Nuoret pilkkijät katoavat...

Started by Arffi, February 28, 2007, 09:34:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Miquel

Kyllä kalastus on minun lempiharrastukseni.  :-D
Taimenta väsyttämään!

Pilkkijä90

Nostetaampas tämä aihe ylös, niin mielenkiintoiselta vaikuttaa.

Saattaapi johtua tosiaankin siitä, että vanhemmat vievät yhä vähemmän ja vähemmän lapsiaan kalastamaan, koska itsekään eivät kalasta/ei ainakaan ole aikaa siihen. Nykyajan ammatteja ovat insinöörit ja tietokonekoodarit, eivät tällaiset ihmiset kovin usein kalaan koske, eikä tekisi mielikään. Kalastajia tulee olemaan yhä vähemmän ja vähemmän, ellemme pidä perinteistämme kiinni!

Pete

Quote from: Arffi on February 28, 2007, 09:34:15
Useiden pilkkivuosien aikana olen huomannut että oikeissa kilpailuissa käy aina vain vähemmän nuoria kuin ennen. Pilkkijät ikääntyvät, pitäisi saada uutta lihaa jäälle. Mikä tähän auttaisi.
Onko mitään ideoita, millä saataisiin lisää nuoria onkijoita pilkkikilpailuihin.. Olisi mukavaa kun täältä Kaakkois-Suomesta:n löytyisi lisää pilkkijöitä kilpailuihin.

Miksi kaikesta pitää tehdä kilpailua, eikö se olisi jo riittävää että on kalastus hyvänä ulkoilu muotona ja harrastuksena ?
Kaikille ei tuo kilpailuvietti sovi, se on nähty.

Ammatilla nyt ei ole mitään tekemistä kalastus harrastuksen kanssa. Meillä kulkee mukana kalareissuilla mm. FT, geologi Kilpeläinen, putkimies Repo ja eläkkeellä oleva professori Mikko, muiden muassa. Hyvin ollaan tultu toimeen, eikä kenenkään ole tarvinnut lähteä kesken pois, toisten ammatin vuoksi.

Pilkkijä90

No en minä nyt tuota tarkoittanut. Yleensähän se vaan on niin, toki on poikkeuksia. Et varmasti voi sanoa etteikö _MITÄÄN_ tekemistä ammitilla ole siihen juttuun? Jos joku on esimerkiksi töissä kokoajan niin millä helkutilla viet lapsesi kalaan?

Pete

Quote from: Anarkia on October 18, 2007, 13:53:40
No en minä nyt tuota tarkoittanut. Yleensähän se vaan on niin, toki on poikkeuksia. Et varmasti voi sanoa etteikö _MITÄÄN_ tekemistä ammitilla ole siihen juttuun? Jos joku on esimerkiksi töissä kokoajan niin millä helkutilla viet lapsesi kalaan?

En voi sanoa, että ammatilla ei olisi mitään tekemistä asian kanssa, mutta et voi myöskään sanoa että sillä olisi.
Kukaan ei ole kokoajan töissä. Ja jos on, niin miten niitä lapsia tehdään ? Siinä hommassa pitää olla ainakin hetki kotona....

PilkkijäÄhtäristä

Tässä on myös yksi nuori kalastaja lisää. Mutta kyllä täällä Ähtärin seudulla on suhteellisen paljon pilkkijöitä ja ainakin kisoissa on kovat kilpailut. Muta mielestäni isän tai äidin harrastukset tekevät sen, että kalastatko vai pelaatko video pelejä koko päivän.
Kohta pilkille!!!

Morripoika

Kalajoella on kyllä ihan kiitettävästi osallistujia kisoissa 10-20. Mutta siihen se jääkin, nuori väki ei käy muutako kisoissa ja sen kyllä huomaa kisoissa tasosta. Kilpailuissa ei ole ollut yhtään kunnon nuorta kalastajaa he saavat yhden särjen jos on hyvä syönti ja siinä se. Monet nuoret osallistuvat kisoihin myös sen takia, koska tietävät että isät onkivat heille kalat ja pärjäävät sen ansiosta. Aikuiset pilaavat joittenkin nuorten kalastus innon. Voi olla hyvinkin, että joku 8v olisi saanut palkinnon innostunut siitä niin, että olsi ruvennut harrastamaan kalastusta.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

PilkkijäÄhtäristä

Täälläpäin taas nuoret kuten minä ja muut voittavat aika usein kokemukseen nähden koko kilpailun. Mutta täällä ei ole 10-20 nuorta. Luulin, että paljon on 5-10 kilpailijaa nuorten sarjassa.
Kohta pilkille!!!

PäSSi

Minun ykkös harrastukseni on kalastus ja olen vasta 13v. Olen kalastanut 4-5 vuotiaasta asti! Aluksi pelkästään ongin mutta sain melkein heti virvelin ja pilkin ongen kaveriksi ja sen jälkeen olenkin vain pilkkinyt onkinut ja virvelöinyt.
Puimakone naksutti kettulan vintillä  x)

Crice

Kyllä pilkintä on minusta paras kalastusmuoto. Ja kalastus on jaetulla kakkos tilalla harrastuksistani ellei jopa jaetulla ykkös tilalla. Enpä ole paljoa nuoria pilkkikalastajia nähnyt. Päijänteellä on jokunen paappa pilkkimässä mutta harvoin ketää 10-15 vuotiaita.
O_o

kalastan_kaikkea

nykyään jos sanoo koulussa jollekkin niin saa joko naurumyrskyn tai turpaan
biologian kympin jälkeen

Morripoika

Quote from: kalastan_kaikkea on November 06, 2007, 17:46:31
nykyään jos sanoo koulussa jollekkin niin saa joko naurumyrskyn tai turpaan
biologian kympin jälkeen
Jos kerran kaivelet näitä aiheita ylös niin voisit kirjoittaa edes jotain asiaa! Minusta tuokaan viesti ei liity mitenkään tähän aiheeseen. Sori offtopic.
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

kala on aina kala

meidän seurassa on 5 nuorten alle 14 sarjassa

Juupe

Tähän asiaan liittyen...

Olin tänään 5 tunnin laituripilkkikilpailuissa Porvoossa Hamarissa. Puoli yhdeksän aikaan aamulla menimme sitten ilmoittautumaan kisaan. Kun tuli vuoroni sanoin oman nimeni ja mihin sarjaan haluan osallistua. Noh, arvasinhan että ei ole muita nuoria kuin minä siellä. Joten laitoimme minut yhteistuumin yleiseen miesten sarjaan.
Osallistumismaksu oli 10€. Noh, tähän asti kaikki meni niinkuin pitikin. Mutta sitten ilmoittautuneita vastaanottava henkilö ilmoitti että ei nuorille ole palkintoja. (O.O)...
Ja sen jälkeen tokaisi että annan sulle palkinnon, ku olet ainoa nuori. (O.O).

Viiden tunnin kilpailun jälkeen menin puntarille, 545 gr. kaloja mukanani. Näissä kilpailuissa oli perinne, että jokainen joka jää ilman palkintoa osallistuu arvontaan. Tässä tapauksessa oli joulukinkkuja tyrkyllä. Noh, innoistuin siitä että jos vaikka arpatuuri olisi tänään kohdallaan. Hmh, vähän ajan päästä tajusin että kun vein kalani punnitukseen ja annoin kilpailukortin punnitsijalle sainhan minä palkinnon. (sellaisen paskaisessa pahvilaatikossa olevan 3-5€:n lampun). JA MAKSOIN OSALLISTUMISMAKSUA 10€!!

Enpä sitten päässyt edes arvontaan, koska olin jo palkintoni saanut. Eli toisinsanoen, jos olisin ollut fiksu. En olisi vienyt kaloja puntarille, vaan antanut vain lapun ja sanonut että en saanut kaloja. Joten jos arpatuuri olisi ollut kohdallaan olisin voinut voittaa parin kilon kinkun parin euron taskulampun sijaan!

Terveisiä vain järjestäjille, älkää ensikerralla kohdelko nuoria kilpailijoita näin. Olen jo useamman vuoden kyllä kisoissa käynyt ja tiedän systeemit. Mutta tämä oli talven ekaksi kilpailuksi kyllä pohjanoteeraus!!

EDIT: Huom, olen Arffi mutta uusilla tunnuksilla täälä foorumeilla. Alunperin tämä on aloittamani aihe.

[T-R]Eke

On totta, että nuorten sarjoissa on kehnot palkinnot... Minulla taas PM-pilkeissä kakkospalkintona oli pieni työkalupakki. :|
Mutta ei se haitannut koska kalaa tuli yli 3kg. Mutta toisaalta olisi hyvä laittaa paremmat palinnot nuorille kannustimeksi.

Pilikkijä

Minulla on kolme todella hienoa harrastusta: Perhokalastus, Pilkkiminen ja Metsästys (kirjoitin nimet isolla, koska kunnioitan niitä :-D). Joskus myös virvelillä kalastan. Ja olen 13wee :mrgreen:
SOS=Se On Saletti™

osmanhauki

Täälä päin ei paljon nuoria pilkkiöitä ole. Minun lisäkseni noin 5-10 pilkkii ja kalastaa. Mukavaa olisi jos olisi enemmän pilkkiöitä ja kalastajia yleensäkkin nuoremassa ikäluokassa.. Mutta en minä päätä.

[T-R]Eke

Mutta täälläpäin taso on kova.

Shark

Quote from: [T-R]Eke on December 19, 2007, 17:39:17
On totta, että nuorten sarjoissa on kehnot palkinnot...

Muutama vuosi sitten, oltuani vielä nuorten sarjassa kilpailemassa, voitin erään kisan. Palkintona jäänaskalit, Delfin pilkkivapa, joku pystypilkki, plus osallistumismaksu takaisin. (5€) Minusta palkinto oli hyvä!  :-)
Jovain.

Juupe

Quote from: Shark on December 19, 2007, 18:45:48
Quote from: [T-R]Eke on December 19, 2007, 17:39:17
On totta, että nuorten sarjoissa on kehnot palkinnot...

Muutama vuosi sitten, oltuani vielä nuorten sarjassa kilpailemassa, voitin erään kisan. Palkintona jäänaskalit, Delfin pilkkivapa, joku pystypilkki, plus osallistumismaksu takaisin. (5€) Minusta palkinto oli hyvä!  :-)

Vaikka en itse juokse kisoissa palkintojen perässä, niin ehkä joku hieman kokemattomampi saattaisi purskahtaa itkuun kun ei saanut kunnon palkintoa.
Ei niitä nuoria tule jos on tuollaiset palkinnot, kuten taskulamppu ym.

Kyllä mulle toi 5€ + roippeet kelpais. Tietäs ainaki että ens kerralla pitää tehä jotain sen voiton etee!

[T-R]Eke

Kun taas minulla on nolla alle 4. sija sijoitusta ja palkinnot eivät ole tehneet oikein vaikutusta( poikkeus: miljoonapilkki) Minulla on jo kolme täsmälleen samanlaista ternoskannua ja kaksi samanlaista taskulamppua...Mutta toisaalta ei ne palkinnot miestenkään sarjassa ole niin hyviä.

Juupe

Quote from: [T-R]Eke on December 21, 2007, 13:23:38
Kun taas minulla on nolla alle 4. sija sijoitusta ja palkinnot eivät ole tehneet oikein vaikutusta( poikkeus: miljoonapilkki) Minulla on jo kolme täsmälleen samanlaista ternoskannua ja kaksi samanlaista taskulamppua...Mutta toisaalta ei ne palkinnot miestenkään sarjassa ole niin hyviä.

Täälä meijän kisoissa kyllä miehillä on ihan hyvät palkinnot. Ne maksaa 10€ osallistumismaksua, ja kärki saa yli 25€/30€ rahaa takaisin. Tosin riippuen osallistujamääristä.

Tänään olin kisoissa, ja ilmoittautumismaksu oli 5€. Se on ihan kohtuu summa nuorilta. Sain palkinnoksi 10€, eli tuplasin rahan.

KKim

Kyllä täällä Pyhäjärvellä on nuoria kalastajia, muttei varmaan ihan kisoihin asti meneviä, minä ja monet kaverinikin harrastavat kalastusta, ja monet muutkin täällä  :-)
Rahalla saa ja hevosella pääsee

Kyrmis

Itse en kisoihin menemistä harrasta. Mutta silloin tällöin kukkokalat käyn nostamassa. En itä-suomessa nuoria PILKKIJÖITÄ nähny. Viehekalastajia senkin eestä.

tonko__

no tuota  ite ainaki pilikin ja oon kolometoista
:-P

Pere

Oon 11 ja kalastus on PARAS harrastus ikinä ja pilkkisin jos ois jäitä. :cry:
Kaikkihan sen nyt tietää, että aikojen alussa ihminen oli kala.

pilkkiäijä

Täälläkin päin on aika vähän noita nuoria kalastajia ja vielä vähemmän nuoria pilkkijöitä. Olen paljon yrittänyt kavereitani saada mukaan pilkkkimään tai muuten kalastamaan nii kaikki tulee kyllä mukaan ja innostuu jopa kalastuksesta hetkeksi aikaa ja sitten menee kiinnostus. Johtuu varmaan siitä kun täälä on vähän vaikea mennä hyville kalapaikoille kun ei ole kuin pyörät. Pääsee vain lähilammille. Parhaimmillaan yksi kaverini on kalastanut jo kanssani 3 vuotta, mutta tänä vuonna kun paljon vähemmän tullut käytyä kalassa niin en ole senkään kaverin kanssa käynyt kuin pari kertaa jossain.
Parhaimmillaan kanssani kalassa oli 5 poikaa meidän koulusta, mutta nykyään enään 1½.
Olen kalastelijapoika!

steissi

Itsekkin olen kalastanut 5vuotiaasta asti eli 15vuotta ja olen käyttänyt pikkuveljeä (13v) kalalla aina kun se kerkiää.

Laku

Täällä meillä päin en ole nuoria pilkkijöitä nähnyt oikein !koskaan!?. Kyllä se taitaa niin olla, ettei nuoria nykyään kiinnosta niinkään kalastus. Itse olen kalastanut siitä lähtien kun sain ensimmäisen virvelini 5-6. vuotiaana ja sinä talvena aloitin pilkkimisen.

Ryöstäjä92

Minä edustan suht´kot nuorta pilkkijä polvea ja sanon oman sanaseni: Tykkään kyllä käydä pilkillä, mutta saalis kalojen vähyys on saanut minut jäämään kotiin. Pari kolme vuotta sitten kävin lähes joka viikko kolme-neljä kertaa pilkillä, mutta nyt on hyvä jos koko talven aikana pääsen kolme-neljä kertaa pilkille. Suurimmat syyt ovat ne etten saa niitä saaliita, ja vielä se ehkäpä suurimpana syynä, että minulla ei ole kalakaveria joka lähtisi pitämään tarinaa pystyssä avannnon reunalle. Vanhin veljeni on jo aikamies, hän oli myös nuorena kova kalamies. Hän kävi joka viikko ja joka talvi vähintään viisi kertaa pilkillä viikossa, mutta hänellä kun oli se kaveri mukana. Kaveri oli meidän naapuri, seniori iässä jo silloin, hän joka tiesi parhaat paikat ja parhaat pilkit.Tämä on minun syy miksi en enää viitsi avannon reunalle lähteä. PS. en tiedä edes kaikkia paikkoja :-(