Chat

Author Topic: Perhonsidonta - Perhojen valokuvaus  (Read 8842 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hemulisoturi

• View Profile
Perhonsidonta - Perhojen valokuvaus
« on: August 26, 2007, 21:31:47 »
Tätä on usein pohdittu - mikä on se oikea tapa kuvata perhoja? Tietenkin se macro päällä, mutta siihen liittyen:
- miltä etäisyydeltä kuvataan?
- minkälainen tausta kuvatessa?
- minkä kanssa kuvataan? (onko se se viinipullon korkki vai mikä?)
- minkälainen valaistus kuvatessa?
 ym ym..
Itse olen muutamia perusperhoja valokuvannut, mutta kuvausjälki ei ole itseäni hirveämmin ilahduttanut.
Mukavaa olisi oppia kuvaamaan itsesidottuja perhoja ja pistämään niitä muiden arvosteltavaksi, joten siksi kysynkin vinkkejä perhojen valokuvaukseen liittyen.

Jan--

• View Profile
Vs: Perhonsidonta - Perhojen valokuvaus
« Reply #1 on: August 26, 2007, 21:35:05 »
no eikös se silleen mene että tausta on jos on tumma perho = vaalee tausta ja taas toiste päin..

ite kuvaan yleensä kun perho on penkissä.

lamppuna oon käyttäny ihan normaalii pöytä lamppua.
~Jan~

Juho_

• View Profile
    • Juho Kupsala
« Reply #2 on: August 31, 2007, 22:50:03 »
Joo, elikkäs kuten Jan (-i?) tuossa aikaisemmin sanoikin jo, että tummalle perholle vaaleaa ja vaalealle tummaa taustaa, on totta, tosin hyvin kuvattuna saa tummankin perhon näyttämään hyvältä tummaa taustaa vasten.. Alla kerron vähän omista menetelmistäni..  :-)

Ensimmäisenä kun aloitetaan kuvaaminen, tarkistetaan, etsitään, taikka kysytään oman kameran paras makro-etäisyys. Omalla kamerallani se on 10cm, jollakin muulla se voi olla kaksi taikka kaksikymmentä senttiä. Eli se riippuu huomattavasti kamerasta, se makron paras kuvausetäisyys..

No sitten kun ollaan makroetäisyys selvitetty ja asia jollakin tavalla sisäistetty, niin alamme miettimään sitä käytäntöön. Itse mittaan kameran linssin ja perhon välin kuvaustilanteessa tukikäden etusormellani, joka on aika lähelle 10cm. Siitä räpsäsen kolme kuvaa, aina kuvan jälkeen siis siirrän kameran noin sentin kauemmas perhosta. (kolme kertaa) Koneela sitten katson parhaan kuvan ja rajaan sen oikeaan kokoon.

Valaistus/kuvauspaikka? Itse alussa aina kuvasin sisällä, kunnes nyt kesällä kokeilin ja harjottelin kuvaamista pihallakin.. Se on aika haastavaa, mutta kuvien onnistuessa, niistä saa todella tarkkoja ja oikean värimaailman. Tosin nyttemmin olen siirtynyt takaisin sisätiloihin, kun perhot tulee sidottua niin illalla ja illat alkavat olla jo hämäriä, ettei valo tahdo riittää.   
Itse asettelen perhoni viinipullon korkkiin, kuten varmaan moni tietää. Valaistuksena käytän yhtä kirkasta valkoista ja yhtä kirkasta keltaista halogeeniä perhon kuvauksessa. Samoin tuon vielä pään suunnalta etupuolelta pienellä peilillä perhon esiin. Peili kannattaa tähdätä alaviistosta perhoon, jotta ne yleisimmät "pimeät paikat" häviävät ja saavat sen luonnollisen kirkkautensa. Samalla pitää katsoa ettei peili tai lamput heitä varjoa taustalle, koska ne yleensä näkyvät rumina kuvissa.

Taustan valinta. Mistä löytää hyvä kuvaustausta? No perinteisin on varmasti paperi, taikka jokin kangas. Itse olen käyttänyt suurimmassa osin perhojani kuva-albuumia, pariakin eri väriä. Hiekkapaperikin on ihan kohtalainen tausta, varsinkin jos löytää käyttämättömän. Nyt olen tosin löytänyt ehkä parhaan mahdollisen taustan (omasta mielestäni), ja se on silmälasien puhdistus liina. Itselläni kun on lasit, niin tuollaisen saa ilmaiseksi kaupan päälle, ainakin jos kysyy.. Tuo omani on piki musta, ei heijasta, rypytön ja aikalailla myös nukaton.  :-) Pari kertaa olen myös kokeillut taustana valokuvaakin, mutta niitä vasten on yleensä vaikea kuvata, varsinkin jos meinaa saada perhon kunnolla esille.  :|

No tässä nyt oli jotain omia niksejä, joilla olen ainakin tähän asti pärjännyt.  :-)

Pari mallikuvaa alla.

-Juho-
« Last Edit: October 10, 2007, 21:03:18 by Juho_ »
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

Hemulisoturi

• View Profile
« Reply #3 on: August 31, 2007, 22:57:23 »
Luemma nuo tekstit tarkoin ja pistämmä spigotin pyörimään!
Tänks!

Juho_

• View Profile
    • Juho Kupsala
« Reply #4 on: August 31, 2007, 23:15:03 »
Luemma nuo tekstit tarkoin ja pistämmä spigotin pyörimään!
Tänks!
Eipä mitään.. On ilo ja hauska auttaa, kun tietää kuinka vaikealta se alussa/vasta tuntui..

-Juho-
En tiennyt että lysti on kallista, kun peruuttelin bussia tallista.. Päätin näyttää ja hevosvoimia käyttää..

Vikke

• Kiiskimaisteri
  • Kurikan Urheilukalastajat
    • MSN Messenger - vikke-95@hotmail.com
    • View Profile
    • Kiinnike-Heinonen Oy
    • Email
« Reply #5 on: October 31, 2008, 16:11:44 »
Itse ajattelisin, että jotain kehitystä olisi tässä perhojen valokuvaamisessa tapahtunut. Olenko oikeassa ?

Ensimmäinen valokuvattava perho:

Noin kuukausi myöhemmin:

Ensimmäisessä kuvassa olevan perhon olen sitonut varmaan kaksi kuukautta sitten, ja toisessa kuvassa olevan kuukausi sitten. Pitää mainita sekin, että perhonsidonnan olen aloittanut heinäkuun alussa, joten laatu ei ehkä ole vielä se kaikkein paras, mutta yritetään kehittää ajan myötä.
Ja kuvat otettu samalla kameralla.
« Last Edit: October 31, 2008, 16:13:19 by Vikke »
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

center>