Chat

Author Topic: Siiman kesto  (Read 4498 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spectrum

• View Profile
    • Email
Siiman kesto
« on: April 17, 2006, 20:31:06 »
Onko 0.25mm  siima riittävän kestävää jos vetää pikku plaanareita? Ja mitenkä syvässä esim bomber 15A mahtaa uida jos se lasketaan 15m päähän veneestä ja vaapun eteen   n.1,5m päähän laitetaan 62g paino?

tuurihaukka

• View Profile
Vs: Siiman kesto
« Reply #1 on: April 17, 2006, 22:01:43 »
Kyllä sen pitäis kestää. mulla on käytössä 0.30mm ja se ainakin on kestänyt.. mutta toi paino homma on vähä outo kun laitat niin lähelle uistinta. itse en ole paljon noitten painojen kanssa pelaillu mut olen kuullu että siinä olis useampi metri väliä.. tiedä sitten mikä on lie oikein

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #2 on: April 18, 2006, 22:37:51 »
no etä paino laitetaan yleensä 10-15 m päähän vaapusta ja tavallinen uistin paino taas suunnilleen vavan mitan päähän(muuten on vaikea nostaa kala ylös jos laittaa pidemmälle kun mitä vavanmitta on!)
mielestäni tuo 0,25mm siima on aika ohutta kun itellä käytössä 0,45mm siimat ja paksuimmillaan 0,60mm(ihan kokeena vain oli viimekesänä!)
omiin pikkukelkkoihin tuon paksuinen(0,25mm) siima ei ainakaan käy, luistaa laukasulaitteen läpi tai sitten laukeaa itsekseen.
 :-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Haspeli

• View Profile
« Reply #3 on: April 19, 2006, 16:23:19 »
Jeps. Aika ohutta tuntuu olevan tuo siima. Itselläni hyrräkeloissa 0.50 ja haspelissakin 0.35.

KYMPPIKERHO

• View Profile
« Reply #4 on: April 20, 2006, 08:52:00 »
Jos käytät monofiilia niin 0.40 on melkeinpä vähimmäispaksuus. Mutta jos käytät kuitusiimaa niin tuo 0.25 on varmasti riittävän paksua.

Esim. Walleyen pikkuplaanareita jotka tulee uistelusiimaan voi hyvin vetää 0.25 kuitusiimalla ja siimanlaukaisinkin on oikein säädettynä Walleyessä melko hyvä eli laukeaa silloin kuin pitääkin. Tosin monofiili toimii paremmin kuin kuitusiima pikkuplaanareissa joissa itse plaanari tulee uistelusiimaan kiinni koska kuitusiima ei käytännössä veny lainkaan ja varsinkin tuulisella säällä plaanari alkaa sukeltamaan tai hyppimään jos siima ei anna yhtään periksi. 
On matalan ja alhaisen mielen merkki kun tahtoo olla samaa mieltä massojen tai enemmistön kanssa vain siksi, että enemmistö on enemmistö. Totuus ei muutu sen perusteella, uskooko ihmisten enemmistö siihen vai ei.

Peksim

• View Profile
« Reply #5 on: April 20, 2006, 20:07:52 »
Aivan liian ohutta siimaa tuo .25 mono!!!! Ei mitään järkeä vetää pikkuplaanareilla mielestäni, olkoon sitten kuitua tai monoa, se ja sama. Kuituna pureutuu ainakin tuohon Walleyn laukasijaan ja jättää siihen ikävät kolot(teki meinaan 0.40 kuitusiimakin tuon) Ja muutenkin noin heiveröinen siima ei sovi plaanari käyttöön vetovastuksen ansiosta.
Itsellä 0.45 monoa käytössä ja on oikein sopivan paksuista!
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

kaivo

• Guest
« Reply #6 on: April 21, 2006, 12:22:23 »
En ole uistelua kovin paljoa harrastanut, mutta 0,25 mm monofiili on minunkin mielestäni turhan ohutta plaanerikäyttöön: ohut siima venyy liikaa (vaikeuttaa kalojen tartutusta) ja äkkitilanteissa vetolujuus ei riitä. Esim. 0,40 mm toimii varmasti paremmin.
« Last Edit: May 29, 2006, 18:16:17 by kaivo »

ilque

• View Profile
« Reply #7 on: May 28, 2006, 12:56:37 »
Mulla itellä on 0,35mm storm:in siimaa ja se on tosi kestävää, ku ei oo vielä kertaakaa katkennut..

hauki se tiellä pitää.

K.A.T.I.S.K.A

• View Profile
« Reply #8 on: June 01, 2006, 15:37:07 »
25 monofiili on minunkin mielestäni liian ohutta plaanareihin.
Kalastusta vuodesta -98!

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #9 on: June 10, 2006, 21:37:51 »
Mulla on rapala finessa 0.40,se on tosi hyvä! :-)
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

center>