Ääneni menee ehdottomasti ruotsalaiselle laatumerkille; Abu Carcialle. Tämä siksi, koska olen niillä ikäni kalastanut ja hyväksi todennut, ei yhtäkään vikaa ole vielä tullut. Liikkeissä olen kuitenkin hipistellyt kaikkia noita kolmea merkkiä, sekä vielä paria muuta, tämä ei kuitenkaan riitä vielä antamaan hyvää kuvaa mikä niistä on paras kela.
"Parhaiten", ainakin minun, käteen sopi liikkeessä tutkiessani Shimanon kela: pienehkö, kevyt, jarru ylhäällä, hyvä kammen muotoilu. Kaverin Shimanolla olen muutaman kerran heittänyt, ei lentänyt yhtä pitkälle, kuin omalla Cardinalilla, saattoi johtua pienestä siiman paksuuserosta.
Daiwasta sen verran, että kaverini saama Daiwan kela (alkuperää en tiedä) levisi muutama vuosi takaperin, tästä johtuen minulla on huono kokemus Daiwan keloista. En kuitenkaan väitä, että ne syvältä olisivat.
Okumoista ei sitten mitään kokemuksia, paitsi katselu ja näpistely.
Uskon, että kaikki kelat toimivat hyvin, kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Hyrräkeloista en voi muuta sanoa, kuin Abu legendaarinen Ambassadeur on ehdottomasti paras. Itse on hyrrää omista, mutta pelkkää hyvää olen kuullut Dööristä.