Chat

Author Topic: Pakkomielteenä saada kala tietyllä vieheellä  (Read 13042 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jaska vaan

• View Profile
Pakkomielteenä saada kala tietyllä vieheellä
« on: June 23, 2006, 00:22:51 »
Hello,

onkos muille käynyt näin että olette ostaneet jonkin vieheen jota kaikki ovat ylistäneet, mutta ette ole saaneet sillä mitään? Siis ei yhtään mitään, vaikka uittoaikaa on tullut? No, homma jatkuu niin että koska muut ovat (kuulemma) saaneet, niin pakkomielteisesti annatte vain lisää uittoaikaa.

Itsellä on noitten Meppsin lippojen kanssa näin. Palstalla kuin palstalla kehutaan, mutta itsellä ei edes tärppiä. Nyt tästä on tullut jo melkein taistelu: mies vs. viehe. Eli niin kauan kokeilen Mepssillä kunnes minäkin jotain sillä saan.

Muilla samanlaisia kuvioita?
« Last Edit: June 23, 2006, 00:25:21 by Jaska vaan »

Puolesta

• View Profile
Vs: Pakkomielteenä saada kala tietyllä vieheellä
« Reply #1 on: June 23, 2006, 01:52:35 »
Selailin viime yönä tätä sivustoa ja luin mepsin lipoista. Kävin ostamassa yhden ja kokeilin. Tämä oli Mepps aglia 5. Kuparin värinen lippa runko kelta punainen. sain heti 1400g Toutaimen, 700g säynen ja 1000g hauen. Ei ihan huono uistin.

JpL

• View Profile
« Reply #2 on: June 23, 2006, 12:20:59 »
Itsellä on samantapainen pakkomielle Nils Master Inviciblen 15cm kanssa. Kaikki ovat vaan kehunut joten hommasin niitä väreissä 52, 67 ja vielä joku vanha hileväri, kuulemma millenium 01...  En tiedä että onko vika kalastajassa, paikoissa, vieheen koossa vai ovatko kotijärveni hauet muita haukia erikoisempia?  Mutta taistelu jatkuu... :evil:

suspi

• View Profile
« Reply #3 on: June 23, 2006, 13:31:00 »
Mulla oli viimevuonna pakkomielteenä saada minnowspoonilla kala. Ei ollu sitä ennen ees tärpänny, mut oliki viimevuoden paras haukiuistin ja tänäkin vuonna antanu ainoat hauet.
Nyt ois projektina saada rapalan Long cast minnowilla kalaa. Siihenkään ei oo koskaan tärpänny mitään, vaikka oon sitäkin ahkerasti uitellu. Jospa se vihdoinkin tänäkesänä avais kalatilinsä :-)

[t-k]

• View Profile
« Reply #4 on: June 23, 2006, 14:08:47 »
Joo. X-rapilla en oo kalaa saanu joten sitä on pakkomielle uittaa! :roll:

Nassikka

• "Niillä on pakko saada kalaa" Hän sanoi
    • View Profile
    • Email
« Reply #5 on: June 23, 2006, 14:13:23 »
rapala magnumilla pitäs saada kalaa :) on yritetty monesta paikkaa, mutta yleensä ollu kokoaika pohjas :)
Todella hyvin sanottu.

Zer0

• MSN Messenger - eveningstar_89@hotmail.com
    • View Profile
    • Kotisivuni
    • Email
« Reply #6 on: June 23, 2006, 14:15:44 »
Mulla on monen vieheen kans sama juttu. Hopearäsäsellä mitään en oo vielä saanut mutta pakko sitä on koettaa aina vaan :-)

rollo

• View Profile
« Reply #7 on: June 26, 2006, 13:09:25 »
suspilla sama juttu
ei tärpin tärppiä mutta silti pitää yrittää

Pii100

• Kala ei ole kasvi.
    • View Profile
« Reply #8 on: June 26, 2006, 13:34:01 »
räsänen... hitto vie, heitän kohta koko vieheen pusikkoon!
|___JEES___| <-- JEES-In-The-Box

kaivo

• Guest
« Reply #9 on: June 26, 2006, 19:51:06 »
Jos jollain tietyllä uistimella tulee kalaa huonosti tai ei ollenkaan, vika ei välttämättä ole vieheen mallissa, värissä tai kalamiehen osaamisesssa. Vika voi ollakin huonossa vieheyksilössä. Jos aikaa ja kiinnostusta löytyy, kannattaa lukaista mielenkiintoinen juttu vieheiden yksilöeroista:

http://www.luonnossa.net/Lukijat_kirjoittavat/Arto_Kojo/arto_kojo.html
« Last Edit: January 07, 2008, 05:41:55 by Kaivo »

esal

• View Profile
« Reply #10 on: June 26, 2006, 20:30:30 »
On joskus Meppsin lipoilla pakkomielle saada kalaa. Olen kyllä niillä saanut lopulta aika paljon kaloja.

kalapena

• View Profile
    • Email
« Reply #11 on: June 26, 2006, 20:40:37 »
kaikki noi rapalat on ihan perseestä revittyjä mulla on lähes kaikki mallit, mutta en ole saanut kun minnow spoonilla, long castilla ja pienellä coundownilla :x

[t-k]

• View Profile
« Reply #12 on: June 27, 2006, 12:09:48 »
Minä en käytä vaapina muuta kuin rapalaa. Olen ajattellut jos ostaisi yhden nilsun lisää pakkiin. :roll:

Shark

• Korrostan
    • View Profile
« Reply #13 on: June 27, 2006, 12:16:44 »
Itsellä on samantapainen pakkomielle Nils Master Inviciblen 15cm kanssa. Kaikki ovat vaan kehunut joten hommasin niitä väreissä 52, 67 ja vielä joku vanha hileväri, kuulemma millenium 01...  En tiedä että onko vika kalastajassa, paikoissa, vieheen koossa vai ovatko kotijärveni hauet muita haukia erikoisempia?  Mutta taistelu jatkuu... :evil:
Sama juttu itselläni, on Nils Master Invincible, jotka kaikki ylistää, muttei sillä kalaa kyllä täältä tule...
Vielä jaksaa yrittää, mutta kuinka kauan..?
Jovain.

Qkkeli

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #14 on: June 27, 2006, 13:00:08 »
Itselläni oli nuorempana kova hinku saada jigeillä ahvenia kun luin kalalehdistä, että ovat erittäin hyviä ahveille. Ensimmäisen vuoden heittelin niitä kuin normaaleja vaappuja tai lippoja, eli suoraan kelaten. Tällä konstilla muistan kyllä saaneeni yhden kirjolohen lammesta, jossa niitä piti olla erittäin vähän.
Seuraavana vuonna tajusin, että jigiä pitää uittaa pohjaa pitkin. No eiku laiturille heittämään ja ootellaan että jigi menee pohjaan. Mutta senaikaiset välineet eivät antaneet yhtään tuntumaan jigeihin. Kalantulo sentään parani, parikolme haukea(alta kilosia) sain sinä vuonna jigeillä. Siinä vaiheessa jäi jigit kotia vuodeksi pariksi.

Sitten kun ostin ensimmäiset UL-vehkeet, niin aloin kokeilemaan pieniä jigejä. Nyt tuntuma oli hyvä, ja ahveniakin alkoi tulemaan. Siitä se sitten on lähteny kulkemaan. Nykyään jigit ovat korvautuneet pääasiassa leecheillä, mutta kyllä jigejäkin tulee käyteltyä joskus.

Wertii

• MSN Messenger - mikaels@tiger.teuva.fi
    • View Profile
    • Email
« Reply #15 on: June 27, 2006, 13:18:25 »
Itse luin joskus pienenä jotain kalastus lehteä ja siinä kehuttiin puna-valkoista hauki vaappua. Itse en ollut koskaan vielä haukea saanut ja se vaappu oli sitten pakko ostaa. Eihän sillä mitään tullut kun rannalta piti heitellä, mutta sitkeästi yritin ja tulihan sillä sitten monen vuoden kuluttua ahven  :wink:

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger - juha_moisio7@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #16 on: June 28, 2006, 14:05:16 »
No joo... Oranssi kirjolohelle ja taimenelle. Sen joskus pikku kloppina kuulin että oranssia perää niin tulee. Eihän se oo tässä 7-8 vuoden kalastuksen aikana mihkää muuttunu. Yhä edelleen Rapalan oranssit vaaput saa sitä uitto aikaa... :-D No on niillä kyl ihan kiitettävästi tullukki. Kai sitä jotain muutakin väriä kannattais kokeilla se oranssi vaan aina käteen tarttuu kaupan hyllystä kun kirjolohta aatellaan.
Poltinkoski

madtrue

• Nyrkinheiluttaja ruispellossa
  • "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #17 on: June 15, 2012, 23:51:01 »
Vanha ketju eloon :) elikkä itellä on kans sellanen et en kyl hevillä vaihda uistinta jos se on hyväksi todettu vaikkei tärppis eikä mitään :).
Mutta nyt on täytynyt opetella vaihtamaan :). Eihän siinä ole järkeä, jos siihen ei ota ni ei ota.
"rocky has left the building"

Kalle 37

• Pikku-Kalle
  • Kyl kala syö kun vaan tietäs missä :)
    • View Profile
    • Email
« Reply #18 on: June 17, 2012, 22:06:59 »
X-rapillä en oo saanu mitää vaikka kyllä uitto aikaa on ollu
Erämaa-Kuusamon pilkkiviikot :)

madtrue

• "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: June 20, 2012, 11:23:03 »
Joo kyl se on uskottava että eräällä bomberin 15a long joku wigg ja nro??? sil ei vaan tuu mitn ;)... Ainakaan omalla kohdalla sellanen (vih/oran/musta). Sitä on heitetty jo about 500 krtaa? tänä kesänä eikä vaan tartu, ei oo tullut edes tärppiä.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #20 on: June 04, 2013, 20:11:23 »
Sama juttu itselläni, on Nils Master Invincible, jotka kaikki ylistää, muttei sillä kalaa kyllä täältä tule...
Vielä jaksaa yrittää, mutta kuinka kauan..?

Minullakin sama ongelma, kalaa ei tällä uistimella tule vaikka kuinka yrittää.
Verkko on joukko reikiä jotka on sidottu narulla yhteen.

vaapunvetäjä98

• Mä täält Tokmannilta..
  • TEAM KALATON
    • View Profile
    • Email
« Reply #21 on: June 04, 2013, 20:30:29 »
Räsänen helmi siinä perus punakeltavihreä värissä oon neljällä reissulla heittäny mut ei ota hauki ei... lopetan kokeilun ja säästän sen kesän taimenille.. :-D
Haittaakshe sua jollain tapaa?

madtrue

• "hullujen kuningas"
    • View Profile
    • Email
« Reply #22 on: June 13, 2013, 00:30:22 »
Tänä vuonna todella vahvasti tullut huomattua pakkomielteet mm rapala original firetiger 11cm (en oo saanu ku 2krt koko elämässä tolla) meidän vesistön hauet ei pidä siitä mutta savossa tepsinyt. Sama homma bomberin 16a mustakulta saanut +20 haukea 2v aikana ja tällä kaudella vasta yhden "silti" aina laitettava siiman päähän. Mulla tällä hetkellä 4 uistinta jotka ovat "jatkuvalla" syötöllä uimassa :) elikkä minnow spoon 7cm pun/kel/mus/ sekotus ja sit se sini/pun/vihr minnari kans en muista tarkkaan kuitenkin ja bete lotto sinertävä / ja pari bomberia mustakulta / viherkromi... Mut sellasta hyvin noilla saa jos on saadakseen mut nyt ei oo viime reissut putkeen menny JUURI sen takia ku uistimia niin "p******sti mutta tulee aina noita 4 uitettua tyyliin 2-3 tuntia ilman fisuja.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #23 on: June 13, 2013, 02:21:48 »
Nyt on tullut uusi pakkomielle, pitäisi saada Rapalan Skitter Popilla kalaa. Väri on sellainen joka on muuten punanen mutta siinä on mustia raitoja. Olen uittanut sitä 10 sentin syvyydestä noin 3 metrin syvyyteen niin pienellä tuulellakin kuin tyynelläkin. Pitääkö Skitter Poppia uittaa niin että siitä lähtee sellainen jännä ääni vai niin että se roiskii vettä? Täytyykö olla täysin tyyntä että toimisi hyvin?

Kipster

• Putajan perhobatman
  • Global Moderator
  • Kalapedian päätoimittaja
    • MSN Messenger - kimmo.tiirikainen@gmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: June 14, 2013, 00:52:03 »
Nyt on tullut uusi pakkomielle, pitäisi saada Rapalan Skitter Popilla kalaa. Väri on sellainen joka on muuten punanen mutta siinä on mustia raitoja. Olen uittanut sitä 10 sentin syvyydestä noin 3 metrin syvyyteen niin pienellä tuulellakin kuin tyynelläkin. Pitääkö Skitter Poppia uittaa niin että siitä lähtee sellainen jännä ääni vai niin että se roiskii vettä? Täytyykö olla täysin tyyntä että toimisi hyvin?
Meinasitko nyt että vaappu on kolmen metrin syvyydessä, vaiko että alla on vettä sen verran?

Skitter popin ideahan on esittää haavoittunutta kalaa veden pinnalla. Eli pärskiä vettä. Itse en ole juurikaan huomannut eroa isolla pärskäyksellä ja pienellä "plop" "pärskäyksellä" Parhaiten tämä on toiminut minulla kaislikkojen reunoilla ja lumpeikossa, syvään veteen on parempaakin tarjota kuin popperi. Tyyntä ei tarvitse olla, että viehe erottuu kalan silmään.

Popperi on kokeilemisen arvoinen myös koskivesillä taimenjahdissa.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #25 on: June 14, 2013, 13:24:51 »
Meinasitko nyt että vaappu on kolmen metrin syvyydessä, vaiko että alla on vettä sen verran?

Skitter popin ideahan on esittää haavoittunutta kalaa veden pinnalla. Eli pärskiä vettä. Itse en ole juurikaan huomannut eroa isolla pärskäyksellä ja pienellä "plop" "pärskäyksellä" Parhaiten tämä on toiminut minulla kaislikkojen reunoilla ja lumpeikossa, syvään veteen on parempaakin tarjota kuin popperi. Tyyntä ei tarvitse olla, että viehe erottuu kalan silmään.

Popperi on kokeilemisen arvoinen myös koskivesillä taimenjahdissa.

Silleen että vaapun alla on 3 metriä vettä. Matalikolla olen tätä kokeillut jossa on myös paljon kasveja. Kaislikoiden ja lumpeiden reunassakin olen tätä kokeillut mutta ikinä en ole saanut tärppiäkään. Jos on ensin heittänyt samaan paikkaan Skitter Popilla ja heti sen jälkeen esim. Meppsillä niin Meppsillä kyllä tulee kalaa mutta ei Skitter Popilla :-(

juhox

• Tulen palaamaan tuleen palamaan.
    • View Profile
« Reply #26 on: June 14, 2013, 18:15:24 »
Uitan välillä pintauistimia lähes pakkomielteisesti. Pintakalastus on vaan niin hauskaa, mutta harvoin kovin tehokasta. Varsinkin jos on kaveri mukana veneessä niin ottaa se vähän päähän kun toinen kiskoo kalaa vieressä, mutta popperiin ei nappaa. Olosuhteiden pitää olla todella otolliset, että pintauistimet olisivat vertailukelpoisia muihin uisteisiin nähden. Onneksi omatekoisella viinipullonkorkkipopperilla saadut kalat tuovat aina huumoria kalareissuun.
"En syö kalojen lääkkeitä. "

Hurttarautu

• Justeeriopiston rehtori
    • View Profile
« Reply #27 on: June 14, 2013, 19:04:43 »
Uitan välillä pintauistimia lähes pakkomielteisesti. Pintakalastus on vaan niin hauskaa, mutta harvoin kovin tehokasta. Varsinkin jos on kaveri mukana veneessä niin ottaa se vähän päähän kun toinen kiskoo kalaa vieressä, mutta popperiin ei nappaa. Olosuhteiden pitää olla todella otolliset, että pintauistimet olisivat vertailukelpoisia muihin uisteisiin nähden. Onneksi omatekoisella viinipullonkorkkipopperilla saadut kalat tuovat aina huumoria kalareissuun.

Sama juttu meikäläisellä. Esimerkiksi popperilla tykkää kalastella vaikka koko reissun, vaikkei mitään tulisikaan. Mutta kun nuo pintavieheet saavat paljon peliaikaa, niitä oppii käyttämään oikealla tavalla oikeassa tilanteessa. Mikä luonnollisesti parantaa saalismahdollisuuksia tulevia kertoja ajatellen.
Kalastus jäissä jäiden puutteen vuoksi.

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #28 on: August 04, 2013, 14:22:43 »

Enää ei ole tätä pakkomielletä, sain vihdoinkin kalaa Skitterillä. Suolammelta tuli 2 pientä haukea, tätä ennen ahvenet olivat seurailleet matalassa vedessä mutta eivät olleet ottaneet kiinni.

center>