Chat

Author Topic: Hauen alamitta  (Read 64181 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Tosimies

• Guest
Hauen alamitta
« on: August 15, 2006, 14:03:59 »
Pitäisikö hauelle saada alamitta?Hauellahan oli alamitta mutta se poistettiin turhana.Pidätkä itselläsi henkilökohtaista hauen alamittaa eli vapautat pienimmät hauet, niinkuin moni varmasti tekeekin.Jos hauelle pitäisi mielestäsi saada alamitta kuinka suuri se olisi?Pitäisikö jollekkin muullekkin kalalle saada alamitta tai nostaa nykyistä alamittaa?

minun mielestäni hauelle pitäisi saada alamitta,se voisi olla  vaikka 50cm-70cm koska hauet kasvavat aika suuriksi...Taimenen alamittaa pitäisi nostaa REILUSTI!

noniin ja sitte vaa omia mielipiteitä tulemaan!

jesukki

• MSN Messenger - jessevesterbacka@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
Vs: Hauen alamitta
« Reply #1 on: August 15, 2006, 14:45:18 »
Hauelle pitäisi saada ylämitta että isot päästeittäisiin tekemään poikasia.

markus91

• View Profile
« Reply #2 on: August 15, 2006, 14:51:33 »
Jokuk 50-70cm ois tosiaan hyvä ihan turhaan mitään ihan pikkusia ottaa

sami552

• Team Särkkäri
    • MSN Messenger - hapankorppu91@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #3 on: August 15, 2006, 15:13:36 »
Jos tosta taimenesta puhutaan, niin alle kolmi kiloset pitäs päästä takas, että kanta parantuis.
Hauki ei minun mielestä tarvitse alamittaa, mutta en siltikään ota alle kilosia haukia. :wink:
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

Akseli

• Guest
« Reply #4 on: August 15, 2006, 17:32:37 »
Hauelle 60cm alamitaks!

galileogalilei

• View Profile
« Reply #5 on: August 15, 2006, 19:06:30 »
Mutta eikös tästä seuraisi vain se, että haukikanta kääpiöityisi kun pelkästään ne suurhauet vietäisiin? Sitten olisi sitä 0,5 kg - 1 kg pulikkaa jokainen kala.
Kaiken lisäksi tämä harventaisi rannalta kalastamisen mahdollisuutta, sillä rannalta saa niitä suuria huomattavasti epätodennäköisemmin. Esim. tällä kaudella tuo 50 cm raja on mennyt tasan kerran rikki.

Ymmärrän toki sellaisen "eettisen" teon, että päästetään "poikaset" kasvamaan, mutta nuo alamitat ovat yleensä sitä varten kun yritetään saada kanta pysymään hengissä ja hauen tapauksessa en todellakaan näe sellaista tarvetta.

kalasa

• MSN Messenger - tunturi9@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #6 on: August 15, 2006, 20:29:27 »
Turha toi hauen alamitta, kukahan niitä puol kilosia ottaa muutenkaa ja vaikka niitä pari miestä ottas nii tuskin hauet suomesta loppuu
enhä minä..

kalakaveri

• View Profile
« Reply #7 on: August 15, 2006, 21:21:24 »
Turha toi hauen alamitta, kukahan niitä puol kilosia ottaa muutenkaa ja vaikka niitä pari miestä ottas nii tuskin hauet suomesta loppuu

totta ja itse en ota alle 2kg haukia...

kaivo

• Guest
« Reply #8 on: August 16, 2006, 11:33:41 »
Hauen yleinen alamitta poistettiin vuonna ´93, ja hyvä niin. Kukaan ei voi väittää että se 40 cm oli sopiva pyyntikoon alaraja kaikkialla, kun haukien kasvuvauhti ja kokoluokka vaihtelee suuresti vesistöstä riippuen. Esim. pahimmillaan lampi saattaa olla täynnä aivan pientä ja kitukasvuista hauentumppia, kalakanta vaatisi kipeästi harventamista mutta laki kieltää kalojen poistamisen.

Vesistön haukimassasta suurin osa on alle 70 cm mittaista peruskalaa, joita ei saa (vapavehkeillä) pyydettyä loppuun ja alamitta onkin tämän suhteen mielestäni kalastajan korvien välissä. Sen sijaan ylämitta olisi kannatettava asia. Suurikokoinen naarashauki tuottaa pientä enemmän poikasia, ja ison kalan jälkeläisillä on myös keskimääräistä paremmat geenit kasvaa itsekin isokokoisiksi. Suurilla hauilla on tärkeä rooli roskakalaimureina ja ne pitävät näin osaltaan huolta kalakantojen tasapainosta. Ikävä kyllä kalastajilla on usein tapana menetellä juuri päinvastoin, eli pienet hauet vapautetaan ja nimenomaan isot tapetaan. Ruokakalat kannattaisi ottaa ensisijaisesti pienemmistä hauista, sekä pyynnissä vahingoittuneista yksilöistä koosta riippumatta. Isojen haukien vapauttamista puoltaa osaltaan myös se seikka, että niiden elohopeapitoisuudet saattavat olla huomattavan korkealla.
« Last Edit: March 01, 2007, 07:26:45 by Kaivo »

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #9 on: August 16, 2006, 11:47:38 »
Niin. Kukaan tuskin helpolla ottaa jotain 250-600g hauentumppia ruuaksi, kun on niin ruotoinen kala. Itse suosin ruokakalana 800-1.2kg painoisia kaloja, joissa maku on parhaimmillaan. Isommat ovat puisevia ja varsinkin kylkiviivan tuntumassa oleva punainen lihas maistuu helve*tin pahalle! YÄK. Pienissä sitä ei edes huomaa, mutta isoissa se maku on levinnyt laajalle ympäristöönkin. Kaikki yli 3kg hauet saavat minulta vastedes vapautuksen, jos kukaan muu ei tahdo sellaista ottaa ruokakalaksi.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

mdmx

• View Profile
« Reply #10 on: August 16, 2006, 12:07:28 »
Samaa mieltä, ei missään nimessä alamittaa. Ylämitta olisi ihan aikuisten oikeesti parempi vaihtoehto. Jos joskus haukea ruuaksi haen, päätyy pannulle 1.5kg - 2.0kg kala. Sitä pienemmät on liian ruotosia, sitä paljon isompia ei saa alas kun maistuu todella pahalta.

Parempi vaan ettei niitä pieniä päästäisi takasin ettei kanta kääpiöidy, kaikki alle 500gr kalat lokeille.  :evil: No, ei nyt ehkä ihan niinkään, mutta ei tuosta toiminnasta mitään haittaa järven haukikannalle olisi, pikemminkin päinvastoin.

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #11 on: August 16, 2006, 17:40:35 »
Niin. Kukaan tuskin helpolla ottaa jotain 250-600g hauentumppia ruuaksi, kun on niin ruotoinen kala. Itse suosin ruokakalana 800-1.2kg painoisia kaloja, joissa maku on parhaimmillaan. Isommat ovat puisevia ja varsinkin kylkiviivan tuntumassa oleva punainen lihas maistuu helve*tin pahalle! YÄK. Pienissä sitä ei edes huomaa, mutta isoissa se maku on levinnyt laajalle ympäristöönkin. Kaikki yli 3kg hauet saavat minulta vastedes vapautuksen, jos kukaan muu ei tahdo sellaista ottaa ruokakalaksi.
"Kukaan tuskin helpolla ottaa jotain 250-600g hauentumppia ruuaksi, kun on niin ruotoinen kala." Mutta jos hauki fileerataan niin pienimmät hauet ovat parhaita ruuaksi, sillä niissä on niin pienet ruodot, etteivät ne haittaa syömistä. Yli kilon painoinen hauki alkaa olla jo liian iso fileerattavaksi, koska ruodot ovat niin suuria.

Jos suurempia haukia ottaa, ne kannaattaa ehdottomasti savustaa. Isojen haukien ruodothan ovat niin suuria, että ne löytää helposti kalasta ja ne saa helposti pois.

Ilman muuta hauelle ei alamittaa, mieluumminkin ylämitta. Haukihan on ruokakalana varsin huono, mielestäni kaikki hauet saisi paiskata kompostiin haisemaan. Hauki on todella yleinen kala, se ei kovinkaan äkkiä häviä, vaikka joka ikisen hauen jonka saa, ottaisi pois.

Kuitenkin olen itse vapauttanut pienimmät hauet, kyllä jotkut kaiketi sitäkin kalalajia vielä arvostavat. Suuret hauet päästän tai paiskaan metsään, mikäli se jää koukkuun pahasti kiinni.
« Last Edit: August 16, 2006, 17:43:30 by Karismax-pilkkijä89 »

peeper

• View Profile
« Reply #12 on: August 24, 2006, 11:00:14 »
En itse ota haukia jollei ne ole vähan yli 1kg

Marklar

• View Profile
« Reply #13 on: August 24, 2006, 17:32:43 »
itse en ota alle 2kg haukia...

Et ymmärrä hyvän päälle. Itse nimeomaa otan 1-2kg hauet syötäväksi koska maultaan parhaita ja isompia puun makuisia harvemmin saankaan joesta.

Tiesittekös muuten, että jokihauki maistuu paremmalle kuin järvihauki :wink:

Silver F

• View Profile
« Reply #14 on: August 25, 2006, 03:39:05 »
 :roll: Kyllä suuret hauet pitäisi päästää takaisin veteen. Itse en ole niitä saanutkaan. Tuollaisen 7kg kerran haavitin kaverille, mutta eihän se vielä iso olekkaan. Parhaita syötäväksi 1-3kg, mieluummin hieman yli kiloinen. Alamittaa ei tarvita, kuin alueilla jossa on huono haukikanta, kuten H.gin edustalla. Siellä todennäköisempi saalis on kuha, taimen tai lohi.

Akseli

• Guest
« Reply #15 on: August 25, 2006, 10:23:12 »
Pannukalaks otan jos otan nii 1-3kg!

kaivo

• Guest
« Reply #16 on: August 25, 2006, 10:24:50 »
itse en ota alle 2kg haukia...
Tiesittekös muuten, että jokihauki maistuu paremmalle kuin järvihauki :wink:
Hauen makuun vaikuttaa pyyntipaikan vedenlaatu ja hauen syömä ravinto. Merialueelta ja suurista puhtaista järvistä pyydetty hauki on yleensä erinomaisen makuinen jos ravinto koostuu silakasta ja muikusta, jotka ovat rasvaisia kaloja. Jokihauet saattavat syödä huomattavia määriä lohikalojen poikasia, mikä muuttaa hauenkin lihan parhaimmillaan hieman punertavaksi.

Vastaavasti rehevien järvien ja suolampien hauissa voi olla makuhaittoja erityisesti lämpimän veden aikaan. Saaliskaloina näissä vesissä ovat etupäässä särkikalat ja ahven.
« Last Edit: August 25, 2006, 10:27:04 by Kaivo »

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #17 on: August 25, 2006, 10:35:19 »
Kun on kyse hauen alamitasta, niin muistaako kukaan paljonko se aikanaan oli se alamitta ?

Bommari

• View Profile
« Reply #18 on: August 25, 2006, 10:45:20 »
Itse otan KAIKKI alle 3kg hauet mukaan (ellei sitten ole jollain isomalla koukut pahasti kiinni). Jos on harakoita, vareksia tai lokkeja paljon paikalla, heitän niille nämä kaikista pienimmät. Jos ei ole, otan ne mukaan ja heitän pannulle. Ruodoista ei ole haittaa jos tekee tumpeista säilykkeitä *vinkvink*  :wink:

Toinen Kalamies

• View Profile
« Reply #19 on: August 25, 2006, 11:50:34 »
Kun on kyse hauen alamitasta, niin muistaako kukaan paljonko se aikanaan oli se alamitta ?
Eikös se ollut 42 cm ?

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #20 on: August 25, 2006, 11:56:25 »
Eikös se ollut 42 cm ?
Näinhän se oli.

MinnowSpoon

• View Profile
    • Email
« Reply #21 on: August 25, 2006, 16:47:13 »
42cm on hauen alamitta. :D

edit: Tai oli.
« Last Edit: August 25, 2006, 17:00:30 by Pete »

Himopilkkijä89

• Voittokalat on hauskin vetää muiden reijistä. :D
    • MSN Messenger - atte89@luukku.com
    • View Profile
    • kilpapilkintäblogi
« Reply #22 on: August 25, 2006, 21:19:12 »
Eikös se ollut 42 cm ?
Näinhän se oli.
Eikös se ollutkaan 40cm :?? Näin ainakin lukee yhdessä mun vanhassa kirjassa "Luonto-opas".

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #23 on: August 25, 2006, 21:24:33 »

MinnowSpoon

• View Profile
    • Email
« Reply #24 on: August 27, 2006, 13:04:40 »

paljonko se muka on sitte jos ei 42 onko se sit 40 cm?

kaivo

• Guest
« Reply #25 on: August 27, 2006, 15:17:24 »
Hauen yleinen-, siis suurinta osaa Suomea koskeva alamitta 40 cm poistettiin 1.3.1993.

Hauen alamitta on kuitenkin edelleen voimassa kolmen pohjoisimman kunnan (Enontekiö, Inari, Utsjoki) alueella, näissä kunnissa alamitta on 42 cm. Myös Ahvenanmaalla noudatetaan tuota 42 cm sääntöä.

Hauelle saatetaan määrittää lisäksi tapauskohtainen alamitta esim. uistelukilpailuissa.
« Last Edit: September 24, 2006, 18:46:54 by Kaivo »

lauri.sinisalo

• MSN Messenger - lauri11sinisalo@hotmail.com
    • View Profile
    • kalassa on paras paikka olla  : )
    • Email
« Reply #26 on: August 28, 2006, 07:14:00 »
mun mielestä ei hauelle mitään alamittoja tarvitse....  on niitä muutenkin jo niin paljon että ne syö kaikki kuhan poikaset ja joissa lohen ja ym. kalojen poikaset...  pois ne luupäät olis saatava sieltä! toisaalta onhan se kiva vetää ylös sellasta 10kg haukea... :-) 
Tereve vaan kalastajille

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #27 on: September 05, 2006, 17:15:07 »
Vaikee sanoo ku ei oo syöny ainakaa 5 vuoteen haukee. Parhaalta kuitenki maistuu ne kilon paikkeilla olevat.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Calico Cat

• joo-o
    • View Profile
« Reply #28 on: September 05, 2006, 18:08:53 »
minä ainakin päätän itse oman haukeni alamitan. Jos tulee alle kilosia tai on jo muuten paljon saalista päästän hauen takaisin
-parempi pasuri pivossa kuin pari pyhäjärvessä-

esal

• View Profile
« Reply #29 on: September 07, 2006, 20:47:20 »
Ei tarvitsisi palauttaa hauen alamittaa. Vaikka olen heitellyt ja uistellutkin kohtuullisen paljon, ei ole tullut kuin muutama 1,5 kiloinen tai yli.

center>