Minkä verran siimaa?

Started by Teroa, February 27, 2007, 14:09:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teroa

Terve!

Tässä rupesin pohtimaan kun kävin ostamassa uusia vapoja ja siimaa että monta metriä tuppaatte rullaamaan tuota siimaa per vapa? Itte tässä hokasin että eihän tota ole koskaan 20m enenpää siimaa pilkillä tarttenu. Käytännössä yritän pilkkiä vain paistiahvenet järvestä mutta nyt kun paikka on vaihtunut oulunjärveksi ni suattaahan sinne joku hirmu mörköki koukkuun takertua ja sitten sitä siimaa tarttee. Käykö muut tuolla oulunjärvellä pilkillä? Oisko mitään vinkkejä minne päin kannattaisi suunnata? Entä ottipelien suhteen?

-Kiitos jo näin etukäteen-  :-)
Sen verta oli pitkä että piti ottaa kaksi kuvaa kun ei yhteen mahtunut..

Yuz

Riippuu vähän järvestä, kieltämättä. Yleensä 20 metriä on riittänyt. Millaisia vapoja ostit?
I once dug a pit and filled it with clouds. Or was it clowns? Come to think of it, it began to smell. Must have been clowns.

Sir.Milo

Riippii siitä missä syvyydessä meinaat pilkkiä ja millä pyydyksellä. Vapaan johon suunnittelet laittavasi pienen morrin, tuskin tarvitsee laittaa montaa metriä siimaa. Päin vastoin taas vapaan jolla meinaat pilkkiä suurella ketjupilkillä keskeltä järveä täytyy pistää luonnollisesti enemmälti siimaa. Itse pyrin pilkkimään alle 4m aina. Suurimpaan osaan vavoista pistän ~10 m siimaa, jotta siitä on varaa ottaa aina silloin tällöin vähän päästä pois. Mutta totta kai muutamassa vavassa pitää olla yli 20m siimaa siltä varalta että semmoisiin syvyyksiin joskus sattuu joutumaan.

freakloader

Itse tapaan puolata aina yhden rullallisen siimaa per vapa. Rullan koosta riippuen siis käytännössä 25-50m.

Onpahan varaa katkaista silloin tällöin ylimääräisiä pois ja saa komeemman syherön aikaan reppuun/jäälle vahingossa.

kaivo

25 metriä riittää tavallisimpien kalojen pilkinnässä. Tuosta siimamäärästähän on kalastuksen aikana vedessä yleensä alle puolet, joten aika pitkiin kalan syöksyihin jää vielä pelivaraakin. Siiman loppumisen riski voisi olla mahdollinen isokokoisia lohikaloja syvältä pilkittäessä, joten tähän harvinaisempaan pilkintämuotoon voisi siimaa laittaa hieman enemmän.

Pilkkivavan puolalle menee siimaa usein huomattavasti enemmänkin kuin ne tavalliset 25 tai 50 metriä, joten on ihan hyvä idea laittaa puolan pohjalle ensin jotain paksumpaa siimaa täytteeksi ja puolata pilkkisiima sen päälle. Mitä täydempi puola on, sitä laajemmille kierroksille siima puolautuu, ja sitä paremmin se myös oikenee käytössä. Toinen etu täydestä puolasta on se, että kela ottaa yhdellä kammenkierroksella enemmän siimaa sisään, eli pilkin sisäänkelaus nopeutuu jonkin verran.

Oulujärveä koskevat viestit voi laittaa Alueittaisiin keskusteluihin Pohjois-Suomi -alueelle.   

Teroa

Quote from: Yuz on February 27, 2007, 16:43:33
Riippuu vähän järvestä, kieltämättä. Yleensä 20 metriä on riittänyt. Millaisia vapoja ostit?

Ostin perus vapoja kuten rapala tehoja jne.. Noihin sitten kiinnittelen omia kärkiä et näkee millon joku haluaa tulla pannulle  :-D
Sen verta oli pitkä että piti ottaa kaksi kuvaa kun ei yhteen mahtunut..

Hunter

20m että siitä on varaa välillä aina katakastakki. Ku en yleensä pilki yli 6m vedessä niin ei sitä siimaa paljoa tarvitte.

Hauki007

Itse en paljoa mittaile, mutta säkylän pyhäjärvessä ei tarvitse olla paljoa siimaa, koska on matala järvi syvyys ehkä noin 6m syvimmästä kohtaa. Kannattaa laittaa vähän varaa kelalle en yleensä laita juuri ja juuri riittävää siimaa itse laitan aika ronskisti. :wink:
Homer: Give me beer.
Marge: No i dont.
Homer: D'OH!!! I wanna beer. yhyhy
Marge: ok i give one beer.
Homer: YEHUUU!

Haugi_94

Itellä ainakin on 50m eli koko siimarulla.

allu_

Quote from: Hauki007 on February 27, 2007, 21:11:55
Itse en paljoa mittaile, mutta säkylän pyhäjärvessä ei tarvitse olla paljoa siimaa, koska on matala järvi syvyys ehkä noin 6m syvimmästä kohtaa. Kannattaa laittaa vähän varaa kelalle en yleensä laita juuri ja juuri riittävää siimaa itse laitan aika ronskisti. :wink:

Ei oo totta. Säkylän pyhäjärven syvin kohta on jotain 25m.

Itse puolaan aina noin 30m joka vapaan, ei sitä pilkkitilanteessa todellakaan niin paljon tarvitse mutta ei pahemmin haittaa jos 10m lähtee jos puukolla joutuu sotkun selvittämään.

garfunkel

Itellä on joka vavassa max. se 20m. Ei sitä enempää kyllä tarvi, mutta jos siima katkeaa sen ison napatessa niin voi. Siinä ei auta kuin harmitella. Eikö oulunjärvi ole aika matala silti, ainakin pitkän matkaa rannasta?

Himopilkkijä89

Itsellä siimaa noin 10 metriä. Kun en oikeastaan koskaan pilki yli 6 metristä.

Säkylän syvin kohta on muuten joku 32 m.
Mutta se alue, jossa on yli 7 m syvää on siellä Sierravuoren rannalla, eli vain yksi syvänne järvessä on.

Parissa morriongessa on mulla muuten vaan 2-3 metriä siimaa.

Eci

Haarukkavapoihin, joissa käytän tapsipilkkiä, laitan noin 30 metriä siimaa. Usein tulee pilkittyä 10 metristä ja ylikin ja kun siimat joskus menee sekasin niin päästä voi huoletta napsaista muutaman metrin pois. Aloin pitämään vähän reilummin siimaa keloilla kun kerran olin kisoissa oudolla järvellä ja joka paikassa ei yltäny edes siima pohjaan asti.
Ehkä otin, ehkä en!

perza

Siimaa yleensä joku 40-50m johtuen siitä että ongin poikkeuksetta yli 10 metristä aina sinne 25metriin. Sitten kun tulee selvittämätön sotku esim. 10 metrin kohdalle ni eikun vaan siima poikki ja voi vielä jatkaa kalastusta sieltä 20 metristä!
:-D
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com