Itse en ole ennen tätä talvea miettinytkään vieheideni värejä juuri kontrastien suhteen, siitä kiitos KYMPPIKERHOLLE, joka on tuonut uuden näkökulman. Näkökulman juuri siitä syystä, että väreistä puhuttaessa ei absoluuttisista totuuksista voi puhua. Alkavalla kaudella täytyykin hieman perehtyä aiheeseen.
Absoluuttinen totuus kuitenkin on se, että värit katoavat syvälle mentäessä. Samoin valo katoaa tarpeeksi syvälle mentäessä, johon vaikuttaa tietysti veden sameus. Kun harmaasävyt näkyvät vielä värien katoamisen jälkeen, oletettavasti juuri kontrastivärit - eli musta-valkoinen, musta-harmaa, harmaa-valkoinen - kiinnittävät enemmän huomiota kalan silmässä. Tämä seikka ei koske ainoastaan uistelua, vaan myös esim. syvästä jigailevaa heittokalastajaa tai vaikkapa pilkkijää.
Kun valo ei enää ulotu tiettyyn vesikerrokseen, ei vieheen värillä enää ole merkitystä. Tämä rajahan on varsin vaikea tietää, kun siihen vaikuttaa veden humuspitoisuus ja vuorokauden valoisuus. Tällöin viehettä ei kala huomaa kuin ainoastaan sen uintiliikkeen aiheuttamasta paineaallosta. Eli ts. vain uintiliike vaikuttaa vieheen tehokkuuteen.
Mielenkiintoista on juuri kontrastien vaikutus heittokalastuksessa tavallisissa, 1-4 m vesissä. Kuten Pete mainitsi, myöhäissyksyllä synkkänä vuodenaikana voisi kuvitella kontrastivärien toimivan, esim. juuri keltamustan. Mutta erittäin toimiva ja käytetty väri tähän vuodenaikaan on lähes kokomusta, joka toki muodostaa voimakkaan kontrastin taivaan kanssa, mutta itse vieheessä ei kontrasteja ole. Puhutaan myös "synkästä väristä synkkänä vuodenaikana".
Mielenkiintoinen ja hyvä aihe - ja kuten edellä sanoin, täytyy tutustua aiheeseen tarkemmin alkavalla kaudella.
Näkevätkö muut kalat sitten samalla tavalla värit?
Käsittääkseni eivät, vaan esim. taimenella on parempi värinäkö kuin hauella. Varmaa tietoa minkään kalan värinäöstä ei minulla kuitenkaan ole, mutta uskallan väittää, että selviä eroja kuitenkin löytyy.