Chat

Author Topic: paras kelamerkki?  (Read 55048 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kuhan_narraaja

• View Profile
    • Email
paras kelamerkki?
« on: July 24, 2006, 13:43:51 »
olen ostamassa uutta kelaa lähiaikoina.mikä näistä merkeistä on paras abu garcia, shimano vai okuma?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
Vs: paras kelamerkki?
« Reply #1 on: July 24, 2006, 14:39:16 »
Ääni abu:lle! itellä ollut nyt pari vuotta abu ja hyvin on toiminu, tosin ei nuo shimano ja okuma mitään huonoja ole.
Toimivia pelejä kaikki. Tosin löytyyhän niiltä kaikilta sellaisia vähän huonompiakin keoja...
 :-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Plague

• View Profile
« Reply #2 on: July 24, 2006, 15:14:26 »
Itelläni käytössä on shakespeare ja vanha oli shimano, niin täytyy sanoa että shimano oli parempi.  :-)

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #3 on: July 24, 2006, 17:03:56 »
Hyrrissä Abu, haspeleissa Shimano. :-) Abu Ambassadeur on legenda,moninkertainen testivoittaja ja ainoa oikea hyrräkela. Shimanossa taas laatu,hinta ja takuu ovat kohdillaan.
« Last Edit: October 19, 2006, 12:31:31 by JuP€ »
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

jorska

• View Profile
« Reply #4 on: July 24, 2006, 17:40:15 »
No mulla on ainakin okuman dakar toiminut hyvin ja heitot lentää, että äänestän okumaa, vaikka ei ole abusta taikka shimanosta niin kokemuksiakaan.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #5 on: July 24, 2006, 18:03:02 »
Perustelujakin on ihan mukava lukea näihin mielipiteisiin.

Itsellä hyrrät ovat Abuja, koska huollon voi (ainakin minun vähillä taidoilla) tehdä osittain itse. Toimintavarmoja monen vuoden kokemuksen jälkeen sekä kuluvia osia saa helposti.
Shimanot haspeleissa käytössä, hyvä ja tasainen puolaus, laakerointi mielestäni parempi kuin kilpailijoillaan ja kestävyyskin nousujohteinen..Takuusta ja huollon toimivuudesta tai itse tehdyistä huolloista ei Shimanoissa vielä kokemusta.
« Last Edit: June 03, 2007, 10:26:20 by Pete »

Bommari

• View Profile
« Reply #6 on: July 24, 2006, 22:14:44 »

Itsellä hyrrät ovat Abuja, koska huollon voi (ainakin minun taidoilla) tehdä osittain itse. Toimintavarmoja monen vuoden kokemuksen jälkeen sekä kuluvia osia saa helposti.
Shimanot haspeleissa käytössä, hyvä ja tasainen puolaus, laakerointi mielestäni parempi kuin kilpailijoillaan ja kestävyyskin nousujohteinen..Takuusta ja huollon toimivuudesta tai itse tehdyistä huolloista ei Shimanoissa vielä kokemusta.
Itselläni on tuollainen shimanon halppis kela (25e), ja hyvin on toiminut 3 vuotta. Erän testivoittaja, takuu 3 vuotta, vaikka itse rikkoisitkin sen tahallisesti, saat uuden tilalle.

Tsar-Bomba

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: July 26, 2006, 01:11:49 »
Avokelana Shimano. Itselläni on Shimano Solstace 4000RG ja todella hyvin on toiminut Fireline 0,25 17,5kg pinkin siiman kanssa :)
« Last Edit: July 29, 2006, 12:09:16 by Tsar-Bomba »

Sir.Milo

• thx Pete
    • MSN Messenger - Trabucc0@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #8 on: July 26, 2006, 13:05:10 »
Pflueger, joka on nykyisin Shakespearen omistuksessa.

Tyytyväinen on saanut kumpienkin keloihin olla.

fishfreak

• View Profile
    • Email
« Reply #9 on: July 27, 2006, 22:35:06 »
haspeli keloista shimano..lähinnä tottumus kysymys

hyrräkeloista abu..halvempi kuin shimano.jos rahasta ei olisi kiinni niin shimano

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #10 on: July 27, 2006, 23:42:59 »

Itsellä hyrrät ovat Abuja, koska huollon voi (ainakin minun taidoilla) tehdä osittain itse. Toimintavarmoja monen vuoden kokemuksen jälkeen sekä kuluvia osia saa helposti.

Edelleen olen tätä mieltä !

SledgeHammerFIN

• MSN Messenger - jeanbabymagnet@msn.com
    • View Profile
    • http://www.freewebs.com/sledgehammerfin
« Reply #11 on: August 04, 2006, 19:10:18 »
Haspeleista Shimano, ihan siksi että Shimanot on kautta linjan loistavia keloja ja kestäviä toisin kuin monet kilpailijan kelat. Hyrristä Döörit ja Shimanotkin. Umpikeloista Wanhat Abu Maticit ovat niitä kestävimpiä ja parhaita
Hauki hommissa: Haspeli: Shimano CX 4000, Shakespeare Ambidex 8,5", 0.15mm punottua, Flambeun 3 tasoinen pakki aina mukana.

Bommari

• View Profile
« Reply #12 on: August 06, 2006, 12:15:30 »
Itselläni on tuollainen shimanon halppis kela (25e), ja hyvin on toiminut 3 vuotta. Erän testivoittaja, takuu 3 vuotta, vaikka itse rikkoisitkin sen tahallisesti, saat uuden tilalle.
OT: Mikä ton kelan malli on?
Shimano FX1000RA

EDIT: Vaikka onkin UL kela, on toiminut erittäin hyvin vetouistelussa ja isomman uistimen uittamisessa, kunhan vaihtaa jäykemmän vavan. Siimana on 0.30 halppissiimaa

Toisena kelana on isän vanha Daiwa, joka on myös erän testivoittaja. Tässä on 0.30 punottua, toimii erittäin hyvin vetouistelussa.

« Last Edit: August 06, 2006, 12:18:59 by Bommari »

Juho_

• View Profile
    • Juho Kupsala
« Reply #13 on: August 06, 2006, 13:47:33 »
Itselläni ollut vain haspeleita, joten puhun tässä viestissä vain haspeleista.

Shimano
+Luotettava kela
+Kohtuu herkkä hintaansa nähden
+Helppokäyttöinen
+Etujarrulliset ovat erittäinkin päteviä

+ - Hinta/laatu suhde

-Kehno puolaus
-Useassa hajoaa jarru, tai ainakin häveää äänet
-Kömpelö kampi
-Takajarruliset ovat kömpelöitä ja epämukavia

Abu Garcia
+Erittäin herkkälaatuiset kelat
+Mahtava siiman puolaus herkimmissä
+Hinta/laatu suhde
+Uudemmissa mukava ulkokuosi

-Halvemmissa keloissa saattaa ilmetä vikoja (kuten kannatta muissakin merkeissä varautua)
-Takuuaika heittelee pahasti
-Halvemmat on muovi räpsyjä, joten niistä ei kannata vetää johtopäätöksiä

Okumoista ei ole kokemuksia, mutta mitä kaupassa olen niitä hypistellyt, ovat ne olleet erittäin päteviä.. Joskin kalliita.

Näillä perustein valitsisin Abun, mutta oma Abu on ollut varsin vähän aikaa testissä, joten tiedäppäs sitten mitä vielä tulee eteeni... :-)

Jos kela ostoksille meno, niin ei halppiksia ei.. Kerran ostaa kunnon kalliin ja herkän kelan niin se kestää ja kestää.. Ja vieläpäs PALJON mukavempia käsissä..

Peten kanssa samaa mieltä, että KOMMENTIT VIESTEIHIN!, Eikä kirjoita vaan "Shamno!!!! se on parasss!!".. KIITOS
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

UnLimited

• Guest
« Reply #14 on: August 06, 2006, 23:07:59 »
Haspeleissa kyllä shimano ehdottomasti... itsellänikin on ollut näitä "halppis"4000:sia, toimineet moitteettomasti ja pidän itse enemmän takajarrullisesta kelasta, koska on miellyttävämpää säätää jarru alhaalta. Ensimmäisestä shimanon 4000:sta meni sanka poikki siimanohjurin juuresta enkä viitsinyt ruveta korjailemaa joten kela varaosiksi. Toinen on jäänyt vähemmälle käytölle jähmeytensä vuoksi.

Hyrristä on shimanosta kokemuksia.. kelana Shimanon triton 100-G, kelalla ikää reilut kymmenen vuotta ja vielä toimiin hyvin, ei ole pahemmin tarvinnut huoltaa.

Sen verran näistä Abu:n halppis haspeleista, se halvin ul-kela oli positiivinen yllätys. Ominaisuuksiltaan hyvä, kunnes sähelsin ja pudotin jarrun(päältä säädettävä) lammen pohjaan  :roll:

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #15 on: August 09, 2006, 22:12:56 »

Perustelut olisi mukava aina lukea mielipiteelle.
Henkilökohtaisesti en pidä mielipidettä yhtään minään, jos sitä ei ole jotenkin edes yritetty perustella.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #16 on: August 10, 2006, 22:02:55 »
laguna

Perustelut olisi mukava aina lukea mielipiteelle.
Henkilökohtaisesti en pidä mielipidettä yhtään minään, jos sitä ei ole jotenkin edes yritetty perustella.

Mc-Ankka

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: August 20, 2006, 22:49:07 »
no ykkönen on selvästi abu! se sai meidän mökki lehdessä vapana parhaan tuloksen eli kympin  :-D mutta jos noita mökki höperöiden juttuja ei lasketa minulla on abu ja toimii vallan mainiosti.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #18 on: August 21, 2006, 09:24:45 »
Aika hassua kertoa mielipiteenä, että "mun oma kela on paras" ja omistaa ehkä yhden kelan (max 2). Siinäpä sitä on kokemusta ja perustaa tälle väitteelle vaikka kuinka paljon. Tulee mieleen yksi lapsuuden tuttu, joka väitti että Lada on paras auto, kun sen äitillä oli sellanen. Ka, siinäpä sitä pontta lausahdukselle.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

KYMPPIKERHO

• View Profile
« Reply #19 on: August 21, 2006, 12:28:09 »
Abu mielestäni paras ainakin hyrräkeloissa.

-Yksinkertaista ja tukevaa tekoa, kestää kovaakin käyttöä.
-huoltoystävällinen. Kannatta huoltaa vaikka pelaa huoltamattakin vuosia.
-Nykyään hinta laatu suhde vähintäänkin kohdallaan.

Huomionarvoinen asia. Abu ratsastanut jo pitkään Ambassadeurien maineella ihan niinkuin muutkin valmistajat omilla "huippumalleillaan" Eli kaikki Abut eivät todellakaan ole hyviä, ei edes välttäviä. Joukossa on myös luokatonta tavaraa jonkin verran. Karkeasti sanottuna kuitenkin vähänkin kallimmat Abut jotka kuitenkin ovat suht. edullisia verraten siihen mitä ovat joskus maksaneet ovat melko turvallisia ostoksia ja saa rahoilleen vastinetta.

On matalan ja alhaisen mielen merkki kun tahtoo olla samaa mieltä massojen tai enemmistön kanssa vain siksi, että enemmistö on enemmistö. Totuus ei muutu sen perusteella, uskooko ihmisten enemmistö siihen vai ei.

kaivo

• Guest
« Reply #20 on: August 21, 2006, 15:17:15 »
olen ostamassa uutta kelaa lähiaikoina.mikä näistä merkeistä on paras abu garcia, shimano vai okuma?
Avo-, umpi- vai hyrräkela? Mille vavalle kela tulisi? Mihin käyttöön?

Kalamieskö

• View Profile
« Reply #21 on: August 21, 2006, 19:29:59 »
No tietenkin Abu Cardinal 160. Ikää 24 vuotta ja vieläkin siinä kunnossa kuin olisi juuri paketista revitty. Ja käyttöäkin on ollut ihan riittävästi... :wink:

Mdr

• View Profile
« Reply #22 on: August 24, 2006, 16:14:15 »
Mulla on ollut pari abun avokelaa, ja molemmat olivat aika hintavia, mutta ei ollut oikein minun mieleen, toisessa tosin meni jarru aika nopeasti rikki. Huolto ei pelannut siinä ollenkaan kela oli yli kuukauden huolossa.
nyt löytyy shimanon symetre 4000 fi ja olen todella tyytyväinen tuotteeseen, siitä ei ole mitään valittamista, löytyy multa myös okuman avokela tosin ul- kokoa mutta, on siihen todella hyvä peli.
Eli en ostaisi abu, mutta shimanoa suosittelen.
okuma saattaa ollu myös ihan varteen otettava kilpailia mutta shimano on kyllä paras ja takuukin 3v....

JuhaS14

• View Profile
    • Online Leads Finland
    • Email
« Reply #23 on: August 28, 2006, 15:11:11 »
Abu mielestäni paras ainakin hyrräkeloissa.

-Yksinkertaista ja tukevaa tekoa, kestää kovaakin käyttöä.
-huoltoystävällinen. Kannatta huoltaa vaikka pelaa huoltamattakin vuosia.
-Nykyään hinta laatu suhde vähintäänkin kohdallaan.

Huomionarvoinen asia. Abu ratsastanut jo pitkään Ambassadeurien maineella ihan niinkuin muutkin valmistajat omilla "huippumalleillaan" Eli kaikki Abut eivät todellakaan ole hyviä, ei edes välttäviä. Joukossa on myös luokatonta tavaraa jonkin verran. Karkeasti sanottuna kuitenkin vähänkin kallimmat Abut jotka kuitenkin ovat suht. edullisia verraten siihen mitä ovat joskus maksaneet ovat melko turvallisia ostoksia ja saa rahoilleen vastinetta.

Abun laatu on kärsinyt viime aikoina todella pahasti, kelat jättäisin suosiolla hyllyyn.

Vetokäyttöön löytyy parempiakin hyrriä kuten esim. Penn ja heittelykäyttöön Daiwan, Shimanot ja Pfluegerin hyrrät ovat ajaneet pahasti ohi.

Haspelipuolella taas kestävyys ollut ongelma, parempia keloja vaan yksinkertaisesti saa Daiwalta, Shimanolta ja Balzerilta.
Juha
Laadukas
hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta pitkällä ammattitaidolla Juha Söderholmilta

Professor

• Guest
« Reply #24 on: September 19, 2006, 16:03:56 »
SHIMANO tietenkin !
Itselläni on kylläö daiwan vapa jakela ,mutta vapa on aika vanha daiwa apollo.
en tiedä kuinka kauan se vielä kestää.
Kelana mulla on daiwan sweepfire 3500.(uusi alle viikon vanha)
oon ostamassa blue fox:in 2,40m vavan. (meri ja järvi käyttöön).

Mutta mieli piteeni on SHIMANO !

Professor

• Guest
« Reply #25 on: September 19, 2006, 16:05:41 »
Abulla on myös ihan hyvä kela (CARDINAL)
Se tosin maskaa 50-100e

kalapena

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: September 19, 2006, 16:53:01 »
jos avokelaa ostat niin:
1.shimano
2.okuma
3.abukarsea :wink:
« Last Edit: September 19, 2006, 16:54:35 by kalapena »

Chaxi_91

• Guest
« Reply #27 on: September 20, 2006, 19:30:09 »
Ite suosittelisin lämpimästi Abua. Itsellä on tällä hetkellä Okuma, toimiva peli sekin. Itellä toi Okuman kela makso ~60e, ja laadukas on ollut.

esal

• View Profile
« Reply #28 on: September 20, 2006, 20:03:06 »
Okumasta en tiedä yhtään mitään.
Shimanot ihan hyviä ja jos hajoaakin niin 3 vuoden takuu kai?
Abu Garcia Cardinalit todella hyviä, mutta myös Abu 333 toimii vielä hyvin vaikka on 30 vuotta vanha.
Minä ainakin ostaisin Shimanon. :-)

allu_

• View Profile
« Reply #29 on: October 08, 2006, 10:30:46 »
Minulla on kokemuksia vain yhdestä kelasta ja se on Shimanon. Se on toiminut todella hyvin yli 5 vuotta ja olen siihen todela tyytyväinen

center>