Chat

Author Topic: Haukien heittely rannoille on syvältä!!!!  (Read 43880 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hexex

• View Profile
Re:Haukien heittely rannoille on syvältä!!!!
« Reply #120 on: October 12, 2003, 19:04:23 »
jos haukea ei olis,sairaat kalat levittäis tauteja toisiin,eix se oo hyvä juttu et meiän vesistöissä on haukea??? :D

jaba88

• Guest
« Reply #121 on: December 04, 2003, 10:41:17 »
no mummolan mökillä on semmoset naapurit että kun ne saa pieniäkin haukia tai AHVENIA niin ne vetää kurkun auki ja nakka veteen ja sieltä ne ajelehtii rannoille ja kun siellä ei liikaa näitä haukiakaan ole niin pitääkö ne "poikasetki" (n.40cm) tappaa!?

syksyllä näillä rannoilla on kivat lemut kun niitä kuolleita kaloja  >:(naapurit nakkelee sinne,oon funtsinu että pistäisin pussiin seuraavan näkemäni ja sen viskaisin naapurin postilaatikkoon:)

siis kyllä semmoisen ymmärrän että tammukkapuroista tapetaan hauet jotka saadaan mutta en muulloin,paitsi jos ne syödään.

Kunta Kinte

• View Profile
    • Email
Re: Haukien heittely rannoille on syvältä!!!!
« Reply #122 on: December 04, 2003, 18:09:00 »
Kyllähän näin on, että hauet rannalle, täytyyhän ketuillekin jotain tarjota.

EIII! Kaloja rannalle heittäessänne ajatelkaa nyt että hemmottelette muutenkin aivan liaallisen suuria pienpetokantoja. >:(

Laskekaamme hauet takaisin, niin tai sitten ruokapöytään. :)

Redex

• View Profile
« Reply #123 on: December 05, 2003, 16:18:18 »
Mä en oo yhtään lohea vie saanu rantaveneilyssä,joten taitaa se hauki olla mieluisampi kala.Ja kun se lohi on niin rumakin.

Mokki

• View Profile
    • http://groups.msn.com/Lumilautailua/
    • Email
« Reply #124 on: December 05, 2003, 21:10:33 »
Ei oo mun mielestä mikään hyvä juttu, että haukia heitetään rannoille! Aika huonot on perustelut, joissa sanotaan esim."Heitän hauet rannoille, koska ne syövät jalompia pikkukaloja"
Niinkuin täälläkin jo monen ihmisen kirjoituksista on nähty: Jalokalat ovat pärjänneet vesistöissämme pitkään, ilman ihmisen puuttumista peliin. Miksi turhaa siis puuttuisimme?
Oma mielipiteeni on siis se, että kaikki kalat pitäisi päästää takaisin kasvamaan. Paitsi tietysti ne kaikkein isoimmat ;)
Mutta jos nyt puhutaan esim. 1kg hauesta, niin kyllä semmonen pitäisi päästää takaisin, eikä heittää rannalle mätänemään siinä toivossa, että parantaa jalokalakantaa.

Tää on vaan mun mielipiteeni. Ne jotka on toista mieltä, ni ihan vapaasti :)
^^ Totta joka sana.

Redex

• View Profile
« Reply #125 on: December 06, 2003, 12:45:24 »
Noita isoja kaloja juuri pyydetään päästämään vapaaksi.En tosin tajua miksi virvelimiehen niitä pitäisi vapauttaa (muutakuin keväällä),koska verkkokalastuksella ne isoimmat tulee ja niitä voi olla sitten vaikea enää hyvässä kunnossa vapauttaa.Tuohon verkkokalastukseen olisi kyllä jonku näkönen raja vedettävä,ettei niitä ihan mielinmäärin sais merelle upottaa,90m olisi hyvä pituus harrastelijoille.

Btw. Onko merellä ihan pakko olla liput verkoissa ja mitä jos ei ole?

szczupak

• View Profile
Vs: Haukien heittely rannoille on syvältä!!!!
« Reply #126 on: June 15, 2010, 15:56:09 »
Tosiaan tähän aiheeseen ei ole vastattu 7 vuoteen mutta..
Viikonloppuna olin mökillä ja soutelin siinä rauhassa viehe pyytämässä kalaa.
No vaappuu nappasi sitten 2,4kg hauki joka saatiin ylös asti. Mielenkiintoa alkoi herättämään kalan suussa näkynyt pyrstö.
No hauken joutui ottamaan, koska taaempi koukku jäi hauen suuhun eikä sitä näin voinut vapauttaa.
Kotirantaan tulin ja avasin hauelta uteliaisuuksissani heti mahan. Vedin kalan hitaasti pois mahasta.. P*RKELE. Hauen mahassa oli 430g Järvitaimen poikanen.
Tuon tapahtuman jälkeen päätin, että teurastan joka ikisen hauen minkä saan söin tai en, sillä sen järven haukikanta ei varmasti järky asian takia, mutta teen mahdollisesti mökkiämme lähellä asusteleville Järvitaimenilla lisää elintilaa.
Mielummin söisin punalihaista, kun sitä haukea jota pursuaa joka ikisestä reiästä kohta ulos...
Niin, hauki ei pilaa jalokalakantaa niinkö sitä joku väitti. TÄ?
Mietinkin tässä, että kuinka moni hauki noista 100000 muusta järvestä olleesta tykkää napostella Järvärin poikasia välipalaksi. Voi olla, että luku on aika suuri..

--Migelis
Jos yks hauki on sattumalta syönyt yhden järvärin poikasen niin ei niitä turhaan sen takia kannata ruveta tappamaan. Ihan selvä juttu on että järvärit ei tosiaankaan ole hauille kovin tärkeää ruokaa, ei ne niitä kovin helposti kiinni saa. Ei varmasti koko taimenkanta tuhoutunut tuo yhden kalan takia.
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

El Dorado

• MSN Messenger - futislude95@hotmail.com
    • View Profile
    • http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php
    • Email
« Reply #127 on: June 15, 2010, 16:00:12 »
Tosiaan tähän aiheeseen ei ole vastattu 7 vuoteen mutta..
Viikonloppuna olin mökillä ja soutelin siinä rauhassa viehe pyytämässä kalaa.
No vaappuu nappasi sitten 2,4kg hauki joka saatiin ylös asti. Mielenkiintoa alkoi herättämään kalan suussa näkynyt pyrstö.
No hauken joutui ottamaan, koska taaempi koukku jäi hauen suuhun eikä sitä näin voinut vapauttaa.
Kotirantaan tulin ja avasin hauelta uteliaisuuksissani heti mahan. Vedin kalan hitaasti pois mahasta.. P*RKELE. Hauen mahassa oli 430g Järvitaimen poikanen.
Tuon tapahtuman jälkeen päätin, että teurastan joka ikisen hauen minkä saan söin tai en, sillä sen järven haukikanta ei varmasti järky asian takia, mutta teen mahdollisesti mökkiämme lähellä asusteleville Järvitaimenilla lisää elintilaa.
Mielummin söisin punalihaista, kun sitä haukea jota pursuaa joka ikisestä reiästä kohta ulos...
Mietinkin tässä, että kuinka moni hauki noista 100000 muusta järvestä olleesta tykkää napostella Järvärin poikasia välipalaksi. Voi olla, että luku on aika suuri..

--Migelis
Jos yks hauki on sattumalta syönyt yhden järvärin poikasen niin ei niitä turhaan sen takia kannata ruveta tappamaan. Ihan selvä juttu on että järvärit ei tosiaankaan ole hauille kovin tärkeää ruokaa, ei ne niitä kovin helposti kiinni saa. Ei varmasti koko taimenkanta tuhoutunut tuo yhden kalan takia.
"Sattumaa" tämä ei varmasti ole. Olen samaa mieltä Migeliksen kanssa, että kannattaa rueta tappamaan niitä haukia, koska kyllä se järvärikanta alkaa kokoajan pikkuhiljaa huononemaan. Vuoden parin päästä ei varmaan ole olleenkaan järvärin siellä. Suosittelen, että tapat kaikki hauet, jotka saat, niin eipä pääse järvärikanta huononemaan.

pjk

• Guest
« Reply #128 on: June 15, 2010, 16:02:02 »

--Migelis
Suosittelen, että tapat kaikki hauet, jotka saat, niin eipä pääse järvärikanta huononemaan.

Ottaisitte selvää asioista, niin ei tarvitsisi toimia aivan "musta tuntuu" -pohjalta.

Tuossa lukemista... http://www.suomenhaukiseura.com/hauki/haukivaino.html. Siitä käy mm. ilmi, että haukien poistaminen itse asiassa lisää haukien määrää vesistössä (ja siten heikentää myös taimenistukkaiden asemaa). Kiihkoilu yhden hauen perusteella on siis paitsi hätiköityä, myös turhaa, sillä vaikutusmahdollisuus vapavehkeillä on korkeintaan nolla.

*Lainaus artikkelista: On esimerkkejä, joissa voimakkaan haukeen kohdistuneen hoitokalastuksen seurauksena vesistön haukitiheys on ollut noin 5 kg/ha, mutta haukien määrä on yli nelinkertaistunut (21.6 kg/ha) kahdessa vuodessa toimenpiteen jälkeen palautuen alkuperäiselle tasolle.

Hauki syö sitä kalaa, mitä kulloinkin sattuu olemaan helpoimmin saatavilla. Laitospöljä taimenlapsi on hauen lähelle osuessaan helppo saalis, koska siltä puuttuu luonnontaimenen vaisto varoa petoja. Herääkin kysymys, onko järveen ylipäätään kannattavaa syytää taimenistukkaita etupäässä verkkomiesten iloksi, jos taimenen lisääntymismahdollisuudet on tuhottu? Eikö istaripaikkoja ole maassa jo riittämiin?

--pikeye

« Last Edit: June 28, 2010, 10:13:41 by pikeye »

szczupak

• View Profile
« Reply #129 on: June 15, 2010, 21:26:45 »

--Migelis
Suosittelen, että tapat kaikki hauet, jotka saat, niin eipä pääse järvärikanta huononemaan.

Ottaisitte selvää asioista, niin ei tarvitsisi toimia aivan "musta tuntuu" -pohjalta.

Tuossa lukemista... http://www.suomenhaukiseura.com/hauki/haukivaino.html. Siitä käy mm. ilmi, että haukien poistaminen itse asiassa lisää haukien määrää vesistössä (ja siten heikentää myös taimenistukkaiden asemaa). Kiihkoilu yhden hauen perusteella on siis paitsi hätiköityä, myös turhaa, sillä vaikutusmahdollisuus vapavehkeillä on korkeintaan nolla.

*Lainaus artikkelista: On esimerkkejä, joissa voimakkaan haukeen kohdistuneen hoitokalastuksen seurauksena vesistön haukitiheys on ollut noin 5 kg/ha, mutta haukien määrä on yli nelinkertaistunut (21.6 kg/ha) kahdessa vuodessa toimenpiteen jälkeen palautuen alkuperäiselle tasolle.

Hauki syö sitä kalaa, mitä kulloinkin sattuu olemaan helpoimmin saatavilla. Laitospöljä taimenlapsi on hauen lähelle osuessaan helppo saalis, koska siltä puuttuu luonnontaimenen vaisto varoa petoja. Herääkin kysymys, onko järveen ylipäätään kannattavaa syytää taimenistukkaita etupäässä verkkomiesten iloksi, jos taimenen lisääntymismahdollisuudet on tuhottu? Eikö istaripaikkoja ole maassa jo riittämiin?

--pjk

Pjklta taas oikeaa tekstiä. Taitaa mutenkin olla vähän yliarvostettua näiden jalokalojen kalastus. Kalastakaa vaan sitä haukea, kun sitä pyydettäväksi asti on.
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

Migelis

• Guest
« Reply #130 on: June 15, 2010, 22:20:57 »
Nöyrimmät anteeksipyynnöt, koska aloin valittamaan ja esittämään mielipidettäni tästä asiasta vaikken omistanut faktatietoja.

pjk

• Guest
« Reply #131 on: June 16, 2010, 10:11:59 »
^Heh, älä suotta anteeksipyytele... ;) Ärtymykseni ei kohdistunut varsinaisesti sinuun, vaan Suomessa valitettavan yleiseen tapaan harjoittaa "kalastonhoitoa". Hauki on monille kala vasta metrisenä ja siinä vaiheessa, kun lohikalaa ei ole saatu.

--pikeye  
« Last Edit: June 28, 2010, 10:13:56 by pikeye »

Grandy

• Guest
« Reply #132 on: June 19, 2010, 09:33:37 »
Mitähän tämä aihe nyt haukien kalastajia liikuttaa, ei suinkaan niitä haukia tarvi lohijoille mennä kalastaan? En usko että veneillessä kauheesti ihmiset heittää hauentumppeja rannalle ja uskokaa pois, hauet ei vesistöistä mettään heittämällä lopu, toki ihan fiksua taimenen kalastajilta, kyllähän se tietenkin auttaa kantaa.

*aHvEn*

• View Profile
« Reply #133 on: September 04, 2010, 10:54:59 »
No tästä asiastahan voi olla montaa mieltä. Mun päässä pyörii kylläkin yksi kysymys; Mikä antaa ihmiselle oikeuden pyydystää jalokalaa, jos hauet taas tapetaan siitä hyvästä?
Lauri

#MobyvanKenobi#

• Kah Moobbyhan Se siinä :)
    • View Profile
    • Email
« Reply #134 on: September 04, 2010, 13:31:53 »
Ihan pakko sen verran puuttuu tähän keskusteluun että tuntuu et tuolla torniolla ei taida kaikki telkät olla pöntössä ja heimon poppamies on tippunu kanootista edellisessä joenmutkassa :-D :-o

kirjolohikäärme

• Ilmiselvä lötkö
    • View Profile
« Reply #135 on: September 04, 2010, 14:00:45 »
Minä oon aina elänyt sellaisen käsityksen kanssa, että kun haukikantaa vähentää, niin särkikalakanta kasvaa, joka taas vähentää jalokalakantaa enemmän, tai yhtä paljon, mitä hauet olisivat vähentäneet.
Onko tämä pelkkä joku minun harhaluulo, vai onko asiassa jotain perääkin?

Edellyttäen tietenkin, että vesistössä on särkikalakanta, jota ei kaikissa lapin karuissa vesissä ole.

Muutenkin oon aina ollut sitä mieltä, että kun ihmiset alkaa väliin sörkkimään, niin saahaan vaan pahaa aikaan. Kyllä luonto hoitaa hommansa, ja pitää ittensä tasapainossa.
Tietenkin ymmärrän tuommoset särkikalojen hoitokalastukset, mutta sekin on alkujaan ihmiseten sotkema asia. Vesistöt on rehevöityneet ihmisten toimesta ja särkikalakannat noussut. Niitä sitten paikkaillaan. Tuskin särkikkanat muuten oisivat noin vain yhtäkkiä nousseet, jos ei oltais väliin sörkitty. Luonto ois hoitanut tasapainonsa, niinkuin satoja vuosia ennenkin.
« Last Edit: September 04, 2010, 14:49:45 by kirjolohikäärme »
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

jakedog

• View Profile
    • Email
« Reply #136 on: October 09, 2010, 01:43:19 »
"Iso hauki on kyllä vahva kala, mutta ei se sen ylös saamisesta mitenkään hirmuisen vaikeata tee. Minun kokemuksen perusteella yksikään hauki ei ole tehnyt pitkiä, yli kymmenen metrin, syöksyjä, yksikään ei ole hakeutunut montun pohjalle jurraamaan. Niillä on ollut tapana vähän vastustellen tulla kohti, ja vasta ihan rannalla tai veneen vierestä on tullut jokunen lyhyt syöksy. Lisäksi hauen tartuttaminen on helppoa, koska se hoitaa homman itse. Melkein pelkkä maltti riittää sen ylös saamiseen."

Kompataan vanhaa viestiä. pisin syöksy mitä ittellä on tullut hauella on reilu 120 metriä, tuli puolan pohja vastaan. kyseessä oli vain kolmen kilon veijari miltä löytyi energiaa jopa lohikaloille näyttää, teki jopa pari nättiä hyppyä. mitä itse olen lohikaloja pari saanut, ei ole paljoa tarvinnut tehdä, kävellä paikkaan missä jermu ottanut kiinni ja haavita. naminami. se siitä taistelutahdosta.

center>