Chat

Poll

pidätkö jigi-kalastuksesta. itse en ole saanut mitään.

kyllä pidän?
244 (85%)
en pidä?
35 (12.2%)
mitä se on?
8 (2.8%)

Total Members Voted: 263

Author Topic: jigi-kalastus  (Read 61558 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
Vs: jigi-kalastus
« Reply #60 on: August 05, 2008, 21:50:27 »
Kyllähän jigikalastus mukavaa on.
"Aktiivinen" kalastusmuoto, joten "työtä" riittää.  :-)

Ahvenille ja hauille olen enimmäkseen tarjonnut.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

hepe75

• View Profile
    • Email
« Reply #61 on: May 22, 2010, 19:28:55 »
talven aikana haalin jigi kalastus välineet itselle, yhtään kuhaa en ollut saanut ennen tätä kevättä. nyt luku on 35kpl
eilen illalla tuli 16 kpl joista isoin oli 51cm
elikkäs kyllä tästä tykätään, lähdenpä syömään savustettua kuhaa :lol:

ps.22kpl tullut rannasta heittelemällä

kuha kalle

• View Profile
« Reply #62 on: May 23, 2010, 19:25:55 »
Ollaanpa sitä nyt iloisia...

Eilen olin serkun, ja hänen kaverinsa kanssa (taas) Kyrösjärvellä jigillä n. klo 21-24 . Serkku oli kyllä vähän juomissa, joten hän ei kalastuksees kunnolla (yhtään) osallistunut. Mentiin Erään selällä olevan pienen saaren aivan viereen kalaan. Vartti siinä heiteltiin, kun vaihdoin itselleni vaalean punaisen relax super banjo jigin. Heitto kymmenen metrin päähän veneestä, ja metrin päähän rannasta, ja heti kala kiinni. Kala ylös, punnitus, ja ämpäriin. painoa 1.6 kiloa. Myöhemmin vielä 2 haukea, ja 3 muuta kuhaa (yksi alamittainen). Vaikka serkkuni kova kalastaja on, ihmeteltiin aamulla, että miten hän siinä kunnossa keksi viedä meidät siihen kalapaikkaan, kun 5 tunnin päiväretkellä, ja samoilla jigeillä, ei ollut mistään hyvästä paikasta tullut yhtään mitään.
« Last Edit: September 28, 2010, 17:26:29 by kuha kalle »
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Jolle

• View Profile
« Reply #63 on: May 28, 2010, 15:56:22 »
Kun ensimmmäinen kuha tuli jigillä, niin voitte arvata että käytän jo aika monessa paikassa jigiä :-D Jos se mittakuhakin tulisi...

E. Sieltähän se tuli 40cm :-D
« Last Edit: June 01, 2010, 08:56:45 by Jolle »

Sipulikeitto

• View Profile
« Reply #64 on: June 08, 2010, 12:42:25 »
Miten tälläinen siima sopisi jigikalastukseen. Venyy 20% vähemmän kuin normi monofiili eli on jonkin verran tunnokkaampi. Onko parempi kuin Finesse?
Vai miten olis Trilene MAXX.

« Last Edit: June 08, 2010, 22:24:14 by Sipulikeitto »

kuha kalle

• View Profile
« Reply #65 on: June 09, 2010, 13:31:24 »
Kumpikin varmasti sopii jotenkin, mutta jotenkin vain en itse jigityksessä käyttäisi tuota maxxia.

Tuo toinenkaan ei varmasti ole kaikkein paras, sillä sekään ei ole niin tunnokas, kuin normi punottu/kuitu. Tunnokkus kun on kaiken A ja O

Nämä ovat omat mielipiteeni. En ole siimoja kokeillut, mutta kirjoitin nyt sen, mitä mieleen tuli.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

ipa 5

• Guest
« Reply #66 on: June 09, 2010, 15:59:35 »
tuli tossa oltua merellä viime syksynä ja ahventa tuli ihan kiitetävästi ja 3,6 hauki siinä samassa suurin ahven 500g mut kuhia ei oo vielä tullu

Sipulikeitto

• View Profile
« Reply #67 on: June 09, 2010, 17:40:02 »
Kuitusiimaa oon nyt hommailemassa ja kumpikohan näistä sopis paremmin jigailuun:
-Spiderwire stealth
vai
-RT hypestrong
Hyperstongin etuna olis ainakin edullinen hinta kun 300m rulla maksaa vain 27€.
« Last Edit: June 09, 2010, 17:41:37 by Sipulikeitto »

Ahvenainen

• View Profile
« Reply #68 on: June 10, 2010, 17:24:24 »
Joskus tulee ahvenia narrattua jigillä,yleensä käytän toukkajigiä.

matinen

• View Profile
« Reply #69 on: June 10, 2010, 18:17:34 »
Kuitusiimaa oon nyt hommailemassa ja kumpikohan näistä sopis paremmin jigailuun:
-Spiderwire stealth
vai
-RT hypestrong
Hyperstongin etuna olis ainakin edullinen hinta kun 300m rulla maksaa vain 27€.

Spiderwire stealth on kitkatonta, mutta ei kesta juuri minkäänlaista vetoa!!! kokemuksella en hankkisi kyseistä siimaa, ellet kalasta paikoissa, joissa jigi ei jää kiinni.

sube

• View Profile
« Reply #70 on: June 10, 2010, 18:44:20 »
Eka jigikuha tuli mulle pari päivää sitte merellä. Paikka on semmonen pieni karikko ja sieltä on tullut aikasemmin ahventa, särkee ja lahnaa. No päätin sit alkaa jigittelemään ahventa ja heti ekalla heitolla muutama tärppi ja mittakuha kiinni. Vähän kyllä ihmettelin ja todellakaan tiennyt, että siellä on kuhaakin!

zaukko[TPP]

• View Profile
    • Email
« Reply #71 on: June 11, 2010, 11:04:59 »
Käytättekö jigailessa perukkeita? Itse en käytä, koska se kuulemma pilaa jigin uintiliikkeen? :? Haukeahan en siis kalasta jigeillä koska lähes aina on siinä touhussa katkennut siima ja jigi jäänyt hauen kitaan. Kannattaako käytää peruketta haukia kalastettaessa, vaikka sitteen perukkeen käyttä uinnin pilaisikin? :roll:
« Last Edit: June 11, 2010, 11:07:42 by zaukko »

pilkkiäijä

• Mansesterin makkaramestari
    • MSN Messenger - kala.keitto@hotmail.com
    • View Profile
« Reply #72 on: June 11, 2010, 11:51:04 »
jigillähän ei varsinaisesti ole muuta uintiliikettä kun se pyrstön heilutus, ja kalajigeillä jonkinnäköinen keinuminen. Peruke ei sitä uintia pilaa, mutta nykäyksiä tehdessä jigi voi uida hieman eri tavalla. Mielestäni peruke ei kuitenkaan haittaa siinä edessä mitään. Jotkin perukkeet jotka ovat taipuisia ja on sopivalla lukolla varustettu, ei vaikuta jigin uintiin mitenkään, ja on hyödyllisiä käyttää siimassa aina kun on haukivaara.
Olen kalastelijapoika!

Larzaman

• Häh?
    • MSN Messenger - lari.paivinen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #73 on: June 11, 2010, 11:53:28 »
kyllä kuhaltakin hampaita löytyy... :-D Käytän aina peruketta eikä ole mitenkään vaikuttanut kalantuloon...

Timpe

• Guest
« Reply #74 on: June 11, 2010, 13:23:00 »
Itse en käytä perukkeita (enkä lukkoja/lukkoleikareita) jigailussa paristakin syystä. Ensinnäkin, kun siimana on kuitusiima, niin se kestää jo aika hyvin hauen ja kuhan hanmpaat, eipä kertaakaan ole vielä siimat kalan hampaisiin katkenneet. Toisekseen, kun reissulla aina tuppaa jäämään noita jigejä pohjaan ties mihin kiviin ja rytöihin, niin tulee pitemmänpäälle kalliiksi, kun samalla sinne jää se peruke tai lukko. Kunnon perukkeet, kun ei mitään kovin halpoja ole. Eli omasta mielestäni, jos on kuitusiimat kelalla, on aivan turhaa käyttää peruketta.

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #75 on: June 11, 2010, 13:31:52 »
Minulla taas aivan päinvastaiset kokemukset. Kalassa oltiin 3h, sillä aikaa hauki 5 kertaa kiinni, joista se 2 kertaa irtosi heti, ja 3 kertaa napsautti siiman poikki sillain, että hyvä kun ehti tärpin tajuamaan. Tietysti se voi johtua solmusta tai muusta, mutta siinä solmussa ja siimassa ainakin vetolujuutta on, joten siitä se katkeaminen ei johdu. Tai sitten on vaan sattunut todella huono tuuri, ja jäänyt mielikuvaksi kuitusiimasta vain se että hauki puree sen heti poikki ellei siinä ole peruketta. En ikinä kyllä peruketta käytä jos on suuret mahdollisuudet jigin pohjaan jäämisessä, mutta lukko on aina siimassa kiinni, nopeuttaa jigin vaihtoa ja ei ne hirvittävän kalliitakaan kyllä ole!  :-)
Olen kalastelijapoika!

Eris

• Guest
« Reply #76 on: June 11, 2010, 13:58:37 »
"mutta lukko on aina siimassa kiinni, nopeuttaa jigin vaihtoa "

Ihan samalla lailla jigin vaihto onnistuu kun sitoo jigipään siimaa ja vaihtaa vain jigiä, ei jigipäätä. Toisaalta jos jigailee eri syvyyksillä niin sittenhän lukko on oivallinen peli kun myös jigipäätä vaihdetaan tiuhaan tahtiin.

M1kko

• M1kko Alatalo
    • View Profile
« Reply #77 on: June 11, 2010, 14:02:02 »
kyllä kuhaltakin hampaita löytyy... :-D Käytän aina peruketta eikä ole mitenkään vaikuttanut kalantuloon...

Mistäs tiedät miten peruke vaikuttaa kalantuloon jos sitä aina käytät? :?

Kyllä ainakin meikäläisen kuitusiimat napsuvat hyvin haukien hampaissa poikki. Kuitenkin mieluummin kuhaa jigittelee ilman peruketta. Sellainen tuntuma on että varsinkin huonolla syönnillä ottaa kuha paremmin jigiin jos ei ole peruketta.

Olen päätynyt toimimaan siten, että alkuun heittelen jigiä pelkällä lukolla ja jos havaintoja hauista alkaa tulla niin sitten vaihdan perukkeen siiman päähän.

Larzaman

• Häh?
    • MSN Messenger - lari.paivinen@hotmail.com
    • View Profile
    • Email
« Reply #78 on: June 11, 2010, 14:03:56 »
Verratessani kaverin saaliiseen, ja hän ei käytä peruketta...

pilkkiäijä

• View Profile
« Reply #79 on: June 11, 2010, 14:05:45 »
Tuo Eriksen mainitsema tyyli on myös erittäin hyvä, mutta ongelmaksi tulee se, kun yleisimmin käyttämäni jigipäät on sellaisia joissa on sellainen se koukun yläosa, että jigiä ei saa siitä irti, ilman repimättä sitä lähes rikki. Etuna siinä on se ettei kalat revi jigiä koukusta poies, mutta haittana taas tuo jigien helppo rikkoontuminen. Muuten tuota tyyliä tulee käytettyä paljon, siltikin lukon kanssa.
Olen kalastelijapoika!

kalastajahena

• View Profile
    • Email
« Reply #80 on: June 22, 2010, 11:07:58 »
yks päivä oltiin kalassa ja heittekin jigiä sitte olin kelaamassa ylös nii semmonen alle puol kilonen hauki tarttu kiinni
siikahan se siellä vielä kahen kilon voi juku mikä lötkö

Satunnaikalastaja

• ...asiantuntija tässä asiassa...
    • View Profile
« Reply #81 on: September 15, 2010, 21:32:01 »
Oletteko muuten koskaan käyttäneet toukka- tai matojigin kanssa syöttiä?  Pari kertaa huonolla syönnillä olen koettanut, ja vaikutelmaksi jäi että tuolloin tuo paransi ahventen ottihaluja.  Yhdellä retkellä laitoin madonpätkää koukkuun siihen toukan selkään - madot eivät tosin kestä kovin rajua heittelyä. Toisella kerralla särjenpyrstöä. Mielestäni molemmilla kerroilla syönti parani mutta voihan tuo olla että sattui vain syöntiajankohdan alkuun.

*emppu*

• View Profile
« Reply #82 on: September 17, 2010, 17:41:32 »
Pari viikkoa sitten aloitin jigi kauden. Saldona oli 2 muovikassillista ahvenia. Keskiviikkona nousi taas 1 ämpärillinen isoja ahvenia.
Isommat ahvenet ottavat mielellään kiinni isoon jigiin. Itse käytän maksimissaan 4"5 pitkää jigiä ja pienin on 2".
Parin viime reissun assu koko on ollut 300-400g.. Huomenna taas jigaileen vaikka sadetta on luvassa mutta ei kai se mitään
haittaa.  :-D
Kireitä siimoja.

*emppu*

• View Profile
« Reply #83 on: September 19, 2010, 10:32:03 »
Eilen oli taas kova syönti merellä. Kalan koot vaihtelivat 350g-510g.
Ton kokosta kalaa tuli kotiin kannettua. Waken jigeillä kalat nousivat melko helpolla uitolla.
Tällä kertaa kelpasi 10g jigipää kun viimeksi kalat ottivat vasta 20g jigipäähän.
Kireitä siimoja.

*emppu*

• View Profile
« Reply #84 on: September 21, 2010, 09:18:40 »
Tarkoitan tuolla jigin painolla siihen että 20g uittaminen on nopeampaa ja 10g uittaminen on hitaanpaa.
Eli hidas uitto kelpasi kaloille viimereissulla. Lauantaina taas kalapaikoille ahventa kokeilemaan.
Kireitä siimoja.

*emppu*

• View Profile
« Reply #85 on: October 13, 2010, 05:09:37 »
Verratessani kaverin saaliiseen, ja hän ei käytä peruketta...

Kyl sama tarina että käytän vain pelkkää pientä lukkoa taikka sitten pilkki lukkoa missä ei ole
leikaria ollenkaan. Helpottaa jigin vaihtoa. Mutta sen olen huomannut jos käyttää 15-30cm peruketta
jigauksessa niin ahventa ei nouse yhtä helposti.
Kireitä siimoja.

wewwer51

• back to black
    • View Profile
« Reply #86 on: October 14, 2010, 09:14:51 »
Tarkoitan tuolla jigin painolla siihen että 20g uittaminen on nopeampaa ja 10g uittaminen on hitaanpaa.
Eli hidas uitto kelpasi kaloille viimereissulla. Lauantaina taas kalapaikoille ahventa kokeilemaan.
joo mutta jos puhutaan,että kalat ova 10m syvyydessä niin enpä usko että 10g helpotaa ahvenen tuloa.vie melkein 5 minuutia saada edes se sinne pohjaan. syyslomalla olis kohteena pyytään 2-10m syvyisestä lammesta ahvenia.ahvenet ovat painoltaan 100g-1000g eli jos osaisite sanoa miten vois pyytä niitä tarkasti,ette parvi säikähtäisi.
fishing rocks!

center>