Chat

Author Topic: Meppsin lipat  (Read 66084 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
Meppsin lipat
« on: June 17, 2006, 01:09:48 »
Omistatteko Meppsin lippoja ja mitä ootte niillä saanu?
Ite oon saanu lukuisia haukia, toutaimia, ahvenia yms ja jopa salakan Meppsin kakkosella. :D (kuparinen, punaset pilkut)
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Calico Cat

• joo-o
    • View Profile
Vs: Meppsin lipat
« Reply #1 on: June 17, 2006, 09:29:51 »
Kyllä omistan pappan vanhoja meppsejä. Olen kerran saanut niillä ahvenen, en ole muuta saanut :cry:
-parempi pasuri pivossa kuin pari pyhäjärvessä-

Plague

• View Profile
« Reply #2 on: June 17, 2006, 09:46:32 »
ahvenia ja haukia on tullu

Pii100

• Kala ei ole kasvi.
    • View Profile
« Reply #3 on: June 17, 2006, 10:28:56 »
Omistan yhden 2 koon lipan. Ahvenille mielestäni paras mitä on. 1 koon lipankin omistin, mutta Ahti päätti ettei anna sitä takaisin  :cry:.
Haukea en ole saanut meppseillä. Mitä kokoa käytätte haukiin?

P.S: Omasta mielestä paras lippa!
|___JEES___| <-- JEES-In-The-Box

kaivo

• Guest
« Reply #4 on: June 17, 2006, 12:02:45 »
Varmaan jokaisella suomalaisella heittokalastajalla on tai on ainakin ollut Meppsejä, niin minullakin. Viisitoista vuotta sitten ensimmäiset uistimeni olivat juuri niitä, ja ensimmäinen virvelikalanikin (sormenmittainen ahven) tuli Meppsillä. Ensimmäisinä vuosina kalastelin lusikoiden ohella paljolti juuri lipoilla, ja ahventa ja pikkuhaukea tuli kesäisin hyvin. Viime vuosina lippojen käyttö on jäänyt vähemmälle, mutta kalojen mieltymykset eivät ole muuttuneet. Meppsit ovat edelleenkin ottipelejä matalissa kesävesissä useille kalalajeille.

Paras Meppsini on ollut se hyvin perinteinen Aglia Decoree kuparisena ja punapilkkuisena, koko nro 2. Hyviä tuloksia on tullut myös fluoripunaisilla tms. räikeillä väreillä, erityisesti ahvenet ovat tykänneet niistä.Yksi parhaimmista Meppseistäni oli aikoinaan valmistettu Aglia BST, jonka lippa oli joko kelta-pinkki tai kelta-oranssi. Sillä tuli tummista vesistä ahventa ja haukea.

Meppisen ja muiden peruslippojen vikana on taipumus kiertää siimaa, vaikka käyttäisikin leikaria. Kiertäminen vähenee, jos taittaa lipan siimalenkin pihdeillä n. 45 asteen kulmaan yläviistoon. Lenkki pyrkii pysymään kelauksen aikana ylempänä kuin lipan muu runko-osa, joten koko viehe ei pyöri siiman päässä enää yhtä helposti. 

« Last Edit: June 17, 2006, 16:40:45 by Kaivo »

hauki hirmuinen

• View Profile
« Reply #5 on: June 17, 2006, 14:25:06 »
No itellä on meps 1,2,3 ja 4. Omasta mielestä meps 2 kuparinen,musta pilkullinen on paras tai sitten perus kuparinen. Itse olen saanut mepseillä ihan kivasti kalaa. Suurin kala on ollut 2.5kg hauki joka tuli meps 2.lla.

P.S yleensä käytän mepsejä

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #6 on: June 17, 2006, 14:40:17 »
Mull on kymmeniä mepsejä oon saanu melkein kaikkia suomessa eläviä kaloja.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Calico Cat

• joo-o
    • View Profile
« Reply #7 on: June 17, 2006, 17:09:22 »
Kyllä omistan pappan vanhoja meppsejä. Olen kerran saanut niillä ahvenen, en ole muuta saanut :cry:
Anteeksi virheeni, omistan yhden Meppsin ja se on Mepps Aglia. Se on tollanen pikkanen, muut olivatkin Abu Droppeneita . Onko teillä muuten kokemuksia Abu:sta
-parempi pasuri pivossa kuin pari pyhäjärvessä-

lape89

• View Profile
« Reply #8 on: June 17, 2006, 17:56:59 »
Pari Meppsin lippaa omistan ja kyllä niillä ainakin pari ahventa on tullut.

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • View Profile
« Reply #9 on: June 18, 2006, 09:44:38 »

Ahventa tulee...ja särkiä....
   (vaikka särki ei ota uistimeen :-D)

kaivo

• Guest
« Reply #10 on: June 18, 2006, 10:29:14 »
(vaikka särki ei ota uistimeen :-D)
Vähän off-topicina, mutta kuitenkin: isompi särki ottaa jostain syystä uistimeenkin silloin-tällöin, ja nimenomaan ottaa, ei tartu vain vahingossa esim. kyljestä kiinni.

Kovin usein tätä ei pääse tapahtumaan. Muistelen saaneeni virvelillä kuusi särkeä viimeisen viidentoista vuoden aikana. Yksi otti lippaan, yksi jigiin, kaksi lusikkaan ja kaksi vaappuun. Eniten näistä ihmetytti se särki, joka viime vuonna iski 12 cm vaappuun (Bomber). Epäilen että tuolloin toukokuussa särjillä oli kutukäyttäytyminen päällä ja sillä saattoi olla vaikutusta siihen, miksi särki suhtautui aggressiivisesti lähes itsensä mittaiseen vaappuun. Kala todellakin hyökkäsi vaapun kimppuun, tärähdys tuntui vapakädessä asti :)

Saman tyllinen tapaus oli jokusia vuosia sitten, jälleen toukokuussa, kun isohko särki iski hopeiseen Räsäsen seiskaan heti, kun viehe  tuli heiton jälkeen veteen ja upposi vapaasti. Kala pyöri kaislikon laidassa kutuhommissa ja luuli kirkasta lusikkaa kilpakumppaniksi..?   

saarinen

• Guest
« Reply #11 on: June 18, 2006, 11:37:55 »
eikös mepps aglia ole mailman myydyin lippauistin

rollo

• View Profile
« Reply #12 on: June 18, 2006, 12:49:04 »
kyllä noita mepsejä muutama löytyy
parhaiten olen saanut 2 koon hopea/punaset pisteet lippa johon alkuperäisten koukkujen
tilalle on laitettu punainen kumikala tuo on ollut tosi tehokas ahvenelle ja pikkuhauelle

harmi vaan kun tuo lepäilee nykyään lammen pohjassa enkä irtokumikaloja ole mistään löytänyt
sen sijaan 4 koon kirkas punainen kyntänyt toistuvasti tyhjää

_KaPrAaLi_

• View Profile
« Reply #13 on: June 18, 2006, 16:40:09 »

aivan varmasti

kaivo

• Guest
« Reply #14 on: June 18, 2006, 16:47:51 »
Suomessa on tavattu 98 kalalajia, joista vakinaisia lajeja on 61. (http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=14927&lan=fi).

Montako lajia on vielä saamatta?

« Last Edit: June 18, 2006, 17:02:57 by Kaivo »

_KaPrAaLi_

• View Profile
« Reply #15 on: June 18, 2006, 23:00:15 »
niinpä :-D

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: June 18, 2006, 23:10:40 »
Onko esim. toutain, mutu, kivinilkka, karppi ja simppu saatu?  :lol:
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

kalastaja_94

• ><(((((*>.oO
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: June 20, 2006, 15:09:21 »
Mulla on mepsin lippoja jq ne on hyviä joella missä kalastan. Mepsin lippa 3 kokoa musta keltaisia pisteitä sillä oon saanu pikku haukia ja ahvenia.

[email protected]

• View Profile
« Reply #18 on: June 23, 2006, 17:16:30 »
joop meppsillä oon saanu niin monta haukee ja ahventa ettei jaksa laskee sitte särkiä ja 1harjuksen ja 1kirjolohen

Cookie

• View Profile
« Reply #19 on: June 24, 2006, 16:49:07 »
Omistan aika paljon meppsejä, lähinnä kokoa 1 ja 0. Jalokalaa noilla (ne ovat pääasiassa black fury:ja) on tullut ihan hyvin, viime reissulla kaksi taimenta. Hyvin ne tuntuvat kelpaavan myös ahvenelle. Jos vain jostain saisi vielä niitä 00:ia, ne ovat vielä parempia harjukselle...

Hiirivaari

• View Profile
« Reply #20 on: June 24, 2006, 21:58:15 »
ensimmäinen virvelikalanikin (sormenmittainen ahven) tuli Meppsillä.
Sama homma täällä! Mutta toi kala (ahven) oli vaan sormenmittaa isompi..  :wink:
Ahventa oon saannu noilla ja jokunen särkikin on muistaakseni ottanu  :-)

E: typoja

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #21 on: June 25, 2006, 13:31:38 »
Suomessa on tavattu 98 kalalajia, joista vakinaisia lajeja on 61. (http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=14927&lan=fi).

Montako lajia on vielä saamatta?

oon saanu lahnaa,ahventa,särkiä,haukia,taimenta,kirjolohta,lohta,kiisken,tammukaa,seipin,sorvan, ym......

En nyt ihan kaikkia.

Juho_

• View Profile
    • Juho Kupsala
« Reply #22 on: June 26, 2006, 01:49:12 »
Meppsin aglioita oli ennen 5kpl, mutta kiersi siimaa.. Tästä syystä vaihdoin shakespeariin ja shakespearissa pysyn..
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #23 on: June 26, 2006, 11:15:43 »
Meppsin aglioita oli ennen 5kpl, mutta kiersi siimaa.. Tästä syystä vaihdoin shakespeariin ja shakespearissa pysyn..

Sulla ei ollu perukkeessa leikaria. :wink:

Juho_

• View Profile
    • Juho Kupsala
« Reply #24 on: June 26, 2006, 13:26:39 »
No kiitti ku kerroit.. :roll: En varmaan tiiä että perustimesa on leikkari en.. Sää et varmaan tienny että leikkari ei oo tarpeeksi herkkä... (ainakaan mun mitä oon kokeillut.. masterit, OPM, kuusamo ym..) Kaikki kiersi silti simaa.. Tuolla netin uumenissa oli vinkki, että taittaa varren kärki 45% kulmaan ja se lopettaa siiman kiertämisen..tiiäppäs sitten.. :|
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

Pii100

• Kala ei ole kasvi.
    • View Profile
« Reply #25 on: June 26, 2006, 13:37:38 »
Itelläni toimii myös sellainen pikkujuttu että laitan perukkeen lisäksi myös yhden ylimääräisen tynnyrileikarin. Ei kuitenkaan niin hyvin kuin tuo karjen 45 asteen kääntö.
|___JEES___| <-- JEES-In-The-Box

kaivo

• Guest
« Reply #26 on: June 26, 2006, 19:42:39 »
Tuolla netin uumenissa oli vinkki, että taittaa varren kärki 45% kulmaan ja se lopettaa siiman kiertämisen..tiiäppäs sitten..
Tuo konsti toimii kohtuullisen hyvin ja siiman kiertyminen vähenee, jos ei lopu jopa kokonaan.

Lipan siimalenkki taivutetaan osoittamaan yläviistoon. Tämä kannattaa tehdä pihdeillä, jotta taitoksesta tulee jyrkkä ja lipan runkolanka ei taitu liian alhaalta. Vääntynyt lippauistinhan pyörii huonosti.

--PROFESSOR--i

• MSN Messenger - Zamppa_10@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #27 on: June 27, 2006, 12:33:34 »
Kyllä meppsejä löytyy varmaan jokamiehen pakista, kuten myös minulta.
Mepps aglia on erittäin hyvä viehe hauelle, kuin ahvenelle(kukaan ei varmaan tiennyt) :lol:.Jos lähden haukivesille niin yleensä valinta on mepps, muiden rapalan haukivaappujen lisäksi.

Itseasiassa mepps aglia oli ensinmäinen viheeni kalastusurallani(Mustapilkkuinen).
MADE in Finland...

markus91

• View Profile
« Reply #28 on: June 27, 2006, 13:23:58 »
Meppsit on parhaita itse olen saanut ahenta,haukea,harria,tammukkaa,taimenta,nieriää

ozkari

• Guest
« Reply #29 on: June 28, 2006, 22:54:12 »
mepsin lipat on kyllä tominut minulla oli tänä vuonna ainakin yli 2kilonen hauki kiinni mutta oli niin huonoa siima että katkes ja mepsi lähti hauen suuhun  :-( :|

Pari hymiötä riittänee..
T: Qkkeli
« Last Edit: July 08, 2006, 16:27:19 by Qkkeli »

center>