Kuivajoen tuntijoita

Started by Pete, July 03, 2006, 23:44:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

Onko jollain kokemusta Kuivajoen kalastuksesta. (Oulunläänissä)

Mielelläni lukisin kokemuksia tai jos jollain on linkkejä tarinoihin tai joesta tehtyihin juttuihin. Etsin Googlella jo, mutta kaikki tieto otetaan vastaan. Kiitosta !

_KaPrAaLi_

itse olen kalastanut kuivajoella nyt 4 vuotta.
Haukea ja ahventa tulee enimmäkseen, myös harjuksia tulee hyvin sanaskoskelta.
Viime kesänä tuli myös kaksi lohta noin pari kilosia, mutta isompiakin on verkoilla saatu ylempää jokea.
Haukien yleis paino on 1-3 kg mutta on joesta tullut lähelle kympinkin haukia, parhaiten haukia löytää koskien lähettyviltä ja ne ovat äkäisiä koska elävät koskella :-)
joessa hauelle ja lohelle uistimista pelaavat parhaiten salamanderit,pienet räsäset,mepssit,lotot ja rapalat.
joki on melko matala ainakin kesä veden aikaan joten ei kovin syvällä uivia uistimia kannata käyttää.
ja joki on suunnilleen 40 kilometriä pitkä lisäksi joen väri on ruskeaa.

Make

Quote from: Pete on July 03, 2006, 23:44:33
Onko jollain kokemusta Kuivajoen kalastuksesta. (Oulunläänissä)

Mielelläni lukisin kokemuksia tai jos jollain on linkkejä tarinoihin tai joesta tehtyihin juttuihin. Etsin Googlella jo, mutta kaikki tieto otetaan vastaan. Kiitosta !

Itse olen käynyt kuivajoella muutamana kesänä sotkemassa, Suuret harjukset yllätti minut täysin,  :-o suurin viimekesä oli 46cm, 8-) Joki on siitä kummallinen et perhon pitää olla todellä pieni jotta se pelaa siellä suurille harjuksille.  olenpa joessa myös lohtaki nähnyt, "kiilapäitä"/"luupää"/"jänkäkoiria" eli haukia joessa on todella paljon aivan haitaksi asti. :evil: Kesällä joessa vettä on todella vähän, voisi sanoa et "mies hukkui kuivajokeen että pölähti". Itse olen pyörinyt siellä ruoholantien tienolla kalassa.

mennis

Jokihan pilattiin täysin muutamia vuosia sitten tehdyllä "kunnostuksella" Koskiin ladottiin kaivurilla ilman minkäänlaista tolkkua kivenlohkareita. Suurin osa kutupaikoista meni tässä hommassa piloille, tästä johtuen kalakannat ovatkin romahtaneet niistä ajoista jolloin aloin kulkea joella. Ennen joesta saatiin meritaimentakin perholla ihan ottaa asti, nyt ei tosin taimenta ole näkynyt kymmeneen vuoteen. Harjuskantakin heikentenyt aikalailla.
Kantojen heikkenemisen syy löytyykin kunnostuksesta sekä itse oijärvestä, varmaan myös ojituksilla etc.on omat vaikutuksensa. Järvi pukkaa aikalailla suokuraa jokeen, varsinkin tulvaisina keväinä. Vesi onkin tämän vuoksi saanut ominaisen värityksensä, joka on viime aikoina tummentunut entisestään alkaen myös haista lämpiminä aikoina. Varsinkin harjus ei oikein tämmöisestä vedestä tykkää. Kaloissahan on selvä kuran makukin havaittavissa, tosin nykykannat eivät paljoa kestä edes maistikalan ylösottoa.
Lohi on peräisin varsin tehokkaasta istutus toiminnasta, jota harjoitettiin 90-luvun loppupuolella, jokihan kuuluu SAP projektiin. Oma kanta on hävinnyt tehokkaan verkotuksen ansiosta ja niin taitaa käydä myös tälle istutetulle kannallekkin. Sähköpyynnissä poikastiheys oli kohtalainen toiminnan alkuvaiheessa, mutta viimeaikoina kutu ei ole lohikaloilla onnistunut juuri lainkaan. Syitä mainittu edellä...
Joesta olisi saatavissa oivallinen virkistyskalastus kohde, tai sitähän se joskus on ollutkin. Harmi vaan että kiinnostus kalaston hyvinvointia kohtaan on alkuinnostuksen jälkeen romahtanut.
Ellei mitään dramaattista tällä saralla tapahdu saa joelle suuntaava kalamies viritellä tulevaisuudessa särkikala vieheitä siiman jatkoksi :cry:

vitikko

Olen kalastellut kuivajoella vaihtelevalla innolla sekä menestyksellä noin 20 vuoden ajan, ja aika lohduttomalta tilanne vaikuttaa. Uittoa varten peratut rännit eivät kyllä nekään tarjonneet liiemmälti kutusoraikkoja, mutta ei niitä kyllä päätä suurempien kivien seastakaan löydy kuin nimeksi. Entisöinnin jäljiltä muljuavia kiviä myöten pitää koskissa hyppiä, perin harvoin sattuu jalan alle kutukelpoinen sorapohja. Kivet ovat aivan levän peitossa ja vesi on todellakin kuin laihaa kahvia, silloin kun sitä armollisesti oijärvestä päästetään.

Vaikka kutupaikka löytyisikin, ainakin lohen mäti on niin herkkää rautapitoiselle vedelle, että turvetuotantoon kuivattavilta soilta valuva vesi on munille liikaa. Asiaa on tutkittu ihan oikeastikin ja nimenomaan kuivajoella, muiden pohjanmaan lohijokien rinnalla. Toivottavasti valuma-alueen suot ja metsät on käytetty loppuun ja ojat tukittu ennen omaa eläkeikää. Muuten ei taida suuremmin olla toiveita paremmasta.

Jos jotain positiivista haluaisi etsiä, on nimenomaan harrien suuri koko verrattuna männävuosiin. Liekö sitten syynä vähentynyt paikallinen kalastuspaine vai parantuneet elinolot, olen joka tapauksessa oikein iloinen! Näin siis yläjuoksulla. Jokisimpukoitakin on nähty.

Mitähän sille puronieriän istuttamiselle tapahtui?

mennis

Minä taas olen pannut merkille harjusten koon pienentymisen. Vuosia taaksepäin lähelle 50cm harjuksia saattoi tulla useampia, suurimpien lähennellessä 60cm. Viimeaikoina yli 40cm on jo kova juttu. Tietysti paikallisia eroja voi pitkin jokea löytyä. Koon pienentymisen ohella populaatio on pienentynyt ja tulee varmasti häviämään joesta vuosien saatossa.

Nuo puronieriä istukkaathan eivät tahdo noilla korkeuksilla menestyä, koska vaativat suht kylmän veden elääkseen. Lisäksi ovat puhtaiden ja kirkkaiden vesien asukkeja, näitähän edellytyksiä ei ko.joesta hyvällä tahdollakaan saa esiin.

Voisihan joen työntää täyteen kirjolohta sitten kun viimeisetkin harjukset on joesta hävinneet. Sehän ei ole niin ranttu millaisessa vedessä eviään lilluttelee. Tosin saattaisivat nekin olla äkkiä verkotettu ylös, vahinko vain ei olisi niin suuri mikä nyt jo on menty tekemään.

_KaPrAaLi_

en tiennytkään että kuivajoen tilanne on noin huono.
itse olen alkanut saamaan tänä vuonna paremmin kalaa kuin ennen, tietenkin joki saisi olla hiukan syvempi.

mennis

Lääkehän saattaisi olla valikoiva kalastus, eli keskittyä joksikin aikaa harjusten sijasta muihin kalalajeihin. Tai ainakin laajemman C&R pyynnin suosimiseen. Eihän nuo kuivajoen harjukset kyllä muutenkaan mikään makunautinto taida nykyisellään ollakkaan. Noihin asioihin jotka ovat korkeamman päätösvallan omaavien käsissä ei tavallinen Pertti Perhostelija paljoa pysty vaikuttamaan. Mutta omalla kalastus käyttäytymisellä voi asioiden vääjämätöntä huonontumista ainakin hidastaa.

UISTIN

Nostetaanpa tätä. Olen varmaan muuttamassa tämän joen viereen ja kiinnostaisi tietää vieläkö sieltä jotain tulee? Onko siellä edes käynyt kukaan?  Netistä luin että olis aikaisemmin saatu paljonkin harria ja lohta, mutta en löytänyt  mitään uudempaa tietoa..