Chat

Author Topic: Kuinka kauan olet kalastanut?  (Read 42397 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fatoverboard

• MSN Messenger - fatoverboard@luukku.com
    • View Profile
Vs: Kuinka kauan olet kalastanut?
« Reply #90 on: March 30, 2007, 12:40:51 »
Mato onki oli käytössä jo 2-3 vuotiaana ja virveli tuli mukaan kun olin 4 vuotias. Eli kun kysymys tais olla milloin eka virvelöinti kerta niin vastaan että kesällä tulee 15 vuotta täyteen.

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #91 on: March 30, 2007, 12:59:58 »
Vähän on pakko kritisoida aihetta. Ensinäkin seurasin 7-vuotiasta veljeäni kun hänelle pisti virvelin käteen, niin ei sillä ollut mitään hajua, että miten se toimii. Faktahan on, että sen ikäisenä motoriikka on vasta kehittymässä sille tasolle, että ylipäätänsä pystyisi virveliä käyttämään. 6-vuotias on nuorin joka omasta mielestäni pystyy virveliä käyttämään ja siinäkin tapauksessa on jo hyvin nopeasti kehittyneestä kaverista kyse. Joten voitaisiinko tehdä niin, että jätetään nuo 3, 4, 5 ja ehkä myös 6- vuotiaana aloitetut kalastukset omaan tietoon. Jos puhuttaisiin mielummin sellaisesta tasosta, jolloin se muuttui oikeasti kalastukseksi. Mato-ongestakin uskallan sen verran sanoa, että ehkä jo neljä vuotias osaa pitää vapaa yksin kädessä, mutta ei sekään vielä tarkoita sitä, että silloin on kalastuksen aloittanut. Pahoittelen jos kritiikkini vie nyt joltain yöunet, mutta olit nyt vaan pakko hiukan avautua ja en usko, että olen ainoa mielipiteeni takana!
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

alottelia

• minä täs
    • MSN Messenger - juippi.k_94@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #92 on: March 30, 2007, 14:14:52 »
ehä 3 tai 4 vuotta
kiitän ja kumarran

taimen1000

• View Profile
« Reply #93 on: April 03, 2007, 13:38:02 »
30 vuotta tulee täyteen tänä kesänä. :-) :wink:
Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle.
- Babylonialainen kirjoitus v. 2000ekr.

garfunkel

• View Profile
    • Email
« Reply #94 on: April 05, 2007, 15:19:28 »
Olisinkohan ollut viiden vai kuuden vanha kun ekan kerran olin onkivavan päässä yksikseni ja vielä kisoissa, olin toinen silloisella taino mikseipä nykyiselläkin kotijärvellä :D siitä about puolen vuotta - vuosi kun sain oman umpikelan ja vavan. sitten tuossa 10vanhana taisin saada ekan avokelan ja vavan. Nyt sitten on hieman "paremmat vehkeet", tuli kesällä ostettua perhovehkeetkin. Kyllä niitä vuosia on kertynyt.

jcuster

• Kenraali Katiska
    • View Profile
« Reply #95 on: April 10, 2007, 03:45:35 »
n.22 vuotta... alkaa tuo mökkijärvi jo olemaan aika tuttu.
harvoin sinne tyhjää reissua heittää, mutta kerran vuodessa niinkin käy. ainakin viimeisen 8v. on joka vuosi ollut tasan yksi mp-reissu... palauttaa aina takaisin veneen tuhdolle jottei ylpisty.
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

JAM0

• View Profile
    • http://koti.mbnet.fi/aulut/
    • Email
« Reply #96 on: April 10, 2007, 12:44:47 »
Ikää on pian 24 ja kalastusta harrastanu about 21 vuotta. Ennätyskalani sainkin 3-vuotiaana. Soudin verkkoja isälleni ja saimme kotijärvestä 10,5-kiloisen hauen. Hauki oli 110cm ja minä 105. =)

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #97 on: April 10, 2007, 13:21:13 »
Ei millään pahalla, mutta sen haluaisinkin nähdä kun 3-vuotias soutaa. Pikkuinen maailman ihme olisi. Jotkut imee tuttiakin vielä 5-vuotiaaksi. Voihan sitä tietysti samalla verkkoja käydä katselemassa... Olisiko paljoa pyydetty jos lopetettaisiin koko aihe? Lyötäisiin lukkoon? Ei tästä ole kenellekkään mitään iloa. Lähinnä koomista lukea näitä superlahjakkuuksien kalastamisaloituksia vaippaiässä. Ei hyvä!

osmanhauki

• Guest
« Reply #98 on: April 10, 2007, 15:44:49 »
no mutaman kerran heitin tuolloin 4vuotiaana mutta enimmäkseen pilkintää ja onkimista en tuolloin vielä paljon kalastanu virvelillä

JazzSinatra

• View Profile
    • Email
« Reply #99 on: April 10, 2007, 20:27:50 »
tarkalleen ottaen 8 kuukautta. :-D

kala poeka

• Innokas kalastaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #100 on: April 12, 2007, 17:37:30 »
noin 6w virvelillä mutta 2w madonkeran! :-)

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #101 on: April 12, 2007, 20:40:54 »
Mato-onginta aloitettiin silloin, kun isukki joutui vielä auttamaan vavan pitelemisessä.  :-D
Luultavasti jokainen on matarilla kalastanut ihan muutaman vuoden ikäisenäkin. Entä jos laitatte erikseen ajan ilman mataria?
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Karski

• MSN Messenger - jannekarjalainen91@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #102 on: April 12, 2007, 21:16:32 »
alotin virvelillä kalastuksen 7 vuotiaana,mutta silloi se ei vielä oikein innostanut niin sanotaanko että aktiivisesti olen kalastanut n.8 vuotta,niistä vusista 5 ensimmäistä kalastin umpikellalle kun sitten kalastuksesta alkoi tulla jokapäiväinen harrastus(lähes :-D)niin pitihän se ostaa kunnon avokelakin :-D
''eise oo niin justiinsa''

Äitini on lohi

• Rumallakin perholla saa kalaa kunhan on omatekemä
    • MSN Messenger - kari.vallo@luukku.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #103 on: April 12, 2007, 22:46:04 »
Vähän on pakko kritisoida aihetta. Ensinäkin seurasin 7-vuotiasta veljeäni kun hänelle pisti virvelin käteen, niin ei sillä ollut mitään hajua, että miten se toimii. Faktahan on, että sen ikäisenä motoriikka on vasta kehittymässä sille tasolle, että ylipäätänsä pystyisi virveliä käyttämään. 6-vuotias on nuorin joka omasta mielestäni pystyy virveliä käyttämään ja siinäkin tapauksessa on jo hyvin nopeasti kehittyneestä kaverista kyse. Joten voitaisiinko tehdä niin, että jätetään nuo 3, 4, 5 ja ehkä myös 6- vuotiaana aloitetut kalastukset omaan tietoon. Jos puhuttaisiin mielummin sellaisesta tasosta, jolloin se muuttui oikeasti kalastukseksi. Mato-ongestakin uskallan sen verran sanoa, että ehkä jo neljä vuotias osaa pitää vapaa yksin kädessä, mutta ei sekään vielä tarkoita sitä, että silloin on kalastuksen aloittanut. Pahoittelen jos kritiikkini vie nyt joltain yöunet, mutta olit nyt vaan pakko hiukan avautua ja en usko, että olen ainoa mielipiteeni takana!
Jos olen käynyt 4-vuotiaana ekan kerran merellä ja monta kertaa sitä ennen virvelillä kalassa niin enkö ole silloin vielä kalastanut? ja kalat irrotin silloin jo itsekkin (paitsi säynäviä tai muita isoja kaloja :roll:)
Mie en kritisoi tuohon, kai ne jotku nuorena aloittaa, mutta haluan kertoa esimerkin tähän huonoista vanhemmista: Olin Reppafjord joella (lohijoki) kvaldsund kunnassa lähellä Hammerfestia, siellä isä nosti noin 5 v. vanhan pojan kivelle syvänteen reunalle ja pani vavan pojalle käteen jossa oli se käsikahva johon käsi pannaan sisään (ent. yksikätinen) heittovapa. No pojalla oli joko perho tai mato ilman kohoa siinä ja räpi sillä siinä. Siihen tarttui 11 kiloinen lohi joka saatin kylläkin ylös, mutta jokatapauksessa pojan ääsi ei irronnut vavasta kun oli pannut sen ranteeseen saakka sisään siihen kahvaan, poika ei painanut mitään kun lohi lähti siitä ja kelaa ei ollut joka olis antanut siimaa. Hirveän hässäkän jälkeen saatiin poika pelastettua melkeinpä puolikuolleena, hänelle annettiin tekohengitystä ja olipa viellä joku joka katsoi tärkeämmäksi saada vapa kiinni ja lohi maille.. Siis asian juoni, katsokaa missä annatte lastenne kalastaa... Itse olen kalastanut 40 v. Aloin 6 v. vanhana

Äitini on lohi

• Rumallakin perholla saa kalaa kunhan on omatekemä
    • MSN Messenger - kari.vallo@luukku.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #104 on: April 12, 2007, 22:53:48 »
Ja vielä lisäys että kun aloin kalastaan 6 v. vanhana niin veli heitti uistimen ja minä vain kelasin, olen seurannut noita alle 7 v. vanhoja lapsia, ei ne osaa heittää sinne mihin pitäis, siinä tulee vaaratilanteita hälle itelle ja kanssa olijoille, ei niillä tosiaankaan motoriikka pelaa..

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #105 on: April 12, 2007, 23:42:59 »
Ja vielä lisäys että kun aloin kalastaan 6 v. vanhana niin veli heitti uistimen ja minä vain kelasin, olen seurannut noita alle 7 v. vanhoja lapsia, ei ne osaa heittää sinne mihin pitäis, siinä tulee vaaratilanteita hälle itelle ja kanssa olijoille, ei niillä tosiaankaan motoriikka pelaa..
tuo on täysin totta!
muistan muutama vuosi sitten kun koitetiin opettaa juruikin yhtä 7 vuotiasta heittämään avokelalla ja välilä heitot onnistui ihan hyvin mutta suurimmaksi osaksi heitot meni miten sattuu välilä taaksepäinkin!
pari kesää sitten tuli opetettua siskoni tyttöä 9v ja ei siitä kyllä meinannut tulla mitään. Sitten otettiin se mukaan kalareissulle ja silloin hän sai 7 haukea ja 3 ahventa ja itse sain 7 haueka ja 4 ahventa!  :-o
Kyllähän Silläkin välillä hetiot meni miten satuu ja pientä suuttumistakin oli aina havaittavissa mutta niistä kuitenkin aina selvittiin.
Nyt kuitenkin heittäminen onnistuu jotenkuten kummallakin henkilöllä.
 :-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

osmanhauki

• Guest
« Reply #106 on: April 20, 2007, 15:56:10 »
No nuon nuoret ny osaa just tiinsa jotenki heittaa. Mutta ei ole pakko lukea jos jotkuvalittaa että 3 vuotiaana alotettu kalastus no olisko parempi ku alkais kalastaa 40 vuotiaana?

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #107 on: April 20, 2007, 17:19:23 »
Ei idea olekkaan se etteikö 3-vuotias saisi aloittaa kalastamista, vaan se, että sen ikäinen ei sitä yksinkertaisesti pysty tekemään. Vähän järkeä mukaan jos saa pyytää. Miettikää, koska oikeasti aloitte harrastamaan/kalastamaan. Satunnaiset kokeilut vaippaiässä eli toisinsanoen pidäppä isin vapaa niin isi ottaa kuvan, ei vielä tarkoita sitä, että olisit aloittanut kalastuksen.

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #108 on: April 20, 2007, 17:24:18 »
16-5=9.. eli onhan sitä tullut 9 vuotta harrastettua  :-) ensin alotettiin mato-ongella ja pilkillä mut sitten kun saatiin Shakespearin umppari ni se oli sitä jotain  :-D

kaivo

• Guest
« Reply #109 on: April 21, 2007, 10:42:56 »
Oppiminen on yksilöllistä, kalastuksessakin. Alle kouluikäinen lapsi voi oppia heittämään ja kelaamaan avokelalla, jos joku kärsivällinen henkilö haluaa opettaa sen hänelle. Velipoikani oppi heittämään aikoinaan viisivuotiaana, ja sai ensimmäiset kalansa seuraavana vuonna täytettyään kuusi vuotta. On ymmärrettävää että siimasotkuja tulee alussa melko usein ja uistintakin saa olla irroittelemassa pohjasta monta kertaa reissun aikana, mutta samanlaistahan se on ollut meillä kaikilla harrastuksen alkumetreillä.

Heittämistä, kelaamista ja kalan ylösottoakin voi harjoitella lapsen kanssa etukäteen vaikkapa kotipihalla. Mielestäni opetuksessa on tärkeintä olla paitsi kärsivällinen, myös havainnollinen ja ennen kaikkea tulisi aina perustella lapselle, miksi mikäkin juttu tehdään. Kouluikäiselle kalastajanalulle voi opettaa jo jonkin monikäyttöisen kalastussolmun, esim. Unisolmun, käyttämällä harjoitteluvaiheessa ensin vaikkapa narua, sitten paksua siimaa... Kalan perkaaminenkin on opetettavissa pian sen jälkeen, kun puukko pysyy turvallisesti lapsen kädessä. Jne.   
« Last Edit: April 21, 2007, 10:47:23 by Kaivo »

Eetu_

• View Profile
« Reply #110 on: April 21, 2007, 10:54:49 »

Heittämistä, kelaamista ja kalan ylösottoakin voi harjoitella lapsen kanssa etukäteen vaikkapa kotipihalla.
Kuten myös perhonheittoa.

Fiskare

• View Profile
    • Email
« Reply #111 on: April 21, 2007, 11:21:18 »
On sitä tullut kalasteltua jo about 10 vuotta.
Pienenä pelkällä ongella ja sit vähän isompana virvelillä.
 :-D

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #112 on: April 21, 2007, 12:03:30 »
Oppiminen on yksilöllistä, kalastuksessakin. Alle kouluikäinen lapsi voi oppia heittämään ja kelaamaan avokelalla, jos joku kärsivällinen henkilö haluaa opettaa sen hänelle. Velipoikani oppi heittämään aikoinaan viisivuotiaana, ja sai ensimmäiset kalansa seuraavana vuonna täytettyään kuusi vuotta. On ymmärrettävää että siimasotkuja tulee alussa melko usein ja uistintakin saa olla irroittelemassa pohjasta monta kertaa reissun aikana, mutta samanlaistahan se on ollut meillä kaikilla harrastuksen alkumetreillä.

Heittämistä, kelaamista ja kalan ylösottoakin voi harjoitella lapsen kanssa etukäteen vaikkapa kotipihalla. Mielestäni opetuksessa on tärkeintä olla paitsi kärsivällinen, myös havainnollinen ja ennen kaikkea tulisi aina perustella lapselle, miksi mikäkin juttu tehdään. Kouluikäiselle kalastajanalulle voi opettaa jo jonkin monikäyttöisen kalastussolmun, esim. Unisolmun, käyttämällä harjoitteluvaiheessa ensin vaikkapa narua, sitten paksua siimaa... Kalan perkaaminenkin on opetettavissa pian sen jälkeen, kun puukko pysyy turvallisesti lapsen kädessä. Jne.   

Tällainen 5-vuotias on jo luonnonlahjakkuus. Tosiaan pointti ei olekkaan se etteikö yksi tuhannesta pystyisi oppimaan sitä jo alle kouluikäisenä, vaan se, että se ei ole vielä kalastuksen aloittamista. Se on korkeintaan kokeilemista. Kun otsikko on: "Kuinka kauan olet kalastanut", ei porukka voi sanoa, että oon nyt 13-vuotta ja ensimmäisen kerran näin mato-ongen/virvelin 3-vuotiaana, joten olen kalastanut 10-vuotta. En jaksa uskoa, että alle kouluikäinen on niin kiinnostunut kalastuksesta, että voi sanoa aloittaneensa kalastuksen. Kuulostaa ihan järjettömältä :?

osmanhauki

• Guest
« Reply #113 on: April 21, 2007, 13:13:57 »

Tällainen 5-vuotias on jo luonnonlahjakkuus. Tosiaan pointti ei olekkaan se etteikö yksi tuhannesta pystyisi oppimaan sitä jo alle kouluikäisenä, vaan se, että se ei ole vielä kalastuksen aloittamista. Se on korkeintaan kokeilemista. Kun otsikko on: "Kuinka kauan olet kalastanut", ei porukka voi sanoa, että oon nyt 13-vuotta ja ensimmäisen kerran näin mato-ongen/virvelin 3-vuotiaana, joten olen kalastanut 10-vuotta. En jaksa uskoa, että alle kouluikäinen on niin kiinnostunut kalastuksesta, että voi sanoa aloittaneensa kalastuksen. Kuulostaa ihan järjettömältä :?

Ei oo pakko lukea jos pitää kerra olla tollanen että ei joku on alottanu kalastuksen neljävuotiaana ja määny sitte oon kateellinen ku en itte alottanu sitä siilloo ja ny mää sitte valitan muill4e tästä jos aihe olisi KOSKA ALOITIT TIETOISEN KALASTUKSEN nii sillo vastailtaas jotai 8-10 vuotiaina :wink:

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • View Profile
    • Email
« Reply #114 on: April 21, 2007, 13:51:09 »
Hyvä on luovutan. Kirjoitelkaa mun puolesta minkälaisia satuja tahansa. Aivan sama.
Nostan hattua niille jotka oikeasti on aloittanut kalastuksen niin nuorena ja ei tuollaisesta asiasta voi olla kateellinen. Miksi siitä pitäisi olla kateellinen? Se että itse olen kalastanut ehkä 13 vuotta enemmän tai vähämmän aktiivisesti ei kerro mitään itsestäni. Sitä voi heitellä 30- vuottta samoilla välineillä kehittymättä kalastajana juuri lainkaan.
Mutta luovun nyt tästä aiheesta. Turha tästä on jaaritella kun oma pointtini ei näköjään tule selväksi. Pahoittelen aiheuttamaani häiriötä.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #115 on: April 21, 2007, 14:00:55 »
Voisin vaikka veikata ettei se 3-4 vuotiaana kalastuksen aloittanut niinä ensimmäisinä 6-8 vuotena juuri ympärivuotisesta kalastuksen harrastuksesta voi puhua. Taitaa olla tuo päiväkoti, leikkikoulu, ala-aste ja peruskoulun käynti siinä etusijalla. Enemmän se taitaa olla sitä "kesämökillä" onkimista ja isän kanssa virvelöintiä ja uistelua. Onko se sitten harrastamista, en tiedä.
Vanhempana kun opiskelee tai on työelämässä, hänen ei juurikaan tarvitse vapaa-aikaansa käyttää kuin juuri siihen mihin sitä itse haluaa, ja kulkeminen, lupien ostaminen, veneiden hommaaminen, välineiden uusiminen/lisääminenkään ei ole ongelma, kuten ehkä sillä 8-vuotiaalla peruskoululaisella joka on "harrastanut" jo 3-5 vuotta.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #116 on: April 21, 2007, 16:48:15 »
itsekkin muistan kun ala-asteella ekalla luokalla ollessa, käytiin koulun jälken nopeasti kotona hakemassa mato-onget ja pilkki onget ja mentiin kalaan. Sitten iltasella tultiin kotiin iso pussi kaloja mukana. Tätä tuli harrastettua iaka säännöllisesti. Pilkki ongilla ongittiin laiturilta johon ei tietenkään ois saanu mennä.
Tuota harrastettiin kvareiden kannssa aina kakkos luokkaan asti jaa sitten pikku hiljaa hiipui kunnes tuli itelle eka avokela kuvioihin ja sen jälkeen on tullut kalastettua "aktiivisesti" viikoittain. No ei tietenkään joka viikko päässyt kalaan kun oli koulut käytävä. Mutta koulun jälkeen nopeasti tuli aina kalalle lähdettyä ja juurikin keväällä kun koulun jälkeen ehti pilkille niin pilkille vaan vaikka valoisaa ei ollut kun pari tuntia. Tuota voi kutsua jo innokkuudeksi!
Eli äkkiä laskettuna olen kalastanut sen n. 14 vuotta joista pari vuotta oli tuota mato-onkimista ja umpikelalla heittelyä. 
Tietenkin kalastin mato-ongella ja pilkkimällä(jäällä) isäni mukana jo sillon heti 3-5vuotiaana, mutta ei niistä ite edes mitään muista niin en myöskään voi sanoa että oisin sillon harrastanut yhtään mitään.
 :-)
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

250gl

• 450g ja 33cm Ahvena
    • View Profile
« Reply #117 on: May 09, 2007, 09:33:39 »
Noin 12 vuotta

Siikapossu

• Rapanaama Pro Guido
    • View Profile