Chat

Author Topic: Hauen alamitta  (Read 64178 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
Vs: Hauen alamitta
« Reply #120 on: June 30, 2010, 16:05:37 »
Omasta mielestäni hauelle pitäisi asettaa sellainen alamitta, että kaikki kiloa painavemmat hauet pitäisi heittää mettään, turhaan vahingoittavat jalompia kalakantoja. Tilanne tietysti eri järvissä, joissa jaloa kalaa ei juurikaan esiinny.
Hauki on petokala joka syö ns.roskakalaa vesistöistä. Yksi vaikkapa 5 kilon hauki syö vuodesa suuren määrän ns.roskakalaa vesistöistä. Jos isommat hauet hävitetään vesistöistä tämä ns.roskakala kanta nousee liian suureksi ja niiden mukana myös vesien rehevöityminen lisääntyy, joka taas vaikkeuttaa lohikalojen oloja. Jalokalathan suosivat jokseenkin puhtaita vesiä.
Jos siinä vuoden mittaan menee jokunen jalokalakin haukien suuhun ja niiden ateriaksi ei se juurikaan vaikuta vesistön jalokalakantaan, mutta jos hauet poistetaan/hävitetään vesistöstä vahinko jalokalojen suhteen on pahempi.

ohyeahiguess

• Jigit - paras ja nopein tapa saada appuraa kuhaa!
    • MSN Messenger - ohyeahiguess@hotmail.com
    • View Profile
    • KalaMakasiini
    • Email
« Reply #121 on: June 30, 2010, 16:38:05 »
Itsekkin annan pienien mennä, mutta isommat yli 1-3 kg otan.. sitä painevammat päästän takaisin, koska liha maistuu niiiiin puulle, että ruokahalu menee..
Jotkut ovat parhaita kalastamaan, jotkut tekemään jigejä, jotkut pelamaan ProPilkkiä. Mutta mä en ole missään hyvä - pitäähän jonkun olla hyvä huonoudessakin.

pjk

• Guest
« Reply #122 on: June 30, 2010, 16:51:21 »
Turha tässä nyt on henkilökohtaisuuksiin mennä, jos joku alkaa luettelemaan faktoja jotka ei sovi niihin omiin kehyksiin.

Faktansa kannattaisi tarkistaa, ettei tule puhuneeksi vanhentunutta tietoa tai jopa epätosia.

Tämä artikkeli kertoo mm. sen tutkitun asiantilan, miten haukien poistaminen vaikkapa lohikalojen suojelun nimissä vain pahentaa lohikalojen asemaa. Tämä yhdessä Peten edellä mainitseman rehevöitymispointin kanssa ei jätä haukien vihalahtaamiselle enää yhtään järkiperustetta, jos niitä on tähänkään asti ollut.

--pikeye
« Last Edit: June 30, 2010, 16:57:41 by pikeye »

pjk

• Guest
« Reply #123 on: September 16, 2010, 21:11:59 »
Tätä mieltä oon hauen kalastuksesta: "paskaa saa pyytämättäkin" :mrgreen:
ja jos niitä haukia sattuu tulee ni ne ravistellaa vaa irti ei oteta veneeseen. isompia haukia mitäkä ei ehkä lähe irti helposti ni koukulla kylkee raksi/uistin pois suusta ja ei ku takas vaa.

Idiootti.

--pikeye

Pike

• View Profile
« Reply #124 on: September 16, 2010, 21:21:15 »
ja jos niitä haukia sattuu tulee ni ne ravistellaa vaa irti ei oteta veneeseen. isompia haukia mitäkä ei ehkä lähe irti helposti ni koukulla kylkee raksi/uistin pois suusta ja ei ku takas vaa.

Idiootti.

--pikeye
Joo, ei voi muuta sanoa. Asiallisilla välineillä asiallisesti uistin pois ja sitten takaisin kasvamaan. Ärsyttää tuollaiset idiootit  :x

Aatami

• Professorin vaimo
  • Global Moderator
  • Intohimona kalastus
    • MSN Messenger - jami_terasahde@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #125 on: September 16, 2010, 21:42:26 »
Kaikenlaista..

Ei hauki tarvitse ylä eikä alamittaa. Jos kalastava kansa ottaisi vain sen mitä syö, niin sillä ei olisi mitään väliä. Luonto on aina hoitanut kalojen sun muiden eläinten säännösten itse eikä siihen ole tarvinnut puuttua. Lohikalojen ja kuhan kanssa säännöstelyn vielä ymmärtää kun ei ihmiset tajua muuten mikä on syötävän kokoinen ja mikä. Tietysti mukaan kuuluu sukukypsyys jne.
Hauki on nimenomaan kala jota ei määräänsä enempää viitsi ylös ottaa ja ne harvat jotka ottaa on sitä kokoluokkaa, että päätyy ihmisen ruokaketjuun.

Turhanpäiväinen teurastus ei kuulu mihinkään lajiin. Ei metsästykseen eikä kalastukseen.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #126 on: September 16, 2010, 22:32:43 »

Siis päästät nostokoukulla kyljestä nostetut kalat takaisin??
Ei ole tullut sana eläinrääkkäys vielä varmaan vastaan...
Miten sen nyt ottaa...

zima

• View Profile
« Reply #127 on: September 17, 2010, 16:34:19 »

Kuka on käskenyt ottaa nostokoukulla? voi ottaa myös käsin, haavilla tai jollain pihdeillä.

Kona19

• Mulla on aivan omanlainen jännitysnäytelmä tässä käynnissä !
  • Toimittaja
    • View Profile
    • Email
« Reply #128 on: September 17, 2010, 18:43:37 »
ja jos niitä haukia sattuu tulee ni ne ravistellaa vaa irti ei oteta veneeseen. isompia haukia mitäkä ei ehkä lähe irti helposti ni koukkua kylkee raksi/uistin pois suusta ja ei ku takas vaa.

Kuka on käskenyt ottaa nostokoukulla? voi ottaa myös käsin, haavilla tai jollain pihdeillä.

Reetu itse näin sanoi, minä suosin haavia. Kiinnitäppä huomiota tuohon punaiseen sanaan.
Reetu siis nostaa haukensa kyljestä nostokoukulla, tämä toiminta on omasta mielestäni erittäin typerää, ja tämä herra vielä "päästää" kalat takaisin
Miten sen nyt ottaa...

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #129 on: September 17, 2010, 20:08:13 »
Siirrytään takaisin asiaan....

vepponen

• View Profile
« Reply #130 on: March 14, 2011, 17:39:13 »
Se on 40-50cm arvio

kuha kalle

• View Profile
« Reply #131 on: March 14, 2011, 18:23:59 »
Hauella ei tällä hetkellä ole virallista alamittaa. Toki monet päästävät osan hauista takaisin kasvamaan.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

pjk

• Guest
« Reply #132 on: March 16, 2011, 17:43:37 »
Se on 40-50cm arvio
Hauella ei tällä hetkellä ole virallista alamittaa.

*Seuraava pitää edelleen paikkansa:

Hauen yleinen-, siis suurinta osaa Suomea koskeva alamitta 40 cm poistettiin 1.3.1993.

Hauen alamitta on kuitenkin edelleen voimassa kolmen pohjoisimman kunnan (Enontekiö, Inari, Utsjoki) alueella, näissä kunnissa alamitta on 42 cm. Myös Ahvenanmaalla noudatetaan tuota 42 cm sääntöä.

Hauelle saatetaan määrittää lisäksi tapauskohtainen alamitta esim. uistelukilpailuissa.

--pikeye
« Last Edit: March 16, 2011, 17:46:06 by pikeye »

« Reply #133 on: March 16, 2011, 18:50:44 »
Mun oma mielipiteeni on, että merialueelle pitäisi tulla kalakiintiö  esim.5 haukea per reissu per kalastaja.
Itämeri on niin kovan kalastuspaineen alla, että jonkinlainen ylämitta voisi olla ihan hyvä,
se ei kaloja kääpiöittäisi, eikä kalastajiakaan haittaisi, (paitsi erästä ''roskakalaa'' joka välttämättä haluaa heittää hauet lepikköön (:-() ) sillä hauki on erittäin herkullinen ruokakala juuri 1-3kg paikkeilla.
Kokkeile ite, kyllä tasurilla pitäis tulla.

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #134 on: March 17, 2011, 07:18:28 »
itse en haukea syö,mutta kalastan kumminkin.pienimät hauet jota olen saanut ovat alle 100g ja minun mielestä sellaset tumpi saa jäädä järviin kuin jokin.sitten taas yli 1.5kg kalat saisi otaa pois koska ne voivat syödä todella nopeasti kalakannan pois tämöinen ogelma meillä on yhdellä taimen/kirjo joella. kanataa ajatella jos hauki ei ole niin mitäs sitten tapahtuisi? minun alamittani on 45cm tai painolta 1kg.
fishing rocks!

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #135 on: March 17, 2011, 18:15:01 »
Toikin niin paikkakohtanen juttu.. Jossain koskialueilla, jossa on jalokaloja havaittavissa itse tykkään ainakin pamputtaa jokaisen hauen, meni se sitten lokeille taikka pannuun.

Mutta sitten meri, kun siellä tuntuu haukea olevan sankin pilvin eikä muuta kalaa lähelläkään niin olen päättäny ottaa 1 200 grammasta aina 2 500 grammaan saakka ylös ja päästä muut kasvamaan/kutemaan.

-P
-Paraskalastaja

_kiiskenkalastaja_

• Masai-mies
    • View Profile
    • Email
« Reply #136 on: March 17, 2011, 19:22:14 »
itse en haukea syö,mutta kalastan kumminkin.pienimät hauet jota olen saanut ovat alle 100g ja minun mielestä sellaset tumpi saa jäädä järviin kuin jokin.sitten taas yli 1.5kg kalat saisi otaa pois koska ne voivat syödä todella nopeasti kalakannan pois tämöinen ogelma meillä on yhdellä taimen/kirjo joella. kanataa ajatella jos hauki ei ole niin mitäs sitten tapahtuisi? minun alamittani on 45cm tai painolta 1kg.
Suosittelen kyllä laskemaan kaikki hauet takaisin sinne jokeen jos et kerran niitä syö koska mitä vähemmän haukea sitä enemmän särkikalaa ja harvemmin hauki saa ainakaan taimenta edes kiinni.

Itse lasken yleensä kaikki haukeni takaisin paikasta ja koosta riippumatta, viimekesänä noin 70 haukea tuli ylös ja 4 niistä taisin ottaa :-)

center>