Chat

Author Topic: Lempi kela?  (Read 32091 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

.Ville

• Iijoen karate kid
    • View Profile
    • Email
Vs: Lempi kela?
« Reply #60 on: August 15, 2008, 19:40:03 »
shimano 4000 on paras.  :-)
<><

Timpe

• Guest
« Reply #61 on: August 15, 2008, 19:45:04 »
Paha sitä lempikelaa on sanoa, kun kaikki kelat, joita olen käytellyt ja omistanut, ovat täyttäneet tarkoituksensa, jos joku nyt pitäisi muita paremmaksi nostaa niin varmaan se tuonne hyrräpuolelle menee ja sieltä Abu Ambassadeur 5500 CS Pro Rocket on ollu aika luotettavan hyvä peli..

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #62 on: August 15, 2008, 20:50:21 »
shimano 4000 on paras.  :-)
Miksi Shimano 4000 on paras ?
Perustelut kruunaa vastauksen.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

JP_Fisher

• View Profile
« Reply #63 on: August 15, 2008, 22:56:05 »
eka virveli oli abumatic umpikela nykyään käytän abun kakkoskokoa pitäs hankkii shimanon 3000 ja jäykempi vapa

suupää

• View Profile
« Reply #64 on: August 05, 2009, 11:12:18 »
Shakespeare Agility heittohyrrä. Vaihtunee pian laadukkaampaan..
Koskaan ei niin moni ole kiittänyt niin harvaa niin paljosta.

flAion

• Ajatusten Aurajoki
    • View Profile
    • Email
« Reply #65 on: August 05, 2009, 18:32:46 »
Shimano Syncopate 4000 FD on hyvä, todella kevyt kelata muutenkin helppo käyttöinen ja jarru todella aatelia.. Suosittelen!

zima

• View Profile
« Reply #66 on: August 06, 2009, 11:23:19 »
nykyään on joku shimanon avokela toiminut jo 5 vuotta nyt on alannut jarru oireilemaan. olis tarkotus ostaa joku abun dööreistä mutta sopiiko tuo 6000 dööri heittelyyn? toki kyllähän mä vähän vetouistelenkin...vai olisko jotain toista dööri suunnileen samaan hintaluokkaan... ensimmäiseksi hyrräksi ei ihan raaskis ostaa mitä satojen eurojen keloja...
kireitä!
-zima  :-) :-) :-) :-) :-)

Roope-Ankka

• MSN Messenger - Niiksuhc@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #67 on: August 10, 2009, 10:54:17 »
Minun Shimano Ax 2500rb Avokela

pyrytintti

• Ahventen tanssittaja
  • Kaloja ei oteta vaan pyydetään.
    • View Profile
    • Email
« Reply #68 on: April 08, 2010, 20:27:38 »
Daiwa Exceler 2000 etujarrullinen, mahtava peli UL-kalastuksessa, toisaalta en ole käyttänyt edes vuotta sitä, mutta hyvältä vaikuttaa  :lol:

Ihmevirveli

• Kalassanet Ry jäsen
    • MSN Messenger - tero.vaara@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #69 on: April 08, 2010, 22:30:13 »
Eiköhän se lempikela ole Shimano Solstace 4000. Oli, ja on edelleenkin, minun ensimmäinen avokelani ja täyttää kohta kymmenen vuotta ja vielä toimii kuin uusi.
Allekirjoituksia ei tueta.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #70 on: April 08, 2010, 22:45:22 »
Voi lempi soikoon näitä lempi aiheita. Kertokaa nyt edes miksi se on lempi kela. Vähän ominaisuuksia jne. Esim tämä on lempikelani koska se on kevyt ja varmatoiminen.

Parhain kelani on Abu Ambassadeur 5001 TGC. Kelan jarru on tasainen. Jarrut on myös sijoitettu hyvään paikkaan, jotta niitä olisi helppo käyttää. Kela on hyrräksi myös melko pieni ja tämän vuoksi kevyt kalastaa. Kaikin puolin mukavasti istuu käteen tämä kela eikä kaloja ole kelan takia menetetty.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

KÖSTER

• View Profile
    • Email
« Reply #71 on: April 08, 2010, 22:57:28 »
Abu Cardinal 77!

Aivan hirvee vekotin, kolmen veljeksen käytössä tuhansia tunteja sanganpalautusjousilla sujuu remonttihuolet,viehe
lentää edelleen suuren puolan ansiosta pidemmälle kuin moni nykyhaspeli long castineen lupaa 8-).
Painava,epätasapainoinen kampi jne.. vain vuosittaiseen" pyhään " perinnereissuun käytän enää.
Lempikela juuri tuon "tuhansien" käyttötuntien tuomien tunnekuohujen ja nostalgian vuoksi 8-)
Ylivoimaisesti kestävin haspeli minun kalastushistoriassa.

Sen äiti tuo 66 vastaava on vieläkin käyttämättömänä, varakelaksi hommattu :wink:.
« Last Edit: April 08, 2010, 23:51:28 by KÖSTER »

kalagalle

• View Profile
« Reply #72 on: April 10, 2010, 22:47:43 »
Matalaprofiilihyrrät on sytyttänyt mut niiden pienen kokonsa takia. Sopii mun käteen vaan hienosti, tykkään siitä otteesta kun kela on kädessä.
Kuitenkin käytän eniten avokelaa, cardinal on toiminut hienosti ja mun mielestä hyvä jarru. Ohuet siimat niin jarru on tärkee jos isompi juna tälllää kiinni.

ottivaappu

• View Profile
« Reply #73 on: April 13, 2010, 15:41:33 »
Voisi sanoa et niitä on kolme mut kaikki shimanoja, solstace1000 ul-käytöön, uusi solstace 2500RH ja Shimanon spirex 4000. Jotenkin se vaan noi shimanon kelat ovaat käteen käypäsempiä kuin daiwan vastaavat. Abun avokeloista ei ole kokemusta mut hyrräkeloista senkin edestä.

pjk

• Guest
« Reply #74 on: April 13, 2010, 16:09:01 »
Harrastuksen alusta asti "lempikelani" on ollut aina se kela, joka on ollut samalla käyttökelani.

Ensimmäinen virvelini silloin murkkuiän kynnyksellä oli "huoltoasematason" valmissetti, jonka muovinen umpikela oli oikeasti paska kaikilla mittareilla - mutta koska minulla ei ollut mitään kokemusta muista keloista, en osannut juuri valittaakaan. Ensimmäiset hauenpulikat kampesin sillä tyytyväisenä ylös. Kun sitten samana kesänä sain ensimmäisen avokelani (edullinen Daiwa), se oli ehdottomasti maailman paras kela. Samalla sen ensimmäisen kelani arvo romahti silmissä. Seuraavan avokelani sain muutamia vuosia myöhemmin, ja se oli jälleen - yllätys yllätys - ehdottomasti se lempikelani.

Näin on menty kohta 20 vuotta. Olen hankkinut keloja tarpeen mukaan eli harvakseltaan, avokeloja kaikki. Ne ovat laadullisestikin parantuneet kela kelalta, mutta se johtuu siitä että oma vaatimustasoni ja välinetuntemuskin ovat kasvaneet vuosien myötä. Joten, vaikka nykyiset käyttökelani ovat laadullisesti parempia kuin ihan ensimmäiset kelani silloin kauan sitten, joka kela on ollut silti aina oman käyttöaikansa "lempikelani".

- Ai niin, se nykyinen lempikelani sattuu olemaan Shimano Exage 2500 RA. Sen asema uhkaa tosin vaarantua lähiaikoina, mikäli saan hankittua elämäni ensimmäisen heittohyrrän...

--pikeye
« Last Edit: June 28, 2010, 13:40:35 by pikeye »

Kalajoe

• Mikä ristus on, ku ei aharista!!
    • View Profile
    • Email
« Reply #75 on: April 15, 2010, 15:29:53 »
Jep. Shimano laatua suosin minäkin,on sitten avo tai hyrräkela :wink:

aitohoppis

• Vanhojen vehkeiden räplääjä
    • View Profile
« Reply #76 on: April 15, 2010, 16:29:13 »
Lempikelani on Abu-Matic 270-umpikela. Ilmeisesti olen kalastanut tuolla kelalla enemmän kuin millään muulla omistamallani vuodesta 1975 lähtien. Käytän vieläkin, ylittämätön ykkönen matsälampipuropusikkoseikkailuissa.

Toinen lemppari, suorastaan perversio, on Abu 505-puoliavokela. Ostan mielelläni lisää, huonokuntoisetkin kelpaavat.

Käytännössä käyttölempieläimiäni ovat Pennin haspelit, kaksi 430 Ssg:tä parilla varapuolalla ja Slammer 260. Vaimo toi minulle ensimmäisen Pennin (vanhan mallin 430SS) New Yorkista joskus 80-luvun lopulla, ja ihastuin, ja saimme kaksi lastakin. Kelat ovat riittävän hyviä ja erittäin kestäviä. Lisäksi on tämä tyylikysymys, eivät ole ihan sitä samaa shitmanonykyabudaiwaa.
~sing if you are happy that way~

Nuori Voittaja

• Perus pohjanmaalaanen pöyröö :)
    • View Profile
« Reply #77 on: May 12, 2010, 17:36:29 »
umpikela Shakespeare Synergy Classic SYC2002 heitot on todella pitkiä :wink:
Haluan kalaan:D

jmv83

• View Profile
« Reply #78 on: May 18, 2010, 06:12:06 »
Avokelat yleisesti, shimanon quickfirellä varustetut miellyttää.

kuha kalle

• View Profile
« Reply #79 on: May 18, 2010, 16:26:38 »
Kyllä kelasi hyvä on sitä en epäile, mutta nämä "liipasimet" avokeloissa ovat aivan turhia, jotka on tarkoitettu vain niille, jotka eivät jaksa avata siiman ohjain sankaa, joka tosin joidenkin mielstä on todella vaikeaa. Toki, jos siihen tottuu, ja se toimii sitä voi käyttää, mutta minun mieestäni tämä on vain ylimääräinen painolisä.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #80 on: May 18, 2010, 20:20:54 »
Kyllä kelasi hyvä on sitä en epäile, mutta nämä "liipasimet" avokeloissa ovat aivan turhia, jotka on tarkoitettu vain niille, jotka eivät jaksa avata siiman ohjain sankaa, joka tosin joidenkin mielstä on todella vaikeaa. Toki, jos siihen tottuu, ja se toimii sitä voi käyttää, mutta minun mieestäni tämä on vain ylimääräinen painolisä.
Ja toiset eivät tykkää, että siima "vahingoittaa" sormia. Oma emäntäki halusi avokelan, jossa tämä liipaisin on. Ostin hänelle sitten Shimano Solstacen koossa 2500. Alunperin hän kalasteli samalla kelalla mutta kossa 4000. Vielä näin n.4v aikana, tuo liipaisin ei ole häirinnyt/vaikeuttanut kalastusta ollenkaan. Ja painoa koko napilla + ruuvilla on varmaankin 15gr?

kuha kalle

• View Profile
« Reply #81 on: May 19, 2010, 16:24:17 »
Kyllä se vaikuttaa, jos on pieni kela. Ja tämä on vain minun mielipiteeni. Maailmassa on monta ihmistä, ja yhtä monta mielipidettä.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

szczupak

• View Profile
« Reply #82 on: May 19, 2010, 20:03:36 »
Sormisanka on kyllä kiva kun siihen on tottunut, ei ainakaan minulla tee mieli käyttää paljon muita. Ongelmana vaan, että siima sotkeutuu välillä tuossa shakespearren kelasssa siihen liipasimeen. Shimanolla sitä ongelmaa ei ollut, mutta n. 15 euron kela ei ollut muuten kovin hyvä
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

pjk

• Guest
« Reply #83 on: May 20, 2010, 18:09:05 »
Noita liipaisinkelojahan ei tehdä takaliikkeettömiksi, jotta liipaisin saadaan helposti etusormelle heittoa varten. Ikävä puoli tässä on se, että vastaiskuissa ja pohjatärpeissä kelan roottori pääsee pyörähtämään taaksepäin ennen stoppia. Joustamattomia punottuja siimoja käytettäessä tuo roottorin "hakkaaminen" saattaa ajan myötä johtaa kelan hajoamiseen ennen aikojaan.

Edellisen viesti on suunnilleen se, että punotulle siimalle valitsisin aina takaliikkeettömän haspelin, siis ei liipaisinkelaa. Sama juttu (siimasta riippumatta) sellaisessa kalastuksessa, jossa viehettä otetaan sisään katkonaisesti, kuten jigitys ja jerkkaus. Kalan tartutukset onnistuvat paremmin, kun kela ei pyörähdä yhtään taaksepäin.

--pjk
« Last Edit: May 20, 2010, 18:13:16 by pjk »

Ahvenainen

• View Profile
« Reply #84 on: June 10, 2010, 09:01:47 »
Itsellä on Okuma Trio 30.

Hoksaahven

• Pateniemen suurustykistön kenraali
    • View Profile
« Reply #85 on: June 10, 2010, 14:40:25 »
Shimanon 2000 tai 4000 ovat ainakin omasta mielestä parhaimpia.

jonttu..

• View Profile
« Reply #86 on: June 20, 2010, 22:27:25 »
shimano nexave 4000, paras niistä kolmesta mitä mulla on ikinä ollu :-P
aina on ollu shimano...

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #87 on: June 21, 2010, 16:07:17 »
Ennen oli abu garcia cardinal avokela, mutta nyt shimanon 1000-koon avokela, mallia en muista, taisi olla nexave
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

center>