Mun mielestä jigillä kalastaminen on ihan mukavaa puhaa tai ainakin ahventen kalastaminen jigillä. Muutaman vuoden olen jigillä ahventa narrannut ja saalistakin joskus tullut.
Itse käytän ainoastaan stormin VT-Shad jigejä, kun niillä on parin viime vuoden aikana parhaiten kalaa saanut tai oikeastaan muilla jigeillä esim. toukka jigit en ahventa ole saanut.
Nuo VT-shad jigit ovat juuri sopivan kokoisia(8cm) ja vielä kun katkasee siitä jigipäästä sen leuka osan niin jigi kevenee puolella(mun mielestä parempi heittää alle 5 metrin vedessä vähän kevyemmällä päällä)
Jostain syystä toukkajigeillä en ole ahventa onnistunut saamaan lähellekkään niin hyvin kuin kalajigeillä. Sitten senkin huomasin tässä viime syksynä kuin isojen ahventen mahoista löytyi aina sellasia 5-8cm ahvenen poikasia, mutta jigin värin täytyi olla salakan/sären värinen jotta ahven siihen otti. Ahvenen värisellä jigillä ei kalaa tullut kuin ihan muutamia kappaleita ja tämä oli siis koko viime kesän ja syksyn aikana huomattu juttu eikä vain yhdellä reissulla.
Nuo ahvenet löytyi aina isoista salakka/sekakala parvista, mutta silti ilmeisesti syövät vain pikku ahvenia??
Jigittelyn yhteydessä ei sitten voi hauki kontakteilta välttyä ja mikäs sen jännittävämpää kuin väsytellä +5kg haukea jolla on jigi suupielessä, Tosin yleensä ne hauki tärpit jää siihen että tunnet kuin joku nykäsee ja samalla siima kevenee ja hauella on huulessa uusi jigi koristeena.
Peruketta en ole ahventen jigittelyysä käyttänyt vaikka jigejä menee vähintään se yksi/reissu hauen suuhun. Yhdellä reissulla meni 4 vt-shadia haukien suuhun. Pohjaan noita omilla paikoilla jää yllättävän vähän vain muutama on jäänyt viimesen parin vuoden aikana.
Sitten sekin että monesti puhutaan että jigillä pitäs kalastaa pohjasta ja kyllähän se niin on että pohjasta monesti ne ahvenet löytää, mutta kun oikeaan ajo ahven parviin törmää niin ei sitä jigiä tarttee pohjaan asti valuttaa vaan ihan jopa pinta kalvosta se ahven saattaa napata, kunhan tietää ja tuntee missä jigi menee niin osaa tärpitkin havaita paremmin.
Punottu/kuitu siima on ehdoton jigihommassa niin paljon paremman tuntuman kuidulla saa monofiiliin verrattuna.
Tuossa vielä yksi saalis kuva viime syksyltä viimeseltä jigi reissulta(alkoi jo lahdukat jäätymään tuona päivänä), 200-500g ahvenia ja pikku hauki.