No joo, kyllä valo on yksi tärkeimpiä tekijöitä tuulastuksessa. Atraimen oltava riittävän terävä ja pitkävartinen. Tietysti hifistelijöillä on monta erilaista atrainta, mutta perusatraimella pärjää vallan mainiosti. Riittävä pimeys ja tyyni keli on tärkeimmät tekijät. Pienikin väre on jo haitaksi. Mitä myöhempää syksyä jaksaa odottaa, niin sitä paremmat saaliit on. Veden viiletessä ja pimeän ajan kasvaessa tulokset on parempia. Hyvä soutaja on myös tärkeä. Airoilla ei saa läiskyttää eikä myöskään soutaa liian syvältä. Soutajaa on opastettava kalan suuntaan, koska se ei näe mitä vedessä on. Näppärä systeemi voisi myös olla sähkömoottori kaukoohjauksella, mutta siitä itselläni ei ole kokemusta.
Lahna on saaliina kaikkein helpoin ja sopii hyvin ensikertalaiselle. Niitäkään ei tietenkään sovi määräänsä enempää metsästää, koska tuulastuksessa ei voida ymmärrettävistä syistä harrastaa catch & release-tapaa. Kaikki saalistettava on ruokakalaa ellei sitten haaskalle vie. Tuulastuksen hienous onkin se, että voi itse päättää mitä kalaa yrittää.
Ahven on melkein aina kiven päällä ja siksi vaikea tuulastettava. Ahvenet on monesti vielä niin pieniä ettei niitä kannata edes yrittää. Ahven myös kääntyy säikähtäessä melkein aina sivulle ja näin onnistuu välttämään piikit niskassa.
Hauki on yksi yleisimmistä tuulastuskaloista ja hyvillä tuulastusvesillä niitä on melkein riesaksi asti tarjolla. Pienemmät yksilöt erittäin helppoja pyydystettäviä, mutta isot on melko arkoja ja vaatii varovaiset liikkeet. Poikkeuksiakin tietysti on.
Säyne on erinomainen ruokakala ja tuulastamalla kelpo saalis mikäli vesistössä niitä on. Ei vaadi ihmeitä tuulastajalta vaikkakin kala on lähes kokoajan liikkeessä. Liikkuu kuitenkin melko hitaasti.
Lohikalat kuten siika, taimen jne on jatkuvasti liikkeessä ja säikkyy herkästi. Tuulastus on kuitenkin kiellytty lohipitoisissa virtapaikoissa. Varsinkin kylmän veden aikaan matalassa liikkuu lohikaloja ja taitava tuulastuja onnistuu niitä pyytämään.
Matikoita en ole itse saannut, mutta niitäkin on joissain järvissä pyyntietäisyydellä.
Itse olen käyttänyt tuulastuksessa vapaa-ajan akkua ja käsikohdevaloa. Ei mikään kaikkein tehokkain valo, mutta riittävän tehokas aina 2,5 metriin saakka. Eikä sen syvemmältä kannata mitään enää yrittääkään. Toisinaan viritän veneen perään toisenkin kohdevalon joka näyttää jatkuvasti soutusuuntaan. Omat saaliini ei ole vielä kovin mahtavia johtuen siitä ettei ole ollut tarjolla mitään komeita saaliita. Muutamia isoja haukia ollaan karkuutettu valon häiritseminä ja yhden taimenen olen lyönyt huti. Suurin tuulastuskalani on ollut 2,7 kiloinen lahna mikä oli kyllä erittäin helppo saalis. Itselläni on veneessä lisäksi otsalamppu, taskulamppu, kartta, viila, puukko ja astia jonne saaliit laitetaan ettei sotke koko venettä. Lämmintä vaatetta on myös oltava paljon, koska tuulastus on ajankohdasta johtuen yleensä kylmää puuhaa. Lisäksi paikallaolo kohmettaa. Rantaan on hyvä jättää esim laiturille ulkotuli tai muu valo jos ei omaa erittäin hyvää paikallistuntemusta. Pimeä tekee helposti kepposet ja suuntavaisto pettää

Tuulastus on silti yksi mukavimmista kalastusmuodoista mitä tiedän ja suosittelen sitä kaikille joilla siihen mahdollisuus on.