Chat

Author Topic: Paras vaappu heittelyyn?  (Read 7002 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ShadowDust

• View Profile
Paras vaappu heittelyyn?
« on: October 11, 2006, 11:15:40 »
Eli kuten otsikossa lukee olisin kiinnostunut vaapuista jotka soveltuu juuri heittelyyn.
Kokemusta vaapuista on hyvin vähän mutta joskus kuullut että vaaput soveltuvat pääosin vetouisteluun, itselläni ei ole venettä eikä ole tuttuja joilla olisi joten etsisin hyviä vaappuja heittelyyn. Mieluiten merkki, malli, (väri suosituksetkin on tervetulleita).
Järvi missä yleensä kalastelen on suhteellisen kirkasta hieman harmahtavaa, Kalastelen pääosin haukea / ahventa. Olisin todella kiitollinen jos mahdollisesti voisitte kuviakin laittaa? Muutkin tiedot on tervetulleita, esim. hinta, paikka mistä mahdollisesti saa ostettua?
Mieluiten hieman syvempi uintisia, koska järvi missä kalastelen on suhteellisen syvä paikoitellen.

Ongelmana itselläni on ollut kokeilemillani vaapuilla se että siima sotkeutuu koukkuihin hyvin usein, heittäessä syötit tuppaavat pyörimään ilmassa.
Omistan yhden Rapalan magnum valkoinen vatsa / fluori vihreä selkä, Sitten on rapala countdown samalla värityksellä.
Kiitos etukäteen kaikille vastanneille.  :-)

Vs: Paras vaappu heittelyyn?
« Reply #1 on: October 11, 2006, 15:13:23 »
nils master invicinble! itse ainakin heittelen niillä paljon haukea. Ja niitähän nilsulla tulee. Mielestäni paras hauelle on juuri nilsu. Heittelen 8cm ja 12cm. Niitä on cittareissa, prismoissa ja varmaan monissa muissakin kaupoissa. Hinta on aika paljon 11,95 e mutta se on kyllä hintansa väärti.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

JuP3

• Heikki Vihinen ULIULI
  • Rajaseudun Rambo
    • MSN Messenger - jupe89@luukku.com
    • View Profile
« Reply #2 on: October 11, 2006, 15:52:10 »
Rapalan X-rap! ERÄn testivoittaja hauen heittokalastukseen."Kammiosysteeminsä" ansiosta myös todella pitkäheittoinen. :wink:
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Salmo

• Guest
« Reply #3 on: October 11, 2006, 21:14:23 »
Itse en hauelle 10 cm lyhyempiä vaappuja juuri tarjoa, itse asiassa 12 cm on usein pienin käyttämäni koko. Tavallisella haukivavalla, jonka viehesuositus on useimmiten 10-40 g, ei ole kovin mielekästäkään heittää alle 10 cm vaappuja, jotka ovat kevyitä, juurikin koskikalastukseen tai vetouisteluun tarkoitettuja. Suurin osa haukivaapuistani on 15 cm luokkaa ja isompia.

Haspelilla heitettäessä vaappujen sotkeutuminen siimaan saattaa koitua ongelmaksi. Yksi keino sen välttämiseksi on tehdä peruke itse (Fortress Predator ym. kuituperukkeet) ja solmia se suoraan siimaan käyttämättä leikaria. Tällöin perukkeen voi kelata sisään ja heijausliikettä heitettäessä ei niin usein synny.

Syvään veteen omiaan ovat uppoavat vaaput, esim. Nils Master Invincible, Zalt, jerkkivaaput kuten Buster Jerk ja Salmo Slider. Halpa ja toimiva uppovaappu on Bilteman 14 senttinen. Myös syvälle sukeltavat kelluvat- ja suspending-vaaput ovat varmasti toimivia. Hauelle kelpaa monenlaiset mallit. Tältä palstalta löytyy paljon vanhaa keskustelua haukiuistimista ja Wobblerin sivuilta on hyvä katsella tarjontaa: http://193.184.120.164/wobbleri/hauki/bagley.html

Ahvenelle pienet mikrovaaput ovat erinomaisia vieheitä, kun ahven oleilee matalassa. Seniori, Salmo Hornet ja Rapala Countdown ovat muun muassa hyväksi todettuja.

Suhteellisen kirkkaaseen veteen sinisen sävyjä kokeilisin ensimmäiseksi. Myös tummia, jopa mustia vaappuja saattaisin tarjota - ja totta kai, ellei kalaa ala tulla, myös hyvin vaaleita ja räikeitä värejä.

ShadowDust

• View Profile
« Reply #4 on: October 11, 2006, 23:11:06 »
Kiitos vinkeistä, varsinkin koot oli ihan tervetullutta tietoa, eli siis ymmärsinkö oikein että vaappuun voi myös sitoa hieman jäykemmän pätkän siimaa sotkeutumisen estämiseksi? esim. pätkän 0.35 - 0.45 vai haittaako tämä uintia?
En omista UL vehkeitä mutta sotkeutumista tapahtuu omalla virvelilläni hyvinkin helposti, käytän lusikoita heitelessä 0.25 siimaa, lipatkin lentää ihan suht hyvin mutta useimmiten heitot jää varsin lyhyiksi.
Nilssit kiinnostaisi kovasti mutta ovat aika tyyriin puoleisia näin alottelevalle vaaputtajalle.

Mutta kiitos vinkeistä, lisääkin kelpaa hyviä vinkkejä  :-)
Osaatko suositella jotain uitto tapaa, tyyliä?

Salmo

• Guest
« Reply #5 on: October 12, 2006, 16:53:42 »
Tarkoitan, että mikäli käytät valmiita teräsperukkeita hauen kalastuksessa, niin vaaput heijaavat heitossa puolelta toiselle, koska voit kelata siimaa sisään vain perukkeeseen asti. Yleensähän perukkeen toisessa päässä on leikari, joka ei usein sovi ylimmän kärkirenkaan läpi ja jos sopii, niin heitettäessä saattaa vaurioittaa sitä. Siispä peruke kannattaa tehdä itse kalavälinelikkeissä myytävästä kuituperukemateriaalista, jota myydään metritavarana. Lukoksi voi tällöin valita mieleisensä ja kuten aiemmin sanoin, perukkeen voi suoraan solmia siimaan esim. Uni-solmulla. Nyt vaapun voi kelata ihan ylimpään kärkirenkaaseen saakka ja heijausliike pienenee.

Kuituperukkeet ovat tavallisia teräsperukkeita notkeampia, eivätkä haittaa vieheiden uintia läheskään yhtä paljon. Ne eivät myöskään jää samalla tavalla kippuraan kuin teräsperukkeet.

Katkonainen kelaus, pysäytykset silloin tällöin, ovat tehokeino etenkin hauen kalastuksessa. Kylmässä vedessä hitaammin, lämpimässä nopeammin on hyvä nyrkkisääntö.

tormentor

• MSN Messenger - kose93@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #6 on: October 12, 2006, 18:31:43 »
rapala countdown on hyvä heiteltävä...se ainaki lentää hyvin eikä mulla ainakaa oo menny sotkuun heitossa...ja x-rap...ja tormentor on hyvä heiteltävä mutta sillä ei saa kyllä kalaa ollenkaa koska sitä olen heitelly vaikka kuinka paljo ja yhen hauen puikkarin saanu...

ShadowDust

• View Profile
« Reply #7 on: October 12, 2006, 19:50:48 »
Nyt ymmärsin mitä tarkoitat, itse yleensä en käytä pitkiä perukeita jostain syystä paremmin toiminut syötit.
Eikä ole siimakaan viellä mennyt kertaakaan poikki vaikka onkin tullut vedettyä haukea ihan kiitettävästi.
Siis käytän pientä peruketta ainoastaan.
Monet tuntuu suosittelevan X-rappia, tuossa voisi myös olla varteen otettava ehdotus.

Kiitokset kaikille vastauksista ja kireitä siimoja!

kaivo

• Guest
« Reply #8 on: October 12, 2006, 22:02:06 »
Vaappujen lento-ominaisuudet riippuvat samoista asioista kuin muidenkin viehetyyppien, eli vieheen paino suhteessa pituuteen, sekä vieheen muoto eli aerodynamiikka. Kahdesta samanmittaisesta ja samanpainoisesta vaapusta solakan mallinen lentää pidemmälle kuin pullukampi "lajitoverinsa".

Viime vuosina markkinoille on tullut ns. pitkäheittovaappuja, jotka on tehty ontosta muovista. Vaapun sisällä on yksi tai useampi kuula, jotka pääsevät vaeltamaan vaapun keulan ja perän välillä. Heitossa kuulat siirtyvät vaapun peräpuoleen, minkä ansiosta vaappu lentää siiman päässä kuin "tikka", isommin kieppumatta. Kelauksen alkaessa kuulat liukuvat perästä etuosaan, eli painopiste siirtyy keulaan ja vaappu sukeltaa tehokkaammin. Rapala X-Rap, Long Cast Minnow ja Biltema Gale ovat hyviä esimerkkejä tämän tyyppisistä vaapuista.

Vaapun helppoheittoisuus riippuu suuresti myös käytetyistä välineistä, heittotyylistä sekä tuulioloista.
« Last Edit: October 13, 2006, 15:08:26 by Kaivo »

ilque

• View Profile
« Reply #9 on: October 15, 2006, 10:17:15 »
Minun mielestäni paras heittokalastukseen on stormin tuhnderstick jolla olen saanut meilkein kaikki hauet tänä vuonna.. http://www.hotspotfishing.com/images/hotspots/StormLure.jpg Nuista toi keskimmäinen on minulla ollu ainakin tumma vetisissä paikoissa ylivoimaisesti paras.. :-)
hauki se tiellä pitää.

imot90

• Guest
« Reply #10 on: October 25, 2006, 18:43:09 »
Ittelläni on haukijahdissa toiminu abun tormentor se lentää hyvin ja kalaa tulee hyvin... Itte oon käytäny 13cm mallia

Professor

• Guest
« Reply #11 on: November 01, 2006, 20:11:09 »
Ei oo kokemusta ,mutta X-rap kun siinä on se kammiosysteemi.
Magnumin oon kokenut hyväksi hauelle.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #12 on: November 01, 2006, 20:38:50 »
Usein juuri haspelilla heitettäessä tulee ns. löysää siimaa ulos puolalta alkuheiton aikana jolloin vaappu takertuu jostain koukusta siimaan. Hyrrällä heitettäessä ns. löysää siimaa ei muutenkaan juuri saa tulla, ja peukalolla jarruttaessa olen huomannut suuren eron haspelilla heittäessä tulleiden sotkujen määrään.
Kyseessä useimmiten Nilsut, Zamit, Zaltit ja joskus Halco-merkkiset vaaput. Yleensä yli 12cm koossa haukivesillä.

center>