Chat

Author Topic: Heitot hyrräkelalla  (Read 13150 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Räpeltäjä

• View Profile
    • Email
Heitot hyrräkelalla
« on: July 27, 2006, 09:36:02 »
Olen epätoivoisesti opetellut heittelemään ns. hyrräkelalla.
 Ei varmaan ole vaikeeta arvata miten on käynyt...
Jumalaton "härdelli" puolalla. Siinä sitten haetaan saksia ja puukkoja ja muita apuvälineitä..Kyllä on vanhat siimat uusiutuneet.
Olen yrittänyt säätää ja vääntää , vaihtanut heittonopeuksia ja vaikka mitä , tulos aivan sama.
Joskus tuntuu siltä että jos menen kelan lähellekkään niin se sotkee itsensä.
Olenko toivoton tapaus vai mikä menee vikaan?
Laitanko hyrrät keltaiseen pörssiin myyntiin...

fishfreak

• View Profile
    • Email
Vs: Heitot hyrräkelalla
« Reply #1 on: July 27, 2006, 10:57:58 »
laita uistin siiman päähän ja säädä heittojarru niin että kun vapautat puolan niin uistin tippuu vavan kärjestä n:30cm.itse heittäminen tapahtuu niin että vapautetaan salpa,pidetään peukaloa puolan päällä ja vapa vedetään tosi lujaa taaksepäin jolloin viehe jännittää vavan..

kun vapa on jännittynyt taaksepäin niin eteenpäin heittäminen tulisi lähteä melko jouhevasti ettei vavan jännitys pääse karkaamaan..puola tulisi vapauttaa n.kello kahden kohdalla eli heität viehettä ylöspäin.jos vapautat puolan liian myöhään niin viehe tipahtaa varpaiden juureen.sitten kun heitto on lähtenyt niin peukalolla voi hieman jarruttaa puolaa jolloin sykkyrä mahdollisuus vähenee.

älä edes opettele heittämään hyrrällä sivusta vaan heitä YLÄKAUTTA.olen nähnyt joitakin opetus dvd levyjä jossa opetetaan heittämään sivulta ja se on ihan syvältä.raskaalla uistimella aloittaminen on helpompaa kuin kevyellä.vastatuuli myös haittaa heittämistä.

jos ja kun tulee niitä siimasotkuja niin ne saa helposti selville kun vedät siimaa ulos niin paljon kun sitä tulee ja sitten kun se sotku tulee kohdalle niin nostat vain sen siimalenkin ylös jonka alta se jo selvillä oleva siima tulee..ja taas vedät siimaa ulos jne.

en tiedä minkälainen hyrrä sinulla on mutta omassa abun 6500 c3 kelassa on 6kpl säädettäviä heittojarruja..helpottaa heittämistä aloittelijoilla.

Räpeltäjä

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: July 27, 2006, 13:19:16 »
Kelana on Abun 6000. Siimana tällähetkellä  taitaa olla joku halpa ablon. Meinasin pistää siihen oppimisen jälkeen Power Pro 0.23 .
Kiitoksia hyvistä ohjeista. Täytyy ruveta harjoittelemaan..

fishfreak

• View Profile
    • Email
« Reply #3 on: July 27, 2006, 22:31:53 »
oman kokemuksen mukaan mitä paksumpi siima niin helpompi heittää,ohut siima varsinkin monofiili tahtoo mennä kelauksessa edellisten kerrosten väliin/alle jolloin heittotilanteessa puolan pyöriminen tökkii.

itse olen käyttänyt 0,35ja0,40 berkleyn trilene monofiilia lohen kalastuksessa..toki muitakin hyviä siima vaihtoehtoja on olemassa.

joustava/pehmeä siima oikenee vaparenkaissa paremmin kuin kovempi pintainen siima

kuitusiima on varmasti myös hyvä vaihtoehto

ATVReaper

• View Profile
« Reply #4 on: April 04, 2013, 13:53:00 »
Aattelin hankkia hyrräkelan ens kautta varten tarkotuksena heittely kalastus. Osaisko joku suositella alottelijalle jonku näköstä halpaa settiä?
Kalastus tiivistettynä. Kaks nälkästä kyttää toisiaan. Toinen siiman toisessa päässä ja toinen toisessa.

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #5 on: April 13, 2013, 21:18:44 »
Aattelin hankkia hyrräkelan ens kautta varten tarkotuksena heittely kalastus. Osaisko joku suositella alottelijalle jonku näköstä halpaa settiä?

Heittelyyn ei taida kunnollista hyrrää ihan halvimmasta päästä löytyä, ainakaan kevyemmille vieheille. Vetohyrriä kyllä mutta niillä ei oikein ole heitto-ominaisuuksia. Tietenkin se mikä on halpa, on kovin suhteellista.

--------------

Roviolla poltettiin keskiajalla noitia. Nyt siellä poltetaan Angry Birds piraattipelejä.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #6 on: April 14, 2013, 11:53:56 »
Vapa on tärkeässä osassa kun hyrrällä heitellään. Vavan täytyy olla enemmän kokotoiminen kuin kärkitoiminen. Heitto ei saa olla liian ns. nopeatempoinen vaan enemmänkin vavalla sitä uistinta seuraava ja laajempi liikkeinen. Ainakin siinä vaiheessa kun heittoja opetellaan.

Savinen

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: June 06, 2013, 18:53:29 »
Nuorena kun tuli paljon enemmän kalastettua ostin sitten kaverilta 6500c3 abun hyrräkelan, eihän mulla siihen ollu mitään hyrrävapaa varaa ostaa vaan sillä 2 ja kymmenen pitkällä avokela vavalla sitä heittelin, hyvin lensi eikä sotkujakaan tullu. Nyt sitten vanhempana ostin uuden 6500cee kolmosen (kun sen vanhan vei nussi) on oikein hyrrävapa ja pituutakin on 3 metriä mutta eipä se heittäminen tunnukkaan luonnistavan ja kaveri heittää avokelalla yhtä pitkälle. Olen monnesti miettinyt mistä tämä johtuu mutta en oikein muuta tule mieleen kun harjoituksen puute.

center>