhassa tehokkaampia kuin mitkään pystyt.
~Perhokelan huuto on ylistyslaulu harjukselle ja zilleen~

jalkku

• Guest
« Reply #18 on: February 13, 2007, 22:52:18 »
Muistat sitte putsata avannon hyvin, että valo pääsee jään alle ni hauet tulee yleensä herkemmin siihen ihan alle.. :-)

kaivo

• Guest
« Reply #19 on: February 13, 2007, 22:59:59 »
Muistat sitte putsata avannon hyvin, että valo pääsee jään alle ni hauet tulee yleensä herkemmin siihen ihan alle.. :-)
Taisi olla pilke silmäkulmassa annettu vinkki?  :wink:

Noin matalassa avannosta loistava valo voi pelottaa haukea, joten avantoa ei kannata puhdistaa kokonaan. Sohjokerros avannon pinnalla ei haittaa ison pilkin uittamista.
« Last Edit: February 13, 2007, 23:02:01 by Kaivo »

kalle

• View Profile
« Reply #20 on: February 15, 2007, 13:31:22 »
Taisi olla pilke silmäkulmassa annettu vinkki?  :wink:

Noin matalassa avannosta loistava valo voi pelottaa haukea, joten avantoa ei kannata puhdistaa kokonaan. Sohjokerros avannon pinnalla ei haittaa ison pilkin uittamista.

Elä nyt, Kaivo, noin jyrkkänä ole.. se on myös kalan aktiivisuudestakin kiinni, siis kuinka puhdas avanto, sopii kokeilla molempia, ja jatkaa sillä millä tulee. Olettekos kuulleet, että ennen käytettiin jopa peiliä avannolla, jotta valoa tulisi jään alle?

Himopilkkijä89

• View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #21 on: March 22, 2007, 21:50:21 »
Kiimajärvellähän on tuo kisa 24.3 ja näillä näkymin olen menossa. Haukea pitää koittaa ainakin aluksi.
En laita varmaan mitään kolmihaarakoukkua kun tarkoitus on saada ylös myös kaikki alle 50 grammaiset ahvenet kun kaikki lasketaan.

Tai jos kuitenkin laitan kolmihaarakoukun, niin miten se pitäisi pilkkiin kiinnittää?

Kurppa

• MSN Messenger - mummo_95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: March 30, 2007, 14:55:47 »
    Minä olen saanut useita haukia Kuusamon varmalla,vaikka en ole haukia yrittänytkään.Ilmeisesti varman sivu-uinti miellyttää haukea.Minulla on siinä vain iso yksihaarakoukku ja syöttinä kastemato.

Minä käytän myös varmaa koska se on VARMA.

Poromies

• Kalastusta Ja Metsästystä.
    • MSN Messenger - nilla1@luukku.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #23 on: March 30, 2007, 19:27:53 »
No jos kolmihaarakoukun kiinnität vaikka isomman valion alle, niin lukkoleikari on kätevä.
Leikari kiinni uistinrenkaaseen(?) ja kolmihaarakoukku lukkoon kiinni.
Sillälailla saat halutessasi vaihdettua koukun ykshaarakoukkuunkin. Ja siten koukku on sopivasti lähellä pilkkiä, mikä on ainakin aktiiviselle hauelle kokemuksieni perusteella erittäin hyvä. Syöttiksi köytä iso nippu matoja, muutama kärpäsentoukka ja silmä, siis jos käytät kolmihaarakoukkua.
 Jos taas haluat pienemmät ahvenetkin, niin älä ainakaan isoa Valio ota, vaan valitse yksihaaranenkoukku, johon kietaiset isokokoisen maton.
"Kalastetaan aina kun ehditään, ja silloinkin kun ei ole aikaa"

Laku

• Loop Adventure
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: January 06, 2008, 19:51:37 »
Tasari

Laku

• Loop Adventure
    • View Profile
    • Email
« Reply #25 on: February 29, 2008, 09:46:40 »
Pystypilkki käy mainiosti! Mutta muista etenkin tasapainopilkki esim. nils master pilkit. ( myös nils master pystärit ) :-D

Raidari

• View Profile
« Reply #26 on: February 29, 2008, 12:17:36 »
Eiköhän se ole tuollainen yli 10cm  pitkä pystypilkki ja siihen lihanpala niin voi olla että hauki iskee siihen aikas lujaa :D

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #27 on: February 29, 2008, 22:15:38 »
Itse olen nähnyt vain kerran kun hauki tulee pilkki suussa avannosta ylös, johtunee siitä että en kunnon haukipaikoille ole päässyt pilkkimään. :) Silloin teurastajana toimi bilteman tasuri sellaisella pitkävartisella värikoukulla. Erälehdessähän on tuota valiota kehuttu kovasti, koko taisi olla juurikin 11cm. Siihen vaan iso kolmihaara tai värikoukku kiinni ja eikun pimplaamaan. Myös sellainen normitasapaino 5-7cm toimii sellaiselle peruspuikkarille myös ja samalla tulee niitä ahvenia.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #28 on: February 29, 2008, 22:25:12 »
Kaimaani- niminen haukitasuri veteen niin rupeaa hauet tulemaan ylös.
Mahtava tasapaino tuohon hommaan.

« Reply #29 on: February 29, 2008, 22:34:52 »
Itte olen parhaat saaliit saanu SIL-pilkillä! Paras väri melko tummassa veessä on ollut McLaren...Ei kaikista kaupoista löydy, koska valmistus on lopetettu, mutta kyllä niitä sillointällöin näkee :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

center>