Chat

Poll

pidätkö jigi-kalastuksesta. itse en ole saanut mitään.

kyllä pidän?
244 (85%)
en pidä?
35 (12.2%)
mitä se on?
8 (2.8%)

Total Members Voted: 263

Author Topic: jigi-kalastus  (Read 64636 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JazzSinatra

• View Profile
    • Email
jigi-kalastus
« on: January 22, 2007, 13:45:23 »
en ole saanut jigillä mitään. oletko sinä? kala mustekala vai toukka jigi. itse käytän toukkaa entä sinä. mielipiteitä!
mielipiteitä!

JazzSinatra

• View Profile
    • Email
Vs: jigi-kalastus
« Reply #1 on: January 22, 2007, 13:56:14 »
kalastin kumminkin sillä väärin...

kaivo

• Guest
« Reply #2 on: January 22, 2007, 14:57:23 »
Niin... Jigi on yksi viehetyyppi siinä missä vaaput, jerkit, lusikat ja lipatkin. Omat kalaveteni ovat enimmäkseen matalia, joten muut viehetyypit ovat yleensä jigejä käyttökelpoisempia. Jigirasian kaivelen esille siinä vaiheessa, kun tavoittelen haukea yli kolmen metrin syvyyksistä. Käytän tässä 4 - ja 5 -tuumaisia kala- ja toukkajigejä, jigipään paino vaihtelee virtauksesta ja tuulesta riippuen n. 12 - 20 gramman välillä.
« Last Edit: January 22, 2007, 14:58:58 by Kaivo »

Eetu_

• View Profile
« Reply #3 on: January 22, 2007, 15:01:48 »
en ole saanut jigillä mitään. oletko sinä? kala mustekala vai toukka jigi. itse käytän toukkaa entä sinä. mielipiteitä!
mielipiteitä!
http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=14360.0
"Kala- vai Toukkajigi?"- kysymys löytyy tuolta.

Salmo

• Guest
« Reply #4 on: January 22, 2007, 15:34:04 »
Jigikalastuksessa tuntuma vieheeseen on tärkeää, jotta tuntee pohjan ja osaa täten hahmottaa sen muotoja ja jigin liikkeitä, ja jotta tuntee myös kalojen tärpit. Jigin tulee kulkea yleensä aivan pohjan tuntumassa kalastaakseen. http://www.kalassa.net/ultommi/jigaus.shtml Tuossa aikoinaan kirjoittamani artikkeli jigauksesta.

kalastin kumminkin sillä väärin...

Jos kalaa ei paikalla ole, ei sitä saa oikein uitetulla jigilläkään, joten aina ei voi laittaa tekniikan pikkiin saamattomuuttaan.

miigu

• Guest
« Reply #5 on: January 22, 2007, 15:39:17 »
itse käytän jigiä melkee joka paikassa ja sillä saa mitä vaan kuhan oikeen uittaa ja valitsee oikean jigin. itse käytän paljon kalajigejä ja perus toukkaa, hyvinä ominaisuuksina voisi sanoa, lentää hyvin ja aika halpoja jos vaikka jää hakoon tai kiven koloon ja pyytää hyvin veessä kun veessä kalaa kun kalaa.  

« Reply #6 on: January 23, 2007, 16:59:21 »
jigejä tulee käytettyä yleensä joka kalareissuilla paljonkin ja hyvillä tuloksilla!!! 8-)
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #7 on: January 23, 2007, 17:38:46 »
Merellä tuota jigiä tulee loppukesäisin ja syksyisin käytettyä ahvenelle, joskus myös kesäaikaan kuhalle. Aikaisemmin kirjoitin siitä kilkistä, nyt löysin sen kuvankin tuolta. Tarkemmin kuin ajattelee ja katselee väriä niin juurikin se "moottoriöljy" on aika lähellä tätä väriä. Toukkajigien jaokkeisuuskin tulee esille.
Nämä kilkit syövät pohjasta kaikkea raatoa ja kuollutta eliöstöä.

http://www.sportfishingmagazine.fi/fin/kaudenvihjeet/2001/ahven_syo.htm

heittäjä

• View Profile
    • Email
« Reply #8 on: January 23, 2007, 18:02:59 »
Toissa kesänä kesänä harjottelin jigikalastusta sellasella 2cm pitkällä, punaisella toukkajigillä. Sain jopa kaks 100g kokoista ahventa. Viime kesänä en kalastanut lainkaan ja ajattelin taas tänä kesänä, ja pääosin jigikalastuksen merkeissä.

Koska mä en nyt muista, nii voisitteko pistää kuvan moottoriöljyn värisestä jigistä?
Kerran luulin olevani väärässä mutta erehdyin

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #9 on: January 23, 2007, 18:15:14 »
Tuossa kuvassa on yksi, näyttää vihertävältä, mutta niin se vähän onkin kun valo osuu oikeassa kulmassa.

http://www.sportfishingmagazine.fi/images/tech/jigi/koukku.jpg

Ja tossa mun handussa olevan abborren suusta pilkistää toinen:

http://www.sportfishingmagazine.fi/images/tech/jigi/jigi2/jigiassu.jpg

Hauki007

• The simpsons
    • View Profile
« Reply #10 on: January 23, 2007, 19:44:26 »
No on tullu yritettyä ahvenenjigausta, mutta tylstyin hommaan saman tien. Mutta nyt ajattelin aloittaa kuhanjigauksen, koska siitä on sanottu, että on helpompaa no kyllä haasteellisestakin pidän, mutta on tullut niin paljon nosteltuu ahventa lipoilla etten enää aloita ahvenenjigausta. Kyllä kuhaakin tulee, mutta paljon harvemmin. Tämän kuhanjigauksen sai minut kiinnostumaan erätulilla ohjelma ja sen kalastuskoulu. 8-)
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!

Tosimies

• Guest
« Reply #11 on: January 23, 2007, 20:32:37 »
Siis Suspikin on jigi! Khyllä tykkään siitä toodella paljon!  :-D 
Luulen tämän koskeneen "pohjapompotus" jigejä joten sanoisin niiden olevan ahvenelle melko tehokkaita syöttejä silloinkun vaappu ei kelpaa ja kalat ovat pohjan tuntumassa. Jigiähän siiis uitetaan tekemällä vavalla nykäyksiä jolloin jigi pomppaa pohjassa ja tipahtaa takaisin pölläyttäen mutia. Pomput ovat sellaisia 20cm korkeita ja 20cm pitkiä. Pomppujen välissä kelataan löysä siima takaisin jotta tuntuma säilyy ( ja että jigi tulee joskus ylös  :roll: ). Jigiä voi käyttää myös pilkkinä ja jopa hauen täkykalastuksessa ( kalajigi) .

Salmo

• Guest
« Reply #12 on: January 23, 2007, 23:42:16 »
No on tullu yritettyä ahvenenjigausta, mutta tylstyin hommaan saman tien. Mutta nyt ajattelin aloittaa kuhanjigauksen, koska siitä on sanottu, että on helpompaa no kyllä haasteellisestakin pidän, mutta on tullut niin paljon nosteltuu ahventa lipoilla etten enää aloita ahvenenjigausta. Kyllä kuhaakin tulee, mutta paljon harvemmin. Tämän kuhanjigauksen sai minut kiinnostumaan erätulilla ohjelma ja sen kalastuskoulu. 8-)

Väitän kyllä kuhan jigausta paljon haasteellisemmaksi. Kalapaikkojen etsiminen on vaikeampaa, kuhia saattaa joutua etsimään todella paljon, ja kun sattuu kalapaikan löytämään, nousee muutama kala ja paikka hiljenee. Erätulilla kalastuskoulussa nostelivat alamittaisia kuhia solkenaan, mikä ei todellakaan ollut millään tavalla järkevää - etenkään TV:ssä näytettäväksi. Homma näytti helpolta, mutta nuo nyt sattuivat olemaan oppaan löytämällä kalapaikalla ja alla oli pikkukuhaparvi. Kuhan kutuaikaan tavataan jigata kutua vartioivaa koiraskuhaa, mikä ei sekään maalaisjärjelläkin ajateltuna ole järkevää.

Lippa onkin erinomainen viehe matalassa vedessä, eikä silloin kannata jigatakaan. Mutta selkäpakoilla ja syvemmillä rannoilla ja karikoilla jiigi on paljon lippaa käyttökelpoisempi. Jigaus vaatii herkät välineet ja oikean uittotekniikan. Se ottaa jonkin aikaa, ennen kuin ensimmäisen jigikalan saa, mutta luovuttaa ei todellakaan kannata. Itsekin muistan ajat, kun lehdissä hehkutettiin jigin tehokkuutta, enkä itse ollut saanut kalan kalaa. Sitkeästi kuitenkin jigiä uitin ja nyt se on yksi suosikkikalastusmuodoistani.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #13 on: January 24, 2007, 15:51:22 »
Usein kun sen kuhapaikan löytää sieltä alkaa tulla sitä kutupaikkaa vartioivaa pikku-uros-kuhaa. Sinä kannattaa pitää sitten se "ahneus" kurissa ja alamitta hyvin mielessä, ei siitä 38-40 senttisestä kuhasta kovin järeitä fileitä tee, vaikkakin hyvää onkin.
Itsellä kokemuksena, että sieltä mistä sen yhden kuhan löytää niin siellä niitä on enemmänkin. Yleensä ollut naaras puoliset kuhat isompia kuin nämä urokset jotka samoin runsaslukuisempina pelipaikoilla.

H.a.u.k.i

• View Profile
« Reply #14 on: February 03, 2007, 18:24:40 »
Kyllä omasta mielestäni tavallinen heittokalastus
aina jigittelyn voittaa! 8-)
(Tämä on vain minun mielipiteeni).
Räsänen 7! Mitä muuta tarvitset?

Jigihemmo

• View Profile
« Reply #15 on: February 28, 2007, 20:29:41 »
Itse jiggaan toukkajigillä yleensä ahvenia, mutta kyllä sieltä haukiakin on tullut.
Osta jigi, ja mene kalastamaan.

Haugi_94

• Guest
« Reply #16 on: March 01, 2007, 23:07:40 »
Olisi kiwa päästä merelle jigaamaan ahventa syksyllä. Grrr  :mrgreen:

jormavirveli

• View Profile
« Reply #17 on: March 02, 2007, 20:42:48 »
Itse sain edelliskesänä  pienenltä järveltä 1,200kg ahvenen se oli sen vuoden suomen kolmanneksi tai toiseksi suurin ahven järvestä (tai niin kaverini sanoi) .. Se tuli 10cm kokoisella kalajigillä, ja viimekesänä samasta paikkaa tuli 1kg ahven sama päiväkin vielä :-D Mistä saa tietoa toukkajigeistä, koska kun olin  kaupassa ostamassa niitä niin repäsin hyllystä kaiken näköisiä jigejä enkä jaksaisi kokeilla niitä kaikkia, onko muuten nuo pimeässä hohtavat jigit hyviä? :?

Progamer

• Sitä se teettää
    • View Profile
« Reply #18 on: March 03, 2007, 16:24:29 »
Ite hommasin nyt jigivehkeet ja ens kesänä pitäs kokeilla kuhaa ja ahventa jigata, ul-kela ja 148cm jämäkkä vapa. Healfishingin toukkajigejö ja tubejigejä.

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #19 on: March 03, 2007, 21:56:59 »
En mä suurin piirtein muita kuin jigejä virvelini päässä heittelekkään mutta kalatkin ovat hyvin pieniä kalapaikoillani. Toukka jigejä käytän, jotenkin tuntuu ettei värilläkän ole juuri merkitystä, ahventa ja pieniä haukia tulee silti.
PIDÄN!
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

kt250465

• View Profile
« Reply #20 on: March 10, 2007, 18:37:23 »
Jiggailen säännöllisesti kesällä. Keltainen toukkajigi toimii aina mökkijärvellä sekä ahveniin että pieniin haukiin. Heikolla syönnillä laitan koukkuun vielä kirkkaan "tekomadon" houkutukseksi. Hauet tuppaa pääsemään karkuun yhdestä koukusta johtuen. Vaihdoin siiman monosta punottuun viime kesänä ja homma sen kuin parani. Käytän jigatesssa UL-vehkeitä, joten iso ahvenkin tuntuu hyvältä vastukselta.
Kalastaja on ikuinen optimisti.

ara_1

• View Profile
« Reply #21 on: March 10, 2007, 21:30:58 »
merellä mulla on lähes aina toiminut moottoriöljy väritys. :wink:
Hauestaja ;)

Vilppeli

• Kala juttuja kala juttuja...
    • View Profile
« Reply #22 on: March 11, 2007, 00:52:59 »
Eipä juuri tule uitettua. Silloin tällöin, jos ahventa tai kuhaa pyytämässä jostakin syvänteestä. Mutta taitaa toi hauen kalastus viedä voiton. Eikä ole vielä tullut ostettua kunnon jigi vapaa ja kelaa. Oma hauelle tarkoitettu vapa ja kela on turhan järeä yhdistelmä jigi kalastukseen.  :cry:
Kalamies on eri mies!

eräpenis

• View Profile
« Reply #23 on: March 11, 2007, 01:37:55 »
Omat henkilökohtaiset kokemukset jigikalastuksesta ovat kyllä melko vähäiset. Lähinnä melko jäykällä haukikalustuksella silloin tällöin jigitellyt, mutta ihan mukavasti sitä ahventa ja kuhaa on silti noussut. :-)

Kuhastelija

• View Profile
« Reply #24 on: March 30, 2007, 07:51:29 »
olen jigitellyt jo muutaman vuoden, mutta viime kesänä opin vasta jigaugsen salat.Kuhaa alkoikin sitten tulla mukavasti

garfunkel

• View Profile
    • Email
« Reply #25 on: April 05, 2007, 15:17:16 »
Moottoriöljyn värinen jigi on ollut kova. Mutta en siis sano etteikö muut olisi. Kannattaa katsoa kireitä siimoja - ahvenen jigikalastus, siinä ne kertovat kalastustyylistä kohtuu riittävästi, jos ei liian tarpeeksi jo.

Mixxxu

• View Profile
    • Email
« Reply #26 on: April 05, 2007, 19:46:14 »
Itse jigailen keväisin kuhaa ja syksyisin ahventa hyvällä menestyksellä.. ahvenelle merellä tuo mainittu moottoriöljyn värinen on poikaa, siis yleensä mutta poikkeuspäiviäkin löytyy.

jormavirveli

• View Profile
« Reply #27 on: April 05, 2007, 19:48:21 »
minkä värinen jigi olisi hyvä kirjolohen kalastuksessa? kalastan lammesta

miigu

• Guest
« Reply #28 on: April 05, 2007, 19:57:44 »
Perus valkee, keltanen tai ehkä jopa mustaa kannattaa kokeilla..

« Reply #29 on: April 05, 2007, 20:10:10 »
Perus valkee, keltanen tai ehkä jopa mustaa kannattaa kokeilla..
Joo toi musta on kans hyvä varsinkin tummilla metsälammilla. Siihen ku laitat vielä sellase keltase jigipää ni hyvä on!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

center>