Viime viikonloppuna (3-4.5) olin Kangaslammen Haukivedellä uistelemassa kummatkin päivät. Perjantaina laskettiin vene tutun laituriin, josta oli helppo aina lähteä vesille.

Lauantai alkoi aamulla kaupan ja bensa-aseman kautta. Evästä koneelle ja kalamiehelle.

Rannasta lähdin vesille siinä kello 11 aikoihin. Päätin tehdä noin 5km siirtymän kalapaikoille ja eipä aikaakaan kun siellä oltiinkin. Vehkeet vetoon ja sämpylänsyöntiin...

Monta lenkkiä tuli heitettyä yhden selkämatalan alueella tärpittä. Siitä oli pari päivää sitten vedetty ihan Jössi kuha. Pari tuntia seikkailua ympäri selkää ja pariin haukeen ja ihan ok ahveneen oli tyytyminen, 430g/35cm.
Siitä päätinkin uistella tulosuuntaan se viisikilometriä, mutta parin kilsan kohdalla tuli pikkuisia probleemia erään salmen suullla...keli alkoi huonontua uhkaavasti lähes "liplatus" kelistä myrskyksi! Muutama minuutti ja keli oli kuin avomerellä ja aallot oli varmasti valehtelematta puolimetrisiä ellei isompiakin. Ja sivuvastaiseen oli mentävä kun ranta kivenheiton päässä ja toisella puolella hiekkasärkkä... eikun kierroksia myllyyn ja vähän reippaampaa vauhtia pois pahasta paikasta ja roinat pois vedestä. Sen tehtyä päätin lähteä evakkoon yhdelle todella "tyynelle" sillä hetkellä olevalle lahdelle, jossa ei varmasti tuulisi niin pahasti.
Lahdelle päästyä oli pahin lumi/rae/räntä/vesisade laantunut ja samoin ÄLYTÖN Tuuli. Oli varmasti puuskissa mukavat m/s lukemat... Mutta lahdessa ei tuullut oikeastaan yhtään ja aurinkokin pilkotti, hyvin vaihtelevia siis säät!

Vedin neljällä vavalla matalempaa noin 2-5m vesialuetta ja haukia nousi tasaiseen tahtiin. Taisi olla neljännen hauen kohdalla, kun plaanarissa oli vähän raskaampaa tavaraa. Kalaa siis ylös ja veneen vierellä pieni pettymys, kun hauki junnasi hyvin syvyyksiin väsytyksessä. Kala oli vain ollut poikittain mutta siima oikesi lähellä venettä. Kumminkin itselle ihan OK fisu, 3,14kg/ 77cm. Oli jo kutenut.
Tämän jälkeen hinkkasin samaa aluetta viidesti plotterin mukaan ainakin. Tunnin olin vielä toisella vähän isommalla lahtialueella ja isommilla painotuksilla sekä vaapunkokoa kasvattaen, mutta saaliitta. Päivä päättyi n.kello 17.00. Ja hyvinkin vaihtelevassa kelissä, tuskin koskaan kokenut tuommoista! Vene laituriin ja itse mökille.

Sunnuntaiaamuna olin veneellä lähdössä puolikympin aikoihin. Aloitussiirtymän aikana ohitin erittäin tutun uistelijan, mutta vene oli vielä "ei niin tuttu". PAri minuuttia niin puhelin pärisee telineessään ja vastasin. Kyseltiin että olinko sama kaveri, kuin talvella ollessamme pilkillä. Minä siihen, että olenhan minä ja minnekkäpäin ajattelit tänään puksutella. Hetken juteltuamme päädyimme uistelemaan samoilla "spoteilla".

Keli oli mitä mainioin, kyllä kelpasi veneillä. Kalat ei niinkään olleet hereillä tai en vain osannut. Muutaman tunnin hinasin kamoja perässä ja saalis kaksi noin puolitoistakiloista haukea, joista toisen laskin takaisin koukun ollessa hennosti kiinni suupielestä. Kuoretta oli syönyt varmasti hetki sitten, koska oksenti veneen pohjalle muutaman kuoreen.

Kalakaveri soitteli välissä katiskatouhuistaan ja sanoi, että kohta rupeaa varmasti ahvenkin syömään. Heti perään soitti aamuinen kaveri ja kysyi, että kerkeäiskö nuotiolle saareen makkaranpaistoon ja pienelle tauolle. Tottakai passaa!

Saaressa oli mukava jutella talven tapahtumista tai oikestaan kevään, kun ei oikein enää keväällä osuttu samoihin aikoihin samaan paikkaan. Tulihan tuota jutsakattua vaikka mitä uisteluvälineistäkin ja niiden tuunauksesta. Tunteroinen vierähti saaressa oikein rattoisasti, täydellä vatsalla oli mukava jatkaa aurinkoista ja tyyntä vetopäivää!

Uistelimme peräkkäin laivaväylää pitkin lähemmäs venelaitureita ja lenkin lopussa tiemme erkanivat eri suuntiin. Päivän saaliiksi jäi siis kaksi haukea, joista yhden otin syötäväksi.
Vene lairuriin ja illasta otimme sen trailerille ja lähdimme kotiin.

Oikein mukava viikonloppu oli kyllä, kelit kylläkin oli hyvin ääripäistä välillä.