Chat

Author Topic: Saako spraymaalilla maalattua omatekemiä vaappuja?  (Read 27155 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Make75

• View Profile
    • Email
Saako spraymaalilla maalattua omatekemiä vaappuja?
« on: November 03, 2006, 22:02:48 »
Aloitin ketjun siksi koska itselläni ei ole tilaa maaliruiskulle. Onko jollain kuvia/kokemuksia spray maaleista? Jos on niin kertokaahan!

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
Vs: Saako spraymaalilla maalattua omatekemiä vaappuja?
« Reply #1 on: November 03, 2006, 22:36:26 »
Tilaa? Spraypullot vievät paljon enemmän tilaa kuin kynäruisku, purkit ja pieni pöytämallin kompura. Spraylla voi maalata vaappuja, mutta lopputulos ei ole kovin kummoinen. Ongelmiakin on ja runsaasti. Taitava tekijä kyllä osaa tehdä sprayllakin upeaa jälkeä. Hyvä vaihtoehto satunnaiselle käyttäjälle, mutta pidemmällä tähtäimellä: unohda kalliit sprayt (kyllä, ne on kalliimpia pidemmällä aikajaksolla) ja osta ruisku.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Make75

• View Profile
    • Email
« Reply #2 on: November 03, 2006, 22:38:36 »
Ai!? Luulin että niihin tarvitaan paineilmaa ja luin jostain että ne ovat suuria... Entäs hinta? Kuina kalliita tällaiset kynäruiskut ovat?

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #3 on: November 03, 2006, 23:30:52 »
Kynäruiskut on jotain alkaen 20e hintaisia, normaalisti hyvän saa 100e sijoituksella jo. Paljon kalliimpiakin löytyy, mutta uskoisin että tulet näillä halvemmillakin hyvin toimeen. Minikompurat maksavat jotain 60-200e, mulla sparmax (200e) ja se on hyvä. Biltemasta saa tuollaisia halvempia (joku 80e ehkä). Siihen pitää ostaa paineentasaaja ja kosteuden poistin vielä lisäksi, sparmaxissa on noi valmiina. Spraypulloja tarvitsisi lukuisia ja ne vie ihan helvetin paljon tilaa! Nuo pienet maalipurkit (cab, deka, jne) eivät paljoa tilaa vie. Tuon lisäksi tarvitset vielä ohenninta (pari litraa riittää pitkälle).
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

ShadowDust

• View Profile
« Reply #4 on: November 06, 2006, 00:13:11 »
Kynäruisku on kyllä ehdottomasti paras mutta sanotaan näin, mielestäni turha ostos jos homma on hyvin satunnaista.
Jos oikeasti innostuu tekemään ja maalailemaan vaappuja niin suosittelen ostamaan kynäruiskun ja kompuran.
Mutta jos teet vaappuja hyvin harvoin niin ehkä turhan kalliin puoleinen hankinta tuo kynäruisku ja kompura, spray maaleilla kyllä pystyy tosiaan tekemään ihan hyvääkin jälkeä.
Spray maalit todellakin vaativat enemmän tilaa ja hukka niissä on useimmiten hyvin suuri.
Itse olen jotain lusikoita maalaillut spray maalilla ja ihan hyvääkin jälkeä saannut, siis mielestäni ihan hyvää jälkeä.
Suosittelisin melkein tekemään "työkaluja" spray maalauksessa, pahvin paloista teet erinäisiä "muotteja" esim. lusikan selän maalasin kaarevalla pahvin palalla jolloin sain rajan tarkemmaksi mutta en liian teräväksi.
Spray maalaus on huomattavasti sottaisempaa touhua ja maalia tosiaan menee hukkaan hirveästi, toisaalta jos teet satunnaisesti jotain maalauksia spray maali purkki nyt ei maksa sinällään paljon joten pieniin maalauksiin se käy.

Itse omistan kynäruiskun mutten kompuraa joten ei oo tullut juuri käytettyä sitä, en omista maalejakaan joten on jäännyt se lähinnä laatikkoon ikävä kyllä.

Make75

• View Profile
    • Email
« Reply #5 on: November 07, 2006, 16:58:27 »
Selevä... Itse olen juuri se ns. satunnainen maalaaja. Kaipaisin muutenkin vinkkejä koska olen kiinnostunut mutta en kokenut vaapun maalauksessa.. Eli jos tietämystä on niin kirjoitelkaahan....

ShadowDust

• View Profile
« Reply #6 on: November 08, 2006, 01:22:47 »
En ole maalaillut viellä itse vaappuja mutta noin yleisesti, maalattava pinta kannattaa hioa hieman että maali tarttuu paremmin.
Mielestäni Mastonin maalit ovat olleet parhaite ihan suuttimien takia jo.
Kannattaa tehdä yleensä pohjamaalaus vaikka valkoisella maalilla, On olemassa toki erikseen pohjamaaleja spray maaleissa mutta itse en ole käyttänyt niitä. Useimmat maalit on sellasia että ne joko kannattaa maalata 15 min välein tai sitten joudut odottamaan peräti 7 päivää jos maali on välissä kuivunut täysin. Kun maalaa pitää muistaa tehdä ohuita kerroksia ettei tule valumia ja välissä tosiaan kannattaa odottaa noin 15min kunnes tekee uuden kerroksen, kärsivällisyyttä tarvitsee hommassa paljon.
Jos haluat tehdä hyvin teräviä rajoja maaleissa sanotaan vaikka, punainen ja valkoinen.
Kannattaa melkein maalata ensin suuremmalle alueelle tuleva väri, vaikka valkoinen ensin.
Kun olet maalannut valkoisen ja haluat punaisen ja valkoisen rajan olevan terävä on melkein odotetta sitä että maali kuivuu sen 7 päivää, rajauksessa kannattaa käyttää vaikka teippiä mutta mikä vain teippi ei käy koska liima pinta voi tarttua maalaukseen.
Tuloksena on suttuinen pinta joka ei näytä kovin kauniilta, joten kannattaa vaikka käyttää ihan maalarinteippiä.
Teippiä ei saa painella kuitenkaan liian voimakkaasti pintaan muuten käy niin että liimapinta ottaa ja tarttuu.
Ennen uutta maalausta kun on odottanut 7 päivää kannattaa pintaa hieman pyyhkästä hienolla hionta paperilla.

Lakkaus on aina suositeltavaa siinä pätee muistaakseni sama sääntö kun maalejen kanssa, joko 15min väli tai 7 päivän väli ja hionta.
Voi myös käyttää autovahaa lopulliseen silaukseen kun lakkaukset on tehty, vahaus suojaa lakkaa ja maalia kuten autoissakin.
Itse en ole kokeillut vahausta ikinä joten siitä ei ole tietoa mutta uskoisin että on ihan hyväkin tehdä.
Toki muista lukea spray maaleista ohjeet.

En ole mikään expertti spray maalejen kanssa mutta toivottavasti tuosta on jotain apua sinulle omissa jutuissa.  :-)

Make75

• View Profile
    • Email
« Reply #7 on: November 08, 2006, 19:14:38 »
Kyllä!!! Tuosta oli todella paljon apua! :-D Semmoista vielä kyselisin että kannattaako laittaa folio aihion ja lakan/maalin väliin.

Tosimies

• Guest
« Reply #8 on: November 08, 2006, 20:37:41 »
kyllä spraylla saa jonkullaista jälkeä ku maalaa 15 min välein sillee et peittää ensi maalarin teipillä na kohat joita ei haluu maalata ja maalaa ensiks isommat alat. mut kuten mikko sano ei se jälki millään vedä vertoja kynäruiskun jälelle.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #9 on: November 09, 2006, 10:21:49 »
Kyllä!!! Tuosta oli todella paljon apua! :-D Semmoista vielä kyselisin että kannattaako laittaa folio aihion ja lakan/maalin väliin.

Lukaiseppas artikkeleista se mun kirjoittama vaapunvalmistus-teksti. Sieltä saanet tällaisiin vastauksia ;)

ShadowDust

• View Profile
« Reply #10 on: November 10, 2006, 00:38:06 »
En ole varma jääkö jälkiä teipistä jos 15min sisällä laittaa teippiä pintaan, jäljet voi varmaan kyllä korjata hyvin hienolla vesi-hiomapaperilla ja lakkaus pintaan sitten. (ei kuitenkaan käytä vettä hioessa)  :-P Kokeilemalla se selviää, pitäisi itsekkin koittaa tuota että jääkö siitä miten pahat jäljet.
Maali ei kuivu kovaksi 15min sisällä vaikka se siltä vaikuttaisikin, voihan ne pienet jäljet sitten korjata varmaan tosiaan kevyesti hiomalla.

Useimmat asiat kyllä mielestäni voi maalata ilman teippejä, pahvi "muoteilla" kun maalaa ei yleensä jää niitä teräviä rajoja kuten teipillä.
Eli pahvia pidetään sen kohdan päällä mitä ei haluta maalata, maalaus kannattaa alottaa siitä päästä missä pidät pahvia.
Kun alat maalaamaan aloita suihkuttaminen itse pahvin päällä mieluiten ja jatka tasaista liikettä koko maalattavan matkan ajan.
Pitää muistaa pitää sama etäisyys maalattavaan kohteeseen koko maalauksen ajan.
Mitä lähempänä pidät pahvia sitä selvemmät rajat maalauksiin tulee, mitä taas kauempana pidät pahvia sitä enemmän maali leviää raja alueelle.
Liian kaukana kuitenkaan pahvia ei kannata pitää, maalaus menee takuu varmasti pilalle silloin. 

Folionista, folioiminen voi olla hyvinkin vaikeaa maalauksen suhteen spray maaleilla koska maaleja ei pysty ohentamaan mitenkään.
Spray maalit pyrkii peittämään maalattavan pinnan, en keksi muuta keinoa peittämisen estämiseksi kuin maalata suhteellisen kaukana kohteesta.
Melkein suosittelisin harjoittelemaan sitä tavallisen folion kanssa ennen kuin alat maalaamaan itse vaapussa olevaa foliointia, harjoittelet sitä kunnes löydät oikean maalaus etäisyyden.

Suosittelen tosiaan lukemaan -Procyon- artikkelin, (todella hyvä artikkeli vaappujen valmistuksesta ja maalauksesta) sieltä saa paljon neuvoja jotka toimivat myös spray maalauksen kanssa.

Kala_Jökke

• Kalastusta jo vuodesta 1992
    • MSN Messenger - StaaLou@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #11 on: November 12, 2006, 19:25:02 »
Tuossa jotain lähiajan tekeleitä. Kaikki maalattu spraylla. Kuvat on epäselviä ja mielestäni livenä vaaput näyttää paljon paljon paremmalta:

Valmiita:

Koukut puuttuu:

Tarkempaa kuvaa mallista:

Eli kyllä sillä sprayllakin jonkinmoista jälkeä saa...  :roll:
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #12 on: November 12, 2006, 19:55:25 »
Ihan nättejä, mutta uskoppa että nälkä kasvaa syödessä ;)  Kohta alkaa harmittamaan, kun kaverilla on hienompi viimeistely. Tulee fiilis, että "osaan se kyllä minäkin" ja kohta juostaan setelituppo kourassa kohti varustekauppaa :D

[Vision]

• View Profile
« Reply #13 on: November 12, 2006, 20:55:14 »
Tosi hienoja vappuja  :lol:
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

Kala_Jökke

• View Profile
    • Email
« Reply #14 on: November 12, 2006, 21:10:59 »
Ihan nättejä, mutta uskoppa että nälkä kasvaa syödessä ;)  Kohta alkaa harmittamaan, kun kaverilla on hienompi viimeistely. Tulee fiilis, että "osaan se kyllä minäkin" ja kohta juostaan setelituppo kourassa kohti varustekauppaa :D

Niinhän siinä tuppaa käymään. Olen itse yrittänyt panostaa vaappujen uintiin ja olen huomannut siinä ohessa, että ns "perusväritykset" on niitä kalastavimpia. Kalaa on tullut omatekeleillä enemmän, kun olen ikinä uskaltanut edes toivoa. Hauki, ahven ja turpa on ne saaliskalat, joita omilla vaapuilla pyrin narraamaan. On jäänyt rapalat ym taakse, koska ne eivät vaan toimi ainakaan minulla. :-)

Kaikki alkoi muuten siitä, kun tein kaverin isän puupajalla haavasta vaapun, johon tein jäätelöpaketista uintilevyn ja väritin sen tussilla. Täytyihän sitä kokeilla ja ensimmäisellä heitolla otti hauki. Se jäi ainoaksi heitoksi, koska säntäsin heti kotiin juhlimaan saavutustani. :-D Vielä illalla isän ja veljen kanssa kun kävimme kalalla, niin minä nappasin kyseisellä vaapulla kaksi komeeta haukea toisin kuin veli ja isä, jotka jäivät nollille. :-)

Ei sillä ulkonäöllä ole niin väliä, kunhan vain kalaa tulee niin, että kädet tutisee. Ei siinä jutakassa mitään kynäruiskuja enään tarvita. :wink:
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

ShadowDust

• View Profile
« Reply #15 on: November 12, 2006, 21:12:10 »
Oikein nättejä vaappuja, olet ilmeisesti vapaalla kädellä maalannut?
Kyllä tollasia jo kelpaisi tarjota kaloille  :-)

Kala_Jökke

• View Profile
    • Email
« Reply #16 on: November 12, 2006, 21:32:48 »
Oikein nättejä vaappuja, olet ilmeisesti vapaalla kädellä maalannut?
Kyllä tollasia jo kelpaisi tarjota kaloille  :-)

Joo, ihan vapaalla kädellä olen varovasti maalaillut. Luonnollisemman näköistä (oma mielipide)  :-)

ShadowDust

• View Profile
« Reply #17 on: November 13, 2006, 10:33:15 »
Kyllähän sillä saa tosiaan luonnollisemman näköistä kun teippaamalla.
Itse olen käyttänyt pahvia apuna lusikoiden maalaamisessa, saa hieman terävempiä reunoja mutta näyttää kuitenkin luonnolliselta.

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #18 on: November 13, 2006, 10:38:09 »
Hmm.. voisi itsekin kaivella pakista joitain ikuwanhoja spray-maalattuja kapuloita. Kyllä sillä saa ihan siedettävää jälkeä aikaan (ja kalaakin tulee), mutta kyllä se kynäruiskun ostamisen jälkeinen vaihe on selvin kehitysaskel vaapuissa (ellei ihan ensimmäisiä teknisiä oivalluksia oteta huomioon) parempaan suuntaan. Kala Jökkekin huomannut saman, ettei niillä Rapaloilla pääse omatekoisen kanssa samaan vauhtiin. Itsekin pidän verrokkeja perässä aina välillä ja omat voittaa ne lähes tulkoon aina. Kerran sisuunnuin ja päätin haasta kaverin omatekoiset (!)  siten, että MINÄ kalastin rapaloilla ja se omillaan. Kovimmallakin yrityksellä pääsin vain tasapeliin (mikä oli todella hyvä saavutus siinä tilanteessa kyllä).  ;)

jaska74

• View Profile
    • Email
« Reply #19 on: November 13, 2006, 20:41:30 »
todella satunnainen askartelija pärjää bilteman 10€ ruiskulla joka toimii 5€ paineilmapullolla...

Kala_Jökke

• View Profile
    • Email
« Reply #20 on: November 16, 2006, 21:06:39 »
Sen verran täytyy vielä sanoa, että mastonin maalien kanssa kannattaa käyttää mastonin spray lakkaa. Itse olen lakannut ihan seuraavana päivänä ja maali ei ole levinnyt. Ekat kerrokset kannattaa tehdä isolla välillä ja kevyesti. Lopuksi voi laittaa reilummin lakkaa, jotta pinnasta tulee sileä.

Joku taisi sanoa, että pinnasta kannattaa jättää vähän karkea. Itse olen eri mieltä, ja ainakin omissa vaapuissani olen todennut, että sielälle pinnalle tulee parempaa jälkeä. Spraylla maalattaessa ei kannata pyrkiä täydellisyyteen, sillä väkisinkin tuppaa tulemaan pieniä virheitä, kuten kuplia ym esim pohjamaaliin..

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #21 on: November 17, 2006, 00:46:31 »
Mastonin spraylakan suurin vika on sen pehmeys. Se ei paljoa vaappua suojaa kalojen hampailta. Ihan vain varoituksena.

puolisukeltaja6

• MSN Messenger - nokkaposti@hotmail.com
    • View Profile
    • HeQ:n kalastussivu
    • Email
« Reply #22 on: November 18, 2006, 01:04:17 »
Spraylakka ei muutenkaan kannata, kun ostat tuollaisen litran CAB lakkapurkin joka maksaa ~20€ saat lakattua noin 100-200 uistinta, tuollaisella spraylakalla (~6-10€) saa lakattua ehkä kymmenen uistinta ja kerros on todella ohut ja hauras. En todellakaan suosittele, kokemusta on.

Hauki-heppu

• View Profile
« Reply #23 on: November 19, 2006, 19:06:28 »
tossa yks keskeneränen sprayllä maalattu ja yks valmis ja alinna se valmis kalojen kanssa

http://www.heittokalastus.info/GALLERIA/7/440

http://www.heittokalastus.info/GALLERIA/7/463

http://www.heittokalastus.info/GALLERIA/7/440

ShadowDust

• View Profile
« Reply #24 on: November 21, 2006, 11:26:34 »
Sen verran täytyy vielä sanoa, että mastonin maalien kanssa kannattaa käyttää mastonin spray lakkaa. Itse olen lakannut ihan seuraavana päivänä ja maali ei ole levinnyt. Ekat kerrokset kannattaa tehdä isolla välillä ja kevyesti. Lopuksi voi laittaa reilummin lakkaa, jotta pinnasta tulee sileä.

Joku taisi sanoa, että pinnasta kannattaa jättää vähän karkea. Itse olen eri mieltä, ja ainakin omissa vaapuissani olen todennut, että sielälle pinnalle tulee parempaa jälkeä. Spraylla maalattaessa ei kannata pyrkiä täydellisyyteen, sillä väkisinkin tuppaa tulemaan pieniä virheitä, kuten kuplia ym esim pohjamaaliin..

Siis karhealla tarkoitan hyvin hienolla hiomapaperilla pyyhkäistyä pintaa, en mitään 80 hiomapaperilla raiskattua pintaa  :lol:
Kaipa karhea on hieman suhteellista mutta noin yleisesti ottaen ei sen pinnan tarvitse olla kun hieman pyyhkäisty hiomapaperilla.
Pinnan tulee olla sileä, eli tommonen 240 hiomapaperikin on hieman liian karheaa pinta hiontaan.

ShadowDust

• View Profile
« Reply #25 on: November 21, 2006, 11:28:53 »
Spray lakka nyt yleensä ei ole mitään maailman kestävintä, mutta parempi kun ei mitään.

Kala_Jökke

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: November 22, 2006, 19:03:53 »
Spraylakka ei muutenkaan kannata, kun ostat tuollaisen litran CAB lakkapurkin joka maksaa ~20€ saat lakattua noin 100-200 uistinta, tuollaisella spraylakalla (~6-10€) saa lakattua ehkä kymmenen uistinta ja kerros on todella ohut ja hauras. En todellakaan suosittele, kokemusta on.

Meneppäs kuule laittamaan mastonin spraylla lakattu vaappu cabin lakkapurkkiin. Siinä on sitten kaikki loput lakat pilalle, kun maali leviää purkkiin. Niin ja kokemusta on! :wink:

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #27 on: November 27, 2006, 09:49:56 »
Vinkki: älä KOSKAAN valuta lakkaa suoraan lakkapurkkiin takaisin, ellet 100% ole varma siitä mitä olet tekemässä.Muutenkin 1 kerros kannattaa valuttaa toisaalle, koska esim. cabin color-punainen ja vaikkapa kultafoliokin valuttavat väriä pinnastaan.

Make75

• View Profile
    • Email
« Reply #28 on: December 06, 2006, 20:24:15 »
Sain juuri ensimmäisen vaappuni valmiiksi.
Spray maaleilla maalattu mitäs pidätte? :-D

Mikko_-Procyon-

• Veronkiertäjä
  • Mikkonator
  • Ei tunnu missään!
    • View Profile
    • Propilkki 2
« Reply #29 on: December 06, 2006, 22:59:11 »
Pistäppä lakkaa, niin nähdään mitä sitten tapahtuu ;)

..aika yleistä, että valko-puna -värillä aloitellaan. Ittekin taisin tuolla aloittaa.

center>