Chat

Author Topic: Jokeen merestä noussut lohi.  (Read 1638 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalakaverit

• View Profile
Jokeen merestä noussut lohi.
« on: September 05, 2006, 12:11:04 »
.Muuttuuko samantien jokiloheksi,vai pysyykö merilohena. :?
"Herra anna minulle kerrankin, niin suuri kala. Jottei minun, aina tarvitsisi valehdella"

kaivo

• Guest
Vs: Jokeen merestä noussut lohi.
« Reply #1 on: September 05, 2006, 16:28:54 »
Tarkoitatko "jokilohella" samaa, kuin puhuttaessa eri taimenmuodoista (puro-, järvi- ja meritaimen)? Vai tarkoitako sitä, missä vaiheessa merestä jokeen nousseen lohen ulkomuoto muuttuu, eli kala saa kutuasun? Oletan, että ajat takaa ensimmäistä?

Lähtökohtana on, että ei ole olemassa erikseen merilohta, jokilohta ja järvilohta, kuten ei ole puro-, järvi- tai meritaimentakaan. Kalalajeina on olemassa vain pelkkä "lohi" ja "taimen", joiden kutsumanimi riippuu sitten siitä, millaisissa elinympäristöissä kala elämänsä viettää.

Lohi ja taimen syntyvät ja kutevat molemmat joessa, ja kalojen varsinainen kasvu tapahtuu siinä vesistössä, johon joki laskee. Merilohella ja -taimenella kasvupaikkana on meri, "järvi"-alkuisilla kaloilla taas - yllätys yllätys - järvi. "Purotaimeneksi" kutsutaan taimenmuotoa, joka elää koko elämänsä virtavedessä, eikä vaella varsinaisesti mihinkään.

Näin ajateltuna lohi on "merilohi" niin kauan kuin se on meressä, ja muuttuu "jokiloheksi" välittömästi noustuaan jokeen. Vastaavasti, jos "purotaimen" siirretään purosta mereen, siitä tulee "meritaimen". Kyse on siis pohjimmiltaan aina vain "lohesta" tai "taimenesta", olipa kalan olinpaikka millainen vesistö tahansa.
« Last Edit: September 05, 2006, 16:30:38 by Kaivo »

Kalakaverit

• View Profile
Vs: Jokeen merestä noussut lohi.
« Reply #2 on: September 05, 2006, 17:57:24 »
Kiitoksia"Kaivo".Tulkitsit kysymykseni,aivan oikein.Pohjana tälle kysymykselleni,ovat lehtivalokuvat Kymijoelta.Josta,kalan saanut kalaturisti lehtivalokuvassa.Toteaa kyseessä olevan Hänen ensinmäinen"Merilohensa".
"Herra anna minulle kerrankin, niin suuri kala. Jottei minun, aina tarvitsisi valehdella"

center>