Chat

Author Topic: Miksi...  (Read 6133 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lurppa

• View Profile
Miksi...
« on: July 20, 2006, 15:48:22 »
...Ihmiset on niin laiskoja ettei ota siimoja koskelta/järveltä mukaansa?
Tarkotan siis jos vaikka menee sekasin siimaa tai jotain, niin jättää sen siihen rannalle? Eilenkin tätä näin ihan liikaa, monen metrin edestä jätetty siimaa rannalle lojumaan, varmaan siinä toivossa että se maatuis!

Perhostelin eilen Vilppulan koskella kunnes jäi koukku kiinni ihan rannassa johonkin. Kelasin siimaa sisään ja raskaasti tuli jotain perässä. Vieressä huomasin että siimaahan se oli, johon oli tarttunut keppejä ja ties mitä tavaraa kiinni ja haisi ihan mädäntyneeltä. Kiskoin parimetriä pitkän siima möykyn rantaan ja ajattelin viedä vähän kalastettuani roskikseen, muiden maalla olevien kasojen kera. Valitettavasti tämä kylläkin unohtui päänsäryn myötä.

Mutta eikö sinne kalalaukkuun/pakkiin/taskuun mahdu sitä siimaa? ottaa vaikka pienen muovipussin mukaan johon tunkee ne sitte, jos pelkää että vieheet jää siihen kiinni ja menee ihan sotkuun. Sielä pussissa se siima ei haittaa mitään.

Monet eläimetkin voi kuolla tähän siimaan, enkä puhu kaloista vaan linnuista. Esimerkiksi ne vesilinnut, jotka sukeltaa ruokaa hakiessaan voi jäädä vähän pohjasta irti lilluvaan siimakasaan kiinni ja tukehtua sinne. Tämä ei sitten oli mikään kiva yllätys jos se jää vielä jollekkin kalastajalle koukkuun kiinni.

Sen ymmärtää että jos viehe jää pohjaan josta siima sitten katkeaa, tai jos on ollu solmu siimassa ja se katkeaa siitä, niin sen ymmärtää eikä sen perään tarvi lähteä, mutta ei se siima katketessaan jää jopa 10m siimasta koostuvaksi yhdeksi isoksi palloksi.

Oon nyt asiani sanonut. Geez. :x
Virvelöinti & Perhokalastus. Verkkokalastus vähentää kalakantaa!

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger - Trabucc0@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Miksi...
« Reply #1 on: July 21, 2006, 12:51:04 »
Kiskoin parimetriä pitkän siima möykyn rantaan ja ajattelin viedä vähän kalastettuani roskikseen, muiden maalla olevien kasojen kera. Valitettavasti tämä kylläkin unohtui päänsäryn myötä.
PRKL...  :-D Muista ottaa se seuraavalla kerralle mukaan.

Monet eläimetkin voi kuolla tähän siimaan, enkä puhu kaloista vaan linnuista.
Juuri näin, en voi ymmärtää niitä jotka jättävät siimoja veteen tai vesirajaan, luulen etteivät ne ketään haittaa.
Kaikista tyhmimmät jopa voivat luulla niiden maatuvan.
Kyseinen toiminta kertoo ihmisen tyhmyydestä!
Itse olen huomannut siimoja niillä alueilla joilla käy satunnaiskalastelijoita. Esim. merenrannoilla. He eivät ehkä ajattele mitä seurauksia siimasta voi koitua.

Onneksi on meitä jotka korjaavat muiden töppäilyja rannoilla.
Itse otan aina vastaantulevat siimat omaan taskuun, kyllä aina joku tasku tyhjänä on.
Nämä jotka jättävät siimansa rantoihin eivät ole kalastajia. Vastuuntuntoinen kalastaja korjaa aina roskansa pois luonnosta, jotta seuraavillakin tulijoilla on vastassaan puhdas luonto.

Jatkossa kaikki tämän artikkelin lukeneet muistakaa korjata niin omat kuin muidenkin siimat pois rannoilta, jotta siellä viihtyvät jatkossa niin kalastajat kuin eläimetkin!

Rapalapa

• View Profile
« Reply #2 on: July 21, 2006, 13:37:16 »
ilmeisestikin ihmiset luulevat että joku saattaa sitä siimaa käyttää,tai että se lentää tuulen mukana jonnekin veteen ja uppoaa pohjaan jossa ei muka ketään haittaisi. :cry:

Jussi_

• Guest
« Reply #3 on: July 21, 2006, 14:09:51 »
Tämä on todella ärsyttävää, mutta tottapuhuen omassa kalapaikassa on varmaan 100m siimaa jotka on minun jättämiä :oops:
lupaan parantaa tapani ennen kuin lähden muualle kalastamaan..

Tosimies

• Guest
« Reply #4 on: July 21, 2006, 15:26:04 »
se johtuu siitä että jotku ihmiset on idiootteja. ihte oon koittannu katella joidenkin koskien pohjista näkyykö siimoja ja keränny ylös niitä ja joka toisen siiman päässä on ollu viehe ja hitommoinen kimppu  oksia.  Ja en oo ite ikinä jättäny siimoja rannoille.
« Last Edit: July 23, 2006, 14:23:39 by Tosimies »

Lurppa

• View Profile
« Reply #5 on: July 22, 2006, 14:18:29 »
Näin on..

Ottakaa ne siimat mukaan!

kaivo

• Guest
« Reply #6 on: July 23, 2006, 10:51:10 »
"Vie mennessäsi, tuo tullessasi" -periaate kannattaa pitää mielessä, kun luonnossa liikkuu. Siimat yms. roskat kulkevat varmasti taskussa tai repussa mukana lähimpään roskikseen asti.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #7 on: July 23, 2006, 13:35:24 »
Näitä siima myttyjä näkee hyvin usein Kirjolohi lammikoilla ja koskien rannoilla! Ne on kyllä todella ärsyttäviä, kun esim kävelee lammen pitkospuita pitkin ja kohta kompastut jonkun jättämään siimaan(kokemusta on!) Itsekkään en tajua että miksei niitä siimoja voi heittää roskiin, kun kuitenkin monen kosken/lammen rannalla on roskis tai nuotio, jossa siimat palaisi kyllä pois. Itse en ole jättänyt ainuttakaan myttyä rannalle, tosin ei niitä kauheasti ole tullutkaan. Uistelemassa kun olen ni silloin tulee usein laitettua siima sellaiseen tiukkaan myttyyn ja roska pussiin joka on veneessä.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

ara_1

• View Profile
« Reply #8 on: July 23, 2006, 15:01:45 »
joo tossa ei oo kyllä järkee.Esimerkiks suvannoissa uivat "pullasorsat" jää kiinni noihin helposti ja usein omat vieheet jää pohjaan siimojen takia! :x...ja jos sitä siimaa on pakko aina heittää sinne jokeen tai minne tahansa vesistöön niin laittais sen kaksinkerroin ja vetelis puukolla pieniks pätkiksi nii ei jää vieheet eikä linnut niihin,vaikka roskaa sekin :|
Hauestaja ;)

Pii100

• Kala ei ole kasvi.
    • View Profile
« Reply #9 on: July 27, 2006, 21:59:00 »
Tänään rimpuilin kovasti mepps kakkostani pohjasta. Ei lähteny millään. Lopulta luovutin, otin kiinni pelkästä siimasta ja vetäisin niin lujaa kuin lähti. Mitä hittoa? Uistin oli jäänyt jonkun vanhaan siimaan. Onneksi oli heikompaa kuin tuo omani.
|___JEES___| <-- JEES-In-The-Box

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
« Reply #10 on: July 28, 2006, 12:14:00 »
Noin viikko sitte olin vapontekojärvellä kalassa. Siellä menee pitkos puut. Oli vähäse kiire ja lähdin juoksemaan.... 20m päästä kaaduin ja jaloissa jonkun siima oli siimaa.
Alko pikkase v*tuttaa ku pakista oli itestää auennu kansi ja uistimet oli vaikka misä!! :x :x
Onneksi löysin melkein kaikki uistimet. :-)
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Lurppa

• View Profile
« Reply #11 on: July 29, 2006, 22:34:10 »
melkein?
monta jäi puuttumaan?

ara_1

• View Profile
« Reply #12 on: July 29, 2006, 22:45:02 »
joo ja kaikille suomen joille pitäis pystyttää kyltti:ÄLÄ ROSKAA ja valvojien pitäis sanoo roskaajille siitä  :x
Hauestaja ;)

Lurppa

• View Profile
« Reply #13 on: July 29, 2006, 22:47:57 »
lol perustetaan "Älä Roskaa Rantaa ry" :D

..ei vaan, kaikkien pitäs kyllä vaivautua siihen 20m ylimääräseen kävelyyn, koska kyllä niitä roskiksia aina matkan varrella löytyy. Varsinkin yleisillä kalapaikoilla

ara_1

• View Profile
« Reply #14 on: July 30, 2006, 14:11:42 »
mäkin löysin vaikka kuinka paljon siimaa kivikosta vaikka 5m päässä oli roskis.....oottelin että mun koskilupa alkaa nii sinä mä sitte ajan kuluks keräsin siimaa roskikseen :-D
Hauestaja ;)

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #15 on: July 30, 2006, 14:22:27 »
Ite en oo kuitenkaan kovin monella metrillä siimaa luontoa tuhonnut, mulle noita siimasotkuja tulee meinaan harvoin :-D.

Lurppa

• View Profile
« Reply #16 on: July 30, 2006, 14:42:15 »
Itellä siimaa menee järveen vain jos siima katkee. joko heittäessä tai kelatessa. Harvoin kylläkin koska jos on siima sotku niin selvitän sen siinä samalla kun on viehe vedes.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #17 on: July 30, 2006, 18:19:23 »
melkein?
monta jäi puuttumaan?

Jäi sinne se 12 uistinta.... :x

Jonttu

• View Profile
    • Email
« Reply #18 on: July 30, 2006, 18:42:32 »
melkein?
monta jäi puuttumaan?

Nyt menee aika paksuksi.........joko puhut täyttä BullShittiä tai et turhan tarkasti etsinyt :roll:

Qurutin

• MSN Messenger - ttpessa@mbnet.fi
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: July 30, 2006, 18:52:34 »
Joskus muulloinkin tulee mietittyä tuon Lohen Pyytäjän viestien todenperäisyyttä...   :roll:
Look at me, king anti-Midas

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #20 on: July 30, 2006, 21:42:44 »
Joo todellakin nuo siima kiepit ovat niin ärsyttäviä, ei vain siksi että ne jäävät lintujen ym. olioiden jalkoihin myös siksi että ne ovat todella ruman näköisiä  :-P.

Lähdin isäni kanssa viime perjantaina kalaan Kuopion moottoritien vieressä sijaistevalle Iso-Valkeiselle, kirjolohi- lampi sekin.
Olimme solmimassa uistimia siimanpäähän kunnes virvelini tipahti maahan ja nostin sen ylös, sitten kun olin solminut 2,5cm Hornetin siiman päähän huomasin että eihän tämä ole minun kelan siimaa vaan jonkun urpon joka oli jättänyt siimanpätkän rannalle ja siinä söhinässä kun virvelini tippui otin kiinni siitä jonkun heittämästä siimasta ja sidoin siihen kaikki painot ja leikarit ym. ym. 
Ja toiseksi. Olin astumassa veneeseen ja tuitutti niin paljon kun hyvää kalastusaikaa oli mennyt hukkaan puolisen tuntia. OLin nostamassa koipeeni veneeseen kun jaloissani jo pyöri jonkun ''urpon'' jättämä siimasotku, ei siinä mitään muuta kuin jalat oli siimassa sekasin ja rötkähdin mahalleen märän ja likaisen veneen pohjalle ja kaikki uistimet levisi pitkin venettä. Kyllä sitten jo rupes kyrsimään.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #21 on: July 30, 2006, 21:53:28 »
melkein?
monta jäi puuttumaan?

Nyt menee aika paksuksi.........joko puhut täyttä BullShittiä tai et turhan tarkasti etsinyt :roll:

Arvioltaan 12 uistinta. Kun en ikinä ole laskenut uistimiani.

Lurppa

• View Profile
« Reply #22 on: July 31, 2006, 10:26:11 »
12 uistinta..
jos kaikki kaupasta ostettuja niin aika kalliiks kävi

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #23 on: July 31, 2006, 22:27:45 »
12 uistinta..
jos kaikki kaupasta ostettuja niin aika kalliiks kävi

Ne oli vaa suurin osa mepsejä....

Monni

• Parasta A-luokkaa.
    • MSN Messenger - juha_moisio7@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #24 on: August 01, 2006, 00:49:13 »
Kyllä tuo välillä aika raakasti ottaa pattii kun rantaa pitkin kävelee ja jalkoihin tarkertuu siima nyttyrä. Ilmeisesti siimat jätellään rannoille siksi että sotkun syntymisen aiheuttama veeitutus pakottaa viskaisemaan sen jonnekkin puskaan... Onneksi itselläni melko harvoin tulee noita harakan pesiä. Mutta pari kertaa kun on syntyny, niin otin sen nipun ja vetelin sen muutamaan kertaa puukolla sellaiseksi silpuksi ja tungin kiven alle.
Poltinkoski

ara_1

• View Profile
« Reply #25 on: August 01, 2006, 13:46:41 »
Kyllä tuo välillä aika raakasti ottaa pattii kun rantaa pitkin kävelee ja jalkoihin tarkertuu siima nyttyrä. Ilmeisesti siimat jätellään rannoille siksi että sotkun syntymisen aiheuttama veeitutus pakottaa viskaisemaan sen jonnekkin puskaan... Onneksi itselläni melko harvoin tulee noita harakan pesiä. Mutta pari kertaa kun on syntyny, niin otin sen nipun ja vetelin sen muutamaan kertaa puukolla sellaiseksi silpuksi ja tungin kiven alle.
juuri näin.Itte ten samalla lailla,jos en jaksa siimanippua ottaa taskuun(pieninä pätkinä ei siimasta ole haittaa)
Hauestaja ;)

Akseli

• Guest
« Reply #26 on: August 09, 2006, 13:09:21 »
Voihan sen pistää ilman silppiuamistaki kiven alle ???

ara_1

• View Profile
« Reply #27 on: August 09, 2006, 13:59:35 »
no juu niin voi,mutta se ei roskaa niin paljoa pieninä pätkinä,eikä linnut takerru siihen....jne... :roll:
Hauestaja ;)

center>