Chat

Author Topic: suspijigigillä uistelu  (Read 33985 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

suspijigigillä uistelu
« on: February 02, 2007, 15:30:32 »
Nii voiko vaikka Stormin suspijigillä vetouistella??? :-P
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

Yuz

• RAGE
    • MSN Messenger - yuzzi_91@msn.com
    • View Profile
    • Email
Vs: suspijigigillä uistelu
« Reply #1 on: February 02, 2007, 15:40:45 »
Mikä ettei, mutta epäilen tehokkuutta. Periaatteessa se on sama kuin jigillä uistelisi, paitsi jos jaksat nykiä riittävästi. Mutta aina voi yrittää, sainhan minäkin mökiltä jigillä ahvenen kun soudin ja jigi roikkui vedessä, 3cm syvyydessä.
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Salmo

• Guest
« Reply #2 on: February 02, 2007, 15:59:25 »
Kaikki omistamani suspijigit nousevat suoralla kelauksella aina jossain vaiheessa pintaan, joten uisteluun laittaisin ehdottomasti painoa eteen, esim. 1,5 m päähän vieheestä. Silti epäilen suspijigin tehokkuutta. Jos soutu-uistelee ja kiinnittää vavat airoon, saattaa soutuliike antaa suspille sopivan katkonaisen uinnin.

Mene ja tiedä.

Tosimies

• Guest
« Reply #3 on: February 02, 2007, 18:32:45 »
Joo  ilman painoja nousee pintaan.. Suspin salaisuushan piilee siinä että se on ns. syvyytensä säilyttävä (suspending) eli voit kelata todella hitaasti.Sillä voi myös jerkata ja se lienee toinen syy tehokkuuteen. Uistelussa molemmat näistä kalaa tuovista ominaisuuksista katoaa joten ei saaliskaan päätä huimaa.. Ainakin epäilen niin.

KYMPPIKERHO

• View Profile
« Reply #4 on: February 03, 2007, 10:10:29 »
Kokeiltu on ja toimii, mutta ei yksistään. Suspia voi vetää hyvin takilassa yksinkin ja ilman sotkuja mutta jos niitä ei ole niin tuplilla kyllä ja ihan hyvällä menestyksellä. Esimerkiksi syvänne Bomberi veturiksi ja suspi perään. Huonona puolena tässä kombinaatiossa on se että koska Bomberi on kelluva niin käännöksissä saattaa mennä sekaisin koska Bomberi rupeaa nousemaan kurvatessa ja nousee tavallaan perässä uivan suspin yli ja saattaa siinä tilanteessa mennä ristiin. Yleensä siinä käy vaan niin että veturin koukut tarraa kinni perässä tulevan suspin vetosiimaan joka ei sinäänsä haittaa niiden uintia mutta sen veturin koukut syö vaan tuossa tilanteessa perässä tulevan suspin siiman melko nopeasti. Ajan mittaan kun tuplia vetää niin oppii tuntemaan vavan käteen ottamalla sen että tuleeko ne siellä perässä niinkuin pitää. Vavan kärjestäkin sen näkee. Käytän itse Hauen uistelussa jonkin verran noita Bombereita vetureina Super Shad rapeille plaanareissa saadakseni parviefektin ja saadakseni jo paljon hehkuttamani Super Shad Rapit syvyyteen mihin haluan muuallakin kuin takiloissa. Painot toinen vaihtoehto, mutta kannatan tuplien vetoa jo siitäkin syystä että vieheitä saa enemmän veteen jo vähäisellä vapamäärällä ja päiväkohtaisen ottavan uinnin löytää helpommin koska aina kun vetää tuplilla niin vieheet jotka siinä systeemissä on kiinni uivat yleensä hyvinkin erilaista uintia.     
On matalan ja alhaisen mielen merkki kun tahtoo olla samaa mieltä massojen tai enemmistön kanssa vain siksi, että enemmistö on enemmistö. Totuus ei muutu sen perusteella, uskooko ihmisten enemmistö siihen vai ei.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
    • http://www.stcroixrods.com/
« Reply #5 on: February 03, 2007, 10:19:04 »
Oletko kokeillut sitä Suspijigiä siellä 30-40 senttisen SUPER-vaapun perässä. Vai toimiiko ne tarvittavan hyvin ilmankin ?
Laita nyt pari kuvaa noista isoista vaapuista.

allu_

• View Profile
« Reply #6 on: February 03, 2007, 14:59:46 »
ei onnistu ainakaan mulla pintaan tulevat

KYMPPIKERHO

• View Profile
« Reply #7 on: February 03, 2007, 17:59:04 »
Oletko kokeillut sitä Suspijigiä siellä 30-40 senttisen SUPER-vaapun perässä. Vai toimiiko ne tarvittavan hyvin ilmankin ?
Laita nyt pari kuvaa noista isoista vaapuista.

Mites tää aihe nyt liitty niihin minun mielestä hyviin suurhaukivieheisiin. Vastasin asiallisesti omista kokemuksista suspin käytöstä uisteltaessa. Ja toimii SUPER-vaaput hyvin ilman suspiakin. Niiden kanssa ei suspeja tarvita, ne ovat kokoluokkaa miesten vaappuja. Muistaakseni olen jo aikaisemmin kirjoittanut että ne eivät ole syvännevaappuja, joten jotenkin rivien välistä voisi tulkita tuon v..uiluksi tai vähintäänkin että tietoni ja taitoni hauen uistelussa ovat puutteellisia tai vaihtoehtoisesti että kuvittelet minun puhuvan täällä paskaa minkä kerkeen. Toivottavasti minulla on vain huono päivä ja tulkitsin kirjoituksesi väärin.

Mainitsin jo 1-2 viikoa sitten että en ole ajamassa sinne mökille niiden "Super" uistinten kuvaamisen takia. Tiedän tällä erää että olen menossa käymään siellä 2 viikon päästä joten ne kuvat saan kyllä tänne sitten varmaan jotenkin. Tarkoitin jotenkin koska hallitsen tietokoneen käytön vielä huonommin kuin hauen kalastuksen.
On matalan ja alhaisen mielen merkki kun tahtoo olla samaa mieltä massojen tai enemmistön kanssa vain siksi, että enemmistö on enemmistö. Totuus ei muutu sen perusteella, uskooko ihmisten enemmistö siihen vai ei.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #8 on: February 03, 2007, 18:12:06 »
Siten se vain liittyi kun tuossa aikaisemmin joku ehdotti suspin laittamista vaapun perään. Ajattelin, että niiden sinun ISOJEN POIKIEN vaappujen perässä ne varmasti ainakin tulisivat paremmin kuin 10 senttisen Rapalan Originalin.

Kukaan ei ole epäillyt uistelu tietojasi, heittokalastus taitojasi tai yleensäkään mitään mikä liittyy kalamiestaitoihisi. Taisit nyt itse ottaa asian vain esille.
Minun ei tarvitse kuvitella mitään kenenkään paskanpuhumisesta, kyllä se aina ilmi joskus tulee jos niikseen on, älä sitä murehdi. Moni vain haluaisi nähdä niitä isoja vaappuja, kuten minäkin. Saattaisi useampi kalamies saada uusia ajatuksia sekä konsteja kokeiltavaksi

KYMPPIKERHO

• View Profile
« Reply #9 on: February 03, 2007, 18:58:21 »
Siten se vain liittyi kun tuossa aikaisemmin joku ehdotti suspin laittamista vaapun perään. Ajattelin, että niiden sinun ISOJEN POIKIEN vaappujen perässä ne varmasti ainakin tulisivat paremmin kuin 10 senttisen Rapalan Originalin.

Kukaan ei ole epäillyt uistelu tietojasi, heittokalastus taitojasi tai yleensäkään mitään mikä liittyy kalamiestaitoihisi. Taisit nyt itse ottaa asian vain esille.
Minun ei tarvitse kuvitella mitään kenenkään paskanpuhumisesta, kyllä se aina ilmi joskus tulee jos niikseen on, älä sitä murehdi. Moni vain haluaisi nähdä niitä isoja vaappuja, kuten minäkin. Saattaisi useampi kalamies saada uusia ajatuksia sekä konsteja kokeiltavaksi

Ok. En löytänyt tuota kohtaa missä joku veti niitä suspeja 10 cm Rapala Originalin perässä. Näkyykö kaikki viestit mulla nytten sitten niin sitä en tiedä. Mutta tuon Syvänne Bomberin perässä kuitenkin hyvin tulee. Laitan kuvat sitten kun saan kamani tänne kotiin. Kirves katkottu ja haudattu. :-) Sain jostain vain sellaisen ahaa elämyksen että ajattelit että onkohan niitä jättivaappuja olemassakaan kun ei kuvia näy ja kuulu. Tässä tapauksessa ne ovat kuitenkin siellä mökillä ja ei valitettavasti nyt kuvattavissa. Samalla laitan kuvat niistä kaikista itse maalaamista tavallisista Super Shad Rapeista jotka on kokeilemalla kokeiltu ja pakkiin valittu kestoväreiksi. Jollain niistä tulee aina. Väritykset ovat yksinkertaisia koska panostan vain kontrasteihin. Mutta joo. Rupee menemään niin off topiciksi että jäädään odottelemaan.

Tosimies

• Guest
« Reply #10 on: February 03, 2007, 19:03:13 »
Menee offtopikiks viel tän kerran.. Pistä niien jättein vieree normi tulitikkuaski

KYMPPIKERHO

• View Profile
« Reply #11 on: February 03, 2007, 19:11:58 »
Vai oisko mittanauha ja muut vaaput havainnollisempi? Ei tarvitse vastata. Laitan vaikka molemmat.

Pete

• Global Moderator
    • View Profile
« Reply #12 on: February 03, 2007, 19:14:52 »

Ok. En löytänyt tuota kohtaa missä joku veti niitä suspeja 10 cm Rapala Originalin perässä. Näkyykö kaikki viestit mulla nytten sitten niin sitä en tiedä. Mutta tuon Syvänne Bomberin perässä kuitenkin hyvin tulee. Laitan kuvat sitten kun saan kamani tänne kotiin. Kirves katkottu ja haudattu. :-) Sain jostain vain sellaisen ahaa elämyksen että ajattelit että onkohan niitä jättivaappuja olemassakaan kun ei kuvia näy ja kuulu. Tässä tapauksessa ne ovat kuitenkin siellä mökillä ja ei valitettavasti nyt kuvattavissa. Samalla laitan kuvat niistä kaikista itse maalaamista tavallisista Super Shad Rapeista jotka on kokeilemalla kokeiltu ja pakkiin valittu kestoväreiksi. Jollain niistä tulee aina. Väritykset ovat yksinkertaisia koska panostan vain kontrasteihin. Mutta joo. Rupee menemään niin off topiciksi että jäädään odottelemaan.

No ei kai siellä kukaan 10 sentin Originalilla vetänytkään, ihan kuvainnollisesti vain kirjoitin niin, anteeksi jos siitä niin hämäännyit. Sulla varmaan näkyy kaikki viestit samallalailla kuin muillakin.
Ainahan niitä ahaa-elämyksiä nuorelle miehelle tulee jos jostakin. Kuvaa nyt mitä haluat, mutta laita ne isojen poikien vaaput nyt ainakin esille kaikkien kuolattavaksi.

KYMPPIKERHO

• View Profile
« Reply #13 on: February 03, 2007, 19:46:21 »
No kyllä täytyy myöntää että ymmärsin sen Rapala pointin. Piti vaan esittää "tyhmää" kun vähän kiehui tuo mieli. Ja huolestuttavintahan tässä on se että ikää on tosiaan jo 30.

Se ei kyllä ollut vitsi että saatan oikeasti tarvita apuja niiden kuvien laittamiseen tänne. Luin tuolta jostain palstalta selkeet ohjeet mutta nuo host it sun muut itit on mulle aika hepreaa. No kaveripiirisssä on näitä datahanskoja niin se ei jää siitä kiinni.

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #14 on: February 04, 2007, 14:39:39 »
Laitetaan tuota yks vinkki tähän väliin!
Eli ekaks sidot siimaan Vk-salmon houkutin levyn säädät sen isommalle uinnille. Siihen sitten siimatapsi max. vavan mitta! joku 70-120cm on hyvä! Siiman päähän sitten peruke ja siihen suspijigi. Tämä paketti sitten takilaan ja alkaa haukea nousta!
En minä tiiä toimiiko se mutta saa sitä kokkeilla, jos ihminen haluaa.
 :-D
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

[t-k]

• View Profile
« Reply #15 on: February 12, 2007, 17:03:26 »
Siis, nyt jos olen jotain ymmärtänyt, niin jokuhan sai 4tuuman jigillä uistelemalla 2kg ahvenen. (Paino oli muistaakseni 12g tai 14g)

KYMPPIKERHO

• View Profile
« Reply #16 on: February 12, 2007, 22:04:40 »
Siis, nyt jos olen jotain ymmärtänyt, niin jokuhan sai 4tuuman jigillä uistelemalla 2kg ahvenen. (Paino oli muistaakseni 12g tai 14g)

No kyllä se todellakin toimii. Tämän touhun suurena miinuspuolena voidaan pitää sitä että nuo suspit ovat suurinpiirtein kertakäyttökamaa sopivan hauen iskiessä (yhtä huono kulutuskestävyys tietenkin heiteltäessäkin) mutta ennenkaikkea C&R kalastajat voivat unohtaa tämänkin touhun. Valitettavan usein suspi löytyy taipuisana syvältä kalan kurkusta ja kun koukut löytyy niin ylhäältä kuin alhaaltakin niin kala on melko todennäköisesti ylösotettavassa kunnossa. Alakoukun poisto muuttaa asiaa jo aika paljon mutta en voi suositella C&R kalastajille.

Karjala

• View Profile
    • Email
« Reply #17 on: February 16, 2007, 18:03:34 »
Viime vuoden suurin vapavälinein saatu ahven (kts. Erälehti) saatiin tosiaankin Pirkanmaalta jigillä uistelemalla. Kverukset olivat vaihtamassa heittelypaikkaa ja toinen keksi uistella toisen soutaessa. Todennäköisesti valtavaa tuuria, mutta pakkohan tuota on itsekin ensi kesänä kokeilla.

Ps. Ihme tinkaajia olette :)

taildancer

• Guest
« Reply #18 on: March 02, 2007, 20:42:46 »
No ei kauniisti sanottuna kiinnosta kovin ostin kesällä sellasen ihme suspin(oli varmaan 13cm pitkä)ja siinä oli jotai ihme lonkeroita stormin muistaakseni.no siihehä tarttu sitten lähemmäs 15kg hauki ja eihän ne minu tuurilla ne suspin kumi osat eikä koukut kestäny ja eihän siinä voinu muutakun harmitella.-_-

perza

• Yöeläjä
  • Global Moderator
  • hauki on kala
    • ICQ Messenger - 1611
    • MSN Messenger - perza87@hotmail.com
    • AOL Instant Messenger - perza
    • Yahoo Instant Messenger - perza
    • View Profile
    • Perza-vaaput
    • Email
« Reply #19 on: March 03, 2007, 23:37:00 »
jotai ihme lonkeroita stormin muistaakseni

Tuossa stormin suspending jigissä ei kyllä ole mitään lonkeroita! vaan on kyllä ihan kalan muotoinen.
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Tosimies

• Guest
« Reply #20 on: March 04, 2007, 17:40:58 »
Voi! erä-lehdestä löysin että läkkärän perässä tulee, vähänniinku joku raksi..

Ammattilainen

• View Profile
« Reply #21 on: July 09, 2009, 19:55:10 »
En usko että on kovin tehokasta uistella pelkällä suspilla, kun nousee jo peruskelauksessakin pintaan. Tietysti jos virittää suspia, tai laittaa siimaan painon.  :-D
Kalaan aina kun pääsee !

A.S.

• View Profile
« Reply #22 on: August 02, 2009, 22:38:17 »
No ei kauniisti sanottuna kiinnosta kovin ostin kesällä sellasen ihme suspin(oli varmaan 13cm pitkä)ja siinä oli jotai ihme lonkeroita stormin muistaakseni.no siihehä tarttu sitten lähemmäs 15kg hauki ja eihän ne minu tuurilla ne suspin kumi osat eikä koukut kestäny ja eihän siinä voinu muutakun harmitella.-_-

On se surkeaa kun kalastaessa osuu noin suuria kaloja kohdalle... Menee varusteet rikki ja ja saattaa tulla vielä hiki. Vähän haiskahtaa...  :wink:

jompsu

• Perhokalastelija
    • View Profile
« Reply #23 on: August 03, 2009, 00:28:40 »
Minun kalakaverini kehitti mielenkiintoisen "patentin" tuohon suspi uisteluun.
Hän rakensi yhden vavan vapaputken airoihin ( noin puolimetriä hankaimista lapoihin päin). Siihen kun laittaa vavan ja Suspin pyytämään ja rupeaa soutamaan niin soutu tekee vapaan itsestään liikkeen :-)  Liike on kutakuinkin sellainen nykäisy ja sitten pysäytys jonka jälkeen taas tulee nykäisy jne..
Ja tuolla on kieltämättä ollut vaikutusta kalan saaliiseen. Usean kerran reissun on pelastanut tuo systeemi tai jopa reissun kaikki kalat ovat ottaneet vain tuohon airo viritykseen. Nykyään tuo on aina mukana.moottorin kanssa tätä ei voi tehdä, mutta soutamallahan sitä saa ruista ranteeseen :wink:

Tuo vapa putki koostui kahdesta osasta. Ensinnäkin tarvitaan neliöputki, joka menee sitten airon varteen kiinni. Se kannattaa tarkistaa että se putki on sopivan kokoinen, ettei tarvi tehdä niinkuin me, että jouduimme hionta hommiin :-D Lisäksi vielä tarvii siihen Tavallisen pyöreän putken johon saa laitettua vavan. Se sitten voidaan hitsata neliöputkeen kiinni ja senhän voi itse sitten päättää minkäläiseen kulmaan se kannattaa laittaa :-)
tä...?

hauki000

• Ex-Puro hauestaja
    • View Profile
« Reply #24 on: November 07, 2013, 13:21:37 »
Kyllähän tämä on ihan hyvin toiminut, haukia on tullut sillä noin 40 gramman painoisella suspilla. Värinä on ollut punavalkoinen ja ilman mitään ylimääräistä olen soutu-uistellut. Eli ei ole ollut takilassa tai toisen vaapun perässä. Haukien koko on ollut kilon ja kahden välissä.
Verkko on joukko reikiä jotka on sidottu narulla yhteen.

center>