Chat

Poll

oletko onkinut baittipallolla?

Joo
70 (49.3%)
En
34 (23.9%)
Miten se tapahtuu
38 (26.8%)

Total Members Voted: 119

Author Topic: Baittipallo onginta?  (Read 44529 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JazzSinatra

• View Profile
    • Email
Vs: Baittipallo onginta?
« Reply #30 on: December 19, 2006, 13:58:01 »
pakko kokeilla tota bait ongintaa

Tosimies

• Guest
« Reply #31 on: July 11, 2007, 22:12:33 »
En näköjään muistanut kertoa tänne tuloksistani silloin kauan sitten  :-)
Silloinkun kokeilin tuota baittia, nin syvyyttä oli 2-3 metriä ja paikkan oli suvanto keskellä viheriä.
Batilla en saanut yhtäkään kirjolohta ylös, mutta kun kelasin pallukkaa ylös tarkistusta varten, nin näin että palloa seurasi kirjolohi joka meni uppotukin taakse piiloon. Tarjosin sille ruuaksi puolet pakistani, mutta ei tärpännyt. Loppujen lupuksi sille maistui keltainen mini CD.

Syönti oli silloin todella huonoa ja kalat passiivisia. Oli todella myönteiset kokemukset baitista ja on ollut tuon reissun jälkeenkin.

Bommari

• View Profile
« Reply #32 on: July 11, 2007, 22:17:10 »
Siis baittipallo-onginnassa pitää sen lohen antaa syödä kauan aikaa ennen kuin rupeaa nostamaan, jokaisen lohen olen saanut ylös, jos ovat tahnapalloon eksyneet. Pallo on aina ollut joko kurkussa tai mahassa kiinni.

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #33 on: July 15, 2007, 12:15:19 »
Itse koitin kalajoella tuota baittipallo ongintaa ja sain ylös yhden kirjolohen!  :-)
Painoa 1,4kg.Koitin tota vihreää baittipalloa.Pallo oli vain pari minuuttia vedessä, ja
heti nappasi...
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #34 on: July 15, 2007, 22:06:03 »
Ottaako tohon baittipalloon muuten mikään muu kala, kuin kirjolohi?  :-)
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Pusukala

• View Profile
    • Email
« Reply #35 on: July 20, 2007, 22:57:14 »
Oletteko koskaa kuullu siitä et ku tekee paahtoleivästä ja kallen mätitahnasta palloja ja laittaa ongen päähän ni kalat syö siihe kuulemma intona? :roll:

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #36 on: July 21, 2007, 14:47:27 »
Ottaako tohon baittipalloon muuten mikään muu kala, kuin kirjolohi?  :-)
Sattumasärjet ehkä hyvällä syönnillä, silloin kun ne käyvät paljaaseen koukkuunkin.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

atte (TFH)

• View Profile
    • Email
« Reply #37 on: August 29, 2007, 08:20:50 »
Eikö pb:llä saa esim.ahventa? :-o

osmanhauki

• Guest
« Reply #38 on: October 13, 2007, 21:13:42 »
Juu talvella ainakin käytän, mutta en ole kesällä käyttänyt. Täytyy käydä joskus kokeilemas. Täälä on jotkut jättäneet lukematta aijjemmat viestit. Lukekaa ne niin olette selvillä aiheesta paremmin :wink:.

Haugi_94

• Guest
« Reply #39 on: October 14, 2007, 10:00:36 »
Olen kokeillut ja ensimäinen kirjolohi tulikin! Kilon painoi. :)

H.A.U.K.I. MAN 97

• <script type="text/javascript" src="http://www.aap
    • MSN Messenger - h3v4r1@windowslive.com
    • View Profile
    • koirat
    • Email
« Reply #40 on: October 16, 2007, 14:07:50 »
Joo olen kokeillut. Tahna on huonolla syönnillä parempaa kuin joku uistin. Sain tahnalla ensimmäisen kirjolohen joka painoi peräti 1,2kg. :lol:
Hauki on kala joka kutee puussa, hauki on kala joka kutee puussa...

http://www.x-acthuskies.com

El Samu

• View Profile
    • Satanen vaaput
    • Email
« Reply #41 on: October 20, 2007, 14:00:28 »
Joskus pienempänä mummon lammikolla tuli tuota koitettua. Onkena oli aivan tavallinen mato onki, jossa syöttinä baittipallo. Tuli istuskeltua tuossa rannalla muistaakseni noin viisi tuntia. Aivan lopussa näin (olin juuri sisällä, aktiivista kalastusta :-D) kun kirjo hyppäsi tuo pallo suussaan jäälle, josta takaisin lampeen, ja tottakai jätti sen koukun jäälle. Itsellä ei sen enempiä kokemuksia. Kuitenkin, kun on seurannut tässä pari kertaa näitä kirren onkijoita, niin kaikki ovat baittia käyttäneet. Ilmeisesti se siis toimii, mutta ei vaan kaikilla...
Saa kiinni Heittokalastus.infosta

Teräs

• MSN Messenger - teraspoika@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #42 on: March 09, 2010, 17:20:49 »
Saako tolla baitti pallerolla haukia?

Don Miguel

• View Profile
    • Email
« Reply #43 on: March 09, 2010, 17:26:45 »
Saako tolla baitti pallerolla haukia?

Ei. Todennäköisemmin saat hauen vaikkapa tavallisella mato-ongella (ihan siis sillä matosyötillä, ei kalalla) Lähinnä tuo Power bait on kirjolohen ootto-ongitaan. Jos haukia jollain tavalla haluaisi ootto-onkia, niin jonkinlainen täkyvirittely vaan kehitteille. Neuvoja noihin erinäisiin täkysysteemeihin löytyy mm. Kalapediasta (ja jos ei löydy, niin googlea vaan käyttöön.)
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Tuozz R

• View Profile
« Reply #44 on: March 15, 2010, 12:52:27 »
Toimiiko miten taimenille?

Kala- eemeli

• View Profile
« Reply #45 on: March 24, 2010, 16:21:05 »
mulla on tuommosta vaaleanpunaista trigger baittia. toimiiko sellainen?

Edu

• 4kg
    • MSN Messenger - edu-kettunen@hotmail.com
    • View Profile
    • Kalassa.net
« Reply #46 on: March 24, 2010, 18:23:32 »
Kyllä se varmaan toimii, mutta kannattaa ostaa Powerbaittia  :wink:
...

Perca

• Pyydyskalastaja
  • Global Moderator
    • View Profile
    • Email
« Reply #47 on: March 24, 2010, 18:28:51 »
Jos jotakuta aloittelevaa tahnaonkijaa kiinnostaa saada hyvä startti harrastukselle niin mulla olisi 15 ylimääräistä Power Bait -purkkia myynnissä! Laita nopeasti yv:tä jos kiinnostaa, yleensä nää menee tosi nopeasti  :-) Samalla vielä mun parhaat vinkit tähän kalastusmuotoon liittyen!
« Last Edit: March 25, 2010, 21:30:52 by Perca »
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

ohyeahiguess

• Jigit - paras ja nopein tapa saada appuraa kuhaa!
    • MSN Messenger - ohyeahiguess@hotmail.com
    • View Profile
    • KalaMakasiini
    • Email
« Reply #48 on: March 24, 2010, 23:35:47 »
Mulla ois kysyttävää tästä PowerBait onginnasta ja kirjolohesta yleensä.

1 Tuleeko sitä esim, itämerestä, Naantalista?

2 Mistä syvyydestä ja mistä paikkaa sitä pitäisi onkia, veneestä, laiturilta, rannalta?

Olen aika noviisi tässä, mutta kiinostaisi jos Kirjolohta saa tällä tekniikalla.

3 Ja joo sitten jos tiedätte, niin kertokaa tosiaan hyviä paikkoja, sillan alta, tms.

Kiitän etukäteen.
Jotkut ovat parhaita kalastamaan, jotkut tekemään jigejä, jotkut pelamaan ProPilkkiä. Mutta mä en ole missään hyvä - pitäähän jonkun olla hyvä huonoudessakin.

Ihmevirveli

• Kalassanet Ry jäsen
    • MSN Messenger - tero.vaara@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #49 on: March 25, 2010, 18:04:49 »
1 Tuleeko sitä esim, itämerestä, Naantalista?

Kirjolohta ei kannata yrittää muualta kuin sellaisita paikoista joihin sitä on istutettu. Se kun ei pysty lisääntymään täällä Suomen oloissa. Parhaat saalismahdollisuudet ovat heti istutuksen jälkeen jolloin kalat ei ole vielä tottuneet luonnonravintoon ja pistävät suuhunsa vähän mitä sattuu.
Allekirjoituksia ei tueta.

Olli

• View Profile
« Reply #50 on: March 25, 2010, 21:00:26 »
3 Ja joo sitten jos tiedätte, niin kertokaa tosiaan hyviä paikkoja, sillan alta, tms.

Jos vain tiedät minnepäin sitä lampea ovat kalat jättäneet, niin mene koittamaan istutuspaikan läheltä. Sinne osa kaloista jää pariksi päiväksi tuumimaan ja sitten lähtee seikkailemaan ympäri lampea. Viileillä ja pilvisillä säillä olen saanut kalat lahdista ja läheltä rantaa. Kerran kuumana kesäpäivänä yksi nappasi lammen selältä. Itse kokoaisin jonkinlaisen pohjaongen. Tahna kun on yleensä kelluvaa, asettaisin painot niin että tahna nousee 50-100cm pohjasta ylöspäin

ohyeahiguess

• Jigit - paras ja nopein tapa saada appuraa kuhaa!
    • MSN Messenger - ohyeahiguess@hotmail.com
    • View Profile
    • KalaMakasiini
    • Email
« Reply #51 on: March 28, 2010, 21:24:20 »
aijjaa no harmi, mutta toivotaan että löytyisi joku onkipaikka joskus läheltä, että voisi onkia. Kiva kokeilla olis varmaan..
Jotkut ovat parhaita kalastamaan, jotkut tekemään jigejä, jotkut pelamaan ProPilkkiä. Mutta mä en ole missään hyvä - pitäähän jonkun olla hyvä huonoudessakin.

Rambo-Jonne

• View Profile
« Reply #52 on: March 29, 2010, 08:35:53 »
Jos tietää merellä jonkin kalankasvattamon niin mikseipä sen liepeiltä voisi kirrejä saada. Niitä kun pääsee aina välillä livahtamaan karkuun.. Esim. kovan myrskyn jälkeen voi olla hyvätkin mahdollisuudet.

« Reply #53 on: June 14, 2010, 09:23:20 »
Ihmettelen tota liikkuvan painon käyttö hommaa? Itse kun olen tahnaa käyttänyt on aina ollu lyijypaino(leikaroitu) ja siitä tapsi ja kolmihaarakoukku. Tapsin mitat 50 cm-120cm. Eli ei mitään liikkuvaa painoa siimassa( en edes ymmärrä miten saa tapsin lukittua määrätyn mittaiseksi jos paino liikkuu?) koska eikös liikkuva paino anna siiman valua läpi kunnes kelluva baitti on pinnassa? Ja koukku koko on ollu 8-10 ja ei todellakaan ole liian iso.  Eli ite käytän nykyään kokoja 10-14, 12 aika suosikki kun ei se tahna pallo saa liian pienikään olla...
« Last Edit: May 27, 2011, 15:52:42 by Pietarin kalansaalis »

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #54 on: June 14, 2010, 09:40:28 »
Ihmettelen tota liikkuvan painon käyttö hommaa? Itse kun olen tahnaa käyttänyt on aina ollu lyijypaino(leikaroitu) ja siitä tapsi ja kolmihaarakoukku. Tapsin mitat 50 cm-120cm. Eli ei mitään liikkuvaa painoa siimassa( en edes ymmärrä miten saa tapsin lukittua määrätyn mittaiseksi jos paino liikkuu?) koska eikös liikkuva paino anna siiman valua läpi kunnes kelluva baitti on pinnassa? Ja koukku koko on ollu 8-10 ja ei todellakaan ole liian iso.
Kelaat katos puolalle ne löysät siimat ni se ei voi nousta..
-Paraskalastaja

darpeee

• Guest
« Reply #55 on: June 14, 2010, 10:01:07 »
Eilettäin käytiin eräällä istarilammella ja muutama mies tuli tahnapallot mukanaan, ei varmaan mennyt kuin 15-20min kun heillä oli kiintiö (2 kalaa) täysi. Että helppohan tuolla ruokakalat vetää...

« Reply #56 on: June 14, 2010, 10:57:32 »
Ihmettelen tota liikkuvan painon käyttö hommaa? Itse kun olen tahnaa käyttänyt on aina ollu lyijypaino(leikaroitu) ja siitä tapsi ja kolmihaarakoukku. Tapsin mitat 50 cm-120cm. Eli ei mitään liikkuvaa painoa siimassa( en edes ymmärrä miten saa tapsin lukittua määrätyn mittaiseksi jos paino liikkuu?) koska eikös liikkuva paino anna siiman valua läpi kunnes kelluva baitti on pinnassa? Ja koukku koko on ollu 8-10 ja ei todellakaan ole liian iso.
Kelaat katos puolalle ne löysät siimat ni se ei voi nousta..

Nouseehan se silti hieman, varsinkin jos virtauksia niin tahnan kelluvuus vetää siimaa painon leikarin/painon sydämen läpi. Vaikka eipä kait tuo haittaa jos se sen puoli metriä nousee/ elää. Täytyy testata  :wink: ja yleensä siima linkku jätetään auki eli kala sää löysiä kun vetää baitin kitusiin mutta niin kuin sanoin täytyy kokeilla...ehkä... :evil:
« Last Edit: June 14, 2010, 10:59:33 by Pietarin kalansaalis »

jarvin

• View Profile
    • Email
« Reply #57 on: June 17, 2010, 09:32:09 »
Onkos muilla ollut ongelmia tuon tahnan kellumisen kanssa? Tuo ostamani Berkleyn (muka) kelluva Glitter Trout Bait on niin huonoa kellumaan ettei se mitään siimaa vedä vaikka olisi salpa aukikin. 14 kokoisen Ownerin kanssa upposi muistaakseni pohjaan koko **ska vaikka tahnaa oli koukun peittävä pallo...

« Reply #58 on: June 17, 2010, 14:56:15 »
Onkos muilla ollut ongelmia tuon tahnan kellumisen kanssa? Tuo ostamani Berkleyn (muka) kelluva Glitter Trout Bait on niin huonoa kellumaan ettei se mitään siimaa vedä vaikka olisi salpa aukikin. 14 kokoisen Ownerin kanssa upposi muistaakseni pohjaan koko **ska vaikka tahnaa oli koukun peittävä pallo...
Itse käytän juuri berkleyn tahnoja, koukkokoot (kolmihaara)8 ja 10 ainakin noi toimii kirjolle. Tiiviiksi puristeltuna reilu pallo. Ei pitäisi olla mitään kellumis ongelmaa. Ja en ihan ymmärtäny mitä meinasit tolla viestisi lopulla. Ideahan on siis onkia sillä pohjan tuntumasta, eli paino jossa tapsi ja tapsissa se koukku johon tahnapallo kiinni. Nousee sit pohjasta tapsin verran ylöspäin. Kokeile vaan laittaa tahnaa reilummin ja jos sulla on jostain syystä peruke kiinni siinä koukussa ota se pois! :-D

Paraskalastaja

• Ahven!
    • MSN Messenger - aku.lappalainen@dnainternet.net
    • View Profile
    • Email
« Reply #59 on: June 17, 2010, 14:59:45 »
Mahtaakohan tämä tosiaan toimia talvella istari lammilla, että tekisi kourallisen reikiä ja laittaisi niihin pilkkivavan, jossa on paino tapsi ja tuo kolmihaara-tahna sydeemi? Eli saisi aina sinne sen mihin haluaisi.. Ja sitten 1 reikä missä normi pilkillä itse pilkkisi ja välilä käy kattomassa, että onko napannut.
-Paraskalastaja

center>