Chat

Author Topic: Paras kalastus-sää?  (Read 50513 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

miquli

• View Profile
Vs: Paras kalastus-sää?
« Reply #30 on: October 19, 2008, 13:49:39 »
jaaniin...vettä tihutti välillä hiukan ja pilvistä oli

arttu.s

• View Profile
    • Email
« Reply #31 on: December 29, 2008, 15:35:37 »
kurja ja satteinen keli,jolloin pilvistä ja kova aallokko :-( tunttuu ettei jaksa lähtiä kallaan,mutta ko vaivautuu mukkaa nii johan ilo irtuaa

Morripoika

• Kreatiinimäskääjä
    • MSN Messenger - j.aa.kola@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #32 on: December 30, 2008, 10:02:42 »
Vähän ennen sadetta oikeen "lösösellä" ilmalla on ollut kyllä melkoinen otti aina päällänsä. Ilman huonoja puolia on se, että sieltä syönniltä ei vaan millään kehtaa lähteä pois ennen kuin se sade alkaa..
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

verpil

• View Profile
« Reply #33 on: December 30, 2008, 13:13:55 »
riippuu kalasta mut harjukselle aurinkoine keli ja hauelle ja ahvenelle ennen sadetta tai sateen jälkii

kova pilkkijä

• View Profile
    • Email
« Reply #34 on: January 10, 2009, 12:45:23 »
Hauella ei ole erityisesti väliä koska se syö sillon kun vesi on suunnilleen 20-23 asteen kohalla... Hauki syö lämpimällä vaikka kahvilusikan!! :-D :-D :-D

Larppana

• Guest
« Reply #35 on: January 11, 2009, 12:08:29 »
Omien kokemusten perusteella yleensä sateinen ilma on tehnyt eetvarttia syönnille. 

nelitahti

• Koko kausi edessä, odotus takana :)
    • View Profile
    • Email
« Reply #36 on: March 24, 2009, 16:44:09 »
Kaloille sateenjälkeinen, epävakaa, tihkusade, jonkinverran tuulta, lämpötila 15-20 astetta. :-)
-nelitahti

ris_to

• Pullamössösukupolvi
    • View Profile
« Reply #37 on: March 24, 2009, 18:56:26 »
Ahvenelle on toiminut itselläni parhaiten puolipilvinen,lämmin keli.Hauelle taas sellainen tuhnukeli,että on satanut/pilvessä.Mitä rumempi ilma,sen parempi mielestäni hauelle.Tosin  jos on ruma keli,sitä ei yleensä viitsi mennä kalaan.=)

« Reply #38 on: March 24, 2009, 19:44:49 »
Melkein tuuripeliä koko kalastus-sää on, mutta ennen auringonlaskua myöhäiskesä on paras!  :mrgreen:
"Enemmän osaamista, Enemmän saalista"

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #39 on: March 24, 2009, 20:42:43 »
Ahven aurinkokala ja hauki harmajan kelin eläjä oman kokemuksen mukaan.
Aringon nousun ja laskun aikoihin nappaa molemmat!

Erätuli

• View Profile
« Reply #40 on: March 28, 2009, 18:02:41 »
varmaan tyynellä ja poudalla
riippuu paikasta ja vuodeajasta
¤Erätuli

Erätuli

• View Profile
« Reply #41 on: March 28, 2009, 18:05:00 »
ai niin. monet kalat pelkää ukkosta, varsinkin lahna eli ukkosella ei ainakaa kannata kalastaa
¤Erätuli

Roope-Ankka

• MSN Messenger - Niiksuhc@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #42 on: March 29, 2009, 19:00:16 »
Itellä syö kovasti kala kala sadeen jälkeen. Sain kerra 1kg lahnan kivikosta.

Hauk-Hauki

• View Profile
    • Email
« Reply #43 on: April 30, 2009, 20:13:10 »
itse olen huomannut hauen kalastamisessa et paras on kun on puolipilvistä ja 1-3m/s tuulta et veden pinta hiukan väreilee....
Merellä tämä on paras!  :wink:

tomso

• Lohi ku Lohi,vaikkakin pulla
    • MSN Messenger - tomso95@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #44 on: May 07, 2009, 15:25:43 »
Sateen aikana ja sen jälkee yleensä mökiltä on tullu.
.....

Anr

• Lohimaan velho
    • View Profile
« Reply #45 on: May 07, 2009, 22:44:17 »
Omien kokemuksien mukaan nappisäätä on miltei mahdoton selvittää tarkasti,
mutta muutamia faktoja olen viime vuosina huomannut:

1. Juuri ennen ukkosta
- on usein toiminut suuren kalan ottihetkenä (taimen, hauki)
- kuitenkin muistettava, että nykyiset vavat ovat vaarallisia käyttää salamoiden aikana,
joten tulkaa ihmiset järveltä aina pois ennen salamoinnin alkua

2. Ennen sadetta, sateen aikana
- on usein hyvä mahdollisuus saada kala nappaamaan (taimen, hauki)
- kovalla sateella tosin kastuu, vaikka omistaisi kuinka hyvän sadevaatetuksen

3. Ilta- ja aamuhämärissä
- on usein kovempi syönti kuin keskipäivällä
- aikainen aamukalastus kuten myöhäinen yökalastuskin aiheuttaa univelkoja

4. Täysikuu
- muutama vuosi en moiseen hömpötykseen uskonut, mutta näytöt kalapäiväkirjassani ovat kovat..

Kokemuksieni mukaan kalantulon kannalta paras kalastus-sää olisi siis:
- Sateinen ja ukkosensävyttämä ilta ja taivaalla mielellään täysikuu. Tuolloin kalastus ei ole mukavinta,
muta mahdollisuudet loistavaan kalansaaliiseen on olemassa.

Mielekkäin kalastus-sääni:
- Kesäinen, aurinkoinen iltapäivä + ilta, pienoinen tuulenvire ilmassa ja lämpöä sopivat 24 astetta. (ah, rupesi polttelemaan..)

Toivottavasti tämä auttaisi jotakuta lähtemään järvelle juuri sinä oikeana hetkenä :)
Ei tää nyt niin vakavaa ole, mutta ******** silti.

darpeee

• Guest
« Reply #46 on: June 01, 2009, 21:13:38 »
Itse olen saanut kalaa (erityisesti haukea) aurinkoisella kelillä.

Karski

• MSN Messenger - jannekarjalainen91@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #47 on: June 01, 2009, 21:38:46 »
Minun kohdallani paras kalastussää on monen lainen. Tietenkin se on mukava kalastaa kun aurinko paistaa ja on suhteellisen lämmintä, mutta sillon kalan saanti voi olla myös suhteellisen huonoa. Sekin kyllä riippuu vähän paikasta, jos on todella kylmä vesi ympäri vuoden niin silloin on saattanut kunnon hele päivinäkin olla melkoisen hyvä syönti. Kuitenkin pidän parhaana kalastussäänä puolipilvistä ja about +15c lämmintä ja kevyt lämpöinen tuuli. Tuossa olisi minulle semmoiset ihanne olosuhteet, vaikka kaikissa tapauksissa kalalle ei ole.
''eise oo niin justiinsa''

Miskala

• View Profile
« Reply #48 on: June 01, 2009, 21:45:59 »
Kovalla helteellä tulee harvemmin mitään, mutta kun alkaa olemaan hieman pilviä niin kalaakin nousee hyvin. Paras mahdollinen on mielestäni auringonlaskun aikaan. Päivällä paras on, kun on jonkin verran pilviä peittämässä aurinkoa.

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #49 on: June 02, 2009, 00:51:47 »
itse tykkään eniten sellaisesta pilvisestä, hieman tuulisesta säästä. Siihen lisäksi sateenuhka niin vapa on väärällään. Helteelläkin tulee käytyä, mutta ne ovat lähes poikkeuksetta olleet munat pataan-retkiä.

Eli pilviä, pikkusen tuulta ja tippa kaks vettä niin avot... ja kellonaikaa en edes katso millään tapaa, en ole niin tarkka että kun kello lyö kahdeksan niin uistin tipahtaa veteen ja yhdeksältä kotiin... sitte mennää ku siltä tuntuu, oli kello mitä hyvänsä

pjk

• Guest
« Reply #50 on: June 02, 2009, 08:24:46 »
"Paras kalastussää" on minulle kesäisen lämmin, heikkotuulinen ja aurinkoinen. "Paras kalasää" puolestaan voi olla millainen tahansa, kunhan kala vain on jostain syystä aktiivinen ja ottaa vieheeseen herkemmin.

Hyvä kalastussää ja -kalasää voi olla joskus jopa samanaikaisesti, aika usein kuitenkaan ei. Esimerkiksi viime viikonloppuna kalastussää oli kovan tuulen takia minusta melkein epämiellyttävä, mutta kalat olivat (onneksi) vahvasti eri mieltä.

Lisättäköön vielä, että jos kalastussään voi valita eli kalaan pääsee niin usein kuin haluaa, moni valitsee tietysti mielellään kelin jossa vesillä olo on mukavaa. Jos taas kalaan on mentävä silloin kun se on mahdollista, sää on mitä milloinkin sattuu olemaan, ja tämän kanssa on vain opeteltava tulemaan toimeen. Kaikenlaisissa oloissa kalastamalla oppii kuitenkin huomaamaan, että kalantulon hyvyys tai huonous ei aina riipu sääoloista. Toki useimmilla enemmän kalastaneilla on tuntumaa siitä, millaisilla keleillä voi odottaa hyviä saaliita, mutta aina odotukset eivät päde. Jos kalastaa aina vain itselle miellyttävällä säällä, ei saa välttämättä oikeaa kuvaa kalan käyttäytymisestä.  

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 18:09:04 by pikeye »

Roope-Ankka

• MSN Messenger - Niiksuhc@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #51 on: June 11, 2009, 11:47:50 »
Veikkaisin että Ahven ja Hauki söisi puolipilvisellä kun itekki saan sillon hyvin.

harrastaja99

• View Profile
    • Email
« Reply #52 on: June 21, 2009, 20:16:40 »
10 celciusta ja pitää sataa vähä

Jessesukka

• View Profile
« Reply #53 on: June 21, 2009, 21:33:54 »
Kyllä se on tuo pilvetön taivas ja 20-25celsiusta lämmintä, kalat menee matalaan veteen ottamaan aurinkoo. Helppo saalis sieltä heittää vaan rantaan uistimen niin kohta on kiinni kala.

sube

• View Profile
« Reply #54 on: June 21, 2009, 21:48:34 »
"Paras kalastussää" on minulle kesäisen lämmin, heikkotuulinen ja aurinkoinen. "Paras kalasää" puolestaan voi olla millainen tahansa, kunhan kala vain on jostain syystä aktiivinen ja ottaa vieheeseen herkemmin.

Hyvä kalastussää ja -kalasää voi olla joskus jopa samanaikaisesti, aika usein kuitenkaan ei. Esimerkiksi viime viikonloppuna kalastussää oli kovan tuulen takia minusta melkein epämiellyttävä, mutta kalat olivat (onneksi) vahvasti eri mieltä.
Täysin samaa mieltä ;)

seriaali

• View Profile
    • Email
« Reply #55 on: June 22, 2009, 07:09:40 »
Sen mitä itse olen havainnut, niin aurinkoinen ja muuten ihanteellinen ulkoiluilma on huono kalailma, mutta pienellä tihkulla tai juuri sateen jälkeen olen ainakin itse haukea naarannut.

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #56 on: June 22, 2009, 12:36:08 »
En kyllä ymmärrä mitä ihmeellistä siinä sateessa tai sen jälkeisessä kalastusajassa on?

Mökillä yleensä kalastan monta tuntia auringonpaisteessa, sitten jos sataa, kokeilen hetken ja jos mitään ei tule niin menen mökkiin. Kuitenkin heti kun sade on loppunut niin kalastus jatkuu. Ikinä en ole huomannut mitään eroa syönnissä, yleensä se vain huononee sateen aikana.

Pari esimerkkiä:

Mereltä jigittelemällä syksyllä aurinkoisella säällä ainakin 3 isointa saalista mitä muistan. Sama homma säyneen kalastuksessa, tuli tosi hyvin niitä vaikka aurinko paistoi koko ajan. Myös haukea ja ahventa tuli tasaiseen tahtiin samalla.
Ja joskus keväällä tuli mereltä monta kymmentä haukea ja 3kg taimen täydellä auringonpaisteella.

Lapissa kun sade lakkasi päiväksi edes, ja sitten meni heittelemään joelle kirkkaassa säässä niin alkoi harjukset ja jokuset taimenet ottamaan lippaan ja perhoon.

Tuossa Pyhäjärvellä oli 2 tämän vuoden lämpösintä päivää, toisella oli vielä vähän pilviä taivalla, mutta toisella ei ollenkaan. Ja ylivoimasesti parhaat saaliit mitä sieltäpäin on ikinä heittelemällä tullut.

Sateella muistan kaksi reissua kun jotenkin hyvin olisi kalaa tullut:
tuossa lähijärvellä alkoi joskus hirveä kaatosade ja menin jigiä heittämään rannasta. Viidellä peräkkäisellä heitolla tuli ahven, mutta sen jälkeen ei muuta tullutkaan

Merellä heiteltiin ilman saalista koko päivä, sitten alkoi satamaan. Puimme sadevaatteet päälle ja kalastus jatkui. Sillon alkoi tulemaan harvoja haukia ja ahvenia, mutta kun sade lakkasi ja aurinko alkoi paistamaan niin kalat aktivoitui

Vanhaa uskomusta tuo sateenjälkeinen kalansyönti minun mielestäni..  :roll:
Olen kalastelijapoika!

elsamuel1

• View Profile
« Reply #57 on: June 22, 2009, 16:18:03 »
Mielestäni paras kalasää on todella tyyni ja sumuinen + pilvinen.
Silloin kala on levoton ja nappaa herkästi. :mrgreen:

Miskala

• View Profile
« Reply #58 on: June 22, 2009, 19:29:14 »
Riippuu kalasta ja ajasta.

Hauki:
Päivisin, jos aurinko paistaa, niin pienet hauet syövät parhainten matalassa, mutta isommat menevät syvälle piiloon. Kun on
pilvistä/sateista, niin alkavat isommatkin tulla pintaan.

Iltaisin auringonlaskun aikaan sillä ei ole kovin paljoa väliä, miltä syvyydeltä haukea hakee, mutta eivät isoimmat hauet silti kovin
matalassa uiskentele.

Ahven:
Aamusta iltaan eniten tulee matalasta ja yöllä syvältä.

Kuha:
Päivisin säästä riippumatta syvällä. Iltaisin vähintään kolmesta metristä kannattaa hakea kuhaa.

Muista kaloista en tiedä mitään.

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #59 on: June 29, 2009, 22:37:35 »
Puhutaan useasti että sateella kala syö hyvin, mutta en itse kyllä ole kokenut sadetta niin kovin kummoisena. Kalaa tulee hyvin kun on viileä, aaltoinen ja synkkä ilma. Aurinko voi myös välillä pilkahdella.
Kalaan aina kun pääsee !

center>