Chat

Author Topic: Temmesjoki  (Read 52203 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rambo-Jonne

• View Profile
Temmesjoki
« on: August 09, 2006, 11:59:07 »
Haluaisin lisää tietoja kyseisestä joesta, koska omat rajoittuvat vain sen liikenneympyrän jälkeisen valtatien
kohdan kalastukseen.Kalaa on tullut hyvin (haukea) mutta vesi on siinä kohtaa sellaista, että c&r periaatteella
on menty. Nyt muutamia kysymyksiä; Onko joessa minkäänlaisia esteitä voimaloita/patoja? Onko muista paikoista
tuolla saanut kalaa? Missä muualla olisi hyviä heittopaikkoja?(kun olen katsellut niin on näyttänyt siltä että melkein
joka paikassa on veden ylle kaartunut puita ja heittäminen on mahdotonta) Saako joesta muuta kalaa kuin haukea?

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • AOL Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • Yahoo Instant Messenger - lohen+pyytäjä
    • View Profile
    • -
Vs: Temmesjoki
« Reply #1 on: August 09, 2006, 13:17:36 »
On Temmes joessa yksi pato ja se on kun ajetan limingan kirkonkylältä tupoksen tielle siitä ajetaan noin.3km.Niin näkyy temmesjoki. sitten käännytään vasemmalle olevalle tielle. Sen kun loppuun ajaa niin siellä on pato mutta siinä ei saa kalastaa. Ja kun ajaa padolta tulo suunta päin niin näkee muutamia rantajo missä voi kalasta. Aivan sama mihin rantaan menee. Siitä on tullu 6kg hauki,harreja,joskus pikku tammukka,ahventa,lahnaa,särkee seipii ym..... Ja niissä rannoissa on hyvä heitellä  ja eikä ole liika matalaa siinä on noin.7m vettä.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

Bommari

• View Profile
« Reply #2 on: August 09, 2006, 14:56:31 »
Onko harrit ja tammukat ihan luonnonvaraisia?  :-o Perhana, tässähän saa ruveta kalavärkit virittämään, sillä temmesjoki ei ole itsestä kaukana - 15km.

OT: Oottekos käynyt "musta-joella"? Sieltä nousee aivan jumalattomia särkejä, ahvenia ja haukeja. Omat ennätykset kys. joesta ovat: Särki 430g, ahven 496g ja hauki 3.7kg. Kerran oli "melko" iso hauki kiinni, 15kilon peruke päsähti poikki, väsyttelin haukea n. 2min ja päks, peruke poikki. Epäilisin hauen kooksi 8kg, koska sain se rauhassa kelattua rantaan jä näin sen selkäpuolen.

Joskusi myös keväthaukia nousee n. 10kappaletta per 2h! Käyvät keväällä kohon kimppuun monesti  :-D

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #3 on: August 09, 2006, 17:38:57 »
Kertokaapas lisää noista harreista millä perholla/uistimella on niitä tullut? Olen pitänyt ennen vaan haukijokena  :-)

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #4 on: August 09, 2006, 19:49:34 »
Kertokaapas lisää noista harreista millä perholla/uistimella on niitä tullut? Olen pitänyt ennen vaan haukijokena  :-)

red puh perholla saa ihan hyvin sieltä harria.
Onko harrit ja tammukat ihan luonnonvaraisia? 

Ei vaa sitä on istuttettu.

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #5 on: August 10, 2006, 12:12:50 »
Eli jos oikein ymmärsin niin pato on ennen haarasiltaa, vai? Kalastatko siis meren vai haarasillan puolella?

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #6 on: August 10, 2006, 13:49:45 »
Eli jos oikein ymmärsin niin pato on ennen haarasiltaa, vai? Kalastatko siis meren vai haarasillan puolella?

Se ei ole haarasillan lähellä vaan menet limingan kirkon kylälle sieltä ajat liikuntahallin edestä suojatien möykyn yli ja siitä ajat niin kauan kun tulee joki eteen sit käännyt vasemmalle. Ja sit kun tulee semmonen kahen tien haara mee vaa vasempaan tiehen sitte siinä on niitä rantoja niissä voit kalastaa. Ja kannattaa käydä sen tien lopussa siellä padolla. ps: siinä padolla et saa kalastaa. :wink:

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #7 on: August 11, 2006, 19:14:22 »
Käytiin eilen ja sain ongella 300-400 grammaisen ahvenen (otti pikku särkeen eikä ollut koukuissa kiini)

suspi

• View Profile
« Reply #8 on: August 11, 2006, 21:59:03 »
Ite oon kalastanu lähinnä haarasillan alla. Pohjahan on siinä kohdalla täysin sora/kivipohjainen, jossa on paljon harjaterästä, eli uistimai jää pohjaan, jos ei tiedä pohjan muotoja.
Tänävuonna ei kalaa ole tullut sitten kevään, kun vesi on todella alhaalla. Pääsee käytännössä lenkkareilla yli kuivimmasta kohdasta.
Keväällä haukea on löytynyt jäteveden poistoputken puoleiselta rannalta. Kalat ovat ihan rannassa. Minnarilla on tullut parhaiten. Jigi kannattaa laittaa perään.
Kesällä, kun lumpeet ovat kasvaneet, niin toinen ranta antaa parhaiten kalaa. Lumpeikon vieressä on lähinnä pikkuhaukea. Pitkäheittoiset lusikat on tuolloin omiaan, mutta kovin syväuintisia eivät nekään saa olla. Lumpeikoin vieressä on uppotukki.
Keväällä nuo harjateräspätkät on aika paha ongelma, mutta kesällä ne tulevat pintaan ja niitä voi hieman väistellä.
Sillalta kun lähtee kävelemään viereiseen metsään polkua pitkin pääsee toiselle hyvälle paikalle. Itte en oo paikalla vielä kerennyt käymään, mutta sieltä saa kuulemma hyvin haukea.
Poistoputken eteen ei kannata jättää sitten mitään ja jos sattuu itse kohdalla olemaan ja alkaa veden ääni kuulumaan, niin kannattaa juosta pois alta.
Uistimista parhaiten on toiminu minnow spoon jigin kanssa, suspi-jigit ja abun toby. Nuo on aika peruskamaa sinne.
Taimenenkin olivat saaneet siitä kohdasta tänä keväänä.
Nyt ei kannata paikalle vaivautua, mutta kun vettä saadaan kunnolla ja vesi nousuun, niin voi harkita reissua.

Cookie

• View Profile
« Reply #9 on: August 11, 2006, 23:45:24 »
Ylempänä joen kalakanta on lähinnä särkeä , haukea ja ahventa. Myöskin muutamia mateita olen saaanut, kaikki rapumertoihin uineita yksilöitä. Harjusta on ilmeisesti ylempänäkin, mutta todella satunnaisesti. Viimeisimmät havainnot ovat muutaman vuoden takaa, kun pikkuvveli sai katiskalla kaksi kappaletta pyytäessään haukea keväällä. Näitä ei mitattu, mutta kuulemma isompia kuin suurimmat särjet  :-P.

Lisäksi isä sai joskus 90-luvulla yläjuoksulta pikkuvaapulla yhden 42-senttisen harjuksen Nämä ovat ainoat täysin varmoiksi tietämäni harrit Temmesjoesta. Aina välistä kyllä kuulee jonkun kylänmiehen väittävän jonkun saaneen yli 50-senttisiä yksilöitä, mutta näihin juttuihin olen suhtautunut suurella varauksella. 

Omalta kohdaltani muistan, että 80-luvulla koskissa oli paikoitellen isoja kirkaskylkisiä kaloja (ilmeisesti harreja, en tuolloin lajia edes tuntenut). Kokoa on näin +20 vuotta myöhemmin hankala arvioida, mutta kyllä ne mitan täyttäviä olisivat olleet. Viimeisimman 10 vuoden ajalta harreista ei ole ollut enää havaintoja. Samoihin aikoihin joelle ilmaantui saukkoja. Liekö näillä sitten mitään tekemistä asian kanssa, mene ja tiedä.

Luulisin, että alempana esiintyvä harjus on samaa, jota esiintyy Liminganlahdella. En ole koskaan kuullut, että Temmesjokeen olisi minun miustini aikana mitään jalokalaa istutettu. En kyllä tosin panisi pahakseni, vaikka joku harria jokeen laittaisi.

Parhaiten toimivia vieheitä hauelle ovat olleet erilaiset lusikat, värillä ei juuri väliä. Toinen aivan yhtä hyvä viehe on ollut Nils Master, värinä papukaija. Ahvenille kelpaavat pienet lipat, mitä pienempi koko, sen parempi.

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #10 on: August 12, 2006, 11:37:20 »
Juu viimevuonna tuolta haarasillalta tuli mukavasti haukea, mutta se jäteveden poistoputki häiritsee siinämäärin että en oikein siinä tykkää kalastaa. Onko suspi syönyt saamansa kalat?
PS: Tuo ahven on jo syöty ja hyvää oli.

suspi

• View Profile
« Reply #11 on: August 12, 2006, 11:47:21 »
Juu viimevuonna tuolta haarasillalta tuli mukavasti haukea, mutta se jäteveden poistoputki häiritsee siinämäärin että en oikein siinä tykkää kalastaa. Onko suspi syönyt saamansa kalat?
PS: Tuo ahven on jo syöty ja hyvää oli.

Keväisin ja syksyisin tulee otettua kalat mukaan ja savustettua. Vielä ollaan elossa, eli kyllä niitä voi syödä. Kesäisin päästän sit kaikki takasin kasvamaan ihan pelkän maun vuoksi.
Poistoputken alapuolelta saatuja kaloja en välttämättä söisi ainakaan suuria määriä. Mitähän jätevesiä ne siitä ulos pukkaa, mut se on aika varmaa, et se sisältää aika paljon ravinteita. Heti kun joki levenee ja virtaus vähenee, niin lummetta kasvaa jokapaikassa.

suspi

• View Profile
« Reply #12 on: August 12, 2006, 15:36:14 »
Kävin tossa rullaluistelemassa haarasillalla ja räpsin pari kuvaaki.

Tossa tämänhetkinen vesitilanne

ja tossa alkukesästä räpsitty kuva. Tässä vesi on aika normaalilla tasolla.

Eli ton verran vesi laskenu.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #13 on: August 12, 2006, 17:53:09 »
Ylempänä joen kalakanta on lähinnä särkeä , haukea ja ahventa. Myöskin muutamia mateita olen saaanut, kaikki rapumertoihin uineita yksilöitä. Harjusta on ilmeisesti ylempänäkin, mutta todella satunnaisesti. Viimeisimmät havainnot ovat muutaman vuoden takaa, kun pikkuvveli sai katiskalla kaksi kappaletta pyytäessään haukea keväällä. Näitä ei mitattu, mutta kuulemma isompia kuin suurimmat särjet  :-P.

Lisäksi isä sai joskus 90-luvulla yläjuoksulta pikkuvaapulla yhden 42-senttisen harjuksen Nämä ovat ainoat täysin varmoiksi tietämäni harrit Temmesjoesta. Aina välistä kyllä kuulee jonkun kylänmiehen väittävän jonkun saaneen yli 50-senttisiä yksilöitä, mutta näihin juttuihin olen suhtautunut suurella varauksella. 

Omalta kohdaltani muistan, että 80-luvulla koskissa oli paikoitellen isoja kirkaskylkisiä kaloja (ilmeisesti harreja, en tuolloin lajia edes tuntenut). Kokoa on näin +20 vuotta myöhemmin hankala arvioida, mutta kyllä ne mitan täyttäviä olisivat olleet. Viimeisimman 10 vuoden ajalta harreista ei ole ollut enää havaintoja. Samoihin aikoihin joelle ilmaantui saukkoja. Liekö näillä sitten mitään tekemistä asian kanssa, mene ja tiedä.

Luulisin, että alempana esiintyvä harjus on samaa, jota esiintyy Liminganlahdella. En ole koskaan kuullut, että Temmesjokeen olisi minun miustini aikana mitään jalokalaa istutettu. En kyllä tosin panisi pahakseni, vaikka joku harria jokeen laittaisi.

Parhaiten toimivia vieheitä hauelle ovat olleet erilaiset lusikat, värillä ei juuri väliä. Toinen aivan yhtä hyvä viehe on ollut Nils Master, värinä papukaija. Ahvenille kelpaavat pienet lipat, mitä pienempi koko, sen parempi.

On siinä temmesjoen penkka tiellä ollu pientä harria ja tammukkaa tammukkaa kai on istutettu varmaa harrit on noussu merestä...

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #14 on: August 14, 2006, 15:33:40 »
Sellainen hupaisa juttu että tuolta haarasillalta on monet kerrat tullu uistimia oman uistimen mukana  :-)

suspi

• View Profile
« Reply #15 on: August 14, 2006, 16:33:52 »
Sellainen hupaisa juttu että tuolta haarasillalta on monet kerrat tullu uistimia oman uistimen mukana  :-)

viime vuonna varsinkin, tosin sillon kalastupaine oli tosi kova sieltä saadun 8kg hauen jälkeen. Saatto olla porukkaa koko joki täynnä.
Syksyllä saiki sit kalastella ihan rauhassa koko paikalla. Ois niin tänäkin vuonna.
Pari uistinta oon saanu ja kaveri yhen. Lisäksi rannalta löytyny yks. Vavan puolikaskin saatiin kerran. Omistaja oli tiedossa, mut koskaan en sitäkään palauttanu. Ruosteinen morakin löytyi rannalta, joka pienen ehostuksen jälkeen on ollu mun yks parhaista puukoista.
Kahlaamallahan sieltä löysivät kymmeniä uistimia. Sain jopa itse jättämäni uistimen takasi.
Roskaaminen onki sit siellä aika paha ongelma. Siiman pätkiä tahto olla jokapaikassa. Tuli sit viimesellä reissulla kannettua pussillinen roskaa sieltä pois, kun mitään en saanu. Palkkioksi siitä stormin suspijigi ja tuo mora löyty.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #16 on: August 14, 2006, 16:53:17 »

viime vuonna varsinkin, tosin sillon kalastupaine oli tosi kova sieltä saadun 8kg hauen jälkeen. Saatto olla porukkaa koko joki täynnä.
Syksyllä saiki sit kalastella ihan rauhassa koko paikalla. Ois niin tänäkin vuonna.
Pari uistinta oon saanu ja kaveri yhen. Lisäksi rannalta löytyny yks. Vavan puolikaskin saatiin kerran. Omistaja oli tiedossa, mut koskaan en sitäkään palauttanu. Ruosteinen morakin löytyi rannalta, joka pienen ehostuksen jälkeen on ollu mun yks parhaista puukoista.
Kahlaamallahan sieltä löysivät kymmeniä uistimia. Sain jopa itse jättämäni uistimen takasi.
Roskaaminen onki sit siellä aika paha ongelma. Siiman pätkiä tahto olla jokapaikassa. Tuli sit viimesellä reissulla kannettua pussillinen roskaa sieltä pois, kun mitään en saanu. Palkkioksi siitä stormin suspijigi ja tuo mora löyty.

Muistakko kuka sai ton 8kg hauen?

suspi

• View Profile
« Reply #17 on: August 19, 2006, 13:07:31 »

Muistakko kuka sai ton 8kg hauen?

Se oli joko kaveri tai sen isoveli. Vähän päässy muisti rappeutumaan. Tekstiviestillä pommittivat mua sen jälkeen, ku se nousi.
Tänäkeväänä saivat muistaakseni 5kg hauen.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #18 on: August 19, 2006, 13:30:56 »
Mistä kohti haarasiltaa ne saivat tuon hauen?

suspi

• View Profile
« Reply #19 on: August 21, 2006, 20:42:46 »
Mistä kohti haarasiltaa ne saivat tuon hauen?
Muistaakseni juuri haarasillan alta ylävirtaan päin. Oli pari kertaa lähteny hirveetä kyytiä ylävirtaan ja sen jälkeen väsähtänyt.
Edelleen joutuu odottelemaan noita sateita, et pääsis kalaan. Satais vaikka viikon putkeen, kunhan vaan vesi nousis.

kaivo

• Guest
« Reply #20 on: August 21, 2006, 23:16:10 »
Ihan mielenkiinnosta: oliko tuo kasikiloinen yksittäistapaus vai tuleeko Temmesjoesta isoja haukia yleisemminkin? Haaransillalta olen vilkaissut jokea joka kerta kun olen ohi ajellut (kuten tapana on :)), ja melko pienestä joesta näyttäisi olevan kysymys. Meri ei ole kuitenkaan kovin kaukana, joten mahdolliset isomukset tulevat jokeen arvatenkin sieltä?

suspi

• View Profile
« Reply #21 on: August 22, 2006, 08:31:57 »
Ihan mielenkiinnosta: oliko tuo kasikiloinen yksittäistapaus vai tuleeko Temmesjoesta isoja haukia yleisemminkin? Haaransillalta olen vilkaissut jokea joka kerta kun olen ohi ajellut (kuten tapana on :)), ja melko pienestä joesta näyttäisi olevan kysymys. Meri ei ole kuitenkaan kovin kaukana, joten mahdolliset isomukset tulevat jokeen arvatenkin sieltä?

Taitaa aika yksittäistapaus olla. Kyllä sieltä on tainnu pari vitosen kalaaki tulla. Muuten kalankoko semmosta kilon luokkaa. Keväällä hieman suurempaa. 2,5kg ei mikään harvinaisuus. Ite oon karkuuttanu yhen hieman vauraammankin kalan.
Huonopuoli se, et heittotilaa ei käytännössä ole ylävirran puolella paljoa, eli samoilta paikoilta tulee heiteltyä. Usein näkee kauempana kalan hyppäävän, mut sinne ei yllä ja jos haluaa ylempää heitellä, niin se on aika ramboilua.
Kohdassa on paljon salakkaa ja särkeä, joten eiköhän niistä muodostu se pääravinto. Ahventakin löytyy jonkuverran ja on siitä kohdastasaatu puolenkilon yksilöitä.

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #22 on: August 23, 2006, 10:01:20 »
Haaransillalta olen vilkaissut jokea joka kerta kun olen ohi ajellut (kuten tapana on :)), ja melko pienestä joesta näyttäisi olevan kysymys.

Kyllä se sitten tuolla lohen pyytäjän mainitsemilla paikoilla aika leveäksi muuttuu.(ei saanut heitettyä enään joen yli normaali uistimilla vaikka kuin reuhtoi)

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #23 on: August 23, 2006, 20:50:42 »
Haaransillalta olen vilkaissut jokea joka kerta kun olen ohi ajellut (kuten tapana on :)), ja melko pienestä joesta näyttäisi olevan kysymys.

Kyllä se sitten tuolla lohen pyytäjän mainitsemilla paikoilla aika leveäksi muuttuu.(ei saanut heitettyä enään joen yli normaali uistimilla vaikka kuin reuhtoi)

Ookko sää käyny siellä vasta mitä tuli?

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #24 on: August 24, 2006, 14:28:54 »

Ookko sää käyny siellä vasta mitä tuli?

Käytiin noin 1½ viikkoa sitten.Sain ihan mukavan kokoisen ahvenen ongella siitä missä sähkölinja ylittää joen. Hauki ei jostain syystä ollut otillaan.

Janxu

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: September 10, 2006, 23:06:25 »
miten on onko temmesjoessa siis oikeasti kalaa ja millä siel kannattais pyytää??kävin tuos keskikesäl siel vähä heittelee mut oli aika reilusti kasvustoa ja yhden haukitärpin sain vain nähdä rannassa ku yritti..matoonki juttuun ei edes yrittänyt..onkos siinä "padon" ylä/alapuolin niiden sadan metrin rajoitusten jälkee kalansaalista toivoa??

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #26 on: September 28, 2006, 14:28:34 »
Onko kukaan nyt syksyllä käynyt Temmesjoella, kun ajattelin että vesi on jo varmaan vähän noussut.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #27 on: September 28, 2006, 15:10:34 »
Onko kukaan nyt syksyllä käynyt Temmesjoella, kun ajattelin että vesi on jo varmaan vähän noussut.

Eilen mää kävin temmesjoella... Tuli kasks vähä isopa haukee ja sitte niitä alle kilosia haukeja.

lohen pyytäjä

• Mikä tuo oikee on?
    • View Profile
    • -
« Reply #28 on: October 23, 2006, 10:06:20 »
Temmesjoella ei varmaa voi enää virvelöidä vai..? Jäätyny se kai on..?

suspi

• View Profile
« Reply #29 on: October 23, 2006, 10:12:36 »
Temmesjoella ei varmaa voi enää virvelöidä vai..? Jäätyny se kai on..?

Jäässä oli eilen, ku ohi ajoin. Kyllä se sulaa, niin vielä kerkee sinnekkin kalaan.

center>