Chat

Author Topic: Tärpinilmaisin?  (Read 29460 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

harrastelija86

• View Profile
Tärpinilmaisin?
« on: April 03, 2006, 16:17:36 »
Oletteko huomanneet eri vapojen tärpinilmaisimissa vaikutusta kalan syöntiin, kun esim. jousen ja matalliliuskan ero on aika huomattava.

harrastelija86

• View Profile
Vs: Tärpinilmaisin?
« Reply #1 on: April 03, 2006, 17:40:12 »
Ja mikä on mielestänne paras ilmaisin?

kaivo

• Guest
« Reply #2 on: April 04, 2006, 12:09:09 »
Jaa-a... Hyvä kysymys! Kärjen materiaalilla ja jäykkyydellä on vaikutusta mormuskan uintiin. Terävämmän värinän saisi siiman päähän täysin jäykällä kärjellä, mutta tärppien seuraaminen vaatii mahdollisimman herkkää kärkeä. Hyvä kärki tasapainoillee näiden ääripäiden välillä. Myös uittotyylillä on vaikutusta ja tuntuukin, että esim. syvässä vedessä vapaa saa naputtaa voimakkaasti että morri jaksaa väristä. Hyvin ohut punottu siima saattaisi olla toimiva?

Mikä sitten on "kalastavin kärkimateriaali"? Mielestäni filmikärki on herkkyydessä ja tärppien seurattavuudessa selvästi paras. Se on siitä jännää materiaalia, että kärki saa tehdä uittoliikkeen aikana suhteellisen isoakin liikettä, mutta tärppi näkyy heti kärjen liikkeen muutoksena. Seuraavaksi paras on rakenteeltaan filmikärjen kaltainen ohut metalliliuska, mutta eron filmikärkeen huomaa jo selvästi: kärjen liike on terävää väpätystä ja herkkyys ei tahdo riittää ainakaan pikkukaloille ja kevyille mormuskoille.

viell

• View Profile
« Reply #3 on: December 09, 2006, 11:50:32 »
Katselin kaupassa tuollaisia muovisia vapoja, joissa on päällekkäin 2 kärkeä. Toinen hieman pitemmällä ja tosi taipuisa. Moneen vuoteen pilkkineenä kysyisinkin, että eikö kyseessä ole tärpinilmaisimella varustettu morrionki? Todennäköisesti on ja kysymys saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta en ole ikinä perehtyny mormuskoilla pilkkimiseen. Silloin nuorempanakaan en tainnut kertaakaan morria uittaa. Niin ja onko tuollainen toimiva vapa vai kannattaako kokeilla toisenlaista viritelmää?

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • View Profile
« Reply #4 on: December 09, 2006, 14:06:50 »
Ja mikä on mielestänne paras ilmaisin?
Filmikärki sopii herkkään mormyskointiin, mutta yleiskäyttöön parempana pidän Delfin-vavan säädettävää jousikärkeä.

Väenö.

• View Profile
« Reply #5 on: December 09, 2006, 14:57:46 »
   Olen herkistänyt vanhoja jäykkiä vapoja, laittamalla vavan kärkeen Golt sytkärin jousen.Goltin jousi on siihen paras sytkärinjousi.Laitan jousen kutistesukan pätkällä vavan kärkeen yläpuolelle kiinni.Toiseen päähän jousta lenkki siimalle.Toimii jopa hyvin.

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #6 on: December 09, 2006, 16:40:49 »
Ns. "kaksoiskärjet" on parhaita: http://cat.teho.net/software/kalastuskolmio/e-cat/?sid=&mother=4&group=00000030&level=2&prod_id=00000059 tuolta 1-5. :wink: Jousikärjet ovat omasta mielestäni sieltä jonne päivä ei paista. Painavampia pilkkejä ei voi käyttää, kun jousi pohjassa koko ajan, tartuttaa kalan huonosti, sekä tuntuu vaikuttavan kalan syöntiin laskevasti. :x
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger - Trabucc0@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #7 on: December 10, 2006, 11:34:49 »
Nuo 1-5 kärjet soveltuvat kyllä raskaammille pilkeille, mutta morrien kanssa ei niistä juurikaan ole hyötyä.
Filmikärki on oma suosikkini morrivavoissa, muissahan vavoissa tärpinilmaisimen käyttö on täysin turhaa. (mielestäni)

Loop93

• Guest
« Reply #8 on: December 21, 2006, 11:16:30 »
Kannattaa kokeilla itse tehdä kärkeä, esim. itse tein katkenneesta virvelin varresta..
käytin ohutta muovia, mutta hyvin toimii (ihme kyllä)  :-D

hONKIZ

• View Profile
« Reply #9 on: December 21, 2006, 11:30:55 »
   Olen herkistänyt vanhoja jäykkiä vapoja, laittamalla vavan kärkeen Golt sytkärin jousen.Goltin jousi on siihen paras sytkärinjousi.Laitan jousen kutistesukan pätkällä vavan kärkeen yläpuolelle kiinni.Toiseen päähän jousta lenkki siimalle.Toimii jopa hyvin.
samaa olen tehny mutta ihan olen ostanut suht jäykkiä jousia, Toimii kohtuu hyvin ja kun siihen ei laita liian pitkälti sitä jousta niin voi vähän painavampaakin pilkkiä uitella.

PenZa

• View Profile
« Reply #10 on: December 21, 2006, 16:14:21 »
Paras pilkkivavan kärki on ns."vanjakärki"
Sitä tulee käytettyä etenkin tapsipilkeillä.

Pro Pilkkijä

• Omakuva paintilla näppärästi.
    • MSN Messenger - kassu24@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #11 on: December 28, 2006, 11:44:34 »

Hei, kiitti hirmuisesti tästä ohjeesta, taidan mennä tuunailemaan pilkkivapaa..

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #12 on: December 28, 2006, 12:35:07 »
http://www.karismax.com/kehionget.html
--> Max 1 sr, siinä ongessa on paras herkistin jota olen koskaan käyttänyt. Sopiva pilkin paino ko. onkeen on noin 5-7 g.

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #13 on: September 09, 2010, 22:27:30 »
Oletteko huomanneet eri vapojen tärpinilmaisimissa vaikutusta kalan syöntiin, kun esim. jousen ja matalliliuskan ero on aika huomattava.

No totta Mooses on huomattu toiminnallisia eroja tärpin havaittavuudessa vaikkei niinkään vaikutuksessa syöntiin.  Jonkin verran tärpinilmaisimen säätörajat toki vaikuttavat, mutta repussa on erilaisia vapoja eri pilkkityypeille pääsääntöisesti seuraavasti:
- morrionget: filmikärki
- morri / kevyt tapsi: Yksi pikku vapa kierrejousikärjellä. Tärpinilmaisukyky ok ja voi säätää aika paljon jousen pituutta. Haittapuolena että ohut siima joskus tuppaa tuonne jousen kierteiden väliin.
- tapsimorrit: Ohut metaillilanka liikettä rajoittavalla stopparilla. Toimii muuten erinomaisesti - langan kantokyky kestää pilkin painon ja silti liikkuu herkästi morrin värähtäessä.
- tasurit/pystypilkit: tyypillisesti jäykkäkärkisiä, tai ainakin jäykähköjä ilman erillistä tärpinilmaisinta.
Lisäksi repusta löytyy vielä yksi vanha, olisikohan "eho-merkkinen pilkkivapa jossa on punanuppinen metalliliuska herkistimenä. Olen hionut liuskan varren kapeammaksi lisäten näin sen herkkyyttä - tätä olen käyttänyt kaikkeen muuhun kuin pelkän morrin uittamiseen (no siimakin on sen verran paksumpaa ettei se morriongeksi soveltuisikaan).

Salone

• Vesirotta
    • View Profile
« Reply #14 on: September 30, 2010, 18:17:01 »
Itse olen sitä mieltä, että herkkä kärki on turha, koska silmä ei ole läheskään niin herkkä kuin tunto.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: September 30, 2010, 18:28:38 »
Huomaa, että edellinen kirjoittaja ei ole paljoa pilkkinyt..

Vaikkakin itse käytän lähes pelkästään jäykkiä kärkiä, niin kyllä muutaman kovalla pakkasella, kun nakit on aivan jäässä on käynyt mielessä, että olisipa nyt vapa jossa on tärpinilmaisin. Käsien tunto katoaa, kun tarpeeksi kylmettyneeksi päästä. Sama homma käy myös silloin jos pilkkii paksut kintaat käsissä.

Toinen asia on myös se, että jos kala keksiikin nykiä ylöspäin. Ei sitä käsillä tunne ennen kuin on liian myöhäistä. Tärpinilmaisin sen kyllä kertoo jos on tarpeeksi löysä kuten filmikärki.

Että kyllä se tärpinilmaisin on ihan hyvä keksintö.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Ruutti

• Neulepuikon vääntäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: October 02, 2010, 20:47:19 »
Huomaa, että edellinen kirjoittaja ei ole paljoa pilkkinyt..

Vaikkakin itse käytän lähes pelkästään jäykkiä kärkiä, niin kyllä muutaman kovalla pakkasella, kun nakit on aivan jäässä on käynyt mielessä, että olisipa nyt vapa jossa on tärpinilmaisin. Käsien tunto katoaa, kun tarpeeksi kylmettyneeksi päästä. Sama homma käy myös silloin jos pilkkii paksut kintaat käsissä.

Toinen asia on myös se, että jos kala keksiikin nykiä ylöspäin. Ei sitä käsillä tunne ennen kuin on liian myöhäistä. Tärpinilmaisin sen kyllä kertoo jos on tarpeeksi löysä kuten filmikärki.

Että kyllä se tärpinilmaisin on ihan hyvä keksintö.

Ja taas huomataan kuinka erilaisia olemme keskenämme. Mielestäni silmällä näkee riittävän tarkasti siiman liikkeet, jos kala "nostaa" siimaa.

Itse en käytä missään vavassa tärpinilmaisinta.

center>