Nuoret pilkkijät katoavat...

Started by Arffi, February 28, 2007, 09:34:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

kalastan_kaikkea

Meiänkin koulussa ei ole kun kolme kalastajaa  ja jos me edes keskustelemme tulee joku nauramaan ja huutamaan kalakerhoa.
näin suosittua kalastus on meidän koulussa sillä saa mustia silmiä.

pilkkiäijä

Quote from: RistiAalto on March 08, 2008, 23:02:53
Meiänkin koulussa ei ole kun kolme kalastajaa  ja jos me edes keskustelemme tulee joku nauramaan ja huutamaan kalakerhoa.
Vähän sama homma! Olen kyllä muutaman saanut innostumaan pilkinnästä ja kun liikuntapäivänä kaikki ketkä halusivat pilkille niin tulivat ja heitä oli jopa 20kpl  :-o
Tänään taas sitten pilkkikisoissa: Lapset alle 12vuotta-sarjassa oli 1 osallistuja, pikkuveljeni. Nuoret alle 16 vuotta-sarjassa kai 4 osallistujaa, minä, kaverini ja kaksi jotain muuta. Huonolta näyttää...
Olen kalastelijapoika!

Juseli

Quote from: RistiAalto on March 08, 2008, 23:02:53
Meidän koulussa minä olen varmaan ainut, joka ihan aktiivisesti kalastaa.

perho.fi

Meidän koulussa joka toinen kalastaa. Meidän luokalla 2 ei kalasta. Ja oppilaita on 20.

Siikapilkkijä

noh meidän koulussa semmoset jotkaa kalastaa ja metsästää ovat saaneet oman nimen "Eräjormat" kaikki alkaa aina valittaan kun meillä ei ole muuta tekemistä  kuin kalastaa ja eräillä. Pilkkijöitäkään ei ole melkein yhtään 10kpl ehkä jotka minä tunnen.
Kohta se alkaa!

Shamaani

Kyllä varsinkin nuoret pilkkijät ovat melko kadoksissa jäillä, harvinainen näky. Itse olen tyytyväinen, kun sain nuoremman serkkuni innostettua kalastukseen, eikä aika käy pitkäksi.

Juseli

Quote from: Siikapilkkijä on March 09, 2008, 16:09:20
noh meidän koulussa semmoset jotkaa kalastaa ja metsästää ovat saaneet oman nimen "Eräjormat" kaikki alkaa aina valittaan kun meillä ei ole muuta tekemistä  kuin kalastaa ja eräillä. Pilkkijöitäkään ei ole melkein yhtään 10kpl ehkä jotka minä tunnen.
Vetäkää niitä lättyyn.  :-D
Ite ne varmaan istuu vaan jossain sohvalla päivät pitkät. Ja koulussa niillä ei ole muuta tekemistä, kuin haukkua muita.
Eräily ja kalastus on hyvä harrastus. Saa olla luonnon helmassa ja raittiissa ilmassa.

Haukihunter

Kaipa se nyt alkaa kyrsimään jos ei saa kalaa eikä tiedä tekniikoita, itsekään en ole saanut pilkkitiliä kunnolla avattua muilla kuin säkäsinteillä, kun ei vaan tiedä hyviä pilkkipaikkoja ja kyllä se alkaa tympii kun kököttää pakkasessa ilman mitään vastakaikua.
Kesällä tiedän moniakin jotka kalastavat mutta pilkkiminen on jotenkin halveksittua.
Ahkera angler @ Mikkeli!

kalastan_kaikkea

Meillä sama, me kalastajat ja metsästäjät ollaan ERÄJORMIA.
Pilkkiminen on vielä normaalia "eräjormailua" halveksitumpaa.

Pere

Meidän koulussa ei myöskään kovin moni harrasta kalastusta tai eräilyä ainakaan sellaisia joita minä tunnen.

Meidän luokalla olen saanut englannista lempinimen sen takia koska harrastan partiota. Englannin opettaja kyseli harrastuksia ja sanoin partio mutta en tiennyt mikä se on enkuksi.Ope rupes kirjottaa taululle mikä partiolainen ja aloitti: Girl scout ja kirjoitti sitten Boy scout. Minua kutsutaan siis ensimmäiseksi. Ja jos sanon jotain perhonsidonnasta siitäkin tulle jotain sanomista, varsinkin meidän luoka "mestarikalastajalta" joka mahtailee ainoalla hauellaan joka sekin oli vain 500g
Kaikkihan sen nyt tietää, että aikojen alussa ihminen oli kala.

Siikapilkkijä

Quote from: Juseli on March 09, 2008, 18:39:16
Vetäkää niitä lättyyn.  :-D
Ite ne varmaan istuu vaan jossain sohvalla päivät pitkät. Ja koulussa niillä ei ole muuta tekemistä, kuin haukkua muita.
Eräily ja kalastus on hyvä harrastus. Saa olla luonnon helmassa ja raittiissa ilmassa.

No arvaappa montako kertaa ne on saanu lättyyn :D Ei ne enään kovin viitti aukoa suuta meille kun kaveri anto vähän isän kädestä kerran niille :)
Kohta se alkaa!

sami552

No täällä Tampereella meidän tasurikerhossa olen ainoa nuori. Seuraavaksi nuorin varmaan +40v.  :-D Että ei taida nää kalastushommat oiken nuoria kiinnostaa.
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

250gl

Ite tiedän monia nuoria kalastajia lähistöltä jotka käy aktiivisesti kalasa.

jagärenfisk

Hah! Täällä on sama juttu, jopa peruskoulun lopuksi tehdään palkitsemis tilanne missä "palkitaan" vuoden pari, Blondi ja ERÄJORMA onneksi kaverini vei sen tittelin haltuunsa  :-) Mutta Nuoria eilisessä PM-pilkissä oli kohtalaisesti muistaakseni 3 alle 12v, 6 alle 15v ja 6(tästä en ole varma vaikka olen tässä sarjassa  :-)) alle 18v.

NiilaPa

On se kumma kun ei nykynuoria kalastus kiinnosta. Ite oon kohta 16 ja ikäni kalastanu ja kokoajan kiinnostus vain kasvaa. Kyllä mulla on muutamia nuoria kaverieta joita kiinnostaa, mutta aika vähän kyllä nykynuoria kalastus kiinnostaa... :?

kalastan_kaikkea

Quote from: NiilaPa on March 17, 2008, 21:29:28
On se kumma kun ei nykynuoria kalastus kiinnosta. Ite oon kohta 16 ja ikäni kalastanu ja kokoajan kiinnostus vain kasvaa. Kyllä mulla on muutamia nuoria kaverieta joita kiinnostaa, mutta aika vähän kyllä nykynuoria kalastus kiinnostaa... :?
Välillä ihmeettelin iyekkin samaa.
Leirikoulussa eivät valittaneet kun saivat iltaisin haukea ruokapöytään

Parka

Itse olen 18-vuotta täyttänyt. Aloitin kalastuksen tosissaan joku reilu 3 vuotta sitten, mielelläni olisin aloittanut aiemminkin, mutta ei minulle kukaan ole ollut tosissaan opettamassa kalastusta ennen tuota, siitä sitten itse harrastukseen koukkuun jääneenä ahminut tietoa kalastuksesta ja muusta eräilystä jokapaikasta. Pilkillä tulee käytyä jonkin verran, mutta tosiaan nuorempaa väkeä näkee mm. hupipilkillä todella vähän. Menee jäillä istuminen vanhempien kalastajien kanssa rutistessa, yleensä vähintään 40-vuotta täyttäneiden kanssa. Heidän asenteensa kalastusta kohtaan poikkeavat vielä hurjasti omiini, heille saalis ei ole todellakaan tärkeys järjestyksessä ensimmäisten joukossa. Heille tärkeintä on nähdä muiden, varsinkin nuorten innostusta kalastusta kohtaan. Puhuuvat vaan, että: "Ei ne kalat mitkä muut saa ole itseltä pois". Itse pyrin koko ajan poistamaan tuota saaliin tärkeyttä kalastuksesta. Tärkeintä on kuitenkin nauttia harrastuksesta ja sen tuomista eduista ja nauttia jakamisen ilosta, siitä kuinka onnistuu viemään jonkun ensikertalaisen kalaan ja näkevän hänen nauttivan siitä, vaikka saalista ei tulisikaan.

Pilkkikisoissa kiertelin pari vuotta, jotain menestystäkin tuli, mutta tuntuu siltä että se menestyminen on kaikille se tärkein juttu, ei osallistuminen. Itseni on vähän huono tästä mainita, koska itsekkin lopetin kisailun, mutta lopettamiseen liittyy paljon muutakin kun se että ei tulisi menestystä. Ei vain jotenkin jaksa enää kiinnostaa panostaa kilpapilkintään, jossa kalastus aika on rajallinen, kalastuspaine on kova ja kalastus tapahtuu suurimmalta osalta salassa, ei rennosti (saalista piilotellaan kaikin keinoin, tosin kuuluukin kilpailuhenkisyyteen). Tämä kilpailuhenkisyys siirtyy sitten hupipilkkiinkin, ainakin joilllakin.

Mielestäni vain hupipilkintä on Se juttu, josta minä pidän. Saa olla rauhassa, saalis ei ole se tärkein, eikä menestyminen verrattuna muiden saaliisiin. Kalastus ajat ei ole sidottuna mihinkään, toisin kuin kisoissa. Hupipilkintä ei sitten myöskään maksa oikeastaan mitään, muuta kuin bensa kulut jotka paikalle ajaessa tulevat pakostakin. Mutta eihän sitä tarvitse merta edemmäs kalaan lähteääkkään, jos esimerkiksi saalis ei ole se tärkein pointti kalastuksessa, vaan se, että siellä kalalla saa olla päivästä toiseen.

En halveksu kalastajia tai muita erä-ihmisiä, tietysti senkin takia koska itse harrastan kalastusta ja muuta eräilyä. Nämä harrastukset tunnutaan pidettävän salassa kaikin keinoin, vaikka en näe siinä mitään järkeä. Itse pyrin olemaan oma itseni mieluisan harrastuksen suhteen, vaikka toiset sitä halveksuivasitkin. Kaikki ei voi pitää toisista, ei. Todella hieno harrastus.

Nuoria pilkkijöitä, niinkuin nuoria kalastajia pitäisi saada vain jäämään koukkuun kalastukseen, opettakaa ja kertokaa nuorille (miksei vanhemmillekkin) kalastuksesta, jos vain sellainen mahdollisuus on. Itse pyrin neuvomaan nuoria parhaani mukaan, vaikka en esimerkiksi kilpapilkinnässä mikään esimerkkitapaus olekkaan. Siis pyrkikäämme saamaan nuoret tietokonepelien parista, hienon liikunnallisen kalastus harrastuksen pariin.

Parka
Parka

mika922

Ite oon 15v ja pilkkisin paljon enemmän, jos vain saisin kyydin Säkylän Pyhäjärvelle, mutta isä ei paljon pilkille ehdi ja läheltä ei kukaan muu tuttu pilkkimässä käy  :cry:
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

El Dorado

Olen meidän koulun 6. luokkalaisista toinen, joka kalastaa aktiivisesti toinen on Kalassa v-95.

sami552

Parka on tässä aisiassa kyllä täysin oikeassa. Ei ne kalat sieltä järvestä väkisin nouse. Olen huomannut viesteistäsi, että olet aloittanut tasapainopilkinnän. Pysy vaan siinä lajissa, se on todella hieno laji, vaikka niitä kaloja ei aina tulekkaan.  :-)
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

tonko__

kyllä nykynuoret on sitte tyhymiä!!!!!!!!!  pilkataan jos kalastaa. itteä ei kyllä onneksi pilkata, mutta ei siitä moni tiedäkkää.

kirjolohikäärme

Quote from: tonko__ on April 11, 2008, 16:50:41
pilkataan jos kalastaa.
Minä en oo kyllä hoksannut, että asia ois ainakan mun kohalla nuin. Ehkä juurikin toisin päin.

Hyvä niin.  :-)

Edit: Ja melkeimpä kaikki jotka minut tietää, niin tietää, että kalastusta harrastan. Monesti kyselevät koulussa, että ootko käyny kalalla ja tuliko kalaa jne.

-- Käärme 13v.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

jarmoankka

Ei o ihme et nuoret ei innostu pilkkkiin. Koitimme pirkanmaan pilkkimiitin puitteissa houkutella nuoriakin jäille. Seurauksena että joku v-tun pelle
Eräjärven kalastuswkunnasta tulee jäälle kerään 10e maksua kisojen järjestämisestä, vaikka ei ollut ees kisat. ja vaik ois ollutkin, niin mihin lakiin perustuu oikeus periä maksua jokaiehen oikeudesta. Eli koita tässä innostaa nuoria jäälle, jos jotkut v-tun vanhat haahkat tulee heti kinuaan rahaa!  samaan aikaan itte vedetään pieneltä tilkulta kaikki ahvenet ja kuhat verkoilla pois. kymmeniä verkkoja.

Et semmosta mulla.... Sinänsä on harmi et nuoret mieluummin chillaa kuin pilkiten saatua grillaa.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

samwagen

Quote from: jarmoankka on April 11, 2008, 18:36:45
Ei o ihme et nuoret ei innostu pilkkkiin. Koitimme pirkanmaan pilkkimiitin puitteissa houkutella nuoriakin jäille. Seurauksena että joku v-tun pelle
Eräjärven kalastuswkunnasta tulee jäälle kerään 10e maksua kisojen järjestämisestä, vaikka ei ollut ees kisat. ja vaik ois ollutkin, niin mihin lakiin perustuu oikeus periä maksua jokaiehen oikeudesta. Eli koita tässä innostaa nuoria jäälle, jos jotkut v-tun vanhat haahkat tulee heti kinuaan rahaa!  samaan aikaan itte vedetään pieneltä tilkulta kaikki ahvenet ja kuhat verkoilla pois. kymmeniä verkkoja.

Et semmosta mulla.... Sinänsä on harmi et nuoret mieluummin chillaa kuin pilkiten saatua grillaa.
Tuommosia pitää vetää nekkuun.

Pere

Meiän koulussa on noin 600 oppilasta ja on muistaaksen 5 suurimman joukossa suomessa. Ikävä kyllä täällä kalastaa aktiivisesti minun lisäkseni vain yksi jonka minä tunnen :|
Kaikkihan sen nyt tietää, että aikojen alussa ihminen oli kala.

Pêcheur

Tuohon pulmaaan voisi hieman auttaa jonkinsorttiset kalastusretkket koulun kanssa. Jotkut voisivat innostua pilkinnästä, ja muistakin kalastusmuodoista. Kun olin vielä viimevuonna yläasteella, en tiennyt koko koulusta kuin yhden pilkkijän lisäkseni joka käy edes silloin tällöin pilkillä. Itseni lisäksi en tuntenut ketään "aktiivista" pilkkijää.
Suurin syy nuorten vähyyteen pilkkikilpauluissa on varmaan tietotekniikka, joka pitää lapset neljän seinän sisällä. Tietokoneella aika nimittäin hurahhtaa melko nopeasti. Ja suurimman osan milestä pilkkiminen on niin tylsää puuhaa etteivät he viitsi edes kokeilla. Ja kun koulun kanssa jotkut luokat käyvät pilkillä, he menevät sellaiseen kohtaan josta tietääkseni kukaan ei ole mitään kummoisia saaliita saanut. Ja kun ensimmäisellä kerralla ei kaloja tule niin eivät he yleensä lähde sille toiosellekkaan reissulle. Ja toinen syy nuorten pillkijöiden vähyyteen ovat lasten vanhemmat, jos vanhemmat eivät käytä lapsiaan pienestä pitäen pilkillä ja "vihaavat" kalastusta, niin luultavasti lapsetkin tulevat "vihaamaan" kalastusta. Itse kävin ensimmäisen kerran pilkillä reilusti alle vuoden ikäisenä, siitä en kyllä muista mitään, mutta niinhän nuo sanovat että olin silloin pilkillä ja olin saanut kuulemma kalankin (tosin vanhempani olivat nostaneet sen ylös). Siitä kait minulle on jäänyt tuo pilkkiminen päälle. Tosin en ole käynyt kisoissa enkä aio lähiaikoina käydäkkään, koska pidän pilkkimistä vaan ajanvietto tapana, ja jos alkaisin kilpailla siinä, niin siitä tulis liian totista puuhaa. 
Anything but ordinary

Murmeli

Yläasteella en tiennyt ketään, joka pilkkisi tai kalastaisi aktiivisesti. Nyt tiedän muutaman kun olen kirjautunut tänne ja muutenki seuraillut tätä foorumia. Yläasteella useat WOWin yms. pelaajat pilkkasivat :? yhtä joka oli pelannut Propilkkiä ala-asteella. Saattaapi olla tylsä elämä, kun rupeaa ProPilkin pelaamisesta toiselle valittamaan. Ammattikoulussa kaikki Talotekniikan opettajat kalastavat, metsästävät tai erästelevät. Huomaa että opettajatki on rennompia, kun ne eivät ole mitään lukion käyneitä, tiukkoja virkaintoisia opettajia. Pystyy opettajienki kans keskustelemaan muustakin kuin koulusta ja ammattiin liittyvistä jutuista.

samwagen

Quote from: Murmeli on April 17, 2008, 21:05:04
Yläasteella en tiennyt ketään, joka pilkkisi tai kalastaisi aktiivisesti. Nyt tiedän muutaman kun olen kirjautunut tänne ja muutenki seuraillut tätä foorumia. Yläasteella useat WOWin yms. pelaajat pilkkasivat :? yhtä joka oli pelannut Propilkkiä ala-asteella. Saattaapi olla tylsä elämä, kun rupeaa ProPilkin pelaamisesta toiselle valittamaan. Ammattikoulussa kaikki Talotekniikan opettajat kalastavat, metsästävät tai erästelevät. Huomaa että opettajatki on rennompia, kun ne eivät ole mitään lukion käyneitä, tiukkoja virkaintoisia opettajia. Pystyy opettajienki kans keskustelemaan muustakin kuin koulusta ja ammattiin liittyvistä jutuista.
Olihan siellä yläasteellakin ainakin Heikkinen, Paakkari ja Sakke, jotka metsästi. On täällä Oulunsalossa jokunen minun ikäinen joktka kalastaa aktiivisesti, mutta enemmän on pelkästään metsästäviä.

Murmeli

Olihan siellä yläasteellakin ainakin Heikkinen, Paakkari ja Sakke, jotka metsästi. On täällä Oulunsalossa jokunen minun ikäinen joktka kalastaa aktiivisesti, mutta enemmän on pelkästään metsästäviä.
Tarkoitin oppilaita lähinnä tuossa. Metsästäjiä oli meidän luokalla kolme, joista yksi voitti jonku luontoon liittyvän palkinnon ysin lopussa.

samwagen

Quote from: Murmeli on April 18, 2008, 15:34:17
Tarkoitin oppilaita lähinnä tuossa. Metsästäjiä oli meidän luokalla kolme, joista yksi voitti jonku luontoon liittyvän palkinnon ysin lopussa.
Jani Kukkonen ainakin taisi voittaa jonkin valokuvauskilpailun.