-mdmx varmaankin huomasi että annoin painouistinten käytölle mahdollisuuden, jopa toimivan. Itse pidän kuitenkin takilakalastusta mielekkäämpänä ja sinä taas litkan vetoa.
Joo, onhan noissa puolensa molemmissa. Pidän litkasta koska uistelen lähinnä kuhaa, ja kuhat tykkää purra ruuttaa. Ja saa samalla siimalla kalastettua laajan alueen pinnasta pohjaan. Huonopuoli tuossa on että kalat tulee yleensä otettua ylös siimasta vetäen, kuhan kanssa sillä ei ole juuri merkitystä, isommatki tulee kun vetää vaan rauhassa. En kuitenkaan suosittele tätä toimintatapaa esim merilohen kanssa. :> Takerruin ehkä turhaksi tuohon yhteen lauseeseen jossa totesit takiloiden olevan ainut toimiva tapa kalastaa syvältä, mutta se siitä, makuasioita lienevät nämäkin.
Kirjoituksestasi päätellen tiedät kalastuksesta enemmän kuin keskivertoheput niin otappa kantaa varsinaiseen aiheeseen eli missä mielestäsi syvännevaaput maximissaan ui. Edelleen väitän että tuo 5 metriä on aika lähelle totuutta vaikka se täällä kyseenalaistettiinkin.
Joo kyllä tuo 5m on mielestäni aikaslailla maksimi. Deep Tail Dancerin voi juuri ja juuri saada jäämään pohjaan 5metrissä vielä 0.35mm siimalla jos vetovauhti on vaapun sukelluksen kannalta optimaalinen (lieneekö kalan kannalta jo liian kova?), ja siimaa on ulkona sopiva määrä (ei liikaa, ei liian vähän :>). Nopeuksilla ja siimamäärillä joita itse yleensä käytän ei mielestäni taida mennä edes ihan noin syvälle.
Aivan totta puhut myös siitä että liika siimamäärä nostaa vaappua ylemmäksi, tämäkin on asia joka opittiin aivan ensimmäisten joukossa kun harrastusta aloiteltiin.

Turha sitä siimaa on sinne liikaa laskea, ei olekkuin haittaa.
Rapalan ilmoittamat arvot varmaankin mitattu optimaalisissa olosuhteissa, siimalla joka juuri ja juuri kestää vaapun vastuksen. :> Onhan noita, esim autoradioita jotka ilmoittavat tehoiksi 100wattia, joka on teorissa täysin mahdotonta. Vähän ontuva vertaus, mutta pointtina se että ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee, valmistaja vetää yleensä aina kotiinpäin.
Itse en ole sukeltelemaan jaksanut lähteä

, mutta kaikuluotain on kyllä parhaimmasta päästä, ja vedet tuttuja. Ikinä ei ole mitkään syvännevaaput pohjaa raapineet yli 5metrin vedessä, normaalissa kalastustilanteessa. Syvyysennätyksiä en niillä ole koittanut rikkoa, jos syvälle haluan niin käytössä on joko syväinlevy, painouistin (tai useampi), tai takila.