Chat

Author Topic: Madon kasvatus  (Read 45980 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
Madon kasvatus
« on: May 06, 2006, 09:06:55 »
Kysyisin vaan että kasvatatteko itse matoja? Minä kasvatan matoja itse. :-)
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

haukka-1

• View Profile
Vs: Kasvatatteko itse matoja?
« Reply #1 on: May 06, 2006, 18:20:10 »
löytyykö netistä jonkun näköisiä kuvia sellasesta mato farmista johon ne niin kun ite kerääntyisi ja kun kerran vais kuopasis talikolla niin sais koko onki reissun madot. :-)

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #2 on: May 06, 2006, 18:31:51 »

5v sitten alkoi ainainen syöttipula hatuttamaan.Kotona ollut vanha perunamaa tuli käännettyä ylösalaisin ja työnnettyä lehtiä ym. sekaan. Kaverin kompostista tuli haettua monet kerrat kunnon tunkiolieroja, joista tuli farmin ensimmäiset asukit. Ruohonleikkuujätteet,kahvinpurut,perunankuoret ym. ravintonaan madot selvisivät talven ja määrä moninkertaistui. Tuo sama jatkuu vieläkin ja vanhassa perunamaassa on n. 1 mrd. hyvin voivaa lieroa. Nyt olen 3:na syksynä ottanut n. 1000 matoa, puiseen laatikkoon ja ruokkinut niitä hedelmän kuorilla koko talven sisätiloissa, eikä ole ollut pilkkisyöteistäkään pulaa. :mrgreen:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

esal

• View Profile
« Reply #3 on: May 08, 2006, 20:48:30 »

5v sitten alkoi ainainen syöttipula hatuttamaan.Kotona ollut vanha perunamaa tuli käännettyä ylösalaisin ja työnnettyä lehtiä ym. sekaan. Kaverin kompostista tuli haettua monet kerrat kunnon tunkiolieroja, joista tuli farmin ensimmäiset asukit. Ruohonleikkuujätteet,kahvinpurut,perunankuoret ym. ravintonaan madot selvisivät talven ja määrä moninkertaistui. Tuo sama jatkuu vieläkin ja vanhassa perunamaassa on n. 1 mrd. hyvin voivaa lieroa. Nyt olen 3:na syksynä ottanut n. 1000 matoa, puiseen laatikkoon ja ruokkinut niitä hedelmän kuorilla koko talven sisätiloissa, eikä ole ollut pilkkisyöteistäkään pulaa. :mrgreen:
No huh huh kyllä mä otan vain lapion ja alan kaivaa omalla pihalla olevan puskan alta kun oon lähdössä kalaan. Kyllä siitä yleensä löytyy.

^_janne_^

• MSN Messenger - janne_2003@jippii.fi
    • View Profile
« Reply #4 on: May 08, 2006, 21:49:17 »
no mutta helpottuu homma huomattavasti tuolla keinolla se on vaan joku lusikka ym ym käteen ja ongelle  :-D

Kalamään

• Vanha vihtahousu
  • Global Moderator
    • MSN Messenger - tonsku1991@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: May 20, 2006, 23:41:47 »
No kyllä se varmasti noinkin käy,mutta itsestäni se ei ole kovin suuri vaiva ottaa lapio käteen ja muutaman madon kaivaa..Toki se saattaa rasittaa jos matoja pitääkin kaivaa kilpailua varten,jolloin niitä tarviikin enemmän..
Sen minkä taakseen jättää, sen seuraavalla kierroksella kohtaa.

^_janne_^

• MSN Messenger - janne_2003@jippii.fi
    • View Profile
« Reply #6 on: May 20, 2006, 23:57:56 »
no tässä meillä se ainakin olisi kannattavaa koska asun kerrostalossa ja tosta takametästäkään ei oikeestaan mitään löydy ku maan ihan samaleista ja kivikkosta  :-(

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #7 on: May 28, 2006, 13:26:32 »

Tuo alko kiinnostamaan...jos vaikka itsekkin tekisi tollasen kompostin tapasen jutskan. Täytyypä kokeilla myös talveksi säilöä matoja. Mitenköhän lämpimässä ne pitäisi säilyttää. Onkohan kellari liian kylmä tai sisälämpötila sitten taas liian lämmin?
 :-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • View Profile
« Reply #8 on: May 28, 2006, 15:24:21 »
Pari vuotta sitten madot olivat kellarissa 4-10 °C lämpötilassa ja nykyään 15-22 °C lämpötilassa, lähes omassa huoneessani. 8-) Eli lämpötilalla ei ole merkitystä, kunhan eivät pääse jäätymään.

Jussi_

• Guest
« Reply #9 on: May 28, 2006, 15:52:15 »
mmm..siinä taitaa olla minullekkin kesähommaa:D

Väenö.

• View Profile
« Reply #10 on: May 28, 2006, 20:26:17 »
no tässä meillä se ainakin olisi kannattavaa koska asun kerrostalossa ja tosta takametästäkään ei oikeestaan mitään löydy ku maan ihan samaleista ja kivikkosta  :-(
Sinne takamettään vain syksyllä haravoi jonkun kiven juureen lehtikasan,niin kyllä sinne alkaa madot pesiytyä.

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: June 26, 2007, 15:46:09 »
Mää ainakin otan vaan lapion käteen ja kaivan ni suunnilleen joka kerta tulee matoja.
-Paraskalastaja

Tosimies

• Guest
« Reply #12 on: June 27, 2007, 13:20:40 »
Mummon mökin takana on komposti josta löytää paljon isjoja tunkiolieroja. Ei ikinä ole tarvinnut lykätä onkireissua sen takia, että syötit puuttuu.

Pilkkijä90

• Guest
« Reply #13 on: June 27, 2007, 14:31:45 »
Ei olekaan koskaan tullut mieleeni. Eli en ole kasvattanut, enkä kasvata vielä ainakaan.

Alkoi kyllä kieltämättä kiinnostamaan teidän keskustelunne, voisi harkita tulevaisuudessa, esimerkiksi ensi kesänä.
Tästä olisi varmasti rutkasti hyötyä, onkimista ajatellen.

Onko kukaan muuten ajatellut kasvattaa niitä kaupallisiin tarkotuksiin? Joku teistä voisi saada siitä hyvän kesätienestin, kun myytte niitä esim. Hong Kongille tai jollekkin. Ostaisivat varmasti.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #14 on: June 28, 2007, 00:12:45 »
En nyt varsinaisesti kasvata, mutta kompostista löytyy aina kun on tarvetta, myös talvella. Kompostin lämpötilahan on talvellakin selvästi plussalla, sillä kompostissa tapahtuu käymistä joka nostaa lämpötilaa.
Meidän komposti on muuten vanha pakastin.  :-D

Anarkia: Käsittääkseni ainakin lohen pyytäjä on myynyt matoja.

pike_killer#23

• tollasen ongin bahamalta. vaatimattomat 56kg.
    • View Profile
    • XD
    • Email
« Reply #15 on: June 30, 2007, 12:07:27 »

aika mielenkiintoinen juttu en oo ennen tienny et se on noinkin "helppoo". vois itekkin alkaa harkitsee ihan tosissaan tommosen perustamista. ja sattuisvielä itellä olemaan  varmaankin melko sopiva paikka ja ainahan niistä syöteistä on pulaa. kiitos.

jormavirveli

• View Profile
« Reply #16 on: July 04, 2007, 23:01:36 »
Ei olekaan koskaan tullut mieleeni. Eli en ole kasvattanut, enkä kasvata vielä ainakaan.

Alkoi kyllä kieltämättä kiinnostamaan teidän keskustelunne, voisi harkita tulevaisuudessa, esimerkiksi ensi kesänä.
Tästä olisi varmasti rutkasti hyötyä, onkimista ajatellen.

Onko kukaan muuten ajatellut kasvattaa niitä kaupallisiin tarkotuksiin? Joku teistä voisi saada siitä hyvän kesätienestin, kun myytte niitä esim. Hong Kongille tai jollekkin. Ostaisivat varmasti.
Voisi mennä onki-kisoihin myymän purkillinen matoja (50kpl) 5e..

Tosimies

• Guest
« Reply #17 on: July 04, 2007, 23:13:44 »
Luulenmpa että kaikilla kisoihin tulevilla on omat syötit matkassa  :|
Toisaalta.. Myydäänhän joissakin onki-kisoissa vapojakin..

UnLimited

• Guest
« Reply #18 on: July 05, 2007, 17:54:54 »
Luulenmpa että kaikilla kisoihin tulevilla on omat syötit matkassa  :|
Toisaalta.. Myydäänhän joissakin onki-kisoissa vapojakin..

Yleensä onki-kisoissa on syöttienmyynti ja tosiaankin vapojen myynti riippuu henkilöistä. Paikalliset kalastusvälineiden myyjät ovat usein kisoissa myymässä.
No ainaakaan sm-kisoissa ei myyjistä ole pulaa.
Ja onneksi JuP€ kasvattaa niin ei miun tarvitse ostella  8-)

harrastelija86

• View Profile
« Reply #19 on: July 10, 2007, 13:04:07 »
Tässä olisi muutama vinkki kuinka matoja säilytetään.

Matojen 10 hoito-ohjetta

Madon käsittelyn ja säilytyksen 10 kultaista sääntöä:

1. Säilytä madot oikeassa lämpötilassa ( + 6- + 15 C) on ihannelämpö.

2. Vältä liian suuret lämpöerot, eli älä laita matoja suoraan jääkaapista auringonpaisteeseen ja päinvastoin. Tasainen lämpötila on A ja O.      Viileä betonilattia tai juureskaappi on hyvä säilytyspaikka. Madot eivät kestä pakkasta.

3. Älä laita kalareissussa mukana olleita matoja tai katkaistuja uusien matojen joukkoon vaan pidä ne erillään.

4. Älä kastele matoja , vaan lisää esim. kosteata paperia( sanomalehti käy hyvin). Mato tuottaa itse oman kosteuden.

5. Säilytä matoja pimeässä.

6. Älä sekoita pieniä matoja isompien joukkoon. Pienet madot ovat heikompia.

7. Jos haluat ruokkia matoja, niin voit lisätä purkkiin tai pussiin tuoretta salaattia/ lehtiä tai jopa sanomalehtisilppua.

8. Jos multa on liian kosteaa( sateen kastelema), vaihda se uuteen kuivempaan multaan.

9. Madot on tarkoitettu lähinnä kalastukseen ja esim. kotieläinruoaksi( sammakot etc.)

10. Heitä aina kuolleet tai heikommat madot pois purkista tai pussista

Tämä on lainattu caster masterilta.

Kiiskinen

• View Profile
« Reply #20 on: July 12, 2007, 20:21:44 »
Stana... Piti ruveta kompostista matoja kaivamaan niin muurahaiset oli valoittaneet koko boksin.
Pakko oli myrkyttää koko laatikko. Sinne taisi nekin madot mennä. Onko teille sattunut samanlaisia juttuja?
Millä saa muurahaiset pysymään poissa kompostista? Tänä vuonna ei tarvitse enää matoja kaivaa sieltä
koska se myrkky tappoi varmaan ne madotkin samalla.. :-D :-D :-D

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • View Profile
« Reply #21 on: July 12, 2007, 21:47:04 »
On ollu liian kuiva komposti jos sinne on murkkuja pesiintynyt... Omasta avokompostista häviää sinne eksyneet muurahaiset yleensä seuraavalla kaatosateella. :-D

Kiiskinen

• View Profile
« Reply #22 on: July 13, 2007, 05:13:18 »
Niin tuota en ottanutkaan huomioon. Se oli kyllä hieman kuiva. :-D

appe

• MSN Messenger - ahonen993@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #23 on: July 13, 2007, 11:09:51 »
Ei ole tarvinnut maalla kun asun. Talvella olisi ihan hyvä niin pilkkitoukkia ei tarvitsisi ostaa. Tarvitseeko noi madot kuinka useasti ravintoa?? Vois meinaa kellariin pistää talveksi matosia talteen  :wink:

Suppo Taalasmaa

• Onkija Joensuusta.
    • View Profile
« Reply #24 on: July 15, 2007, 20:50:00 »
Öö.. en mutta isovanhemmat kyllä.  :-)

kalajope

• View Profile
« Reply #25 on: July 15, 2007, 21:24:39 »
no mulla on sellane rinne jonne madot menee se on varjos ja maa perä hiukan savinen alue on myös hieman kostea vieressä komposti :mrgreen:

ööö...

• kaikki mikä sattuu...
    • MSN Messenger - aku.siliamaa@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #26 on: July 22, 2007, 21:10:02 »
Olen kerran kokeillu onki PB:llä ja sain reilu 2kg kirjolohen kuusamossa. Jos puotat sitä rantaan jossa on kalaa näkyvissä niin on mahdollista koukata haavilla. Olen kokeillut myös sitä.

...Jartsa...

• View Profile
Madon kasvatus
« Reply #27 on: June 26, 2008, 11:49:30 »
Oletteko koskaan kasvattaneet pienistä neulan kokoisista madoista isoa ja muhkeaa matoa ? Jos et ole niin koitappa se on todellakin helppoa ja hyödyllistä.

Tarvikkeet :
Laatikko, mielellään puinen että se hengittää, mutta kyllä ihan tyroks laatikkokin kelpaa.
Laatikkoon sopiva kansi, monet sanovat että kansi on hyvä ettei vettä sada sisään, mutta jos laittaa hyvään sateen suojaiseen paikkaan, niin ei kantta tarvita.
Maata tai turvettä, laatikko noin puolilleen.
Kosteita rauhoja tai sammalta, Sammal on siitä hyvy että se pitää paremmin kosteutta.
Matoja, kerää laatikkoon ensin noin 20-50 matoa että tulee varmasti uusia.

Ohjeita :
Kastele maata tai turvettä niin että pysyy sopivan kosteana,muista katsoa laatikon pohjalle, että kuinka kosteaa siellä on.
Vaihda ruohon usein, sammalta ei tarvitse vaihtaa niin useasti, kuin ruohoja.

Lopputulos :
Jos kaikki menee hyvin ja kosteutta on ollut sopivasti, niin uusia maatoja on jo 2vk jälkeen.

Ilmoituksen :
Ilmoittakaa minulle jos on virheitä.

^^Kala Mies^^

-Jari-

unatco

• onkikirbet 2kg&1.5kg
    • View Profile
Vs: Madon kasvatus
« Reply #28 on: June 26, 2008, 13:42:27 »
kannattaa laittaa vanhoja kahvinpuruja sapuskaksi.. mulla on tossa ämpärissä kasvamassa matoja, ja ne on aivan hulluna kahvinpuruihin..

samoin vanhat kananmunat ym on hyviä laittaa sinne sekaan. Kasvaa takuulla isoiksi ! mulla oli joku 100kpl pienii matoi, ja nyt ne on kasvanu aivan älyttömästi 1kk aikana, ja uusia pieniä on tullut aivan tuhottomasti, ,
Kalastus ei ole vain harrastus, se on elämä !

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • View Profile

center>