Chat

Poll

pidätkö jigi-kalastuksesta. itse en ole saanut mitään.

kyllä pidän?
244 (85%)
en pidä?
35 (12.2%)
mitä se on?
8 (2.8%)

Total Members Voted: 263

Author Topic: jigi-kalastus  (Read 64023 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ahven boy

• View Profile
    • Email
Vs: jigi-kalastus
« Reply #30 on: April 17, 2007, 21:45:34 »
Moottoriöljyn värinen jigi on ollut kova. Mutta en siis sano etteikö muut olisi. Kannattaa katsoa kireitä siimoja - ahvenen jigikalastus, siinä ne kertovat kalastustyylistä kohtuu riittävästi, jos ei liian tarpeeksi jo.

olen katsonut kyseisen videon ja iahn hyvä olikin.. :roll:

JAM0

• View Profile
    • http://koti.mbnet.fi/aulut/
    • Email
« Reply #31 on: April 17, 2007, 23:59:07 »
Tänään viimeksi sain hauen jigillä kotijärvestä. Oli koukku kiinni päässä silmän takana. =)  Eli ei ollut syönnillä - sattu vaan heitto osuun ihan kohdalle.

pumpkinca

• View Profile
« Reply #32 on: April 18, 2007, 10:37:06 »
Kyllähän jigillä ahventa tulee niin paljon ku jaksaa vetää kunhan paikan löytää..merellä hyvä väri on esimerkiksi moottoriöljynväri.Itse käytän powerbaitin moottoriöljynvärisiä ja cyberflexin oransseja jigejä nuo kestävät hyvin kalantuloa eivätkä ole heti riekaleina.Mitä sinun kalastus tyyliin tulee niin tyylejä on yhtä monta kuin kalastajiakin..=) Itse annan jigin laskea pohjaan,kelaan löysät pois vapa alhaalla ja sitten vaan nostan vavan ylös pidän 1-2sek ylhäällä sitten lasken ja kelaan taas löysät pois ja sama jatkuu..

« Reply #33 on: April 19, 2007, 19:30:46 »
Kyllähän jigillä ahventa tulee niin paljon ku jaksaa vetää kunhan paikan löytää..merellä hyvä väri on esimerkiksi moottoriöljynväri.Itse käytän powerbaitin moottoriöljynvärisiä ja cyberflexin oransseja jigejä nuo kestävät hyvin kalantuloa eivätkä ole heti riekaleina.Mitä sinun kalastus tyyliin tulee niin tyylejä on yhtä monta kuin kalastajiakin..=) Itse annan jigin laskea pohjaan,kelaan löysät pois vapa alhaalla ja sitten vaan nostan vavan ylös pidän 1-2sek ylhäällä sitten lasken ja kelaan taas löysät pois ja sama jatkuu..
Hyviä värejä merellä assulle myös neonvihreä ja valkoinen.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

kalastajamauno

• View Profile
« Reply #34 on: July 24, 2007, 22:52:27 »
käytän toukka jigiä sillä tulee on ollut kiinni mutta vielä en ole saanut mitään mutta aion kyllä saada

Kiiskinen

• View Profile
« Reply #35 on: July 25, 2007, 06:24:16 »
Ai jai.... Elokuun lopulla muutankin hetkeksi merellä hakemaan raitapaitaa. :-D

haukikaappari

• View Profile
« Reply #36 on: February 22, 2008, 16:44:38 »
Hauelle tulee tarjottua iso kalajigiä kuin toukkajigiäkin.

Torro

• Urospuolinen nauta
  • Maalintekijä jumalan armosta
    • MSN Messenger - redwoodriver@windowslive.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #37 on: February 23, 2008, 22:52:54 »
Männeenä kesänä kyllä appura puri aika tiukasti kiinni moottoriöljyn väriseen toukkajigiin. Ehkä hieman ohjeita sivuuttaen käytin kirkkaankeltaista päätä.
Siis tämä oli se paras yhdistelmä, tottakai muitakin oli uimassa. Merellä ja tummalla metsälammella. :wink:

Ps. Sain kaksi ahventa siten, ettei ollut koukussa kiinni ollenkaan vaan puri niin tiukasti sitä pyrstöä :lol:
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

JAM0

• View Profile
    • Email
« Reply #38 on: March 04, 2008, 19:32:22 »
Tossa jigisaalista Merikarvialta joelta 9.5.2007. Hauki hiukan rontti 3kg ja kymmenen suurinta ahventa 4,1kg. Erivärisiä jigejä käytin, paras tais olla sellanen öljyn värinen häntä ja punertava jigipää.

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #39 on: March 04, 2008, 20:11:24 »
Sori Offtopick, mutta onko nuo valkoset ympyrät golfpalloja?
Jos on niin miks ihmeessä?  :-D

Juseli

• MSN Messenger - jusek@luukku.com
    • View Profile
« Reply #40 on: March 04, 2008, 20:14:13 »
Varmaan vertailukohteena?

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #41 on: March 05, 2008, 01:15:45 »
Mun mielestä jigillä kalastaminen on ihan mukavaa puhaa tai ainakin ahventen kalastaminen jigillä. Muutaman vuoden olen jigillä ahventa narrannut ja saalistakin joskus tullut.
Itse käytän ainoastaan stormin VT-Shad jigejä, kun niillä on parin viime vuoden aikana parhaiten kalaa saanut tai oikeastaan muilla jigeillä esim. toukka jigit en ahventa ole saanut.
Nuo VT-shad jigit ovat juuri sopivan kokoisia(8cm) ja vielä kun katkasee siitä jigipäästä sen leuka osan niin jigi kevenee puolella(mun mielestä parempi heittää alle 5 metrin vedessä vähän kevyemmällä päällä)
Jostain syystä toukkajigeillä en ole ahventa onnistunut saamaan lähellekkään niin hyvin kuin kalajigeillä. Sitten senkin huomasin tässä viime syksynä kuin isojen ahventen mahoista löytyi aina sellasia 5-8cm ahvenen poikasia, mutta jigin värin täytyi olla salakan/sären värinen jotta ahven siihen otti. Ahvenen värisellä jigillä ei kalaa tullut kuin ihan muutamia kappaleita ja tämä oli siis koko viime kesän ja syksyn aikana huomattu juttu eikä vain yhdellä reissulla.
Nuo ahvenet löytyi aina isoista salakka/sekakala parvista, mutta silti ilmeisesti syövät vain pikku ahvenia??

Jigittelyn yhteydessä ei sitten voi hauki kontakteilta välttyä ja mikäs sen jännittävämpää kuin väsytellä +5kg haukea jolla on jigi suupielessä, Tosin yleensä ne hauki tärpit jää siihen että tunnet kuin joku nykäsee ja samalla siima kevenee ja hauella on huulessa uusi jigi koristeena.
Peruketta en ole ahventen jigittelyysä käyttänyt vaikka jigejä menee vähintään se yksi/reissu hauen suuhun. Yhdellä reissulla meni 4 vt-shadia haukien suuhun. Pohjaan noita omilla paikoilla jää yllättävän vähän vain muutama on jäänyt viimesen parin vuoden aikana.

Sitten sekin että monesti puhutaan että jigillä pitäs kalastaa pohjasta ja kyllähän se niin on että pohjasta monesti ne ahvenet löytää, mutta kun oikeaan ajo ahven parviin törmää niin ei sitä jigiä tarttee pohjaan asti valuttaa vaan ihan jopa pinta kalvosta se ahven saattaa napata, kunhan tietää ja tuntee missä jigi menee niin osaa tärpitkin havaita paremmin.
Punottu/kuitu siima on ehdoton jigihommassa niin paljon paremman tuntuman kuidulla saa monofiiliin verrattuna.

Tuossa vielä yksi saalis kuva viime syksyltä viimeseltä jigi reissulta(alkoi jo lahdukat jäätymään tuona päivänä), 200-500g ahvenia ja pikku hauki.

« Last Edit: March 05, 2008, 01:21:07 by perza »
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Janxu

• View Profile
    • Email
« Reply #42 on: March 05, 2008, 14:18:13 »
mites muuten näin "kevät" aikaan,jokos tuonne rannikoille uskaltais lähtee kalaa jigisteleen,kun aattelin tuos pyytää toverin lähiaikoina siianpyyntiin mut jos siinä samal sit harrastais tuota jigistelyä?ku mä en ole näillä rannikoilla kalastellut(itä-helsingis).-

JAM0

• View Profile
    • Email
« Reply #43 on: March 05, 2008, 15:04:06 »
Varmaan vertailukohteena?

Hehe =)
Eivät ole golfpalloja vaan "kylmäpalloja". Ovat siis vettä täynnä ja pakastettu. Olivat minulla kylmälaukussa kalojen seassa pitämässä viileyttä yllä. Pienempiä ovat ku golfpallot ;)

jormavirveli

• View Profile
« Reply #44 on: March 07, 2008, 21:19:06 »
Onko viisainta näin keväällä yrittää ahventa jigillä?

Mikko10

• Guest
« Reply #45 on: March 08, 2008, 13:42:12 »
Itse olen jokusen ahvenen jigillä tässä talven/kevään aikana mereltä saanut. Parhaitan pysty/tasuripilkeillä ihan heittovehkeillä jigityyliin uittaen. Värikoukku vaan ehdoton. Kuhaa en ole vielä saanut.

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #46 on: March 08, 2008, 14:49:01 »
Parhaitan pysty/tasuripilkeillä ihan heittovehkeillä jigityyliin uittaen. Värikoukku vaan ehdoton.
Siis mitä helv....?? ??

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #47 on: March 08, 2008, 14:58:02 »
Parhaitan pysty/tasuripilkeillä ihan heittovehkeillä jigityyliin uittaen. Värikoukku vaan ehdoton.
Siis mitä helv....?? ??

Ollaan joskus "jiggailtu" myös tuollaisella Nilsun isolla tasurilla, eli; tasurista alakoukku pois ja sitten vain heittää ja nykii hieman pidemmillä vedoilla kuin jigiä. Toiminut ainakin minulla joissain tilanteissa oikein hyvin. Ilmeisesti silloin kun ahvenet ajavat pikkukalaa välivedessä.

Mikko10

• Guest
« Reply #48 on: March 08, 2008, 16:03:44 »
Juuri noin kun Pete selosti. Toiminut talven aikana huomattavasti paremmin kun jigit jotka toimivat kesällä.  :-)

Haukihunter

• Seitä Saltstraumenilta
    • View Profile
« Reply #49 on: March 08, 2008, 16:15:34 »
Keksin, että jos laittaisi päärynäpainon johonkin pikkuvaapun etukoukkuun ja sitten jiggailisi, perä olisi pystyssä ja kala saisi helpommin ahmaistua suihinsa.
Itse ei ole tullut paljoa käytettyä jigejä mutta pitää ensi kesänä kokeilla.
Ahkera angler @ Mikkeli!

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #50 on: March 08, 2008, 16:58:40 »
Keksin, että jos laittaisi päärynäpainon johonkin pikkuvaapun etukoukkuun ja sitten jiggailisi, perä olisi pystyssä ja kala saisi helpommin ahmaistua suihinsa.
Tuolla Kanadassa asuessa tuli käytettyä juuri vastaavanlaista systeemiä, Bottom Bouncer:ia. Elikkä on metalli tikku jossa puolessa välissä on lyijymöykky valettuna, tikku on joko ylhäältä väännetty 90 asteen kulmaan tai siellä on pari leikaria johon pääsiima ja uistimen/syötin/vieheen tapsi tulee. Ei jää niin helposti kiviin yms. kiinni kun on vain tuo tikun pää joka osuu/laahaa pohjaa.
Tässä pari kuvaa asiasta:

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #51 on: March 09, 2008, 21:32:19 »
Juuri noin kun Pete selosti. Toiminut talven aikana huomattavasti paremmin kun jigit jotka toimivat kesällä.  :-)
Talven aikana..... siis onko tämä kalastus nyt tapahtunut jään päältä vai avovedellä?
Olenko ainoa josta tuntuu että nuo kommenttisi ovat jotenkin ristiriidassa? :|

Itse olen jokusen ahvenen jigillä tässä talven/kevään aikana mereltä saanut. Parhaitan pysty/tasuripilkeillä ihan heittovehkeillä jigityyliin uittaen. Värikoukku vaan ehdoton. Kuhaa en ole vielä saanut
Toiminut talven aikana huomattavasti paremmin kun jigit jotka toimivat kesällä.
« Last Edit: March 09, 2008, 21:35:10 by El'ToroRosso »

« Reply #52 on: March 09, 2008, 21:52:10 »
Makee systeemi tossa Peten kuvassa!! :wink:
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Smuge

• Pöllölammen pöllö-öljyttäjä
    • View Profile
    • Email
« Reply #53 on: March 10, 2008, 15:49:43 »
Mielenkiintoinen vaihtoehto :-)

Ruohikonkoluaja-

• View Profile
« Reply #54 on: March 10, 2008, 19:55:03 »
Minä jigaan paljon, yleensä toukkajigeillä ja saalista tulee.
Hauki se olla pitää. :)

UppoPerho

• View Profile
    • Email
« Reply #55 on: July 17, 2008, 14:28:34 »
Vaikka saalista ei tule hyvin, silti jigillä kalastaminen on mukavaa.
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

zillionman

• View Profile
« Reply #56 on: July 28, 2008, 00:32:55 »
Jigikalstus on tosi vekkulia puuhaa. Ja harjoittelu tekee mestarin. Niin on monta vemputtajaa kuin on kalastajaakin. Puhtaasti tekniikkalaji ja kun oikean rytmin löytää niin saalistakin alkaa tulla. Kannattaa kysellä kokeneemmilta vinkkejä tekniikoista. Itse olen nähnyt jiggaajia jotka kelailee kuin jotain lusikkaa pitkin pintaa :o)

Kevyt jäykkä vapa ja ohut 0.12 - 0.16 punottu siima ja ranneliikkeitä treenamaan. Älä kangistu kaavoihin vaan kokeile rohkeasti erilaista tahditusta ja pieni paussi nykyjen välillä. Itsellä ahven ottaa juuri silloin kun antaa jigin pysähtyä. Hauki nyt ottaa vaikka miten kiskoisi jos kohdalle sattuu. Ja päästä vaan reilusti pohjaan ja ala skannaamaan.
Kauheasti ei yhdessä paikassa kannata viipyä. Jos parvin löytyy niin tapahtumiakin alkaa tulla.  Tsemppiä ja kireitä siimoja.

T : Juha
Kun itse nostaa, ei tarvii kaupasta ostaa  ;o)

Torro

• Urospuolinen nauta
    • View Profile
    • Email
« Reply #57 on: July 28, 2008, 00:49:29 »
Itse olen todennut myös hyvin pyytäväksi tyyliksi seuraavaa:
Oikein raskaista, isoja nykäyksiä ja reilut tauot. Kun oikein reilusti nykäisee vavalla, jigi nousee kunnolla pohjasta ja kun taas laskee vavankärjen, jigi vajoaa vapaasti pohjaan pyrstö hienosti lepattaen. Tässä vajoamis vaiheessa usein tuntuu kun ahven käy tökkäämässä jigiin. Edellyttää tietenkin kuidut, että tuntuma säilyy ja jigin vajotessa tärpit tuntee

njooh normi jigaustahan tuo on mutta kuitenkin korostan sitä että pienten nykäysten sijasta isoja vetäisyjä :wink:

Jäde

• View Profile
    • Email
« Reply #58 on: July 28, 2008, 02:09:13 »
Merellä käytän lähes pelkkää jigiä. Sisävesillä se taas on jäänyt aika vähäiseksi.

suomi 400

• View Profile
« Reply #59 on: August 05, 2008, 21:29:32 »
En itsekään aluksi saanut jigeillä juuri mitään, mutta
pikkuhiljaa saalista alkoi tulla ja nyt sitä tulee melkein joka reissulla
ainakin vähän, ahvenia ja haukia. Hauet ovat surma omille jigeilleni,
koska kalastan jigeillä pääsääntöisesti ahventa ja en käytä jigatessa peruketta. Itse käytän toukkajigejä.

center>