Mihin peruskoulun jälkeen?

Started by Yuz, December 21, 2006, 12:13:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vaaputtaja

72km on melko lyhyt matka? Sieltähän tulee näppärästi viikonloppuisin kotiin.

[t-k]

No lähellä ja lähellä. Mutta mielummin kävisin tässä 15km päässä koulua.

Ernesti

Joo, lukio taitaa olla se nambor van. Jos joku saa minun pään kääntymään, niin sitten IT-lukio, tai LVI-Puoli.
Lukion jälkeen harkinnassa on ollut lääkäri/farmaseutti. Vuosi tässä vielä peruskoulua jäljellä, että kerkeää miettiä kyllä.

Rambo-Jonne

Mulla on vielä vuosi aikaa miettiä, mutta amis on vahvoilla omasta mielestä. Ei enään hillitön opiskelu jaksa kiinnostaa vaikka keskiarvo pyöriikin siinä 8.5 paikkeilla.
Oon koittanu katella että oisko tuolla amiksessa mitään mukavia ammateja, mutta ei ole vielä löytynyt...

samwagen

Varmaan Kastellin urheilulukioon ja sieltä sitten jonnekkin...

Woober

Amikseen ja linjana automaatioasentaja :-) Opo yritti muaki lukioon, mutta sanoin heti etten mene. Eihän se uskonu:-( Vielä ku palautin paperit nii ihmetteli ku en lukioon hakenu.

kakkalaari

suosittelisin lukiota jonka jälkeen voi lähteä yliopistoon lukemaan esim. kalabiologiaa

Tom

Amikseen se on ainakin varmaa...varmaan LVI-asentajaksi tai metsä alan perustutkinto.

kalasa

Itseppä valitsin metalli-alan, koska se kiinnosti ja töitäkin riittää vieläpä hyvällä palkalla. Ysin kevään todistuksen k-a muuten 7.9
enhä minä..

-Juippi-

Amikseen. Pärjään kyllä peruskoulussa keskiarvoa paremmin, mutta ei vaan tuo lukio jaksa kiinnostaa.
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

Arska_1

Quote from: Murmeli on May 11, 2008, 22:38:20
Ammattikouluun peruskoulun jälkeen joka iikka! Jos menette lukioon, niin se on pelkää opiskelua 3 vuotta, eikä vieläkään ole ammattia. Ammattikouluun mennyt kaveri tienaa silläaikaa "rutosti" rahaa, kun opiskelet vaikka ammattikoulussa lukion jälkeen. Lukiossa opetellaan samat asiat uudelleen ja vähän tarkemmin= ei mitään järkeä. Kannatan ammattikoulua, koska siellä ei tarvi lukea,lukea ja lukea.

Eipä tuokaan aina ole niin. Jos ei välttämättä tiedä mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä niin silloinhan sitä kannattaa mennä lukioon. Jos saa hyviä numeroita sielläkin niin silloinhan voi hakea yliopistoon tai ammattikorkeakouluun ja opiskella siellä hyvin ja silloin mennä töihin niin saa ihan mukavasti kyllä rahaa. Lukiohan on myös yleissivistävä koulutus, niin siksi se on myös hyvä käydä. Moni saattaa ajatella mitä merkitystä sillä nyt on miten hyvin on sivistynyt, mutta kyllä sillä jotain merkitystä on elämässä.
Tässäpäs minun mielipiteeni asiaan. :-)

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Pete

Ammattikoulun aivokirurgi-linjalta valmistunut ei saa leikata ainuttakaan potilasta, yliopistosta valmistunut lääkäri-aivokirurgi taas saa leikata.

Usein ne "ammatinvalinnat" muuttuvat vielä kesken koulujen käynnin useampaan kertaan. Kyllä se ns.oma ammattikin jossain vaiheessa ilmestyy ja selkiytyy. Oppi ei ole koskaan pahasta, aina tietoa ja oppia tarvitaan elämässä.
Ei opiskelut ole opiskeluja varten, vaan elämää varten.

Mikko_-Procyon-

Quote from: kakkalaari on July 16, 2007, 11:36:14
suosittelisin lukiota jonka jälkeen voi lähteä yliopistoon lukemaan esim. kalabiologiaa

...ja valmistua työttömäksi tai mennä tekemään väikkäriä minipalkalla? Aihe on kiinnostava, mutta työllisyystilanne jokseenkin pelottava. Ja palkat eivät ole mitään erikoisia. Enää ei puhuta, että valtion pitkä ja kapea leipä.. vaan ainakin yliopistoaloilla se on: lyhyt ja kapea leipä. Ihan puhtaasti kutsumusala siis, mutta kannattaa harkita sitä, että haluaako yhdistää harrastuksen ja työn. Meinaan, että ei ole kivaa kun mieliharrastuksen alkaa mieltämään työksi, niin sitä lentää vapa nurkkaan helposti.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

KalaAnte

Minä olin ensiksi Ammatikoulussa Autoalalla mutta mielenkiinto hiipu ekana vuonna ja lähdin Oppisopimuksella Remontteja tekemään!!
Suosittelen Kaikille Lämpimästi oppisopimuskoulutusta koska kun olet koulussa et saa RAHAA Ja OPI NIIN HYVIN KUIN AMMATTIMIEHIEN MUKANA!
Suomen kalat on ihan tylsiä ku vertaa esim. Punaiseenmereen missä kaloilta löytyy G-piste evästä.

Tuukka Almighty

Jos on yksikin aine missä ei ole hyvä niin jättäkää se lukio ajatus pois. Itsellä on lukio pelkästään hiton ruotsista kiinni. Muuten numerot on sellasia 6-8 paitsi ruotsi on se ihana 4. Tulevana syksynä toivon mukaan pääsen Merkonomiksi opiskelemaan ja suoritan lukion kaksoistutkintona ja kuulemma ei tarvitse kuin yksi ruotsi suorittaa niin pääsen kirjoittamaan :P Ihana ruotsinkieli <3

Mice

Lukioon ois nyt tarkotus mennä, jos pääsen sinne, mutta hyvin pitkälti pääsen kun keskiarvo pyörii 8,5 hujakoilla.
KALJAA KONEESEE

RedRave

Quote from: Arska_1 on May 12, 2008, 09:10:02
Eipä tuokaan aina ole niin. Jos ei välttämättä tiedä mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä niin silloinhan sitä kannattaa mennä lukioon. Jos saa hyviä numeroita sielläkin niin silloinhan voi hakea yliopistoon tai ammattikorkeakouluun ja opiskella siellä hyvin ja silloin mennä töihin niin saa ihan mukavasti kyllä rahaa.

-Arska_1

Sen verran kommentoin että kyllä amis-/kauppispohjalta vois myös hakea ammattikorkeeseen. Vaikka ei ihan kaikki aineet mene putkeen niin paperit saa kuitenkin, ja täyttää hakukelpoisuuden ammattikorkeeseen.(Pois lukien tietyt alat, joihin vaaditaan lukiopohja) Omasta mielestäni amis-/kauppispohjalla pärjää ihan mallikkaasti ammattikorkeessa, kunhan vaan viitsii lukea.

Monessa paikassa olen kuullut jo työssä olevilta opiskelijoilta, että kannattaa satsata siihen mikä kiinostaa. Esim. jos ei tietokantaohjelmointi nappaa niin vie sen joten kuten läpi, ja keskittyy esim. web-suunnitteluun enemmän. Voin laskea yhden käden sormilla ne kerrat, kun on kysytty sitä paperia, jossa näkyy kaikki numerot/suoritukset. Sitä vastoin kysytään missä on hyvä/mikä kiinostaa, ja samalla on vilkaistu tutkintotodistusta.

Jos nyt olisin valitsemassa ammattia/alaa itselleni niin menisin raksa-/LVI-/sähköpuolelle. On meinaan kiven alla ammattitaitoinen muurari, sähkömies ja LVI-asentaja, ja varmasti on palkatkin ihan riittäviä. Jokaisen kannattaa miettiä mikä opintie sopii itselle parhaiten ja valita uransa sen mukaan, ei sen mukaan mihin kaverit menee/neuvoo.
"Ikäviä ihmisiä nuo turkulaiset, eivät antaneet Paulin taikakaulimen puhua."
Eero Tauru: TPS - SaiPa pelin tiimellyksessä.

Tom

Meidänkin koulussa opo yrittää väkisin kääntää sellaiselle alalle mihin ei ole mitään kiinnostusta tai halukkuutta.No, minua se ei ainakaan käännytä minnekkään minne en halua.Sinne menen minne itse haluan ja on kiinnostusta.

Yuz

Kannattaa aina ottaa huomioon, mikä sopii parhaiten omille taidoille, ei pelkästään kiinnostavin ala. Jos esim. amis kiinnostaa, mutta kädentaitoja ei juuri ole, kun taas kokeista tulee hyvää arvosanaa, lukio voi olla paras vaihtoehto.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Tom

On (vissiin) jotain kädentaitoja, ja amis kiinnostaa. Lukio ei kiinnosta, tai lukeminen siinä ei kiinnosta.

haukka_1

Ammattikoulussa ollaan viimeistä vuotta sähkölinjalla (muuten olen valmis, mutta työ harjoittelua on vielä tämän kuun loppuun). Tällä hetkellä on melko varmaa, että pääsee jatkamaan kyseisessä firmassa myös harjoittelun jälkeen. Hommat eivät olekaan ihan tavallista sisäasennusta, vaan verkostoasentamista. Homma vaatii hieman pientä koulutusta lisää, joka opitaan siinä työn lomassa.
Täytyy kyllä myöntää, että olen ollut täysin tyytyväinen ammatinvalintaani. Missään vaiheessa ei ole tarvinnut katua.

vaaputtaja

"en mene lukioon, koska siellä joutuu vaan lukemaan"

Kyllä sitä amiksessakin pitää lukea ja opiskella tosissaan, jos haluaa saada edes jonkinlaiset paperit sieltä.

Rambo-Jonne

Quote from: Niemel@ on July 06, 2007, 16:09:23
Mulla on vielä vuosi aikaa miettiä, mutta amis on vahvoilla omasta mielestä. Ei enään hillitön opiskelu jaksa kiinnostaa vaikka keskiarvo pyöriikin siinä 8.5 paikkeilla.
Oon koittanu katella että oisko tuolla amiksessa mitään mukavia ammateja, mutta ei ole vielä löytynyt...

Njuu, no lukioon piti hakea, kun ei mitään keksinyt. Lisää miettimisaikaa.

lohen pyytäjä

Kastellin urheilulukioon olisi näillä näkymin mentävä. :-)
Kalaan aina kun vain ehtii.;)

easy

Quote from: Yuz on December 21, 2006, 12:13:47
Kaikillehan se joskus tulee vastaan, mulla on enää muutama kuukausi. Mihin meette/menitte yläasteelta päästyänne? Ajattelin ite mennä ensin kymppiluokalle, Karkun kymppiin nostaan numeroita yms ja sieltä tarkotus ois mennä Turun kalatalousoppilaitokseen. Kertokaa ajatuksenne, mihin ite meette?
Lukioon

UppoPerho

Amiksehen, mutta en viel tiedä minne puolelle menis, ehkä metalli. :roll:
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: simosilakka on June 24, 2008, 20:16:22
Amiksehen, mutta en viel tiedä minne puolelle menis, ehkä metalli. :roll:
Jep olen aatellut vähän samaa... :-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Lipp4

Nyt syksyllä 9. luokalle ja sen jälkeen luultavasti lukioon.
a.k.a Kalahullu

TGB

mika922

Nyt syksyllä lukioon jatkan, amiskin kävi mielessä, mutta sen verran hyvä keski-arvo (lukuaieneiden 8,83 ja kaikkien aineiden 8,25), että kyllä sillä lukioon pääsi. :wink:
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?