Chat

Author Topic: paras kelamerkki?  (Read 51335 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jiiäm87

• View Profile
Vs: paras kelamerkki?
« Reply #30 on: October 08, 2006, 10:35:53 »
Shimanon ainakin itse ostaisin jos avokelasta kyse. Itse ostanut aikoinaan shimanon abun jälkeen ja tällä linjalla olen pysynyt siitä asti. Mutta eihän kaikki tykkaa samasta..  :-D
yaRR!

Professor

• Guest
« Reply #31 on: October 17, 2006, 20:01:24 »
Suosittelen Daiwaa ,koska on kokemusta.
Ne kestää pieniä kolhuja ,eikä leviä heti.
Siinä oli mun perusteluja.

pumpkinca

• View Profile
« Reply #32 on: May 31, 2007, 14:46:41 »
Itselläni on parhaiten kestänyt abu garcian kelat joten ääni abulle.Avokelana siis tällähetkellä cardinal 435R ja hyrränä ambassauder 4600c3.

« Reply #33 on: May 31, 2007, 19:49:35 »
Mitchell on toiminut hiton hyvin! Itselläni siis Mitchell ja vastaukseni myös!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Make75

• View Profile
    • Email
« Reply #34 on: June 01, 2007, 22:13:38 »
Itse olen myös menossa lähipäivinä kelaostoksille. Itselläni on 210cm pitkä abun vapa. Siihen ajattelin kelaksi kokoa 2500. Kalastelen sisävesillä lähinnä haukea ja ahventa.
Kolme vaihtoehtoa:

Daiwa Laguna
Daiwa Shinobi
Shimano Solstage

Vaiko kenties jokin muu niin mitä suosittelisitte..?

« Reply #35 on: June 01, 2007, 22:48:50 »
Itse olen myös menossa lähipäivinä kelaostoksille. Itselläni on 210cm pitkä abun vapa. Siihen ajattelin kelaksi kokoa 2500. Kalastelen sisävesillä lähinnä haukea ja ahventa.
Kolme vaihtoehtoa:

Daiwa Laguna
Daiwa Shinobi
Shimano Solstage

Vaiko kenties jokin muu niin mitä suosittelisitte..?
Shimano Solstagestahan sanottiin, että se on maailman helppoheittoisin kela. Kovasti on jengi sitä kehunut enkä usko että turhaan...
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Tosimies

• Guest
« Reply #36 on: June 01, 2007, 22:55:29 »
Shimanon kelaa pitäisin parhaana. Syynä tähän on luotettavuus = Ei räpsähä käsiin ekalla eikä välttämättä toisellakaan reissulla. Itseasiassa toinen kelani on shimano ja kestänyt ilman huoltoja ja vikoja jo 4-5 vuotta.   Toiminta varmuus = Sanka ei laukea näpeille.  Heittopituudet ja heiton helppous = Heitot ovat toooodella pitkiä syynä tähän on siiman epätasainen puolautuminen. Heittäminen on helppoa jo ensimmäisestä reissusta lähtien, koska kela on helppo virittää heittokuntoon.    Kammen  taittuvuus =  Mistään kelamerkistä en ole löytänyt helpommin kuljetustilaan taitettavaa kampea.
Takuu = 1 vuoden shimano takuu.

Tosin miinuksena on kallis hinta. Tosin halpis shimanojakin löytyy, mutta nuo yllä mainitut tiedot pätevät kalliimman (yli 60€) hintaluokan keloissa. TAkuusta en ole varma.

Nassikka

• "Niillä on pakko saada kalaa" Hän sanoi
    • View Profile
    • Email
« Reply #37 on: June 02, 2007, 18:49:01 »
Daiwa 1650, joku 90 luvun loppupuolella tehty, 5-6 vuotta toimi moitteettomasti, sitte käyttäjän huolimattomuudesta johtuen lensi pari osaa pois ja ei löytynyt enää. Seuraavana oli Mitchell 240, Hyvä kela myös! Ei oo vikoja ollu ja muutenki hyvän tuntunen heittää ja kelata. Tämänhetkinen kela on Daiwa CrossFire-E 3500-3i, Hyvä, mutta kokemusta ei oo tarpeeksi kertyny että vois enempää sanoa, muuten oon tykänny, mutta sais olla takajarrullinen, ostinki vaan hinnan takia  :-D
Todella hyvin sanottu.

esku

• View Profile
« Reply #38 on: June 04, 2007, 19:01:37 »
Itsellä Daiwan caprice 2500 .Kestänyt hyvin jigailut ym kalastuksen.Hintaahan kelalla on jonkin verran enemmän kuin jollain abuilla made in china, mutta eipä ole tarvinnut kiroilla kelan kehnoutta.Kuten kaikki tietää jigaaminen syö kelaa ja huonommat eivät tahdo kestää edes yhtä kautta.

Tasuriman

• Puntarin hytkyttäjä
  • Tasureissa on taikaa
    • View Profile
« Reply #39 on: June 04, 2007, 19:54:17 »
Itelläni käytössä on shakespeare ja vanha oli shimano, niin täytyy sanoa että shimano oli parempi.  :-)

Tuolla jossakin toisessa yhteydessä jo mainitsin omistavani Shakespearen kelan. Siihen olen kyllä ollut kokolailla tyytyväinen.
Kyseessä on Shakespearen AMBIDEX malli.  Minulla on parikin Shimanoa ja ollut joskus Abun ja Daiwan kelat.
 Näihin verraten  Ambidex on kyllä hyvä.
Siinä on yhdeksän Kuula- /neulalaakerin ansiosta pehmeä ja tasainen käynti, kitkajarrun säätö edessä ja jarrun toiminta tasainen ja helppo .Siimanohjain ja sanka, sekä puolan reuna kiillotettua titaania. Kela on kevyt ja kestävä. Ollut käytössä jo liki kymmenen vuotta ongelmitta. Ei ensimmäistäkään remonttia ole tarvinnut tehdä normaalin huollon lisäksi.
  Kyllähän se aluksi arvelutti ostaa Shakespearen kelaa, jolla hintaakin oli kohtalaisesti. Tuttu myyjä vakuutti , ettei tuote ole "sukuakaan markettien vastaavan merkkisille halpakeloille" ja näin on todellakin asia ollut.
   Kelassa ei oikeastaan edes näy vieläkään kulumisen merkkejä. Minä olen ollut siihen tyytyväinen ja mielestäni satsannut laatuun oikeassa paikassa.

Tasuriman

ps. katso www.OPM.fi

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #40 on: June 06, 2007, 19:47:06 »
Itse olen mieltynyt Daiwaan avokelana.Itellä on Daiwa Laguna 3500
ja on toiminut luotettavasti, tässä hyviä ja huonoja puolia:

+Tasainen käynti
+Helppo räikänsäätö
+Helpot ja pitkät heitot

-Siimanohjain ei aina mene kunnolla lukkoon
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

« Reply #41 on: June 09, 2007, 23:27:53 »
sanoisin abu...
Samoilla linjoilla Miskan kanssa perusteluina:
Pitkä ikäiset vavat/kelat (olen heitellyt yli 25 vuotta vanhalla setillä)
Kestävät vavat/kelat
ja uskon, että Abun tehtailla tiedetään minkälaisia keloja ja vapoja tehdään
niitä on nimittäin tehty yli 60 vuotta. :wink:
Parhain terveisin Miksu

wire

• View Profile
    • Email
« Reply #42 on: June 13, 2007, 21:06:33 »
Pari Okuman kelaa on minulla tällä hetkellä vakikäytössä heittelyssä ja toimivat erinomaisesti.
+puolausjälki hyvä
+etujarrun pehmeä säätö ja lisäaluslevyillä ohjeiden mukaan tuo jotain lisää :? (En ole kokeillut,vielä)
Miinuksia varmaan on mutta itse en ole löytänyt niitä,vielä.

Abun kelat olivat kestäviä keloja 70-80 luvulla mutta yhtään ei ole jäänyt laatikon pohjalle pyörimään niiltä ajoilta.Myös DAM kelat olivat hyvin kestäviä koneistoltaan mutta muistan että minulta meni sanka silloisesta kelasta poikki.Ikävä piirre.En tiedä ovatko nykyään kyseiset merkit avokeloissa hyviä.
Vetouistelussa käytän varmaa Amban 6000 ja se on jo kestänyt yli 10v. :-D Siimatilavuus on riittävä.Välillä kun purkaa osiksi ja öljyää niin kestää varmaan toiset 10v.

NightPiker

• View Profile
    • Email
« Reply #43 on: June 13, 2007, 22:45:27 »
Itse käytän abua mutta kaverillani on noita shimanoja joilla olen leikkinyt niin kyllä sanoisin että ääni menee shimanolle. Shimanot tuntuu aika ns.jämeriltä, toisin kuin oma abuni joka on muovia. Ja myös Shimanon quick fire on plussaa.
Suottaahan tuota tulla ja suottaahan tuota olla tulemattakin.

Juggis

• View Profile
    • http://taivaankansi.get.to
« Reply #44 on: June 27, 2007, 01:44:06 »
Okuma ja Shimano.

Abut hajonneet kaikki. Ostin sitten Abuun kyllästyneenä rikkoutumisten vuoksi kalleimman "nevahööd" -merkkisen haspelin honkkarista, jonka löysin. Sillon markkojen aikaan maksoi muistaakseni jotain 500-600 markkaa. Edelleen täysin kunnossa 8-)

Kevyemmissä vehkeissä mulla on sitten Shimanoa. Jotenkin nimenomaan kevyessä kalastuksessa olen tykästynyt Shimanon -tuotteisiin. Onhan noita keloja melkonen läjä, mutta ei niitä tule käytettyä kuin vain noita muutamaa :-)
Paras syötti on se siellä siiman päässä...

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #45 on: June 29, 2007, 15:28:35 »
En nyt ole mikään kela-asiantuntija, mutta Daiwaa (avokela) olen eniten ja kauiten käyttänyt ja hyvinhän se toimii edelleen. Ei ole kyllä erityisemmin pahaa sanottavaa muistakaan keloista, mutta jotenkin olen tykästynyt tuohon Daiwaan.

Keksitään nyt otain syitäkin:
-Siima ei mene kelalla sotkuun
-Siinä on liipasin
-Hyvin toimiva jarru
-Päästää siimaa kunnolla, ei tökkää kesken ilmalennon

Nuuskis

• View Profile
« Reply #46 on: July 03, 2007, 20:03:28 »
Ääneni menee ehdottomasti ruotsalaiselle laatumerkille; Abu Carcialle.  Tämä siksi, koska olen niillä ikäni kalastanut ja hyväksi todennut, ei yhtäkään vikaa ole vielä tullut. Liikkeissä olen kuitenkin hipistellyt kaikkia noita kolmea merkkiä, sekä vielä paria muuta, tämä ei kuitenkaan riitä vielä antamaan hyvää kuvaa mikä niistä on paras kela.

"Parhaiten", ainakin minun, käteen sopi liikkeessä tutkiessani Shimanon kela: pienehkö, kevyt, jarru ylhäällä, hyvä kammen muotoilu. Kaverin Shimanolla olen muutaman kerran heittänyt, ei lentänyt yhtä pitkälle, kuin omalla Cardinalilla, saattoi johtua pienestä siiman paksuuserosta.

Daiwasta sen verran, että kaverini saama Daiwan kela (alkuperää en tiedä) levisi muutama vuosi takaperin, tästä johtuen minulla on huono kokemus Daiwan keloista. En kuitenkaan väitä, että ne syvältä olisivat.

Okumoista ei sitten mitään kokemuksia, paitsi katselu ja näpistely.

Uskon, että kaikki kelat toimivat hyvin, kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Hyrräkeloista en voi muuta sanoa, kuin Abu legendaarinen Ambassadeur on ehdottomasti paras. Itse on hyrrää omista, mutta pelkkää hyvää olen kuullut Dööristä.
.............

Juseli

• MSN Messenger - jusek@luukku.com
    • View Profile
« Reply #47 on: July 07, 2007, 23:18:04 »
Shmano! Kelat ovat halpoja,kestäviä ja hyviä ittelläni tällä hetkella Shimano r 4000 käytössä.
Todella hyvä perus kela.

Tumzu

• View Profile
« Reply #48 on: July 07, 2007, 23:21:01 »
Omasta mielestäni shiamnon kelat ovat todella hyviä, koska kestävät kauan ja muutenkin toimivat hyvin, mutta jokainen kela kyllä kestää, jos sitä oikein käyttää...

JooND

• View Profile
    • Email
« Reply #49 on: July 18, 2007, 12:57:21 »
minun mielestä shimano ,paitsi itsellä on nyt käytössä joku dragon maxima:o. shimano oli viimevuonna.

Kellään tietoa tosta dragon maximasta?
« Last Edit: July 18, 2007, 13:40:28 by Pete »

Rapsutiini

• View Profile
« Reply #50 on: July 19, 2007, 10:53:12 »

Abu carcian laatu on huonoa, itsellä jäi pois käytöstä koska siiman ulostulo alkoi takkuilla vetouistelussa.
Yllättävää kyllä halvemman hintaluokan Mitchell on pärjännyt hyvin , jo 8 vuotta , kesäisin.

Joskus ei hintakaan ole tae sille miten kela kestää, ostin pari vuotta sitten abu ambasseurin kopion ( 45e), hopeisen De Paul merkkisen hyrräkelan joka on toiminut moittetta, siksi vedänkin uistellessa pääsääntöisesti abun ambulla ja De Paulilla, varalla Mitchell, isompi avokela.

Heittovehkeinä minulla on toiminut toistakymmentävuotta avokelashimanot 2kpl.

Ainut umpikela jonka omistan on yhä toimintakuntoinen Daiwa vuosimallia 1976...tuhansia tunteja kelailtu nuorempana.

humiru68

• Guest
« Reply #51 on: July 25, 2007, 01:36:02 »
1. Shimano koska ne ovat kaikki todella laadukkaita ainakin kalleimmassa hintaluokissa ja ennen kaikkea takuu pelaa.
2. Abu on legendaarisin ainakin Ambassadeurit.
3. Muut rojut mitä lie varmaan 100 eri merkkejä.

Tässä jotain omistani.
« Last Edit: July 25, 2007, 01:56:39 by humiru68 »

Hauestava

• View Profile
    • Email
« Reply #52 on: July 26, 2007, 10:22:50 »
Itellä oli Shakespeare:n merkkinen avokela käytössä vähän päälle 8 vuotta ja ei mitään vikaa.  :-) Mutta pari viikkoa sitte piti kyllä
ostaa uus kela ihan vaan sen takia ku se oli alennuksessa  :wink: Isä omisti Abu:n avokelan, mutta se ei kauaa toiminu :|
että ainakaa en sitä suosittele. Shimano:n kelat on kyllä ihan laadukkaita, mutta Shakespearea suosittelen.
"Ei se ota, jos ei annakkaan"

Ekku73

• View Profile
    • Email
« Reply #53 on: July 26, 2007, 16:05:23 »
Kyllä Penn kelat on parhaita! Ne on todella kestäviä, jarrut toimii, hyvät välitykset ja siima tilavuudet riittäviä!!

huug0

• life is life
    • View Profile
« Reply #54 on: July 26, 2007, 20:44:03 »
shimanon keloissa on hintalaatu suhde kohdallaan ja takuukin on hyvä.
Itselläni on shimanon kela joka on toiminut moitteetta,
joten shimano. :-o

Toniski

• View Profile
« Reply #55 on: July 26, 2007, 23:40:42 »
abmassadeurin ostasin koska ne on mun mielestä laadukkaimpia keloja ja mulla kestäneet paljon paremmin kuin muut. shakespearin comissariakin saa ainaolla rassaamassa.. :-)
vettä 3 metriä, monessa takila? Ei paljon syvemmällä!

Eetu_

• View Profile
« Reply #56 on: July 31, 2007, 14:49:11 »
Shimano hinta-laatusuhteeltaan. Mutta, itse Shakespearia. En tiedä miksi. Ovat ne halpoja. Tällähetkellä käytössä Ambidex 3000 CBS

handoo

• View Profile
« Reply #57 on: August 19, 2007, 12:22:10 »
Pflueger (Shakespeare) President on kolmen vuoden kovan käytön jälkeen edelleen tosi hyvä kela.
Lisäksi kokemusta on parista Abun 50-100 euron avokelasta, jotka ovat uutena hyviä ja muutaman kuukauden kalastelun jälkeen ne tekee mieli heittää mereen/jokeen/järveen.
Abun hyrrä on toki pelittänyt vuosia hienosti, mutta ainakaan normaalin/halvan luokan Abun avokeloihin en koske enää pitkällä tikullakaan.

stento-z

• Vika saalis
    • View Profile
« Reply #58 on: August 21, 2007, 12:05:06 »
Olen aina ollut döörin käyttäjä ja hyviä keloja on olleet MUTTA nyt ostin calcutan 100b ja ei ole pahaa sanaa sanottavana.Pehmee käynti hiton hyvä jarru(parempi kuin döörissä)pieni kela mutta tulee isotkin kalat ylös suosittelen vaikka on arvokas sehän kirpaisee vain kerran :evil:

appe

• MSN Messenger - ahonen993@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #59 on: October 09, 2007, 16:05:44 »
Shimano on nykyisin se laatutuote. 50€ shimano+vapa on ja se kestänyt nyt vissiin 5 vuotta ilman mitään ongelmaa, kerran vuodessa öljynnyt. Ostin melkein vastaavan abun hinta silläkin 50€ tosin ei vapaa ja heti valmiina oli vikaa. Sen sai korjattua rikalla, mutta muutenkin vähän nuljun tuntunen. Tuo shimano on ul sarjalainen vaan isoin hauki sillä on 5kg. Shimanossa tuon 5 vuoden jälkeen näkyy vasta muutamia jälkiä, hieman jotain naarmuja ja kelaus vivun reunoista alkaa jo olla maali kulunut repussa hinkaatumisen vuoksi pois ja tuon vivun päässä olevasta muovipalikasta josta sormet pitää kiinni on kuvionti hävinnyt kokonaan :D.  Tuo abu on vissiin joku shimanon luokissa 3000-4000.
« Last Edit: October 09, 2007, 16:09:08 by appe »

center>