Chat

Author Topic: Kynäruiskuista..!  (Read 7037 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kala-ale

• View Profile
Kynäruiskuista..!
« on: November 23, 2010, 07:06:55 »
Moro!

Olen tässä harkinnut jo pitkään kynäruiskun ostoa ja nyt alkas olla aika hankkia se. Maalit tulee olemaan CAB maaleja, aluksi varmaan pelkästään coatteja. Lakkana CAB regularia. Tuli tuossa muutama kysymys mieleen.. Olen katsellut Badgerin 150-7 ja 200-5 kynäruiskuja. En ole vielä osannut päättää, että kumman ottaisin. 150-7 olisi kaksivaiheinen mutta jonkin verran kalliimpi. 200-5 olisi yksivaihe, mutta hinta paljon mukavempi. Elikkäs mitä suurta hyötyä tuosta kaksi vaiheisuudesta siis on, kun maalaus kohteena olisi vaaput, morrit, leechit.. yms? Tiedän, että kaksi toimisessa värisuihkun leveyden saa säädettyä liipaisinta vetämällä, yksi vaiheisessa se täytyy säätää peräruuvista. itselläni ei tule mieleen miksi tuota väri suihkun leveyttä pitäisi saada säätää lennosta..? Kun kysessä on vain uistimet.. Elikkä mitä hyötyä on tuosta kaksi vaihe ruiskun ominaisuudesta? Sitten vielä toinen kysymys. Kuinka paljon olette ohentanennt regular lakkoja? Noin aluksi niinkun morrien ja leechien päälle? Ja paljonko vaappujen lakkaukseen?

Jos koette tarpeettomaksi lukkoon ja poistoon.

Kiitos ja anteeksi. Kala-ale
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Kynäruiskuista..!
« Reply #1 on: November 23, 2010, 08:44:18 »
Tästä on puheltu kyllä jo varmaan sen sata kertaa, mutta jos tästä nyt apua on, niin...

Aloittelijalle itse suosittelisin 1-vaiheruiskua. 2-vaiheisessa on se yksi vaihe liikaa, kun on miljoona muutakin pikkunippelijuttua, jotka pitää osata ottaa huomioon. Itselläni on 2 ruiskua, joista ei voi säätää edes peräruuvia, ja niilläkin tulee ihan hyvin toimeen. Kolmas on sitten se 360-7, jossa on se toinenkin vaihde. Ihan kiva ruisku, mutta aika harvoin sitä käytän. Nuo "räkäruiskut" ovat ihan hyviä ja paljon helpompia, kun vain osaa käyttää niitä.

Kannattaa harkita LV-1:stä morreille ja liitseille. Äkkiseltään tuntuisi, että CAB ei tartu niihin tarpeeksi hyvin ja lohkeilee vain irti. Ja ohuena se ei ole kovin kestävää.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

kala-ale

• View Profile
« Reply #2 on: November 23, 2010, 14:27:12 »
Nonii.. niin minäkin sitä ajattelin, että olisi aloittelian helpompi käyttää. Eli siitä toisesta vaiheesta ei ole periaatteessa mitään hyötyä tallaisessa maalailussa, jos nyt ei ala taideteoksia tekemään.Esim solarin vaaput.. Ja kun, että niillä kaiketi saa parempaa jälkeä. Vai lv1 lakkaa... Kommenteista päätellen olisi hyvä lakka, mutta hinta hieman korkeampi, tosin 3e paljon vielä paina. Sille täytyisi ostaa sitten myös tinneriä. Tinnerikään kallista tietysti ole. Vois kyllä pistää harkintaan tuon lv1 lakan. Ja kynäruiskussa kallistun sittenkin 200-5:sen puolelle. Jos nyt joku ei tule ja kirjoita hirveän hyviä syitä miksi pitäisi olla juuri kaksi vaiheinen.

Kiitos Mikolle! -Kala-ale

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #3 on: November 23, 2010, 15:01:56 »
2-vaiheisen "ainoa" etu on se, että saa lennosta vaihdettua sitä paksuutta.. tosin sitäkin voi vähän kompensoida sillä, miten läheltä maalaa. Tuo on kaikki ihan ranteesta kiinni, millaista jälkeä saa. Itselläni tuo 360-7 ruisku ei ole ollut mikään autaaksi tekevä vekotin, tosin edes n.500 vaapun maalaus ei tuntunut vielä tekevän sen kanssa mestaria. Harjoitusta se vaatii ihan älyttömästi, ennen kuin alkaa huippujälkeä syntymään. Tai no, jokaisella meillä on omat tavoitteet, mutta itselläni on tuolle ruutalle vielä se viimeinen sana sanottavana.

LV-1 ei kannata oikeastaan ohentaa. Se kun alkaa jumahtamaan, niin se on menoa myös. Siitä tulee sellaista hyytelöä, jolla ei tee yhtään mitään. Muutenkin kannattaa sen kanssa varmistaa se, ettei purkki liimaudu kiinni. Itse jouduin poraamaan kahden eri purkin kannet auki ja valuttamaan sisällön toiseen. Tuo taas nopeuttaa sen lakan jumahtamista.

Ihan vain kommenttina noista ruiskuista, että itse maalaan kaikkein eniten sillä kaikkein halvimmalla Badgerin räkäruiskulla (19e). Vasta pinnoituksen viimeisimmät vaiheet, joissa enää sävytellään tai tehdään efektejä, teen 360-7 ruiskulla. Musta selkä on mahdotonta tehdä räkäruiskulla, koska se "räkii" sitä mustaa aina ja viimeisessä kerroksessa ei saa tulla virheitä.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

kala-ale

• View Profile
« Reply #4 on: November 23, 2010, 15:11:39 »
Ahaaa.No se olisi kylläkin hyvä juttu, jos sitä ei tarvitsisi ohentaa. Mutta lueskelin tuolta jostain, että lv1:sen säilyvyys on todella heikko.. Että vain pari viikkoa kestäisi, ennen kun jumahtaa..? Käykös muuten tämä lakka cab maalien kanssa yhteen? Kun kaiketi kaikki lakat ja maalit ei käy.. Mitä luulet räkiikö se tuo 200:nen sitä maalia samalla lailla kun se 19e maksava.. Tuolla kuitenkin hinta 65e.. Onko kokemusta? Joo no, nyt se on melko selvää, että ostan halvemman ruiskun näin alkuun... :)

Kala-ale

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #5 on: November 23, 2010, 15:17:48 »
Tuskin räkii, ihan käypä peli se on. Se 39e ruuttakin räkii lähinnä itse virheitä tehdessä (jossa on kiertämällä nokasta säädettävä säde). Lv-1 jumahtaa parin kuukauden sisään yleensä. Teet ison erän valmiiksi ja sitten viimeistelet siinä dippailemalla. Se lakka on tosi ohutta, joten monta kastoa tarvitaan. Itselläni hävikki yhtä purkkia kohden on ollut jopa 70% luokkaa. Itse laitan aina cab maalin päälle cab-lakkaa (regular) ja sitten tarvittaessa kovempia kerroksia pintaan. Vaapuissa en ole nykyään laittanut mitään pintakerroksia, koska näiden lakkojen erien välinen laatuvaihtelu on välillä liian isoa. Ei koskaan voi tietää, mitä tulee tapahtumaan. Älä laita LV-1 pohjalle, koska siinä ei muut pysy kiinni. Ja ei kiehu cabin kanssa.

kala-ale

• View Profile
« Reply #6 on: November 23, 2010, 15:24:39 »
Jooopa. Siitenpä taidan ostaa tuon 200-5:sen..Tuota lakka asiaa täytyy vielä vähän pohtia.. Mutta kyllä tuo Lv1 kuulostaisi ihan hyvältä. Mitenkä oletko miten paljon tuota cab regularia ohennellut?

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #7 on: November 23, 2010, 15:43:42 »
Riippuu erästä ja käyttötarkoituksesta (ja kauanko purkki on ollut auki). Loruttele ohenne 8:aa sinne sekaan ja hämmentele varovasti. Ohuella sekoitustikulla tulee kuplia, paksummalla vähän vähemmän. Pohjia myöten tasaiseksi se lakka ja annat ilmakuplien nousta pintaan/pois, ennenku alat lakata. Omasta mielestäni parasta tulee kun lakkaa monta ohutta kerrosta, kun taas jotkut vetäisee 2-4 paksumpaa kerrosta. Mun viimeisimmissä vaapuissa taisi olla jotain 14 kerrosta lakkaa pohjasta pintaan. Lakka on sopivaa silloin, kun dipatessa ei jää rantuja eikä kuplia. JOs kuplii, niin sitten ohuemmaksi sitä lakkaa.

kala-ale

• View Profile
« Reply #8 on: November 23, 2010, 15:58:18 »
Paljon kiitoksia näistä vastauksista!

Miikkali

• Rupelihattu
  • http://pyyrivaaput.nettisivu.org/
    • MSN Messenger - zupzap99@hotmail.com
    • View Profile
    • Moro kaikki
    • Email
« Reply #9 on: September 13, 2011, 21:31:27 »
Mitäs, onko kenelläkään kokemuksia tuosta 350-9 - ruiskusta, kannattaako ostaa?
Ilmaisia tarroja - ilman postikuluja! www.yad.fi/streetteam

center>