Höh. Jostain syystä puolet raportista katosin jonnekkin. ??
Kirjottelen paremmalla ajalla uudestaan.
Muutama hauki kuitenkin saatiin n. 4 tunnin vedolla. Paikan vaihto paljon pienemmälle ja matalemmalle selälle josa vesi oli varmasti useamman asteen lämmempää. Kohta alkoikin haukia tulla niin vaapuilla kun minnoweillakin. Niin rannasta kun vähän keskemmältäkin. Koko vaan oli sellasta max. kilonpainoista. Yhtään isompaa ei näkynyt. Pieni sade kuuro vähän latisti tunnelmaa ja kasteli komeasti vaatteet läpi märäksi. Onneksi sateen jälkeen alkoikin aurinko paistaa ja ilmakin lämpesi joten takin sai heittää veneen pohjalle. Kierreltiin pitkin rantoja ja aina välillä vaihdoin vaappuja, mutta sillontällönvain joku pieni hauki kävi veneessä kääntymässä. Vaihdettiin taas paikkaa ja mentiin sellaiselle selälle mistä ei ole koskaan tullu yli 2kg haukia. Pienempiä tosin ihan älyttömästi aina. Tuolta siis oli tarkoitus vaan saada paljon tapahtumia. No ekat 500m rantaa vedettyä ei ollut tärppiäkään.

Edessä oli pieni poukama jonne ohjasin veneen menemään ja sieltähän nappasi pari haukea yhtäaikaa. Ne nopeasti ylös ja kolmas hauki alkoi taittamaan 6,5m vapaa kaarelle. Kaveri nappas vavan kun itse ajoin venettä ja kohta näkyi isomman hauen pää veneen perässä. Kohta sainkin haavita tai no kyllä tuossa muutama minuutti meni ennekö 6,5m vavalla saa isomman kalan vedettyä veneen viereen. Kala haaviin ja kalalla painoa 5,2kg. Komea hauen pötkylähän sieltä nousi.

Vehkeet nopeasti taas vetoon ja uutta lenkkiä. Kohta taittuu taas uloimpana oleva pisin vapa ja kaveri antaa vavan minulle että väännähän sinä tälläkertaa. No väänsin tovin ja kaveri nosti haavilla tasan 5kg hauen ylös. Uskomatonta 2 yli 5kg haukea ehkä n. 10x10m alueelta. Pieniä haukia tuli samalla kun minä väänsin tuon vitosen hauen kanssa 3kpl. Jonkinlainen haukien "pesä" tuossa poukamassa siis oli.
No uusi lenkki ja taisin kaverille sanoa että "no otetaan nyt sitten se 8kg hauki". Samoilta kohilta mistä tuli nuo isommat kävi joku pyörähtämässä pinnassa ja kohta keskimmäinen vapa taittuu. Tämä vapa ei ollut "kun" 4,5m pitkä joten kalan ylösotto on vähän helpompaa. Tosin heti alussa kävi selväksi että tätä kalaa ei noinvain kelata ylös. Paksu kylki vaan vääntyili veneen perässä, mutta kelata ei voinut yhtään. Kalakin oli kiinni vain yhdestä koukunhaarasta. Oli siis vaarana että kala irtoaa. Joten tehtiin semmonen riski veto ja laitoin moottorin vapaalle jolloin kalaa pystyi vähän vetämään lähemmäs venettä. Hauki tuli suht helposti tuolla tavalla ja sain haavittua, vaikkakin haavin meinas käydä pieneksi. Kala puntariin ja lukemat oli tasan 9kg ja pituutta 107cm. Siis uskomatonta en ois ikinä uskonut että noin pieneltä alalta tulee tuollaisia haukia. No eikun uutta lenkkiä vaan samasta kohtaa, mutta tälläkertaa ei haukia tarttunut koukkuihin. Tosin joku kävi pyörähtämässä pinnassa. Muutama lenkki vielä tuosta paikasta, mutta ei tapahtumia.

Jatkettiin uistelua aina iltaan asti ja aina välillä tuli jokunen hauki. Uisteltiin sitten veneenlaskupaikkaa päin kun kohta taas pisin vapa taittuu ja kaveri nappaa vavan käteen ja alkaa vääntämään kalan kanssa. Kohta kala haaviin ja puntari näyttää 8,3kg. Huh huh. 4 yli 5kg haukea samallepäivää ja 2 niistä yli 8kg. Kamat autoon ja kaverin luokse vähän ihmettelemään mitäs sitä oikein tulikaan saatua. Haukia tuli otettua ylös n. 60kg ja ne menivät paikalliseen kala jalostaamoon jossa olikin jo pulaa hauista, kun ei haukia vaan saa mistään. Kaikki hauet oli kutenut ja mahoista löytyi mm. kuoreita, lahnoja(suurin n. 1kg), matikoita yms. Kuvissa olen minä vaikka kaveri nuo isommat ylös kampesikin.

Uskomaton päivä ja vieläpä kauden toinen reissu. Voisiko kausi paremmin alkaa.
Huomenna kuha jahtiin joko jigillä tai uistelemalla. Jos sais vaikka yhden kuhan.